2020-10-12, 23:39
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Förr lär ju Aftonbladet/Expressen kunnat pressa butikerna rätt rejält. "Gör det här, annars får ni inte sälja vår efterfrågade produkt i er affär".

Idag borde det ju vara omvända scenario. Tänk om hela ICA-koncernen till exempel skulle säga, vi struntar i att sätta upp era löpsedlar, vi vill använda dessa ytor till att marknadsföra våra andra produkter som efterfrågas mer. Om det inte passar så skiter vi att sälja era tidningar.

Oj, oj, oj vad snabbt Aftonbladet/Expressen skulle lägga sig ned på knä och böna och be för att de skulle fortsätta sälja tidningarna. De skulle nästan få lägga ned ögonblickligen annars. Tänk tanken, förmodligen skulle ICA kunna lägga ned tidningarna redan idag om de agerade i den riktningen.

Det vore intressant, och om en inte alltför avlägsen framtid kommer vi kanske få uppleva det också.

Men jag undrar om tidningarna verkligen kommer "böna be på sina bara knän". Expressens och Aftonbladets journalister, speciellt deras ledare, är inte direkt kända för sin ödmjukhet om man uttrycker det försiktigt. Snarare är de kända för att gilla att läxa upp sin omgivning och peka med hela handen och berätta var skåpet skall stå. Så jag förmodar att det även kommer vara deras förhandlingstaktik. Skälla ut allt och alla i fövissningen att det är så man bäst övertygar andra.

De lär även producera mängder av artiklar om hur hemska ICA är och hur de skiter i kunderna. Hur extremt mycket ägarna tjänar. Finna enstska handlare som inte gillade beslutet att intervjua. Och förståss inte att förglömma, mängder av snyftrepotage om gamla gummor som måste gå miltals i full snöstorm varje dag för att handla sin tidning. Liksom intevjua invandrare som främst lärt sig språket genom att läsa tidningen. Anders Lindberg kommer sin vana trogen skriva om att det var så här nazismen började och Henrik Arnstad kommer förståss haka på... Jag tror nästan jag kan se hela scenariot framför mig.

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det blir också svårt när Corona är över. Skall regeringen fortsätta att budgetera för dessa extra bidrag p.g.a. Corona? För ingen kommer ju köpa fler tidningar för att Corona tar slut. Problemen är strukturella där Corona bara skyndar på det. Annonsörerna kommer inte tillbaka i nästa högkonjunktur. Pensionärerna kommer inte köpa fler tidningar när de kommer ut från karantänen. De filar nog redan på att permanenta bidragen och ta bort kopplingen från de tryckta tidningarna. Vilket gör att de måste komma på ett sätt att inte ge bidrag till alternativmedia.

Visst, självklart!

Var inte orolig, de extra anslagen till tidningarna kommer naturligtvis förlängas av någon för gemene man luddig och högst oklar orsak och därefter bli permanenta. Något förvirrat svammel om att det är nödvändigt för att stärka demokratin, det fria ordet, öppna samhället och allas lika värde kommer säkert vara argumenten.
Citera
2020-10-13, 09:42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Det blir också svårt när Corona är över. Skall regeringen fortsätta att budgetera för dessa extra bidrag p.g.a. Corona?

Att permanenta ett tillfälligt stöd är det äldsta tricket i boken.

Citat:
De filar nog redan på att permanenta bidragen och ta bort kopplingen från de tryckta tidningarna. Vilket gör att de måste komma på ett sätt att inte ge bidrag till alternativmedia.

Jag är säker på att de lyckas på nåt sätt. I den frågan betvivlar jag inte deras kompetens.
Citera
2020-10-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissepersson1337
Det du säger kring pren vs annonsintäkt stämmer bra in på morgontidningarna, men inte på kvällstidningarna. Där är lösnummerförsäljningen lika dominant som annons är för morgontidningarna, och det är ju främst kvällstidningarna som står för löpen.

I övrigt helt rätt. De är väl främst olika pensionärer som köper lösnummer eller abonnerar, men de krymper stadigt varje år, förmodligen för att fler och fler inser att de inte behöver tidningen. Löpen kommer säkert ifrågasättas mer och mer från butikshåll inom väldigt kort. Även om löpen förmodligen har en rätt bra effekt för butikerna att "få in kunderna i butiken".
I gårdagens värld, före internet och satellit-tv, hade löpsedlar säkert ibland den där allmänna dragareffekten, att de "drog in folk i butiken". Men inte i dagens medielandskap där nyheterna finns överallt, i stort sett helt gratis, och där kvällstidningarna i princip aldrig är först på bollen med någonting.
Citera
2020-10-13, 10:57
Medlem
TeEsErs avatar
Senaste "Medierna i P1" hade ett inslag om att det fanns uppgifter om att Expressen funderade på att frångå att vara kvällstidning och istället distribueras som en morgontidning.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1597578

Någonstans har Expressen väl också insett att även den tröttaste lokaltidning kan få ut nyheter på nätet två miniuter efter att något hänt och att de nyheter man får ut i pappersupplagan når en kundgrupp som är åldrande, försvinnande och inte lönt att kasta pengar på längre. Mekanismen kring och behovet av både kvälls- och morgontidningar har försvunnit mer och mer och jag tror att inte så lite nostalgi och prestige har spelat in i att de finns kvar.

En intressant passus i inslaget var när de pratade om att man förr stoppade pressarna för stora nyheter och att man tryckte extraupplagor. Tydligen var 2016 senaste gången Expressen tryckte en extraupplaga (pga presidentvalet i USA). Den intervjuade sa också att det var sista gången det hände.

Det är ju en kamp om att den första av Expressen och AB som ger upp pappersupplagan gör en gigantisk prestigeförlust och lämnar marknaden för pappersannonser (den finns faktiskt fortfarande och går inte att bortse ifrån) till konkurrenten. Dock så innebär en övergång till morgondistribution att man överger den gemensamma kvällstidningsdistributionen och slår ett stenhårt slag mot den kvarvarande konkurrenten vars distribution helt plötsligt blir oöverkomligt dyr och antagligen genast måste agera på något sätt.
Citera
2020-10-13, 11:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Senaste "Medierna i P1" hade ett inslag om att det fanns uppgifter om att Expressen funderade på att frångå att vara kvällstidning och istället distribueras som en morgontidning.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1597578

Någonstans har Expressen väl också insett att även den tröttaste lokaltidning kan få ut nyheter på nätet två miniuter efter att något hänt och att de nyheter man får ut i pappersupplagan når en kundgrupp som är åldrande, försvinnande och inte lönt att kasta pengar på längre. Mekanismen kring och behovet av både kvälls- och morgontidningar har försvunnit mer och mer och jag tror att inte så lite nostalgi och prestige har spelat in i att de finns kvar.

En intressant passus i inslaget var när de pratade om att man förr stoppade pressarna för stora nyheter och att man tryckte extraupplagor. Tydligen var 2016 senaste gången Expressen tryckte en extraupplaga (pga presidentvalet i USA). Den intervjuade sa också att det var sista gången det hände.

Det är ju en kamp om att den första av Expressen och AB som ger upp pappersupplagan gör en gigantisk prestigeförlust och lämnar marknaden för pappersannonser (den finns faktiskt fortfarande och går inte att bortse ifrån) till konkurrenten. Dock så innebär en övergång till morgondistribution att man överger den gemensamma kvällstidningsdistributionen och slår ett stenhårt slag mot den kvarvarande konkurrenten vars distribution helt plötsligt blir oöverkomligt dyr och antagligen genast måste agera på något sätt.

Kanske de försöker göra det tillsammans med AB? De kan skicka ut Expressen, AB, DN och SvD tillsammans?
Citera
2020-10-13, 11:28
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Kanske de försöker göra det tillsammans med AB? De kan skicka ut Expressen, AB, DN och SvD tillsammans?
Expressen och AB har samdistribution på dagtid idag. Det är den de tänker lämna.

DN och SvD är dagstidningar och distribureras tidigare än kvällstidningarna men även den går antagligen knackigt och därför är det inte oattraktivt att få in Expressen också. Det är sannolikt en fallande kurva i distributionen hur man än ser på det och hur många tidningar som än är med. Pappersupplagorna går neråt för varje år och det kommer till slut en punkt när även den distributionen måste ändras.

Om både Expressen och AB går över till dagdistribution tror jag bara att man förlänger plågan. De två (då forna) konkurrenterna slutar då konkurrera utan vandrar sakta tillsammans i någon form av dödsdal eftersom slutet är ofrånkomligt. Jag tror inte att man ger upp den konkurrensen så lätt utan man vill kämpa och försöka skaffa sig någon form av fördel genom att lämna samdistributionen först.
Senast redigerad av TeEsEr 2020-10-13 kl. 11:32.
Citera
2020-10-13, 13:10
Medlem
Citat:

Dock så innebär en övergång till morgondistribution att man överger den gemensamma kvällstidningsdistributionen och slår ett stenhårt slag mot den kvarvarande konkurrenten vars distribution helt plötsligt blir oöverkomligt dyr och antagligen genast måste agera på något sätt.

Vad innebär detta konkret? Ska man kunna prenumerera på Expressen och få den i brevlådan på morgonen? För annars tycker jag begreppet kvällstidning redan verkar vara föråldrat. Tycker mig ha noterat att kvällstidningarna finns i tidningsställen ganska tidigt på förmiddagen nuförtiden. Så var det väl inte förr?
Citera
2020-10-13, 13:58
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Intressant att tidningarna gått så dåligt 2020. Detta är det största nyhetsåret sedan elfte september-attackerna och ändå bölar journalistkräken om ökade miljardbidrag (och får det också). Man tycker ju att de borde skära guld med täljkniv när hela världen konstant begär nyhetsuppdateringar och har gjort så sedan januari.

Att tidningarna har så stora problem i dessa tider cementerar verkligen hur liten efterfrågan på deras produkt faktiskt är på marknaden.

Det går alldeles utmärkt att arbeta med nyhetsförmedling. Me då måste man:

1: Vidga omfånget av nyheterna. Man kan inte bara skriva om att Trump släppte en brakskit och kom med en dum ursäkt - som man såklart kopierat nästan rakt av från NYT. Man måste även göra mer djuplodande reportage än att Linda Bengtzing sitter på Facebook med en bag-in-box och ylar över inställda turnéer. Bantnings- och "så blir du en elitlöpare efter 85"-artiklar måste man också rensa bort.
Utrikesnyheter måste handla mer om annat än Trump. Publicera mer nyheter från Kina som gav oss viruset eller Indien där ingen jävel vet hur många som smittas dagligen. Gör reportage om Japans svajiga ekonomi eller det senaste om hur Australien klarat skogsbränderna. Jag förstår att många läsare är jävla får som bara vill läsa "dagens Trump" men ge folk chansen att ta in annan information.

2: Banta redaktionerna - på rätt sätt. Mellanchefer och småpåvar som inte skrivit en artikel sedan 2002 får man plocka bort även om det blir en engångskostnad och spänd stämning på Instagram eller när man råkar luncha samtidigt på Riche. Tyckare och kåsörer kan få frilansa. Kanske nöjesdelen ska skrotas? Det finns andra som kan rapportera om Cardi B i första hand. Ju fler duktiga journalister, skribenter, redigerare och filmare/fotografer man sparkar eller gör till frilansare, desto mer beroende av att fylla ut med "dagens Trump" blir man.
Det är svårt för egot att se ett överjäst elfenbenstorn bli smalt och effektivt (i nya små lokaler) men man måste bestämma vilken kärnverksamheten är och göra det bra.
Citera
2020-10-13, 14:12
Medlem
Citat:
Expressen och AB har samdistribution på dagtid idag. Det är den de tänker lämna.

DN och SvD är dagstidningar och distribureras tidigare än kvällstidningarna men även den går antagligen knackigt och därför är det inte oattraktivt att få in Expressen också. Det är sannolikt en fallande kurva i distributionen hur man än ser på det och hur många tidningar som än är med. Pappersupplagorna går neråt för varje år och det kommer till slut en punkt när även den distributionen måste ändras.

Om både Expressen och AB går över till dagdistribution tror jag bara att man förlänger plågan. De två (då forna) konkurrenterna slutar då konkurrera utan vandrar sakta tillsammans i någon form av dödsdal eftersom slutet är ofrånkomligt. Jag tror inte att man ger upp den konkurrensen så lätt utan man vill kämpa och försöka skaffa sig någon form av fördel genom att lämna samdistributionen först.

Jag tror inte det finns inte en chans att aftonbladet inte hakar på tåget. De skulle aldrig kunna ligga ensam kvar som kvällstidning och ta kostnaden för att distribuera helt själv när alternativet är att ha 5 tidningar som delar på kostnaderna. Jag tror inte expressen har ett dugg intresse att försöka stänga ute aftonbladet heller. Det kostar mer än det smakar.
Citera
2020-10-13, 14:15
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Vad innebär detta konkret? Ska man kunna prenumerera på Expressen och få den i brevlådan på morgonen? För annars tycker jag begreppet kvällstidning redan verkar vara föråldrat. Tycker mig ha noterat att kvällstidningarna finns i tidningsställen ganska tidigt på förmiddagen nuförtiden. Så var det väl inte förr?

Stämmer bra. OB-tilläggen för tryckarna har länge ansetts som ett problem av morgontidningarna när de tryckt tidningar på natten. Sakta men säkert har man flyttat trycktiden tidigare och tidigare. Från efter midnatt till att man nu börjar vid mellan 8 och 10. Samdistribution och att tidningarna mer och mer delar material gör att man vill beta av allt i ett långt sjok så tidigt som möjligt. Dessutom finns det färre och färre tryckerier och tidningarna måste köras 10 - 20 mil extra (i Norrland ännu längre).

Dead-line för nyhetsinlämning är säkert klockan 8 på kväller på mindre tidningar. Det betyder att hockey, fotboll, basket och andra sporter som spelas på kvällar inte kommer med i följande dags tidning. Då läser kunderna om matchen och intervjuerna på annat håll. En inte helt ovanlig anledning till att de säger upp prenumerationen.

Paradoxen blir att morgontidningarna vill komma ut senare och kvällstidningarna tidigare. De vill helst att den tryckta upplagan tillverkas mellan 7 - 16 för att sedan köras ut tillsammans. Jag tror det kommer snabba på tappet ännu mer då potentiella läsare redan har hunnit läsa ännu mer på nätet innan tidningen finns att köpa.
Citera
2020-10-13, 17:29
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Förr lär ju Aftonbladet/Expressen kunnat pressa butikerna rätt rejält. "Gör det här, annars får ni inte sälja vår efterfrågade produkt i er affär".

Idag borde det ju vara omvända scenario. Tänk om hela ICA-koncernen till exempel skulle säga, vi struntar i att sätta upp era löpsedlar, vi vill använda dessa ytor till att marknadsföra våra andra produkter som efterfrågas mer. Om det inte passar så skiter vi att sälja era tidningar.

Oj, oj, oj vad snabbt Aftonbladet/Expressen skulle lägga sig ned på knä och böna och be för att de skulle fortsätta sälja tidningarna. De skulle nästan få lägga ned ögonblickligen annars. Tänk tanken, förmodligen skulle ICA kunna lägga ned tidningarna redan idag om de agerade i den riktningen.
Snart kommer butikskoncernerna att ge ut egna nyheter under sina egna "brands" precis som att det finns "Ica-ketchup" eller " coop-musslor" så kommer det att finnas "Lidl-nytt", "Ica-bladet" och "Coop-pressen".

Minns var ni läste det först.
Citera
2020-10-13, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Snart kommer butikskoncernerna att ge ut egna nyheter under sina egna "brands" precis som att det finns "Ica-ketchup" eller " coop-musslor" så kommer det att finnas "Lidl-nytt", "Ica-bladet" och "Coop-pressen".

Minns var ni läste det först.

Både ICA och COOP har ju haft egna media. Just nu är det Egmont förlag som ger ut ICA Kuriren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in