Citat:
Ursprungligen postat av
kuckelimuckmedicin
Varje gång jag försöker ge en vinkel, eller en tankegång, om hur det skulle kunna vara eller hur de har tänkt så skriver ni antingen att ”det spelar ingen roll, E är död” (och det vet vi alla så det är ju liksom utgångspunkten) eller så blir jag och andra som försöker tänka objektivt, påhoppade och anklagade för att vara antingen R eller någon närstående.
Det gör att jag, och flera med mig, som försökt förstå, inte orkar argumentera.
Antingen kan man gå med i korståget eller så kan man försöka förstå hur det tänktes och hur det resonerades.
Jag säger inte att något är mer rätt, men du måste ju förstå att folk till slut inte orkar sitta här och försöka resonera när det bara resulterar i hat och att ”ingenting kan ursäkta att ett barn har dött”.
Nej, det finns definitivt inga ursäkter för det. Det jag söker är en förståelse.
Vad ledde fram till det här?
För övrigt tänker jag att om R skulle ljuga, så hade det väl varit bättre att säga att allt var pappans fel? Att dom levde i skräck inför honom och han gjorde si och han gjorde så. Att hon inte fick ringa 112. Att han tillfogat E skadorna osv osv
Hälften av er här tycker att hon skyller ifrån sig på honom, hälften tycker att hon försvarar honom.
Ponera att mamman inte minns vad som hänt, vad ska hon göra då?
Hitta på en tillfredsställande utsago?
Jag kommer inte heller att orka fortsätta argumentera när det inte finns någon faktisk vilja att försöka förstå.
Det är tröttsamt att hela tiden bli attackerad och fientligt påhoppad bara för att man försöker se saker ur olika synvinklar.
Jag tror faktiskt att många av oss förstår vad som ledde fram till detta. Men det betyder inte att vi kan acceptera eller glömma.
Jag kan också se det här ur olika synvinklar. Se föräldrarnas psykiska mående, stressen som nyblivna trebarnsföräldrar upplever, pressen från socialtjänsten och familjehemmet, den trasiga bakgrunden, kampen... Jag kan förstå, jag kan köpa det och acceptera verkligheten. Men jag hade ändå aldrig fått för mig att försöka försvara eller rättfärdiga det de gjorde under Esmeraldas sista timmar i livet, och timmarna därefter.