Citat:
Ursprungligen postat av
David86
Vi har en global batterikris, och tack vare tesla har de flesta batterierna hamnat i bilar som nyttjar 10-20% av kapaciteten p daglig basis. I laddhybrider hade kapaciteten utnyttjats mycket bttre...
Jag skulle aldrig tnka tanken p att kpa en laddhybrid av flera orsaker.
1. Fr den som ofta kr lngt s kr man till strsta delen p bensin i alla fall.
2. Fr den som oftast kr korta strckor och utnyttjar batteriet till Max kommer uppleva att batteriets fulla kapacitet minskar snabbt. Detta fr att ju mindre ett batteri r desto snabbare sker laddcyklerna och som alla vet s ju mer laddcykler desto snabbare slits batteriet ut.
Drfr r det nstan vansinne att kpa en laddhybrid om man kr mycket kortare strckor. Batteriet kommer vara dligt redan efter ngra f r och andrahandsvrdet blir dligt om man inte pungar ut fr ett batteribyte vilket kan bli dyrt.
Och andra sidan, de som kr mycket lnga strckor kan vara glada ver att batteriet kommer vara frscht en lngre tid, men kommer istllet vara "miljbovar" d de nstan r samma sak som att kra bensinbil.
S fr min del br man istllet kpa en helt batteridriven bil med s stort batteripaket som mjligt, men sjlvklart en bil som har lg konsumtion som Tesla. Absolut inte Mercedes eller Polestar. Jag sger inte att dessa bilar r dliga eller att jag inte vill ha dom, men de r trstiga bilar.