2020-10-13, 00:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Av det du citerar framgår inte att hon blev fri från infektion, bara att de flesta symtomen försvann.
Aterinfektiinen korrelereade starkt i tid med cytostatikabehandling hon fick.

Nearly 2 months later, just two days after starting a new chemotherapy treatment, she developed fever, cough, and dyspnea.

Förmodligen var det denna behandling som försvagade/slog ut hennes immunsystem så att återinfektionen blev möjlig. Återinfektion är alltså inget som vanliga någorlunda friska behöver oroa sig för, och alltså inget som någon större del av befolkningen lär råka ut för.
Citera
2020-10-13, 00:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Är på riktigt så trött på allt snack om ekonomi före liv. På min arbetsplats brukar det vara ungefär 50 sökanden när det annonseras ut tjänster. Idag hörde jag att en angränsande avdelning annonserat ut en tjänst, och fått 146 sökande. Säger en del över hur mycket människor som slagits ut av detta. Jag hoppas att det finns någon info jag missat kring detta, att det var en tjänst som av någon anledning var attraktiv, eller dåligt utformad annons som inte var tillräckligt tydlig med kravprofli, eller något liknande. För annars är det betydligt värre än vad jag trodde vad gäller arbetsmarknad. Många, framför allt unga, slås ut, och en stor del av dem kommer få svårt att någonsin komma in igen. Och tro mig, det skulle vara mycket negativt för folkhälsan i minst ett halvt sekel.

Det kommer det att vara. Men samtidigt kan det vara bra, kompetens före ideologi vore väl bra?
Citera
2020-10-13, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Säg mig hur man annars ska göra, ska personer fortsätta att dö utan man vet, du tänker som en person som skiter i om äldre stryker med av Covid-19 för du klarar dig ändå.

Sådana små självgoda småsmurfar har jag svårt att förstå.

Inget land som försökt bli av med viruset genom lockdown har lyckats. Dessutom, vid en ekonomisk kollaps, som en långvarig lockdown skulle ge, så skulle fler dö än vad som dör av covid-19.

Om jag ska säga något som kunde gjorts annorlunda i mars är att personer under 50 utan riskgrupp inte skulle rekommenderas jobba hemma. Alla under 50 med någon riskgrupp, som BMI över 30, astma, högt blodtryck, diabetes, graviditet, tidigare cancer, etc. skulle jobba hem om möjligt som gjordes. Men de under 50 utan ens en miniriskgrupp skulle istället starkt rekommenderas att åka till jobbet som vanligt. De allvarliga fallen skulle bli ytterst marginellt fler än vad som blev, men flockimmunitet skulle uppnås betydligt snabbare. Kan dock förstå att ett sådant förslag var svårt att ta fram mitt i all stress som FHM måste ha haft i mars. Och skulle riktlinjerna förändras åt det hållet nu, så kanske det mest skulle skapa förvirring. Så kanske bäst att fortsätta ungefär som nu ett tag till.
Citera
2020-10-13, 00:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Nej, så är det inte. Man kan ha tänkt själv, och ändå stå bakom svensk epidemihantering, och ändå tänka själv. Den avgörande frågan, är just huruvuda man har tänkt egna tankar, eller kopierat journalistkårens tankar.

Min erfarenhet är att svenskar har en tendens att bli aggressiva ifall man nämner tankar som ifrågasätter journalisternas ståndpunkter. Jag märker att jag betraktas som obekväm ifall jag nämner vissa enkla ifrågasättande tankar. Den aggressiva reaktionen, beror på att svenskar inte vill tänka vissa ifrågasättande tankar, eftersom dom vet att dom själva i så fall kan komma att uppfattas som besvärliga. Därför undviker svenskar så långt som möjligt att tänka ifrågasättande tankar. Det är bekvämast att kopiera journalistkårens åsikter. Ifall man okritiskt gör journalistkårens åsikter till sina egna åsikter, så har man inte tänkt själv.

Själv spyr jag på stora delar av dagens pk sekt och journalistkår. Dock tycker jag överlag vi har en sund strategi i pandemin. Självklart hade vi kunnat agera annorlunda i vissa frågor i början men det är alltid enkelt att vara efterklok. Varför flyger våra invandrare runt hela jorden tex som flytt sina länder? Där tror jag den stora skillnaden mellan oss och våra skandinaviska grannar finns. Inte skidturister främst. Våra grannar har inte heller dessa segregerade förorter .
Citera
2020-10-13, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och hur kommer det sig att man i andra länder och områden som var hårt angripna i våras, har rusande smittotal? I Lombardiet borde man ju ha uppnått flockimmunitet flera gånger om, men det är nu en av de regioner som gar högst smittotal.
Har vi en speciell flockimmunitetsgen här i Sverige - eller rättare sagt: har de invandrargrupper som tidigare drabbats det?

Har svårt att tro att det ökar i Bergamo? I New York, som var väldigt hårt drabbat i våras, blev det visserligen en ökning i september, men inte i närheten av vad det blev i de flesta länder i Europa, och det finns redan en tendens att ökningen klingar av.
Citera
2020-10-13, 00:31
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jo, det stämmer. Länka mig gärna där FHM medger att det förekommer betydande smittspridning av asymptomatisk smittspridning i skolan. Tvärtom har de ju hela tiden tonat ned skolans roll i smittspridningen. Detta samtidigt som de inte rekommenderar barn att besöka äldre släktingar, eftersom de kan smittas.

I Sverige kan man numera jobba till man är 70. Man närmast förväntas göra det tom. Tror du det är en slump att FHM har satt gränsen vid 70 för när man anses tillhöra en riskgrupp?

Sveriges smittskyddsåtgärder är som genompolitiserade att det är äckligt. Ser man inte det, är man antingen blind, döv eller fullständigt förståndshandikappad med noll analysförmåga.
Gränsen för BMI 40 sattes av samma ovetenskapliga skäl, trots att den går vid BMI 30 enligt WHO, som också har 65 ( eller 60) år som gräns.
Citera
2020-10-13, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
För de flesta, men denna patient fick cytostatika vilket kan försvaga immunsystemet. Det kan vara förklaringen till att den tidigare immuniteten inte höll. Viktigt hålla koll på alla detaljer.

Av samma anledning fungerar visst inte vaccin så bra för de som får cytostatika, tror jag mig ha läst. Cytostatika kan påverka immunsystemet så att tidigare uppbyggd immunitet (efter genomgången infektion eller vaccin) försvagas.

Visst, inget kan uteslutas, men lutar ändå åt att det inte var en återinfektion. Och oavsett vilket, att en cancersjuk 89-åring, som sannolikt inte levt året ut även ut att någonsin blivit smittad, dör av en tänkbar återinfektion, är inget som övertygar mig om farligheten med återinfektioner.
Citera
2020-10-13, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kommer det att vara. Men samtidigt kan det vara bra, kompetens före ideologi vore väl bra?

Det håller jag med om, men de hundra extra ansökningarna är ju personer som haft något annat jobb under normala tider. Och många av dem kommer ha dödssvårt att hitta något även efter att pandemin är över. Men, som sagt, jag är inte insatt i detaljer kring den utlysningen, och hoppas verkligen att det finns någon någorlunda rimlig förklaring. För annars är det riktigt illa, värre än jag trodde.
Citera
2020-10-13, 00:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Ja just det, det är därför ett av deras allmänna råd lyder:
"Vid resor inom Sverige bör du om möjligt färdas på ett annat sätt än med allmänna färdmedel eller kollektivtrafiken, till exempel gå eller cykla."

Du klagar på att andra är troll men sprider lögner värre än Trump.

Varför ska jag göra det om det inte är en luftburen smitta? Då kan jag lika gärna åka kollektivt med vanligt munskydd och handsprit?
Citera
2020-10-13, 00:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det håller jag med om, men de hundra extra ansökningarna är ju personer som haft något annat jobb under normala tider. Och många av dem kommer ha dödssvårt att hitta något även efter att pandemin är över. Men, som sagt, jag är inte insatt i detaljer kring den utlysningen, och hoppas verkligen att det finns någon någorlunda rimlig förklaring. För annars är det riktigt illa, värre än jag trodde.

Det är riktigt illa, massor har förlorat sina jobb och nu sitter de där, utan inkomst och med massiva lån. Fast nu ska vi inte vara negativa, låt oss sjunga: "Whe shall overcome!"
Citera
2020-10-13, 00:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Dessutom kan det vara en annan infektion som tog hennes liv, men att det fanns kvar virusrester av covid. För en 89-åring finns det många infektioner som är potentiellt livshotande. Återinfektion efter 54 dagar är extremt osannolikt.

Nej, det är då dina antikroppar försvinner. Ge och ta ett par dagar.
Citera
2020-10-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nej, det är då dina antikroppar försvinner. Ge och ta ett par dagar.

Hade återinfektion efter 54 dagar ens varit halvvanligt, så hade vi nu efter sju månader haft miljoner konstaterade fall av återinfektion i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in