2020-10-13, 17:30
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, vi får väl se. Läste att de hittat en elakare variant i Norge nu. Är väl bara en tidsfråga innan den hittar till Sverige är jag rädd.

Ajdå, jo jag vet, för tidigt att vara optimistisk. Jag försöker ibland hitta ljusglimtar men läste idag att allt fler söker öppenvård pga coronasymptom - jag befarar förutom all vårdskuld också att de är de långsiktiga skadorna/symptomen som allt fler kommer söka för framöver. Känns lite som om musten börjar gå ur folket i takt med att mörkret och inomhusvistelse också ökar.
Citera
2020-10-13, 17:32
Medlem
Covid-19 på flera gymnasieskolor – inte aktuellt med stängning
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/covid-19-pa-flera-gymnasieskolor-men-inte-aktuellt-med-stangningar
Citera
2020-10-13, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Men folk som suttit inlåsta i sina hem i månader mår såklart finemang.
Det är ju i Sverige folk är "inlåsta" och kommer vara flera månader till eftersom Sverige sysslar med flockimmunitet där många ska smittas.
Att fortsätta isolera 1,6 miljoner människor fyllda 70 år och från myndigheter och regerings sida nonchalera vår situation och vår roll i samhället är en ohållbar strategi.

Lyssna på WHO som lyfter fram smittspårning som en avgörande punkt, skriver Eva Eriksson från SPF Seniorerna.
https://www.expressen.se/debatt/sluta-stuva-undan-oss-aldre-borja-smittspara/
Citera
2020-10-13, 17:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ett flockimmunitetsexperiment och Tegnell är spindeln i nätet. Precis som du ipsi vipsi spindel.

Vad jag vill är ointressant, jag vill bara ha tillbaka mitt liv och någon form av normalitet.
Ja, vem vill inte ha det. Men att du tror att du ska sitta och signera tillstånd för flygtrafiken är inte normalt.
Citera
2020-10-13, 17:34
Medlem
docentdisciplins avatar
Bra fart på spridningen nu nere på kontinenten och i UK.
Uk rapporterar 17234 nya fall och 143 döda (högst antal sedan i början på juni). I italien nära 6k nya fall och 41 döda, färre döda där än i uk/dygn, men iva ökar markant även i Italien.
Citera
2020-10-13, 17:38
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja, vem vill inte ha det. Men att du tror att du ska sitta och signera tillstånd för flygtrafiken är inte normalt.

Det har jag aldrig trott, var fick du det ifrån?
Citera
2020-10-13, 17:39
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misterunited
“Hoppas jag har fel” - haha säkerligen. Du söker varenda tillfälle att hitta skvaller oavsett källa för bevisa farligheter för att det är DIN agenda. Du bor tillsammans med IMBILDEN i denna tråd. Tur ni inte har någon arbetsgivare eller familj.
Jag ska tala om för dig att om jag inte hade haft en nära anhörig som med stor sannolik avlider om personen smittas av covid-19 så hade jag inte brytt mig på samma sätt. Det är inte mig själv jag värnar om utan andra som skulle bli svårt sjuka och kanske dö.

Jag är en väldigt empatisk person så naturligtvis hade jag varit mycket försiktig ändå. Jag till och med går åt sidan om någon äldre person kommer mot mig. Inte för min skull utan för den äldres skull.
Citera
2020-10-13, 17:39
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Intressant om lockdown, nej förresten det var Sverige det handlar om!
Lockdowns harm!

A new study shows during #COVID lockdown:

• Depression levels rose from 10.8% to 30%

• Anxiety levels rose from 14.7% to to 24.2%

• Insomnia rose from 7-10% to a whopping 38%!

Oh wait, this is a study from #Sweden, which didn't "officially" lockdown.
https://twitter.com/thereal_truther/status/1315714104259227649

Bra kommentar från en kanadensare
I live in a jurisdiction that has controlled the epidemic fairly well (BC, Canada). My mental state would be much worse if the epidemic ran rampant thru my community and I was constantly worried about exposure and potentially dying from it.
https://twitter.com/Stay2mApart/status/1315730706161565696

Personligen tycker jag att kraftiga åtgärder i tidigt skede hade gett Sverige hopp och en vi-känsla. Den känslan uteblev helt med tanke på att de släppte lös smittan och lät den bränna igenom. Nu blir vi smittade 2 ggr under 1 år. Det blir mycket att klara för kroppen, kanske inte för alla men förmodligen många. Jag tror de långsiktiga kroppsskadorna kommer visa sig både psykiskt och fysiskt.
Citera
2020-10-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
I Sverige får krisen pågå på halvfart på obestämd tid. Sveriges strategi har medfört både en stor mängd sjuk- och döds-fall, och därutöver restiktioner på obestämd tid. Det medför oundvikligen att folk tröttnar. Därför kan det bli svårt att få svenska folket att acceptera ökade restriktioner ifall smittspridningen skulle skena ännu mer.

Folkhälsomyndighetens strategi har varit misslyckad på alla sätt.

Jag skulle gissa på att det är en kombination mellan att folk börjar tröttna och att allt fler börjar inse att COVID-19 är något vi kommer få leva med runtom oss. Sveriges restriktioner har inte varit tillräckligt hårda, detta är något som nu biter FHM i baken.
Citera
2020-10-13, 17:41
Medlem
Ökningstakten verkar onekligen plana ut i Region Stockholm. Dock 15 fler inlagda än senaste rapporten inom akutsjukhus vilket är en ansenlig ökning. Dock är ju siffrorna extremt låga fortfarande i regionen. Ingen domedag med den annalkande vårdkollapsen på horisonten således. Kanske om +2 veckor?
Citera
2020-10-13, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jag tror tvärtom att flertalet sjuka inte vågade uppsöka sjukhus eller vårdcentraler, dessutom fick de med covid-19 symptom inte komma dit. De fick ringa 1177.

Mycket möjligt, sen är väl en kombination mellan båda är inte en omöjlighet heller.
Citera
2020-10-13, 17:49
Medlem
Jag har ju tidigare rapporterat om en gymnasieskola I Göteborg som senast det begav sig hade 13+3 smittade. Nu lär antalet vara över 20st enligt den senaste rapporten jag fått. De har nu varit i karantän så de skall tydligen öppna igen mot slutet av veckan. Dock med krav på munskydd i allmänna utrymmen, exempelvis i korridorer. Elever som inte vill vara i skolan skall få vara på distans om skoldagen så tillåter.

Jag måste säga att jag gillar den skolan, de agerar hellre för mycket än för lite!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in