Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Säg mig hur man annars ska göra, ska personer fortsätta att dö utan man vet, du tänker som en person som skiter i om äldre stryker med av Covid-19 för du klarar dig ändå.
Sådana små självgoda småsmurfar har jag svårt att förstå.
Inget land som försökt bli av med viruset genom lockdown har lyckats. Dessutom, vid en ekonomisk kollaps, som en långvarig lockdown skulle ge, så skulle fler dö än vad som dör av covid-19.
Om jag ska säga något som kunde gjorts annorlunda i mars är att personer under 50 utan riskgrupp inte skulle rekommenderas jobba hemma. Alla under 50 med någon riskgrupp, som BMI över 30, astma, högt blodtryck, diabetes, graviditet, tidigare cancer, etc. skulle jobba hem om möjligt som gjordes. Men de under 50 utan ens en miniriskgrupp skulle istället starkt rekommenderas att åka till jobbet som vanligt. De allvarliga fallen skulle bli ytterst marginellt fler än vad som blev, men flockimmunitet skulle uppnås betydligt snabbare. Kan dock förstå att ett sådant förslag var svårt att ta fram mitt i all stress som FHM måste ha haft i mars. Och skulle riktlinjerna förändras åt det hållet nu, så kanske det mest skulle skapa förvirring. Så kanske bäst att fortsätta ungefär som nu ett tag till.