2020-10-12, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Det är just dessa pensionärer jag syftar på. Det är de pensionärer som sålt husen vid rätt tillfälle, ägt skog eller tomter samt investerat i rätt aktier som gett upp tidningarna. Anledningen de angett till mig är att "textmaterialet och bilderna är skitdåliga, familjedelen har man ju på Facebook och Instagram och lokalsporten följer vi på den digitala lokaltidningen där vi får se resultatet snabbt". Det handlar inte om att de skulle sakna pengar, det är inte värt pengarna enligt dem. Det här är folk mellan 70 och 85.

Om någon grupp håller sig kvar i större omfattning gissar jag att det är 55 till 70. De är inte riktigt redo att ändra sina vanor eller flytta från huset och de har ganska låga kostnader de med.
Jag kan sitta och killgissa och försöka få ut ett sammanhang av allt jag fått höra men även pensionärer med pengar släpper prenumerationerna i samma veva som de flyttar till lägenhet och gör sig av med onödiga saker.

När ni funderar över varför tidningarna finns kvar så kom ihåg att annonser är den stora inkomsten - inte prenumeranterna. Först försvinner kunderna, sedan annonsörerna. Dessutom är alla siffror; inkomster, upplagespridning, läsare per ex, tid spenderad per onlineartikel och antal klick dopade.

Det är bättre att tro på en bulgarisk, cigarettstinkande bilhandlare med gabardinbyxor och plastros på kavajslaget än någon ur klanen Bonnier om man undrar hur firman går.

Det du säger kring pren vs annonsintäkt stämmer bra in på morgontidningarna, men inte på kvällstidningarna. Där är lösnummerförsäljningen lika dominant som annons är för morgontidningarna, och det är ju främst kvällstidningarna som står för löpen.

I övrigt helt rätt. De är väl främst olika pensionärer som köper lösnummer eller abonnerar, men de krymper stadigt varje år, förmodligen för att fler och fler inser att de inte behöver tidningen. Löpen kommer säkert ifrågasättas mer och mer från butikshåll inom väldigt kort. Även om löpen förmodligen har en rätt bra effekt för butikerna att "få in kunderna i butiken".
Citera
2020-10-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nissepersson1337
Det du säger kring pren vs annonsintäkt stämmer bra in på morgontidningarna, men inte på kvällstidningarna. Där är lösnummerförsäljningen lika dominant som annons är för morgontidningarna, och det är ju främst kvällstidningarna som står för löpen.

I övrigt helt rätt. De är väl främst olika pensionärer som köper lösnummer eller abonnerar, men de krymper stadigt varje år, förmodligen för att fler och fler inser att de inte behöver tidningen. Löpen kommer säkert ifrågasättas mer och mer från butikshåll inom väldigt kort. Även om löpen förmodligen har en rätt bra effekt för butikerna att "få in kunderna i butiken".

Kan du förklara det där lite mer?

Så när jag går förbi en affär med Expressens löpsedel "Så går du ner 45 kg" eller "Detta bör du veta om din pension" så ökar sannolikheten att jag går in och handlar kaffe, bananer, yoghurt etc?

Förklara hur det ska ske. Dessa uppgifter kan jag googla på i min telefon om jag skulle ha intresse.

Sannolikheten att jag skulle gå in i affären skulle öka om jag utanför affären såg en skylt med kyckling 39,90 kg, läsk 2 liter för 15 kr etc. Då skulle jag gå in och försöka fynda något jag annars inte hade tänkt köpa och samtidigt även köpa lite andra spontana produkter.
Citera
2020-10-12, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
TT uppger: " TT Nyhetsbyrån ska spara 25 miljoner kronor - medarbetare sägs upp".

Bra start på veckan.

https://www.journalisten.se/nyheter/sparpaket-pa-tt

Citat:
TT Nyhetsbyrån ska spara 25 miljoner kronor nästa år. Antalet medarbetare kommer att minska.

Ägarkoncentrationen i dagspressen för med sig att antalet kunder minskar för TT Nyhetsbyrån – och därmed intäkterna. Det är ett av skälen till att bolaget behöver minska sina kostnader 2021, uppger TTs vd och ansvarige utgivare Per-Anders Broberg för Dagens Media.

Sparpaketet ligger på 25 miljoner kronor och antalet anställda kommer att minska, men hur många tjänster som ska bort är inte klart.
Citera
2020-10-12, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Nej, det är däremot ett krav tidningarna ställer på sina återförsäljare.

Citerar ur ”Villkor för leverans av tidningen Aftonbladet”;

6. Försäljning, exponering
Återförsäljaren skall se till att levererade Tidningar utbjuds till försäljning på ett sådant sätt att det fria ordet inte begränsas och har därför inte rätt att vägra exponera eller vägra sälja Tidningarna.

Återförsäljaren skall även exponera löpsedlar som levereras tillsammans med Tidningen. Exponeringsutrustning får endast användas för av Utgivaren levererade Tidningar och löpsedlar fr o m leverans till stängningsdags.

”På ett sådant sätt att det fria ordet inte begränsas”. Där jag bor har vi en handlare som varje gång det är en bedrövlig löpsedel, främst med skvaller tror jag, sätter den upp och ned.

Edit: Länken;
https://www.preserv.se/DLdocs/Aftonbladet_levvillkor.pdf

Förr lär ju Aftonbladet/Expressen kunnat pressa butikerna rätt rejält. "Gör det här, annars får ni inte sälja vår efterfrågade produkt i er affär".

Idag borde det ju vara omvända scenario. Tänk om hela ICA-koncernen till exempel skulle säga, vi struntar i att sätta upp era löpsedlar, vi vill använda dessa ytor till att marknadsföra våra andra produkter som efterfrågas mer. Om det inte passar så skiter vi att sälja era tidningar.

Oj, oj, oj vad snabbt Aftonbladet/Expressen skulle lägga sig ned på knä och böna och be för att de skulle fortsätta sälja tidningarna. De skulle nästan få lägga ned ögonblickligen annars. Tänk tanken, förmodligen skulle ICA kunna lägga ned tidningarna redan idag om de agerade i den riktningen.
Citera
2020-10-12, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Förr lär ju Aftonbladet/Expressen kunnat pressa butikerna rätt rejält. "Gör det här, annars får ni inte sälja vår efterfrågade produkt i er affär".

Idag borde det ju vara omvända scenario. Tänk om hela ICA-koncernen till exempel skulle säga, vi struntar i att sätta upp era löpsedlar, vi vill använda dessa ytor till att marknadsföra våra andra produkter som efterfrågas mer. Om det inte passar så skiter vi att sälja era tidningar.

Oj, oj, oj vad snabbt Aftonbladet/Expressen skulle lägga sig ned på knä och böna och be för att de skulle fortsätta sälja tidningarna. De skulle nästan få lägga ned ögonblickligen annars. Tänk tanken, förmodligen skulle ICA kunna lägga ned tidningarna redan idag om de agerade i den riktningen.

Det stämmer. Makten har omvänts. Butikerna styr numera
Citera
2020-10-12, 19:01
Medlem
Citat:
https://www.journalisten.se/nyheter/sparpaket-pa-tt

Underbara nyheter faktiskt! Förgyller min glåmiga Måndag. Detta måste ses som ett hårt slag mot regimens propaganda. Har för mig att flera EXPOkommunister och judiska desinformatörer arbetar där.
Kan bli en något tristare Jul än vanligt för vissa stockholmare i år.
Citera
2020-10-12, 19:11
Medlem
Citat:
Kan du förklara det där lite mer?

Så när jag går förbi en affär med Expressens löpsedel "Så går du ner 45 kg" eller "Detta bör du veta om din pension" så ökar sannolikheten att jag går in och handlar kaffe, bananer, yoghurt etc?

Förklara hur det ska ske. Dessa uppgifter kan jag googla på i min telefon om jag skulle ha intresse.

Sannolikheten att jag skulle gå in i affären skulle öka om jag utanför affären såg en skylt med kyckling 39,90 kg, läsk 2 liter för 15 kr etc. Då skulle jag gå in och försöka fynda något jag annars inte hade tänkt köpa och samtidigt även köpa lite andra spontana produkter.

Jag inbillar mig att vi, som de nyfikna varelser vi är, betydligt lättare fäster blicken vid ett löp än vid en reklamskylt för extrapriser. Har ingen data för det så självklart väger personligt bias tungt. En del av förklaringen är att ett löp ständigt förändras. Det gör såklart även erbjudande/rea men den typen av skylt blir snabbare en i mängden. Sen finns det garanterat många dagar om året då ett "supererbjudande" eller någon annan morot hade lockat betydligt fler in i butik. Men kanske inte majoriteten av dagar. Återigen, min egen rationalisering till att de finns kvar och inte försvann för 5 år sen. Att de snart kommer va borta är jag övertygad om.
Citera
2020-10-12, 19:14
Medlem
Citat:
Det stämmer. Makten har omvänts. Butikerna styr numera

Exakt detta gjorde ju Lidl för nåt år sen. Vet inte var den soppan slutade. Ska kolla när jag går förbi Lidl nästa gång
Citera
2020-10-12, 21:07
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Intressant att tidningarna gått så dåligt 2020. Detta är det största nyhetsåret sedan elfte september-attackerna och ändå bölar journalistkräken om ökade miljardbidrag (och får det också). Man tycker ju att de borde skära guld med täljkniv när hela världen konstant begär nyhetsuppdateringar och har gjort så sedan januari.

Att tidningarna har så stora problem i dessa tider cementerar verkligen hur liten efterfrågan på deras produkt faktiskt är på marknaden.
Citera
2020-10-12, 21:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ByByBiden
Har följt tråden sporadiskt och tycker det finns en del intressanta analyser här. Tack till alla som bidrar.
Funderar också en del på gammelmediernas digitala plattformar. aftonbladet.se var ju sveriges mest besökta site ett tag och de ligger väl fortfarande hyfsat till. Men i längden måste ju även deras genomslag på nätet minska. Att Aftonbladet blev starka på nätet beror givetvis på att man hade ett starkt varumärke i tidningen. Men om man tänker sig några årtionden fram i tiden när kidsen inte ens vet vad en tryckt tidning är för något så finns det knappast någon anledning för dem att surfa in på aftonbladet.se om inte innehållet är relevant för dem.
Vilka är det som besöker dessa nyhetssiter och dessutom betalar för premiuminnehåll? Även där bör vi rimligen finna kunderna i det lite högre åldersspannet. Kan inte tänka mig att 20-25 åringar idag betalar pengar till DN för att få läsa deras betalartiklar. Själv har jag slutat gå in på deras siter eftersom jag vet att det mesta ligger bakom betalvägg. Den enda jag fortfarande besöker regelbundet är svt.se

AB kan nog fortsätta att få många klick på nätet, men problemet är att få betalt. Varken annonsörer eller läsare vill betala. Antingen får de gradvis dra ned och därmed gradvis minska intresset från läsarna. Eller så blir det skattebetalarna som får betala. Mediestödet kommer nog ändras helt snart då fokus på tryckta tidningar blir meningslöst när de minskar så snabbt i antal.

Edit: D.v.s. internetsidan behöver nog inte papperstidningen för att vara stora, de unga känner till sidan på nätet redan.

Citat:
TT uppger: " TT Nyhetsbyrån ska spara 25 miljoner kronor - medarbetare sägs upp".
Bra start på veckan.

Där får de för alla drev mot SD och all falsk flyktingpropaganda! Vägrade de inte att sälja nyheter till Nyheter Idag också?
Citera
2020-10-12, 21:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Intressant att tidningarna gått så dåligt 2020. Detta är det största nyhetsåret sedan elfte september-attackerna och ändå bölar journalistkräken om ökade miljardbidrag (och får det också). Man tycker ju att de borde skära guld med täljkniv när hela världen konstant begär nyhetsuppdateringar och har gjort så sedan januari.

Att tidningarna har så stora problem i dessa tider cementerar verkligen hur liten efterfrågan på deras produkt faktiskt är på marknaden.

Det blir också svårt när Corona är över. Skall regeringen fortsätta att budgetera för dessa extra bidrag p.g.a. Corona? För ingen kommer ju köpa fler tidningar för att Corona tar slut. Problemen är strukturella där Corona bara skyndar på det. Annonsörerna kommer inte tillbaka i nästa högkonjunktur. Pensionärerna kommer inte köpa fler tidningar när de kommer ut från karantänen. De filar nog redan på att permanenta bidragen och ta bort kopplingen från de tryckta tidningarna. Vilket gör att de måste komma på ett sätt att inte ge bidrag till alternativmedia.
Citera
2020-10-12, 23:03
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissepersson1337
Jag inbillar mig att vi, som de nyfikna varelser vi är, betydligt lättare fäster blicken vid ett löp än vid en reklamskylt för extrapriser. Har ingen data för det så självklart väger personligt bias tungt. En del av förklaringen är att ett löp ständigt förändras. Det gör såklart även erbjudande/rea men den typen av skylt blir snabbare en i mängden. Sen finns det garanterat många dagar om året då ett "supererbjudande" eller någon annan morot hade lockat betydligt fler in i butik. Men kanske inte majoriteten av dagar. Återigen, min egen rationalisering till att de finns kvar och inte försvann för 5 år sen. Att de snart kommer va borta är jag övertygad om.

Lite underligt det där. Jag tittar definitivt mer på löpsedlarna än på butikernas produkterbjudanden. Men har inte läst något som fått mig att köpa en tidning på åtminstone 25 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in