Citat:
Förr lär ju Aftonbladet/Expressen kunnat pressa butikerna rätt rejält. "Gör det här, annars får ni inte sälja vår efterfrågade produkt i er affär".
Idag borde det ju vara omvända scenario. Tänk om hela ICA-koncernen till exempel skulle säga, vi struntar i att sätta upp era löpsedlar, vi vill använda dessa ytor till att marknadsföra våra andra produkter som efterfrågas mer. Om det inte passar så skiter vi att sälja era tidningar.
Oj, oj, oj vad snabbt Aftonbladet/Expressen skulle lägga sig ned på knä och böna och be för att de skulle fortsätta sälja tidningarna. De skulle nästan få lägga ned ögonblickligen annars. Tänk tanken, förmodligen skulle ICA kunna lägga ned tidningarna redan idag om de agerade i den riktningen.
Idag borde det ju vara omvända scenario. Tänk om hela ICA-koncernen till exempel skulle säga, vi struntar i att sätta upp era löpsedlar, vi vill använda dessa ytor till att marknadsföra våra andra produkter som efterfrågas mer. Om det inte passar så skiter vi att sälja era tidningar.
Oj, oj, oj vad snabbt Aftonbladet/Expressen skulle lägga sig ned på knä och böna och be för att de skulle fortsätta sälja tidningarna. De skulle nästan få lägga ned ögonblickligen annars. Tänk tanken, förmodligen skulle ICA kunna lägga ned tidningarna redan idag om de agerade i den riktningen.
Det vore intressant, och om en inte alltför avlägsen framtid kommer vi kanske få uppleva det också.
Men jag undrar om tidningarna verkligen kommer "böna be på sina bara knän". Expressens och Aftonbladets journalister, speciellt deras ledare, är inte direkt kända för sin ödmjukhet om man uttrycker det försiktigt. Snarare är de kända för att gilla att läxa upp sin omgivning och peka med hela handen och berätta var skåpet skall stå. Så jag förmodar att det även kommer vara deras förhandlingstaktik. Skälla ut allt och alla i fövissningen att det är så man bäst övertygar andra.
De lär även producera mängder av artiklar om hur hemska ICA är och hur de skiter i kunderna. Hur extremt mycket ägarna tjänar. Finna enstska handlare som inte gillade beslutet att intervjua. Och förståss inte att förglömma, mängder av snyftrepotage om gamla gummor som måste gå miltals i full snöstorm varje dag för att handla sin tidning. Liksom intevjua invandrare som främst lärt sig språket genom att läsa tidningen. Anders Lindberg kommer sin vana trogen skriva om att det var så här nazismen började och Henrik Arnstad kommer förståss haka på... Jag tror nästan jag kan se hela scenariot framför mig.
Citat:
Det blir också svårt när Corona är över. Skall regeringen fortsätta att budgetera för dessa extra bidrag p.g.a. Corona? För ingen kommer ju köpa fler tidningar för att Corona tar slut. Problemen är strukturella där Corona bara skyndar på det. Annonsörerna kommer inte tillbaka i nästa högkonjunktur. Pensionärerna kommer inte köpa fler tidningar när de kommer ut från karantänen. De filar nog redan på att permanenta bidragen och ta bort kopplingen från de tryckta tidningarna. Vilket gör att de måste komma på ett sätt att inte ge bidrag till alternativmedia.
Visst, självklart!
Var inte orolig, de extra anslagen till tidningarna kommer naturligtvis förlängas av någon för gemene man luddig och högst oklar orsak och därefter bli permanenta. Något förvirrat svammel om att det är nödvändigt för att stärka demokratin, det fria ordet, öppna samhället och allas lika värde kommer säkert vara argumenten.