2020-10-13, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nä jag märker att du inte förstår, det är bara att beklaga.
Tror du folk i andra länder har fått skriva under?
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Jag gjorde en jämförelse med Tjeckien och kan konstatera att Sverige verkar ligga ungefär 40-45 dagar efter i utvecklingen.

Tjeckien är intressant när dom har snarlik befolkning (10,5miljoner) som Sverige och har mig veterligen haft väldigt lindriga restriktioner ända sedan juni. Tjeckerna hamrade ner första vågen och klarade sig kanske bäst i hela Europa på våren men nu har det spårat ut. Efter att man klarat första vågen höll man en stor folkfest för att man "utrotat" viruset och sedan har man kört en mera liberal laizzes faire linje ala Sverige.

Dessa siffror är intressanta för dom visar att Tjeckien i augusti låg och gled på dom nivåerna som Sverige gjort dom senaste veckorna. En stadig men ändå kontrollerad ökning såg det ut som då.

Sverige rapporterade 4178fall förra veckan (V41), vilket var ungefär nivån som Tjeckien låg på i början av september. Men kolla denna utveckling för Tjeckien veckovis:

dag fall döda snitt döda/dag
Sept 1-7 4098 13 1,86
8-14 8506 28 4,0
15-21 13542 57 8,14
22-28 15119 96 13,71
sept29-okt5 19683 140 20,0
6-12 35855 293 41,86

Hämtade alla siffror från vad som rapporteras till worldometer. Om Sverige följer en liknande trend så lär det spåra ut ordentligt mot mitten/slutet av november.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Vi endte med at aflyse turen til Astrid Lindgrens Verden (lukket) og tage børnene til Legoland i stedet.

Tillæg: Vi havde også omkring 10000 inde på stadions og se fodbold.

Danmark har varit ett föregångsland, man förstod uppenbart att viruset styrs av säsongerna och öppnade upp under sommaren, man har visat stor handlingskraft utan att göra på det norska skitnödiga viset som ingen vill ha. Sverige kunde också haft tre fina månader med lite publik och öppna nöjesparker i somras. Då hade också folk tyckt det var mer okej med sammankomst-restriktioner i höst, så det hade varit win-win både för människor och smittspridningen. Men nu har vi sovande politiker i det här landet som inte får något gjort.

För mig är sammankomst-gränsen den hårdaste restriktionen som finns/funnits i dom nordiska länderna, man kan knappast påstå att det andra påverkar livet särskilt mycket. Reserestriktioner spelar nästan ingen roll - normala människor reser inte utomlands under en pandemi. Och att behöva munblöja för att åka kollektivt eller gå på match är faktiskt ingenting i jämförelse mot att inte få gå på match överhuvudtaget. Jag skulle ta ett munskyddskrav mot möjligheten att gå på evenemang 100 av 100 gånger, och det verkar också nästan alla länder utom Sverige tycka är en bra idé.
Citera
2020-10-13, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Antalet nya fall fortsätter att öka, men inläggningarna på IVA och antal döda ökar inte i samma takt.
Inläggningar har ökat med 65%
13 september 125
13 oktober 191
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Citera
2020-10-13, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Läste du ens artikeln jag postade?

https://www.bbc.com/news/health-54512034

25 åring utan hälsoproblem.

Det var ingen länk i inlägget jag citerade och det berörde 89-åringen med cancer.

Av de få konstaterade återinfektioner som hittats världen över så har någon enstaka fått det värre andra gången. Vi pratar dock om 2-3 personer av miljontals infekterade. Jag är inte särskilt orolig över det nej.

De allra flesta verkar få MINST sex månaders immunitet annars hade det i dagsläget kommit upp massvis med bekräftade återinfektioner.

Jag tror inte på livslång immunitet utan att man kommer bygga upp tolerans över tid och att det till slut blir ett virus i vår naturliga förkylningsflora som de allra flesta inte blir särskilt allvarligt sjuka av.

Skulle man vara lika rädd för allt som är lika stor risk som att dö eller bli allvarligt sjuk av Covid-19 så får man nog låsa in sig resten av livet.
Citera
2020-10-13, 15:45
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Inga KÄNDA hälsoproblem eller KÄNDA problem med immunsystemet.

Om man ska se det från det perspektivet så kan ju en stor del av befolkningen ha okända hälsoproblem som kan ligga till grund för såna här saker, förstår inte varför det ändrar något.
Citera
2020-10-13, 15:46
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Inläggningar har ökat med 65%
13 september 125
13 oktober 191
https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital
Du inte bara ljuger med siffror, du kan inte räkna heller.
Citera
2020-10-13, 15:46
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Tror du folk i andra länder har fått skriva under?

Varför märker du på ord, autistisk? Nej i andra länder, exempelvis våra nordiska grannländer, där satte man ner foten och gjorde en lockdown för att skydda sin befolkning. Bland annat stängde man gränserna. Dvs de har upprätthållit samhällskontraktet. FHM gjorde i princip ingenting och lät viruset skölja över medborgarna med följd att vårdapparaten gick på knäna. Jag antar att du inte kommer att förstå det här heller. Släpp det nu.
Citera
2020-10-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Om man ska se det från det perspektivet så kan ju en stor del av befolkningen ha okända hälsoproblem som kan ligga till grund för såna här saker, förstår inte varför det ändrar något.

25 år är ganska ungt och i ett land som USA springer man inte till doktorn som vi gör i Sverige - särskilt inte om man inte har en bra sjukhusförsäkring.

Det jag menar är att nu testar vi så mycket och så många blir sjuka - det är inte ett vanligt problem med att man riskerar att få Covid-19 fler än en gång.
Citera
2020-10-13, 15:48
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
De allra flesta verkar få MINST sex månaders immunitet annars hade det i dagsläget kommit upp massvis med bekräftade återinfektioner.

Det har dykt upp massvis med bekräftade återinfektioner. Det du inte verkar fatta är att det fortfarande bara är oktober och de flesta i Sverige blev antagligen smittade i mars-april och var ofta sjuka i minst fyra veckor, d.v.s tidpunkten du ska titta efter för stora mängder fall är slutet på oktober till november.
Citera
2020-10-13, 15:49
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så om du väljer dessa perioder så kan man välja andra perioder för att se en underdödlighet under pandemin också. Viruset ju kvar och kommer vara så mycket länge.

För jul-sep 2020 vs
2015 -581
2016: -734
2017: -281
2018: -770
2019: -143

Så med det sagt kommer selekterade data kunna användas för att visa olika saker. Om du vill undersöka om en överdödlighet kan föregås eller följas av en underdödlighet behöver du vidga dina analyser.
Du har fortfarande inte förstått teorin "dog med inte av covid", och hur man skulle förvänta sig att den skulle speglas i datan om den stämde?

Tänk till lite här nu vännen... Tänk ett scenario där ett sjukhem som endast har döende patienter med några få månader kvar i livet befinner sig. På grund av besparingar så bestämmer sig Landstinget att förflytta dem till ett annat sjukhem. Förflyttning sker medelst tåg, och det är totalt 5 500 döende patienter som ska förflyttas på ett och samma tåg. Det är ett jättelångt tåg förstår du TAD2.

Olyckan är dessvärre framme - tåget spårar ur över en järnvägsbro och samtliga 5 500 patienterna omkommer tragiskt. Dödligheten i SCBs data under juni månad då olyckan inträffade går upp med runt 5 500 personer över genomsnittet. Chock!

Men sen under andra halvåret händer det något. Varje månad ser vi en underdödlighet på cirka 1 000 personer jämfört med genomsnittet. Framåt nyårsafton har hela överdödligheten försvunnit och det blev ingen överdödlighet för året som helhet.

Trillade polletten ner nu? Förstår du tankegången?
Citera
2020-10-13, 15:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
25 år är ganska ungt och i ett land som USA springer man inte till doktorn som vi gör i Sverige - särskilt inte om man inte har en bra sjukhusförsäkring.

Det jag menar är att nu testar vi så mycket och så många blir sjuka - det är inte ett vanligt problem med att man riskerar att få Covid-19 fler än en gång.

Det räcker med att få viruset en gång , du vet inte om du överlever den gången , men svenskarna kör på nu , grisfesten är igång igen och ut bland folk och hångla , för man orkar inte hänga hemma längre

när våg 2 kommer igång på riktigt här , så kommer det bli tufft för begravningsfirmorna , de skrattar hela vägen till banken lovar jag ingen sorg där inte !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in