2020-10-10, 21:07
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SKetcher
Absolut. Det är ett bra, kritiskt sätt att tänka. Att bogvisiret föll av är ett faktum och man bör titta på alla möjligheter.
Men. Vad är din alternativa förklaring? Har du någonting som stämmer överens med andra alternativa förklaringar och som inte är önsketänkande.

Så du vet vad som är faktum vad gäller bogvisiret..
Det finns metallurgiska bevis för att infästningar till visiret sprängts sönder. Vidare lutar det åt att det utfördes först när hon låg på botten..
Fast du vet väl bäst?
Citera
2020-10-11, 01:01
Medlem
bullerbyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Japp. Eller teorin om att bogvisiret lossade och sjönk på ett totalt ovetenskapligt sätt. Snacka om skruvat!

Vadå Japp?!? Vad menar du? Att du håller med om allt som en människa som uppenbarligen inte ens sett dokumentären säger???
Citera
2020-10-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Duger det med en film som visar att kaptenen överlevde?

Avo Piht åker med Samaritens Ambulans B 804 med registreringsnummer CFM 414.

https://www.youtube.com/watch?v=atjKbaohJds
Det hade ju fungerat lite bättre om man såg VEM som var i ambulansen.
Men som det är nu kan det ju lika väl ha varit en sådan där avställd ambulans som EMAUS är på väg med till Afrika.
Varken årtal, plats, vem som framför ambulansen, vem som finns i ambulansen eller vart den är på väg framgår. Det mest meningslösa beviset jag skådat på mycket länge....
Citera
2020-10-11, 15:39
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Så du vet vad som är faktum vad gäller bogvisiret..
Det finns metallurgiska bevis för att infästningar till visiret sprängts sönder. Vidare lutar det åt att det utfördes först när hon låg på botten..
Fast du vet väl bäst?
Ja, det föll av. Oavsett om alla 3-4 låsen sprängts bort eller liknande, så föll det fortfarande av.

Att spränga under vatten är väldigt nytänkande och riskabelt. Svetsning är enklare.
Men i och med att bogvisiret hittades 2km från båten, transporterade man det dit under vattnet eller ljög man om det. Vad tror du?
Citera
2020-10-11, 15:45
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullerbyn
Vadå Japp?!? Vad menar du? Att du håller med om allt som en människa som uppenbarligen inte ens sett dokumentären säger???
Jag antar att du syftar på mig. Jag har sett en handfull dokumentärer, läst om det och sett föreläsningar.
Men utgår ifrån att du menar den senaste på som går på Dplay.
Utöver nya dykfotografier, vilken vital ny information har jag missat? Jag är öppensinnad.
Citera
2020-10-11, 17:11
Medlem
Citat:
Avo Piht är dock attraktiv. Filtmannen är riktigt ful till utseendet.
Filtmannen har krulligt hår, en helt annan form på pannbenet, nästippen går neråt, andra ögonbryn m.m.
Nej, det är två olika personer.

Är du medveten om att det är samma person?

https://www.bildtagg.se/file/br18puiuu0vynzuvgiryws
Citera
2020-10-11, 17:23
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ja, det föll av. Oavsett om alla 3-4 låsen sprängts bort eller liknande, så föll det fortfarande av.

Att spränga under vatten är väldigt nytänkande och riskabelt. Svetsning är enklare.
Men i och med att bogvisiret hittades 2km från båten, transporterade man det dit under vattnet eller ljög man om det. Vad tror du?
Man ljög om det - också
Citera
2020-10-11, 22:11
Medlem
https://www.facebook.com/exakt24/videos/1217110602001102/?vh=e&extid=0

Typ 40 min in så nämns folk överlevas , men som helt plötsligt är borta.
Citera
2020-10-11, 22:37
Medlem
SKetchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Är du medveten om att det är samma person?

https://www.bildtagg.se/file/br18puiuu0vynzuvgiryws
Men då har du ju löst det. Sprid det på sociala medier och röj upp ett helvete! För det är ju verkligen ingen snedknullad analys.

Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Man ljög om det - också
Allrajjt. Då stannar hela diskussionen där.
Citera
2020-10-12, 17:20
Medlem
MajorKongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja en del av dessa personer hade tur att vara lediga av olika orsaker just den här avgången.

En del hade kanske slutat att arbeta där? Vi får hoppas att så många som möjligt av dessa personer som syns på fotona inte var med på Estonias sista resa.

Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jobbade på färjor i ungdomen. Var precis som dessa bilder..skrämmande.
Om det är nån som tror att färjan sjönk så snabbt pga av bogvisir så borde denne kontakta psykolog..
Har varit med om grundstötning en o två gr, inget dramatiskt, färjorna fick hjälp hem
Det som slår mig är hur pass bra skick kropparna var efter två månader på Östersjöns botten. "Många är lätta att identifiera och många kan vara vänner till honom"* sades det redan i ett förhör 1996, och dykaren från Rockwater hade inte haft några problem med att plocka upp kropparna om de fått tillåtelse. Som den landkrabba jag är hade jag trott att det bara hade varit en enda soppa av alla kropparna och att de kroppar som fiskar kunde nå redan skulle vara reducerade till skelett. Räknar man med att 750 personer blev kvar i skrovet och med en hypotetisk medelvikt på 65 kilo per människa ger det totalt 48 750 KG kött för fiskar att lockas med.

En del invänder säkert med att en begravning till sjöss är värdig för en sjöman, men kan man ens räkna merparten av besättningen som sjömän? Kriegsmarines sjömän må vila ärofullt i Bismarck på 3KM djup i Atlanten, men på Estonia var det i princip ett hotell med tillhörande restauranger och butiker som sjönk.

Och passagerarna?

Beslutet att inte bärga kropparna, eller åtminstone alla kroppar man med rimlig ansträngning kunde hitta var totalt fel. Kan man budgetera 350 miljoner för att täcka ett skepp med sten och betong kan man budgetera några miljoner för att ge så många anhöriga som möjligt en grav att gå till.

* = http://www.estoniasamlingen.se/interviews/vihmar.aspx#Tr20
Citera
2020-10-12, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddleback
Kan det vara möjligt att: SVR varit inblandat, iochmed "Rysslands hot" för fortsatt militär verksamhet.
Dessa två tvillingsystrar, ny rekryterade. Varav 5 st av de 9 överlevande ej var välkomna i Sverige... ???

Var det som det verkar vara ett förutbestämt attentat riktat mot själva M/S Estonia , samt att de överlevande visste om detta.

SVR är dagens motsvarande dåtidens KGB.

Vad är era funderingar, detta ligger väldigt nära sanningen om ingen vill börja tala tycker jag personligen.
Jag tror definitivt att dessa överlevande fortfarande har "nya liv bortom sitt förflutna"

Läste i någon artikel att innan sista färden hade det skett explosioner på Estonia (2 st), var dessa för att försvaga konstruktionen i bärande element...???

Ja det verkar stämma .
https://www.expressen.se/nyheter/expert-kgb-grupp-med-putin-spred-falska-rykten-om-estonia/
Citera
2020-10-12, 22:49
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
http://lege.net/politiken.biz/forsvinnande.htm

Rikskriminalens undersökning resulterar i att Piht inte överlevt och huvudargumentet är en filminspelning där en man utpekad som Piht sitter i en ambulans på väg från Mariella. Rikskrimi-nalen visar att denne inte är Piht. I den delen har Rikskriminalen rätt. Dessa bilder visar inte Piht. Alla indikationer pekar på att han togs in på sjukhuset i Åbo. Svenska rikskriminalens utredning av fallet är ytlig och begränsas till att avse endast att mannen i ambulansen ej var Piht.”

Det finns även en bild med en person som ska likna Piht med en filt runt axlarna som efter en räddning, har du sett den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in