Citat:
Danmark har varit ett föregångsland, man förstod uppenbart att viruset styrs av säsongerna och öppnade upp under sommaren, man har visat stor handlingskraft utan att göra på det norska skitnödiga viset som ingen vill ha. Sverige kunde också haft tre fina månader med lite publik och öppna nöjesparker i somras. Då hade också folk tyckt det var mer okej med sammankomst-restriktioner i höst, så det hade varit win-win både för människor och smittspridningen. Men nu har vi sovande politiker i det här landet som inte får något gjort.
För mig är sammankomst-gränsen den hårdaste restriktionen som finns/funnits i dom nordiska länderna, man kan knappast påstå att det andra påverkar livet särskilt mycket. Reserestriktioner spelar nästan ingen roll - normala människor reser inte utomlands under en pandemi. Och att behöva munblöja för att åka kollektivt eller gå på match är faktiskt ingenting i jämförelse mot att inte få gå på match överhuvudtaget. Jag skulle ta ett munskyddskrav mot möjligheten att gå på evenemang 100 av 100 gånger, och det verkar också nästan alla länder utom Sverige tycka är en bra idé.
För mig är sammankomst-gränsen den hårdaste restriktionen som finns/funnits i dom nordiska länderna, man kan knappast påstå att det andra påverkar livet särskilt mycket. Reserestriktioner spelar nästan ingen roll - normala människor reser inte utomlands under en pandemi. Och att behöva munblöja för att åka kollektivt eller gå på match är faktiskt ingenting i jämförelse mot att inte få gå på match överhuvudtaget. Jag skulle ta ett munskyddskrav mot möjligheten att gå på evenemang 100 av 100 gånger, och det verkar också nästan alla länder utom Sverige tycka är en bra idé.
Jag förstod aldrig varför FHM inte öppnade upp mer under sommaren, framförallt inom äldreomsorgen. Smittspridningen var ordentligt mycket lägre än nu och alla parametrar pekade åt rätt håll. Nu öppnas äldreomsorgen istället när det står och väger kring smittspridningen.
Jag funderar på om det handlade om att antalet inlagda fortfarande var relativt högt under sommaren, som en restvara från våren.