Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Ja en del av dessa personer hade tur att vara lediga av olika orsaker just den här avgången.
En del hade kanske slutat att arbeta där? Vi får hoppas att så många som möjligt av dessa personer som syns på fotona inte var med på Estonias sista resa.
Citat:
Ursprungligen postat av
popll
Jobbade på färjor i ungdomen. Var precis som dessa bilder..skrämmande.
Om det är nån som tror att färjan sjönk så snabbt pga av bogvisir så borde denne kontakta psykolog..
Har varit med om grundstötning en o två gr, inget dramatiskt, färjorna fick hjälp hem
Det som slår mig är hur pass bra skick kropparna var efter två månader på Östersjöns botten. "Många är lätta att identifiera och många kan vara vänner till honom"* sades det redan i ett förhör 1996, och dykaren från Rockwater hade inte haft några problem med att plocka upp kropparna om de fått tillåtelse. Som den landkrabba jag är hade jag trott att det bara hade varit en enda soppa av alla kropparna och att de kroppar som fiskar kunde nå redan skulle vara reducerade till skelett. Räknar man med att 750 personer blev kvar i skrovet och med en hypotetisk medelvikt på 65 kilo per människa ger det totalt 48 750 KG kött för fiskar att lockas med.
En del invänder säkert med att en begravning till sjöss är värdig för en sjöman, men kan man ens räkna merparten av besättningen som sjömän? Kriegsmarines sjömän må vila ärofullt i Bismarck på 3KM djup i Atlanten, men på Estonia var det i princip ett hotell med tillhörande restauranger och butiker som sjönk.
Och passagerarna?
Beslutet att inte bärga kropparna, eller åtminstone alla kroppar man med rimlig ansträngning kunde hitta var totalt fel. Kan man budgetera 350 miljoner för att täcka ett skepp med sten och betong kan man budgetera några miljoner för att ge så många anhöriga som möjligt en grav att gå till.
* =
http://www.estoniasamlingen.se/interviews/vihmar.aspx#Tr20