2020-10-13, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Pallativ cellgiftsbehandling? Vad är det för djävla uttryck?
Det heter så. Det är när cellgifter inte kan bota sjukdomen, utan sätts in för att lindra symptom.

Prova att Googla innan du kommer med påhopp.
Citera
2020-10-13, 08:29
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Covidtest som ger svar efter bara fem minuter.

”Nytt covidtest ger svar efter bara fem minuter

Årets Nobelpristagare i kemi, Jennifer Doudna, har utvecklat ett test för covid-19 där provsvaret kommer efter bara fem minuter. Testet bygger på samma teknik som hon får Nobelpriset för.”

svt.se
Citera
2020-10-13, 08:33
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Barn och superspridare driver viruset, enligt FHM smittar inte barn nämnvärt och kollektivtrafiken är heller ingen större risk, tvärtom vad man kommit fram till i den största studien hittills av spridningsmönster hos covid-19:

”In the largest study ever of transmission patterns for COVID-19, researchers in India tested more than a half-million contacts of 85,000 cases to examine how and to whom the coronavirus is spreading.

The first interesting finding: Children are spreading the virus amongst themselves and also to adults. Second: The greatest risk for infection among the people studied in the two southern Indian states of Tamil Nadu and Andhra Pradesh is a long bus or train ride.”

https://www.npr.org/sections/goatsandsoda/2020/10/01/919237103/kids-and-superspreaders-are-driving-covid-19-cases-in-india-huge-study-finds
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-13 kl. 08:36.
Citera
2020-10-13, 08:34
Medlem
Jahopp, då har första återinfekterade patienten avlidit. Personen hade alltså Makroglobulinemi, en obotlig cancerform som nödvändigtvis inte är direkt livshotande vid rätt behandling. Oavsett vad så är prognosen inte speciellt god för en person som är 89 år, rent generellt så är man knappast i toppform vare sig man har en sjukdom eller inte. Så att personen inte klarade av en andra omgång är väl inte speciellt förvånande, det var väl möjligtvis mer osannolikt att personen faktiskt skulle överleva den första omgången. Tyvärr är det väl inte det sista fallet.
Citera
2020-10-13, 08:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
I Tjeckinen stänger man nu alla skolor:

”Tjeckien stänger barer och inför distansundervisning

Tjeckiens regering har gett order om att stänga alla barer, restauranger och klubbar, rapporterar Reuters. Dessutom stänger landets skolor och inför distansundervisning.

I förhållande till sin befolkning är Tjeckien det land i Europa där covid-19 sprids snabbast just nu. Antalet registrerade med covid-19 har gått från 25 000 i början av september till nära 120 000 i ett land på drygt tio miljoner.

– Vi har bara en chans och den måste vi lyckas ta, säger premiärministern Andrej Babis, enligt AFP.

Regeringen sätter även en gräns för att max sex personer får samlas på en plats och att alkohol inte får drickas på allmän plats.”

svt.se

Samtidigt festas det loss på Stureplan och övriga nattklubbar och barer i Sverige.

Det är helt rätt agerat av Tjeckien tycker jag. Något liknande kommer dock aldrig att hända i Sverige, inte med nuvarande ansvariga. Man tar hellre tusentals, för att inte säga tiotusentals döda hellre än att man stänger ned och tar kontroll över smittan.

Det finns ingen humanism i Sverige. Inte på samma vis som jag upplever att det existerar i de flesta andra länder.
Citera
2020-10-13, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De lindar in det på ett dåligt vis. Som att skolor och kollektivtrafik inte är drivande. Det alla sådana här "icke drivande" sammanhang har gemensamt är att de ofta utgör offentliga institutioner och i någon mån anses vara samhällsviktiga. Det är så genomskinligt.
Du försöker få folk att tro att enligt FHM kan man inte bli smittad i skolan eller kollektivtrafiken.

Det måste ju innebära att enligt FHM behöver man inte följa rekommendationerna i skolor eller kollektivtrafiken. Vill du att folk ska tro det?
Citera
2020-10-13, 08:39
Medlem
Citat:
Jag drömmer mardrömmar om den svenska strategin där man fullständigt skiter i död och smittspridning. Somnar sent och vaknar tidigt. Ändå sköter jag mitt jobb samtidigt som jag skriver. Det är jobbigt, men jag står ut. Lämnar min bunker då och då för att hämta luft och solljus.
Hur sköter du ditt jobb med så många inlägg om dagen? Vill ha samma jobb.
Citera
2020-10-13, 08:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Du försöker få folk att tro att enligt FHM kan man inte bli smittad i skolan eller kollektivtrafiken.

Det måste ju innebära att enligt FHM behöver man inte följa rekommendationerna i skolor eller kollektivtrafiken. Vill du att folk ska tro det?

FHM har ju konstant tonat ned riskerna för smitta i de sammanhangen. Rekommenderar inte ens munskydd och talar om barn som icke drivande i pandemin. Som tur är vet vi bättre.
Citera
2020-10-13, 08:48
Medlem
Citat:
Jag drömmer mardrömmar om den svenska strategin där man fullständigt skiter i död och smittspridning. Somnar sent och vaknar tidigt. Ändå sköter jag mitt jobb samtidigt som jag skriver. Det är jobbigt, men jag står ut. Lämnar min bunker då och då för att hämta luft och solljus.

Är det inte jobbigt att drömma mardrömmar och ligga delvis sömnlös över något som du inte kan påverka? Jag tror det är dags för oss Flashbackare att förstå att det inte blir bättre än så här sett till den svenska strategin. Ute i samhället så märks det klart och tydligt att majoriteten har accepterat situationen, kanske dags för användarna på Flashback att göra det också.

Givetvis sorgligt att det har blivit såhär.
Citera
2020-10-13, 08:48
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur sköter du ditt jobb med så många inlägg om dagen? Vill ha samma jobb.

Mitt jobb är rätt flexibelt och lämpar sig väl för hemarbete, men jag tror inte du vill ha mitt jobb.
Citera
2020-10-13, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du menar att du tror att det bara är multisjuka som kommer bli återinfekterade?

Nej, men det är ganska rimligt att anta att den här kvinnans immunförsvar inte direkt var 100%.

De allra flesta kommer få en betydligt mildare återinfektion och det kommer ta längre tid innan den inträffar.
Citera
2020-10-13, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad

Nu har man studerat en 25-årig amerikansk man som fått coronan en gång till.

Interpretation
Genetic discordance of the two SARS-CoV-2 specimens was greater than could be accounted for by short-term in vivo evolution. These findings suggest that the patient was infected by SARS-CoV-2 on two separate occasions by a genetically distinct virus. Thus, previous exposure to SARS-CoV-2 might not guarantee total immunity in all cases. All individuals, whether previously diagnosed with COVID-19 or not, should take identical precautions to avoid infection with SARS-CoV-2. The implications of reinfections could be relevant for vaccine development and application.

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30764-7/fulltext

Michael Mina varnar för att göra larmrubriker om caset. Intressant twittertråd att följa.

https://twitter.com/michaelmina_lab/status/1315811484392452096
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in