2020-10-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag säger inte emot att det kommer öka. Det vore högst märkligt om det inte gör det när vi fortfarande har ökande smitta i samhället.

Det är ditt sätt att presentera det som stör mig. Du vet precis vad jag menar.

Eftersom du valde 13 Augusti, så kan vi ju kika på 13 juli. 464 inlagda varav 89 iva.

Ja dit når vi snart igen. Garanterat innan december. Det är sedan den verkliga explosionen kommer i kall och krispig vinterluft.
Citera
Medlem
Hur i hela friden kan IF-metall planera in en fyrdagars konferens i Västerås i slutet av November för 400 personer från hela landet!? Jag tycker det är oansvarigt (även om de försöker göra det på ett corona-anpassat sätt).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Allt fler läggs in för vård i Stockholm. Samtidigt så tar sig smittan in på fler och fler boenden.

Det är verkligen svårt att bli imponerad av strategin och råden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Om man vill se något positivt så är ökningen av nya fall marginell. Typ 22 fler än samma period förra veckan..

Det verkar släpa ordentligt med inläggningar efter ökad smitta.

Vi får se om någon vecka vad partajet på Stureplan ger för effekt på inläggningarna..
Citera
2020-10-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Jag säger inte emot att det kommer öka. Det vore högst märkligt om det inte gör det när vi fortfarande har ökande smitta i samhället.

Det är ditt sätt att presentera det som stör mig. Du vet precis vad jag menar.

Eftersom du valde 13 Augusti, så kan vi ju kika på 13 juli. 464 inlagda varav 89 iva.
Ja det är 13 oktober så jag tog 13 september. Juli var 3 månader sedan då ökade det inte. Det gör alltså nu.
Kolla på bilden så förstår du.
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2020-10-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Hur i hela friden kan IF-metall planera in en fyrdagars konferens i Västerås i slutet av November för 400 personer från hela landet!? Jag tycker det är oansvarigt (även om de försöker göra det på ett corona-anpassat sätt).

För att dom är sossar, dvs idioter. Regler gäller alla utom sossar. Tex är det kul att betala skatt, om man nu inte tillhör kärnväljarna och jobbar svart..
Citera
2020-10-13, 16:58
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag gjorde en jämförelse med Tjeckien och kan konstatera att Sverige verkar ligga ungefär 40-45 dagar efter i utvecklingen.

Tjeckien är intressant när dom har snarlik befolkning (10,5miljoner) som Sverige och har mig veterligen haft väldigt lindriga restriktioner ända sedan juni. Tjeckerna hamrade ner första vågen och klarade sig kanske bäst i hela Europa på våren men nu har det spårat ut. Efter att man klarat första vågen höll man en stor folkfest för att man "utrotat" viruset och sedan har man kört en mera liberal laizzes faire linje ala Sverige.

Dessa siffror är intressanta för dom visar att Tjeckien i augusti låg och gled på dom nivåerna som Sverige gjort dom senaste veckorna. En stadig men ändå kontrollerad ökning såg det ut som då.

Sverige rapporterade 4178fall förra veckan (V41), vilket var ungefär nivån som Tjeckien låg på i början av september. Men kolla denna utveckling för Tjeckien veckovis:

dag fall döda snitt döda/dag
Sept 1-7 4098 13 1,86
8-14 8506 28 4,0
15-21 13542 57 8,14
22-28 15119 96 13,71
sept29-okt5 19683 140 20,0
6-12 35855 293 41,86

Hämtade alla siffror från vad som rapporteras till worldometer. Om Sverige följer en liknande trend så lär det spåra ut ordentligt mot mitten/slutet av november.

Tack för detta! Jag har hela tiden sagt att det kommer att braka loss i Sverige i oktober-november. Jag hoppas att jag har fel.

Ps när jag citerar ditt inlägg ser man tebellerna med dag, fall, döda mycket snyggt och prydligt under varandra. Inlägget som syns på FB ser inte så ut.🤷🏼‍♀️🙋🏼‍♀️
Citera
2020-10-13, 16:59
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ok, så du anser att du borde fått skriva under att du godkänner att Sverige inte stoppaR flyg och att ingen avrådan från att resa till alperna utfärdas.

Du förstår att din begäran är orimlig va?

Du förstår att du sätter "inte" framför? Nej det var inte orimligt när vi såg vad som hände i Italien. Det var inte heller orimligt att sätta de hemvändande i karantän. Men fortsätt du försvara den linjen det är ok, du måste ju ha något att pyssla med.
Citera
2020-10-13, 17:00
Medlem
När jag är död kan Steffe Lövet få sätta på mig en munblöja om han vill, men inte innan dess.

Lyckligtvis tar jag redan ansvar för ett friskt samhälle genom att inte bo som nån jävla råtta i en storstad, utan har inga som helst problem att undvika andra människor.
Citera
2020-10-13, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det är 13 oktober så jag tog 13 september. Juli var 3 månader sedan då ökade det inte. Det gör alltså nu.
Kolla på bilden så förstår du.
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Menar du att det är en tillfällighet att vi var på all time low mellan den 11-13 september?
Jag är ledsen Tony, men med dig finns det inga sådana tillfälligheter. Man kan nämligen inte träffa mitt i detta gång på gång.

Egentligen uppskattar jag dina dagliga sammanställningar, men då du allt som oftast presenterar detta på ett oärligt/tillrättalagt sätt, så stör jag ihjäl mig.

Vi har alla förstått att du är extremt kritisk till Sveriges hantering, vilket jag också är i många avseenden. Man får dock inte bli blind för fakta och låta hatet grumla blicken.

Har FHM klantat sig och haft fel i ett antal påståenden? Svar : ja.
Har de fel i allt de påstår? Svar: nej
Gissar de som alla andra i världen gällande detta nya virus? Svar: ja
Citera
2020-10-13, 17:03
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Du är medveten om att danmark ligger lika eller över oss nu per invånare? Så när du skriver att sverige troligen kommer ha högst är det bara en gissning du drar till med från höften.

Danmark låg långt över Sverige under andra halvan av september. Men danskarna tog strid mot viruset, och håller på att trycka ner smittspridningen igen. Men inte i Sverige. Här får viruset frodas.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Danmark har varit ett föregångsland, man förstod uppenbart att viruset styrs av säsongerna och öppnade upp under sommaren, man har visat stor handlingskraft utan att göra på det norska skitnödiga viset som ingen vill ha. Sverige kunde också haft tre fina månader med lite publik och öppna nöjesparker i somras.

Precis. Sverige borde ha gjort som grannländerna, och bekämpat viruset med kraft under en begränsad period, och därefter låtit folket slippa leva med restriktionerna, åtminstone under sommaren.

Ännu bättre hade varit att aldrig låta viruset få fäste. Folkhälsomyndighetens oundviklighets-filosofi är vansinnig.

Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Då hade också folk tyckt det var mer okej med sammankomst-restriktioner i höst, så det hade varit win-win både för människor och smittspridningen. Men nu har vi sovande politiker i det här landet som inte får något gjort.

I Sverige får krisen pågå på halvfart på obestämd tid. Sveriges strategi har medfört både en stor mängd sjuk- och döds-fall, och därutöver restiktioner på obestämd tid. Det medför oundvikligen att folk tröttnar. Därför kan det bli svårt att få svenska folket att acceptera ökade restriktioner ifall smittspridningen skulle skena ännu mer.

Folkhälsomyndighetens strategi har varit misslyckad på alla sätt.
Citera
2020-10-13, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du förstår att du sätter "inte" framför? Nej det var inte orimligt när vi såg vad som hände i Italien. Det var inte heller orimligt att sätta de hemvändande i karantän. Men fortsätt du försvara den linjen det är ok, du måste ju ha något att pyssla med.
Så du tänker att alla svenskar skulle ha fått hem ett formulär där de fick ge sitt medgivande till att planen fortsatte komma som vanligt?
Citera
2020-10-13, 17:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om man ska se det från det perspektivet så kan ju en stor del av befolkningen ha okända hälsoproblem som kan ligga till grund för såna här saker, förstår inte varför det ändrar något.
Precis. Det finns hur många människor som hellst i Sverige som knallar runt med okända hälsoproblem, högt blodtryck är ett, men känner sig fullt friska. De har inte någon kontakt med sjukvården, tränar, äter hyfsat bra, röker inte osv.

Det går ju inte att alltid säga att - men personen hade helt säker underliggande sjukdomar - när det rapporteras om någon frisk som dött eller smittats två gånger, eller blir svårare sjuk i covid. Det tycker jag är sjukt absurt. Halmgubbar som dårarna sträcker sig efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in