Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Då det i princip tabu att kritisera rättsväsendet (tänk på Tomas Quick) så finns ingen annan att kritisera än kommunen, jag tycker att kritiken mot kommunen är orättfärdig. Tänk så här, även om kommunen lyckats häva vårdnaden så hade flickan redan lidit skada. Mer eller mindre. Enda sättet att undvika det hade varit att hon inte kommit till biologiska föräldrarna, de enda som kunnat undvika det var domstolen och flickans advokat. Det andra är en följdhändelse av deras beslut, visst kunde saker gjorts, men, ändå är det det stora felet.
Om verkstan glömmer dra åt bultarna till hjulet och man tappar det, är det verkstans fel, även om man själv kan kontrolldra dem.
Vad borde socialtjänsten ha gjort?
Jag saknar ett konkret besked.
Det talas mycket om brister men jag saknar ett konkret förslag om vad som borde ha gjorts i de aktuella tillfällena.
De nämner en åtgärd nämligen FLYTTNINGSFÖRBUD. Det anses vara en temporär åtgärd med omprövning var tredje månad.
Socialnämnden kan ansöka hos Förvaltningsrätten om flyttningsförbud, i det här fallet alltså att E skulle slippa lämna familjehemmet. För att ett flyttningsförbud ska godkännas krävs att det finns en påtaglig risk för barnets hälsa och utveckling.
Kammarrätten hade nyligen bedömt att den risken inte fanns. Därför beslutade de att E skulle flytta till sitt biologiska hem.
IVO riktar inte bara kritik mot Norrköping utan påpekar också att många (kanske alla?)kommuner brister i sin handläggning om barns bästa.
Jag undrar varför inte IVO inrättar en rådgivningsenhet som soc kan vända sig till i svåra konkreta bedömningsärenden.
Det vore väl ändå det minsta de skulle kunna bidra med.
I dag bidrar det inte med något matnyttigt alls. Tyvärr!