Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-12, 17:04
  #2941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tåget har en vagn med batterier i som snabbt byts mot en vagn med ett uppladdat batteri i vid änd stationen. - Så kan vi sälja kopparen och slippa underhållet. Tesla planerar massor med gigantiska battterifabriker. Just nu utvecklar de serietillverkningen av linorna som skall bygga batterierna. Tesla tar alltid, alltid, alltid - "the hard way" så det är ingen daytradaraktie att lita på. - Om vi haft 50% billigare batterier idag så hade de batteridrivna tågen varit verklighet och elbilarnas pris rasat. Vi har en global "batteri-kris". Det finns inga batterier och de som finns är alldeles för dyra. Därför behöver vi el-ledningar över tågen.
Tusentals vagnar med dyra lithiumbatterier, du tror inte dom blir stöldbegärliga då? Och du borde kolla på ett modernt motorvagnståg med, koppla på en vagn med batterier?

Man kan ersätta kopparn med aluminium vilket man gör idag..

Vi har en global batterikris, och tack vare tesla har de flesta batterierna hamnat i bilar som nyttjar 10-20% av kapaciteten på daglig basis. I laddhybrider hade kapaciteten utnyttjats mycket bättre...
Citera
2020-10-12, 18:02
  #2942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Tåget har en vagn med batterier i som snabbt byts mot en vagn med ett uppladdat batteri i vid änd stationen. - Så kan vi sälja kopparen och slippa underhållet. Tesla planerar massor med gigantiska battterifabriker. Just nu utvecklar de serietillverkningen av linorna som skall bygga batterierna. Tesla tar alltid, alltid, alltid - "the hard way" så det är ingen daytradaraktie att lita på. - Om vi haft 50% billigare batterier idag så hade de batteridrivna tågen varit verklighet och elbilarnas pris rasat. Vi har en global "batteri-kris". Det finns inga batterier och de som finns är alldeles för dyra. Därför behöver vi el-ledningar över tågen.
Du tror inte bränsleceller kommer ta över tung trafik då ?
Att köra batteri tåg från Kiruna blir ingen höjdare vid kalla vintrar eller andra kalla platser...
Citera
2020-10-13, 06:51
  #2943
Avstängd
wwrs avatar
Den grekiske premiärministern kör nu en ekonomisk model 3. Torde vara effektivare marknadsföring än annonser.
https://twitter.com/jannis134/status...004761602?s=19

För att försöka att vara opartisk bifogas även: "It actually jumped over the bushes":
https://youtu.be/HtN6TByOvkU#t=230

Mediaexponeringen kommer helt att avgöra Teslas kurs. Blir det material av den första eller andra typen som får uppmärksamhet i media.

...

Tesla har tvingats lämna Nvidia och framställa egna chip för FSD. Det verkar ha att göra med att man inte använder Lidar
Citat:
Nvidia's chips must support a large number of neural network architectures and sensor modalities like LiDAR, while Tesla's SoC needs to support just the sensor suite and neural net on its own vehicles.
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...a-fsd-computer
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-13 kl. 07:34.
Citera
2020-10-13, 10:57
  #2944
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Du tror inte bränsleceller kommer ta över tung trafik då ?
Att köra batteri tåg från Kiruna blir ingen höjdare vid kalla vintrar eller andra kalla platser...

De nya batterierna påstås klara kyla. Och för övrigt är din tanke lite att - Vi skall inte köra batteri i skåne/afrika/Hawaii(Indien för att man kan inte det i Kiruna på vintern. -(du letar krokben) Det kommer köldtåliga batterier i framtiden. Make no misstake och jag vet vem som idag förbereder att masstillverka dem i en omfattning som få begriper. Vilket batteri som helst i framtiden, nya patent osv. Det är Tesla som kommer att ställa om produktionen och börja masstillverka dem snabbast. - Vilken batteri-innovation det än handlar om i framtiden.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-13 kl. 11:06.
Citera
2020-10-13, 18:38
  #2945
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
De nya batterierna påstås klara kyla. Och för övrigt är din tanke lite att - Vi skall inte köra batteri i skåne/afrika/Hawaii(Indien för att man kan inte det i Kiruna på vintern. -(du letar krokben) Det kommer köldtåliga batterier i framtiden. Make no misstake och jag vet vem som idag förbereder att masstillverka dem i en omfattning som få begriper. Vilket batteri som helst i framtiden, nya patent osv. Det är Tesla som kommer att ställa om produktionen och börja masstillverka dem snabbast. - Vilken batteri-innovation det än handlar om i framtiden.
Man måste väl kunna ta upp vissa problem områden med batterier ?

För dig är Elon/Tesla någon form av gud som kommer erövra världen .

Det du du inte verkar veta är hur andra biltillverkare har för lösningar med rasande fart,hybrid bil kommer bli outstandig med något längre räckvidd.
.
Tesla kommer inte ha en chans mot den stora tunga marknaden som tåg,flyg,båt där kommer bränsleceller dominera .

Ren elbil kommer bli svårt att bevara även med billiga batterier som som ska laddas, utan här glider Kina in på ett bananskal som kan erbjuda snabbt byte till full laddat som icke Tesla har heller ?

Så det ska bli en spännande resa att följa detta spektakel.
Citera
2020-10-13, 19:45
  #2946
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vi har en global batterikris, och tack vare tesla har de flesta batterierna hamnat i bilar som nyttjar 10-20% av kapaciteten på daglig basis. I laddhybrider hade kapaciteten utnyttjats mycket bättre...

Jag skulle aldrig tänka tanken på att köpa en laddhybrid av flera orsaker.

1. För den som ofta kör långt så kör man till största delen på bensin i alla fall.
2. För den som oftast kör korta sträckor och utnyttjar batteriet till Max kommer uppleva att batteriets fulla kapacitet minskar snabbt. Detta för att ju mindre ett batteri är desto snabbare sker laddcyklerna och som alla vet så ju mer laddcykler desto snabbare slits batteriet ut.

Därför är det nästan vansinne att köpa en laddhybrid om man kör mycket kortare sträckor. Batteriet kommer vara dåligt redan efter några få år och andrahandsvärdet blir dåligt om man inte pungar ut för ett batteribyte vilket kan bli dyrt.

Och andra sidan, de som kör mycket långa sträckor kan vara glada över att batteriet kommer vara fräscht en längre tid, men kommer istället vara "miljöbovar" då de nästan är samma sak som att köra bensinbil.

Så för min del bör man istället köpa en helt batteridriven bil med så stort batteripaket som möjligt, men självklart en bil som har låg konsumtion som Tesla. Absolut inte Mercedes eller Polestar. Jag säger inte att dessa bilar är dåliga eller att jag inte vill ha dom, men de är törstiga bilar.
Citera
2020-10-13, 20:29
  #2947
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag skulle aldrig tänka tanken på att köpa en laddhybrid av flera orsaker.

1. För den som ofta kör långt så kör man till största delen på bensin i alla fall.
2. För den som oftast kör korta sträckor och utnyttjar batteriet till Max kommer uppleva att batteriets fulla kapacitet minskar snabbt. Detta för att ju mindre ett batteri är desto snabbare sker laddcyklerna och som alla vet så ju mer laddcykler desto snabbare slits batteriet ut.

Därför är det nästan vansinne att köpa en laddhybrid om man kör mycket kortare sträckor. Batteriet kommer vara dåligt redan efter några få år och andrahandsvärdet blir dåligt om man inte pungar ut för ett batteribyte vilket kan bli dyrt.

Och andra sidan, de som kör mycket långa sträckor kan vara glada över att batteriet kommer vara fräscht en längre tid, men kommer istället vara "miljöbovar" då de nästan är samma sak som att köra bensinbil.

Så för min del bör man istället köpa en helt batteridriven bil med så stort batteripaket som möjligt, men självklart en bil som har låg konsumtion som Tesla. Absolut inte Mercedes eller Polestar. Jag säger inte att dessa bilar är dåliga eller att jag inte vill ha dom, men de är törstiga bilar.
Nja du tänker fel en hybrid bil används att man kör på el kortare sträckor i storstäder m, m och lång körningen på bensin/diesel och på så vis laddar ditt batteri under drift.
Citera
2020-10-13, 20:59
  #2948
Medlem
0ldMans avatar
Zerohedge(tar det för vad det är) skriver att Tesla säljer dåligt i Kina. Tvingas sänka priser flera gånger pga dålig försäljning. Även Norge verkar Tesla minska och ersättas av VW nya elbil.

https://www.zerohedge.com/markets/de...enth-time-year
Citera
2020-10-13, 21:57
  #2949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Nja du tänker fel en hybrid bil används att man kör på el kortare sträckor i storstäder m, m och lång körningen på bensin/diesel och på så vis laddar ditt batteri under drift.

Nej jag tänker inte fel. Läs igen. Oavsett om du kör mycket på el eller mycket på bensin, så förlorar du eftersom det ena gör dig till miljöbov och det andra förstör ditt batteri på kort tid. Då är det bättre att antingen bara köra ren bensinbil eller ren elbil. Det senare är att föredra och med så stort batteri som möjligt för bästa hållbarhet.
Citera
2020-10-14, 00:51
  #2950
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag skulle aldrig tänka tanken på att köpa en laddhybrid av flera orsaker.

1. För den som ofta kör långt så kör man till största delen på bensin i alla fall.
2. För den som oftast kör korta sträckor och utnyttjar batteriet till Max kommer uppleva att batteriets fulla kapacitet minskar snabbt. Detta för att ju mindre ett batteri är desto snabbare sker laddcyklerna och som alla vet så ju mer laddcykler desto snabbare slits batteriet ut.

Därför är det nästan vansinne att köpa en laddhybrid om man kör mycket kortare sträckor. Batteriet kommer vara dåligt redan efter några få år och andrahandsvärdet blir dåligt om man inte pungar ut för ett batteribyte vilket kan bli dyrt.

Och andra sidan, de som kör mycket långa sträckor kan vara glada över att batteriet kommer vara fräscht en längre tid, men kommer istället vara "miljöbovar" då de nästan är samma sak som att köra bensinbil.

Så för min del bör man istället köpa en helt batteridriven bil med så stort batteripaket som möjligt, men självklart en bil som har låg konsumtion som Tesla. Absolut inte Mercedes eller Polestar. Jag säger inte att dessa bilar är dåliga eller att jag inte vill ha dom, men de är törstiga bilar.
Jag har inga planer på att köpa elbil, men jag tycker argumenten för hybrid verkar goda. Man använder varje "drivmedel" där det fungerar bäst och slipper risken att bli stående om man inte kan finna en laddstation.

Att köra runt med ett stort batteri som slits långsammare borde inte vara billigare än att byta batteri ibland. Då har inte konkurrensen fungerat bra och pressat priset på batteribyten?

(Hur fungerar dessa batterier? Om man tänker sig att jag kör 10.000 mil med ett batteri. Om jag kör många korta sträckor med urladdning till 90% eller färre långa sträckor med urladdning till 20%, slits batteriet lika mycket då? Om batteriet slits mer vid ett större antal laddningar så talar det för att använda ett mindre batteri som är billigare att byta.)

Jag tror Tesla får konkurrens av hybridbilar.

Frågan är alltså: Får man ut fler mil under ett batteris livslängd om man kör långt och laddar ur batteriet nästan helt mellan laddningarna? I så fall är det bra med en hybrid där batteriet laddas ur mer och man inte heller riskerar bli stående utan laddning. Påverkas inte batteriets livslängd även av antalet laddcykler och inte vara av det totala milantalet?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-14 kl. 01:25.
Citera
2020-10-14, 08:57
  #2951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Frågan är alltså: Får man ut fler mil under ett batteris livslängd om man kör långt och laddar ur batteriet nästan helt mellan laddningarna? I så fall är det bra med en hybrid där batteriet laddas ur mer och man inte heller riskerar bli stående utan laddning. Påverkas inte batteriets livslängd även av antalet laddcykler och inte vara av det totala milantalet?
Man brukar utgå från laddcykler, sen om man laddar ur 100% en gång i veckan eller 20% om dagen mån-fre borde inte göra någon större skillnad. Men man brukar säga att lithiumbatterier inte gillar att vara helt urladdade eller helt fulladdade, 80% laddad brukar vara det optimala om man vill skona batteriet. Men ja, det är antalet laddcykler som är det viktiga.

Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag skulle aldrig tänka tanken på att köpa en laddhybrid av flera orsaker.

1. För den som ofta kör långt så kör man till största delen på bensin i alla fall.
2. För den som oftast kör korta sträckor och utnyttjar batteriet till Max kommer uppleva att batteriets fulla kapacitet minskar snabbt. Detta för att ju mindre ett batteri är desto snabbare sker laddcyklerna och som alla vet så ju mer laddcykler desto snabbare slits batteriet ut.

Därför är det nästan vansinne att köpa en laddhybrid om man kör mycket kortare sträckor. Batteriet kommer vara dåligt redan efter några få år och andrahandsvärdet blir dåligt om man inte pungar ut för ett batteribyte vilket kan bli dyrt.

Och andra sidan, de som kör mycket långa sträckor kan vara glada över att batteriet kommer vara fräscht en längre tid, men kommer istället vara "miljöbovar" då de nästan är samma sak som att köra bensinbil.

Så för min del bör man istället köpa en helt batteridriven bil med så stort batteripaket som möjligt, men självklart en bil som har låg konsumtion som Tesla. Absolut inte Mercedes eller Polestar. Jag säger inte att dessa bilar är dåliga eller att jag inte vill ha dom, men de är törstiga bilar.
Nu har ju ändå Toyota haft hybrider i snart 20 år och där har ju inte direkt varit några stora rapporter om batterier som faller isär snabbt, dessa går ju ofta som taxibilar med.

Vinsten ligger främst i att köra på eldrift i stadskörning där förbränningsmotorer blir väldigt oeffektiva, men använda förbränningsmotorn på tex motorvägen där dom har bra effektivitet.

I regel pendlar huvuddelen av folk 2-3 mil till jobbet, då är en laddhybrid med ca 7 mil räckvidd på el fullt tillräcklig.

Förövrigt läste jag nyligen att Volvo Cars klarade sig helt utan böter för utsläpp då deras bilar klarar utsläppsnivån i Europa, detta utan några rena elbilar i fordonsflottan (men där börjar även dyka upp såna nu).
Citera
2020-10-14, 09:18
  #2952
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Zerohedge(tar det för vad det är) skriver att Tesla säljer dåligt i Kina. Tvingas sänka priser flera gånger pga dålig försäljning. Även Norge verkar Tesla minska och ersättas av VW nya elbil.

https://www.zerohedge.com/markets/de...enth-time-year

VW är ett hårt inarbetat märke i Kina och står för enorma mängder av årliga bilförsäljningen i Kina tillsammans med Buick (av alla jävla märken).
Att ta över VW på Kinesiska marknaden blir extremt svårt minst sagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback