2020-10-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Det finns metallurgiska bevis för att infästningar till visiret sprängts sönder. Vidare lutar det åt att det utfördes först när hon låg på botten..
Var finns detta dokumenterat?
Citera
2020-10-13, 17:36
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erog
Var finns detta dokumenterat?

Han syftar på de metallbitar från fören som Jutta Rabe plockade upp under dyking kring år 2001 för tjugo år sedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3GO6/spar-efter-sprangning-ar-bara-en-rostskydds-behandling

Citat:
De påstådda bevisen på en sprängning ombord på Estonia har visat sig vara spår efter en helt vanlig rostskyddsbehandling.

Den slutsatsen har det tyska Bundesamt für Materialprüfung, BAM, kommit fram till efter att ha granskat de metallbitar som bärgades vid Gregg Bemis och filmaren Jutta Rabes expedition till Estonia i somras.

Så det är en delsanning att fragment i metallen kan tolkas som explosion om man blundar för andra möjligheter.
För att inte göra någon ledsen i ögat, så konstaterar jag bara att Rabe ska tolkas med en grävskopa salt. Givetvis är alla åsikter tillåtna.
Citera
2020-10-13, 18:15
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Han syftar på de metallbitar från fören som Jutta Rabe plockade upp under dyking kring år 2001 för tjugo år sedan.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ka3GO6/spar-efter-sprangning-ar-bara-en-rostskydds-behandling

Så det är en delsanning att fragment i metallen kan tolkas som explosion om man blundar för andra möjligheter.
För att inte göra någon ledsen i ögat, så konstaterar jag bara att Rabe ska tolkas med en grävskopa salt. Givetvis är alla åsikter tillåtna.

Så TNT kan även användas som rostskyddsmedel? Intressant..

I övrigt läser jag vidare i artikeln du länkar till och läser följande;

"Dessutom konstaterar Der Spiegel att det beryktade hålet under vattenlinjen bara är en stor skugga under en list. För Jutta Rabe är det inga goda nyheter. Hennes kommande film "Attentatet på Estonia" har redan fått slagsida."
Senast redigerad av Odagan 2020-10-13 kl. 18:19.
Citera
2020-10-13, 18:24
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Så TNT kan även användas som rostskyddsmedel? Intressant..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1QAP9/experter-estonias-skrov-ar-skadat-av-rostskydd
Citat:
Nu tvingas tyska och amerikanska experter erkänna att de tog fel.
"Felaktiga slutsatser"

Tidningen Der Spiegel skriver att Materialprövningsmyndigheten i Brandenburg och amerikanska Southwest research institute i Texas drog felaktiga slutsatser efter att ha undersökt materialet.
Jag vet inte vad du syftar på? Dem experter som sade att det var en explosion backade.
Citera
2020-10-13, 18:29
Medlem
Odagans avatar
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1QAP9/experter-estonias-skrov-ar-skadat-av-rostskydd

Jag vet inte vad du syftar på? Dem experter som sade att det var en explosion backade.

Der Spiegel & Aftonbladet...
Citera
2020-10-13, 18:32
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Der Spiegel & Aftonbladet...
Nu tänkte du fel. Der Spiegel var dem som först rapporterade om Jutta Rabes fynd.

Det finns artiklar från DN och fler sidor.
Citera
2020-10-13, 18:37
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
I övrigt läser jag vidare i artikeln du länkar till och läser följande;

"Dessutom konstaterar Der Spiegel att det beryktade hålet under vattenlinjen bara är en stor skugga under en list. För Jutta Rabe är det inga goda nyheter. Hennes kommande film "Attentatet på Estonia" har redan fått slagsida."

Det vore intressant om det faktiskt var samma hål som hittades i senaste dykning.
Tyvärr körde hon in sig så cp-mycket på explosionsspåret.
Citera
2020-10-13, 18:40
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Nu tänkte du fel. Der Spiegel var dem som först rapporterade om Jutta Rabes fynd.

Det finns artiklar från DN och fler sidor.

...Och senare framförde en tes om att om att hålet inte var något hål, utan en skugga under en list.

Vad gäller DN så har de varit regimlojala under många år, alltså ingen tidning jag varken läser eller har någon tilltro till.
Citera
2020-10-13, 18:46
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
...Och senare framförde en tes om att om att hålet inte var något hål, utan en skugga under en list.

Vad gäller DN så har de varit regimlojala under många år, alltså ingen tidning jag varken läser eller har någon tilltro till.
Absolut. Källkritik är en god egenskap. Dock lär du ha fel i detta fallet.
Kontakta BAM och de andra instituten som kom med de egentliga analyserna om explosion om de verkligen dragit tillbaka sina uttalanden eller inte.
Citera
2020-10-13, 18:55
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Kontakta BAM och de andra instituten som kom med de egentliga analyserna om explosion om de verkligen dragit tillbaka sina uttalanden eller inte.

Bra tips. Jag ska rota i detta.
Citera
2020-10-13, 19:00
Medlem
SKetchers avatar
Citat:

Citat:
Bra tips. Jag ska rota i detta.

Här är från BAM själva,
https://www.bam.de/Content/EN/Standard-Articles/About-us/Experience-BAM/History-of-BAM/history-of-bam-2000-2015.html

Citat:
[..]BAM experts conducted comparative tests and came to the conclusion that the deformation of the material resulted not from a suspected explosion, but from the usual pre-treatment of the sheet surfaces for painting.
så det går ju att utesluta.

SouthWest Reasearch Institute var en av de andra aktörerna. Resten läste jag inte namnen på
Citera
2020-10-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Det finns även en bild med en person som ska likna Piht med en filt runt axlarna som efter en räddning, har du sett den?

Ja.. kan vara honom men behöver inte vara det som jag ser den. Vore intressant om någon som faktiskt kände honom värderar bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in