2020-10-12, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tget har en vagn med batterier i som snabbt byts mot en vagn med ett uppladdat batteri i vid nd stationen. - S kan vi slja kopparen och slippa underhllet. Tesla planerar massor med gigantiska battterifabriker. Just nu utvecklar de serietillverkningen av linorna som skall bygga batterierna. Tesla tar alltid, alltid, alltid - "the hard way" s det r ingen daytradaraktie att lita p. - Om vi haft 50% billigare batterier idag s hade de batteridrivna tgen varit verklighet och elbilarnas pris rasat. Vi har en global "batteri-kris". Det finns inga batterier och de som finns r alldeles fr dyra. Drfr behver vi el-ledningar ver tgen.
Tusentals vagnar med dyra lithiumbatterier, du tror inte dom blir stldbegrliga d? Och du borde kolla p ett modernt motorvagnstg med, koppla p en vagn med batterier?

Man kan erstta kopparn med aluminium vilket man gr idag..

Vi har en global batterikris, och tack vare tesla har de flesta batterierna hamnat i bilar som nyttjar 10-20% av kapaciteten p daglig basis. I laddhybrider hade kapaciteten utnyttjats mycket bttre...
Citera
2020-10-12, 18:02
Medlem
Citat:
Tget har en vagn med batterier i som snabbt byts mot en vagn med ett uppladdat batteri i vid nd stationen. - S kan vi slja kopparen och slippa underhllet. Tesla planerar massor med gigantiska battterifabriker. Just nu utvecklar de serietillverkningen av linorna som skall bygga batterierna. Tesla tar alltid, alltid, alltid - "the hard way" s det r ingen daytradaraktie att lita p. - Om vi haft 50% billigare batterier idag s hade de batteridrivna tgen varit verklighet och elbilarnas pris rasat. Vi har en global "batteri-kris". Det finns inga batterier och de som finns r alldeles fr dyra. Drfr behver vi el-ledningar ver tgen.
Du tror inte brnsleceller kommer ta ver tung trafik d ?
Att kra batteri tg frn Kiruna blir ingen hjdare vid kalla vintrar eller andra kalla platser...
Citera
2020-10-13, 06:51
Medlem
wwrs avatar
Den grekiske premirministern kr nu en ekonomisk model 3. Torde vara effektivare marknadsfring n annonser.
https://twitter.com/jannis134/status...004761602?s=19

Fr att frska att vara opartisk bifogas ven: "It actually jumped over the bushes":
https://youtu.be/HtN6TByOvkU#t=230

Mediaexponeringen kommer helt att avgra Teslas kurs. Blir det material av den frsta eller andra typen som fr uppmrksamhet i media.

...

Tesla har tvingats lmna Nvidia och framstlla egna chip fr FSD. Det verkar ha att gra med att man inte anvnder Lidar
Citat:
Nvidia's chips must support a large number of neural network architectures and sensor modalities like LiDAR, while Tesla's SoC needs to support just the sensor suite and neural net on its own vehicles.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...a-fsd-computer
Senast redigerad av wwr 2020-10-13 kl. 07:34.
Citera
2020-10-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Du tror inte brnsleceller kommer ta ver tung trafik d ?
Att kra batteri tg frn Kiruna blir ingen hjdare vid kalla vintrar eller andra kalla platser...

De nya batterierna psts klara kyla. Och fr vrigt r din tanke lite att - Vi skall inte kra batteri i skne/afrika/Hawaii(Indien fr att man kan inte det i Kiruna p vintern. -(du letar krokben) Det kommer kldtliga batterier i framtiden. Make no misstake och jag vet vem som idag frbereder att masstillverka dem i en omfattning som f begriper. Vilket batteri som helst i framtiden, nya patent osv. Det r Tesla som kommer att stlla om produktionen och brja masstillverka dem snabbast. - Vilken batteri-innovation det n handlar om i framtiden.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-13 kl. 11:06.
Citera
2020-10-13, 18:38
Medlem
Citat:
De nya batterierna psts klara kyla. Och fr vrigt r din tanke lite att - Vi skall inte kra batteri i skne/afrika/Hawaii(Indien fr att man kan inte det i Kiruna p vintern. -(du letar krokben) Det kommer kldtliga batterier i framtiden. Make no misstake och jag vet vem som idag frbereder att masstillverka dem i en omfattning som f begriper. Vilket batteri som helst i framtiden, nya patent osv. Det r Tesla som kommer att stlla om produktionen och brja masstillverka dem snabbast. - Vilken batteri-innovation det n handlar om i framtiden.
Man mste vl kunna ta upp vissa problem omrden med batterier ?

Fr dig r Elon/Tesla ngon form av gud som kommer ervra vrlden .

Det du du inte verkar veta r hur andra biltillverkare har fr lsningar med rasande fart,hybrid bil kommer bli outstandig med ngot lngre rckvidd.
.
Tesla kommer inte ha en chans mot den stora tunga marknaden som tg,flyg,bt dr kommer brnsleceller dominera .

Ren elbil kommer bli svrt att bevara ven med billiga batterier som som ska laddas, utan hr glider Kina in p ett bananskal som kan erbjuda snabbt byte till full laddat som icke Tesla har heller ?

S det ska bli en spnnande resa att flja detta spektakel.
Citera
2020-10-13, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vi har en global batterikris, och tack vare tesla har de flesta batterierna hamnat i bilar som nyttjar 10-20% av kapaciteten p daglig basis. I laddhybrider hade kapaciteten utnyttjats mycket bttre...

Jag skulle aldrig tnka tanken p att kpa en laddhybrid av flera orsaker.

1. Fr den som ofta kr lngt s kr man till strsta delen p bensin i alla fall.
2. Fr den som oftast kr korta strckor och utnyttjar batteriet till Max kommer uppleva att batteriets fulla kapacitet minskar snabbt. Detta fr att ju mindre ett batteri r desto snabbare sker laddcyklerna och som alla vet s ju mer laddcykler desto snabbare slits batteriet ut.

Drfr r det nstan vansinne att kpa en laddhybrid om man kr mycket kortare strckor. Batteriet kommer vara dligt redan efter ngra f r och andrahandsvrdet blir dligt om man inte pungar ut fr ett batteribyte vilket kan bli dyrt.

Och andra sidan, de som kr mycket lnga strckor kan vara glada ver att batteriet kommer vara frscht en lngre tid, men kommer istllet vara "miljbovar" d de nstan r samma sak som att kra bensinbil.

S fr min del br man istllet kpa en helt batteridriven bil med s stort batteripaket som mjligt, men sjlvklart en bil som har lg konsumtion som Tesla. Absolut inte Mercedes eller Polestar. Jag sger inte att dessa bilar r dliga eller att jag inte vill ha dom, men de r trstiga bilar.
Citera
2020-10-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

2. Fr den som oftast kr korta strckor och utnyttjar batteriet till Max kommer uppleva att batteriets fulla kapacitet minskar snabbt. Detta fr att ju mindre ett batteri r desto snabbare sker laddcyklerna och som alla vet s ju mer laddcykler desto snabbare slits batteriet ut.

Drfr r det nstan vansinne att kpa en laddhybrid om man kr mycket kortare strckor. Batteriet kommer vara dligt redan efter ngra f r och andrahandsvrdet blir dligt om man inte pungar ut fr ett batteribyte vilket kan bli dyrt.

Och andra sidan, de som kr mycket lnga strckor kan vara glada ver att batteriet kommer vara frscht en lngre tid, men kommer istllet vara "miljbovar" d de nstan r samma sak som att kra bensinbil.

S fr min del br man istllet kpa en helt batteridriven bil med s stort batteripaket som mjligt, men sjlvklart en bil som har lg konsumtion som Tesla. Absolut inte Mercedes eller Polestar. Jag sger inte att dessa bilar r dliga eller att jag inte vill ha dom, men de r trstiga bilar.
Nja du tnker fel en hybrid bil anvnds att man kr p el kortare strckor i storstder m, m och lng krningen p bensin/diesel och p s vis laddar ditt batteri under drift.
Citera
2020-10-13, 20:59
Medlem
0ldMans avatar
Zerohedge(tar det fr vad det r) skriver att Tesla sljer dligt i Kina. Tvingas snka priser flera gnger pga dlig frsljning. ven Norge verkar Tesla minska och ersttas av VW nya elbil.

https://www.zerohedge.com/markets/de...enth-time-year
Citera
2020-10-13, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Nja du tnker fel en hybrid bil anvnds att man kr p el kortare strckor i storstder m, m och lng krningen p bensin/diesel och p s vis laddar ditt batteri under drift.

Nej jag tnker inte fel. Ls igen. Oavsett om du kr mycket p el eller mycket p bensin, s frlorar du eftersom det ena gr dig till miljbov och det andra frstr ditt batteri p kort tid. D r det bttre att antingen bara kra ren bensinbil eller ren elbil. Det senare r att fredra och med s stort batteri som mjligt fr bsta hllbarhet.
Citera
2020-10-14, 00:51
Medlem
wwrs avatar
Citat:

Jag har inga planer p att kpa elbil, men jag tycker argumenten fr hybrid verkar goda. Man anvnder varje "drivmedel" dr det fungerar bst och slipper risken att bli stende om man inte kan finna en laddstation.

Att kra runt med ett stort batteri som slits lngsammare borde inte vara billigare n att byta batteri ibland. D har inte konkurrensen fungerat bra och pressat priset p batteribyten?

(Hur fungerar dessa batterier? Om man tnker sig att jag kr 10.000 mil med ett batteri. Om jag kr mnga korta strckor med urladdning till 90% eller frre lnga strckor med urladdning till 20%, slits batteriet lika mycket d? Om batteriet slits mer vid ett strre antal laddningar s talar det fr att anvnda ett mindre batteri som r billigare att byta.)

Jag tror Tesla fr konkurrens av hybridbilar.

Frgan r allts: Fr man ut fler mil under ett batteris livslngd om man kr lngt och laddar ur batteriet nstan helt mellan laddningarna? I s fall r det bra med en hybrid dr batteriet laddas ur mer och man inte heller riskerar bli stende utan laddning. Pverkas inte batteriets livslngd ven av antalet laddcykler och inte vara av det totala milantalet?
Senast redigerad av wwr 2020-10-14 kl. 01:25.
Citera
2020-10-14, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Frgan r allts: Fr man ut fler mil under ett batteris livslngd om man kr lngt och laddar ur batteriet nstan helt mellan laddningarna? I s fall r det bra med en hybrid dr batteriet laddas ur mer och man inte heller riskerar bli stende utan laddning. Pverkas inte batteriets livslngd ven av antalet laddcykler och inte vara av det totala milantalet?
Man brukar utg frn laddcykler, sen om man laddar ur 100% en gng i veckan eller 20% om dagen mn-fre borde inte gra ngon strre skillnad. Men man brukar sga att lithiumbatterier inte gillar att vara helt urladdade eller helt fulladdade, 80% laddad brukar vara det optimala om man vill skona batteriet. Men ja, det r antalet laddcykler som r det viktiga.

Citat:

Nu har ju nd Toyota haft hybrider i snart 20 r och dr har ju inte direkt varit ngra stora rapporter om batterier som faller isr snabbt, dessa gr ju ofta som taxibilar med.

Vinsten ligger frmst i att kra p eldrift i stadskrning dr frbrnningsmotorer blir vldigt oeffektiva, men anvnda frbrnningsmotorn p tex motorvgen dr dom har bra effektivitet.

I regel pendlar huvuddelen av folk 2-3 mil till jobbet, d r en laddhybrid med ca 7 mil rckvidd p el fullt tillrcklig.

Frvrigt lste jag nyligen att Volvo Cars klarade sig helt utan bter fr utslpp d deras bilar klarar utslppsnivn i Europa, detta utan ngra rena elbilar i fordonsflottan (men dr brjar ven dyka upp sna nu).
Citera
2020-10-14, 09:18
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Zerohedge(tar det fr vad det r) skriver att Tesla sljer dligt i Kina. Tvingas snka priser flera gnger pga dlig frsljning. ven Norge verkar Tesla minska och ersttas av VW nya elbil.

https://www.zerohedge.com/markets/de...enth-time-year

VW r ett hrt inarbetat mrke i Kina och str fr enorma mngder av rliga bilfrsljningen i Kina tillsammans med Buick (av alla jvla mrken).
Att ta ver VW p Kinesiska marknaden blir extremt svrt minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in