2020-10-12, 23:52
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I de delar av Stockholm som var värst drabbade i våras, så ökar smittan nu ytterst knappt, ställen som Rinkeby m.fl. lär vara hyfsat nära flockimmunitet. Däremot ökar den rätt kraftigt i innenstaden, som klarade sig bättre i våras.
Och hur kommer det sig att man i andra länder och områden som var hårt angripna i våras, har rusande smittotal? I Lombardiet borde man ju ha uppnått flockimmunitet flera gånger om, men det är nu en av de regioner som gar högst smittotal.
Har vi en speciell flockimmunitetsgen här i Sverige - eller rättare sagt: har de invandrargrupper som tidigare drabbats det?
Citera
2020-10-12, 23:53
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det vet inte jag det var ju Frodelands uttalande. Men vilka länder i Eu kör med stängda skolor nu ? Finland och Danmark har öppnat nu. Om skolan var drivande borde de väl inte öppna ?
Men nu var det ju du som triumfatoriskt basunerade ut det. Så svara nu på min fråga: när blir situationen sån att man måste stänga skolorna?

I Italien - där situationen jämförelsevis är hyfsat bra har man rigorösa rutiner i skolorna.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-10-12 kl. 23:55.
Citera
2020-10-12, 23:57
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha, nu blir vi uppläxade av WHO igen. Kan ju bara vara oss i hela världen, som det här riktar sig till. Känns pinsamt att bli uppläxad av en neger:

MATILDA APREA MALMQVIST23:04
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=410869
Att försöka bemästra coronapandemin genom att låta viruset röra sig fritt i samhället för att nå så kallad flockimmunitet är "oetiskt", slår Tedros Adhanom Ghebreyesus, chef för WHO, fast på en digital pressträff.

– Aldrig i folkhälsans historia har flockimmunitet använts som en strategi för att svara på ett utbrott, än mindre en pandemi, konstaterar han och poängterra att flockimmunitet uppnås genom att skydda människor från ett virus inte genom att utsätta dem för det.

Tedros Adhanom Ghebreyesus påpekar också att uppskattningsvis mindre än tio procent i de flesta länder har haft covid och att de allra flesta människor därmed fortfarande är mottagliga för viruset.

– Att tillåta ett farligt virus som vi inte helt förstår att röra sig fritt helt enkelt oetiskt. Det är inget alternativ.

I våras spekulerades det i att de svenska, förhållandevis milda, åtgärderna för nedstängning av samhället i själva verket var försök att uppnå flockimmunitet. Sådana spekulationer har hela tiden tillbakavisats av Folkhälsomyndigheten. (TT)

WHO Tedros är en luring, han är styrd av Kina och fick sin presidens på WHO när man röstade och Kina var hans vän.
Tedros sa då i början att man ska inte påverka flyg eller kommunikation med Kina.
Man kan ta en egen slutsats runt detta.
Citera
2020-10-13, 00:02
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kraftigt ökad smitta i Stockholm nu.

https://www.npr.org/sections/coronavirus-live-updates/2020/06/03/868507524/israel-orders-schools-to-close-when-covid-19-cases-are-discovered

Var tog flockimmuniteten under sommarlovet vägen?

Nu länkade du till Israeliska skolor? Men det är helt korrekt av Israel att stänga skolor om de får utbrott!
Citera
2020-10-13, 00:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Men nu var det ju du som triumfatoriskt basunerade ut det. Så svara nu på min fråga: när blir situationen sån att man måste stänga skolorna?

I Italien - där situationen jämförelsevis är hyfsat bra har man rigorösa rutiner i skolorna.

Jag kan absolut inte svara på din fråga. Hur skall jag kunna bedöma hälsoläget i Norge ?jag refererade till Frodelands uttalande.
Citera
2020-10-13, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
En blodcancer som enligt wikipedia har "överdrivet trögflytande blod" som vanligt symtom lär inte underlätta tillfrisknandet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Makroglobulinemi

Troligen inte, särskilt inte en cancer som främst behandlas för att lindra och inte för att bota. Hoppas verkligen ingen seriös media någonstans i världen tar upp detta som ett fall där någon dött av återinfektion. Eller, den dagen de gör det, så upphör de att vara seriösa.
Citera
2020-10-13, 00:08
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Dessutom kan det vara en annan infektion som tog hennes liv, men att det fanns kvar virusrester av covid. För en 89-åring finns det många infektioner som är potentiellt livshotande. Återinfektion efter 54 dagar är extremt osannolikt.
För de flesta, men denna patient fick cytostatika vilket kan försvaga immunsystemet. Det kan vara förklaringen till att den tidigare immuniteten inte höll. Viktigt hålla koll på alla detaljer.

Av samma anledning fungerar visst inte vaccin så bra för de som får cytostatika, tror jag mig ha läst. Cytostatika kan påverka immunsystemet så att tidigare uppbyggd immunitet (efter genomgången infektion eller vaccin) försvagas.
Citera
2020-10-13, 00:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja du, bra fråga. Men tydligen har vi "fladdermuskärringen" i förvar och om alla spelar sina kort väl så kanske, bara kanske, kan vi få ett svar på den frågan. Jag vill gärna veta, men vad ska vi göra med resultatet, WW3? Blir inte mycket kvar att käbbla om sen.

Ja man blir lite rädd när PONS hela tiden säger att Kina ska betala, han har rätt men hur ska man lyckas med att låta Kina betala för något de nekar på. Det är lite som ett gäng pundare som straffar varandra faktiskt.
Citera
2020-10-13, 00:10
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ja man blir lite rädd när PONS hela tiden säger att Kina ska betala, han har rätt men hur ska man lyckas med att låta Kina betala för något de nekar på. Det är lite som ett gäng pundare som straffar varandra faktiskt.

Ja lite faktiskt.
Citera
2020-10-13, 00:10
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Vad händer i Belgien?

Mycket oroande utveckling i Belgien, Holland och UK. Nya fall rusar i Belgien som var hårt drabbat i våras. Ett oroväckande mönster att hårt drabbade länder åter får okontrollerbar smittspridning.

Belgian hospitals start canceling non-urgent surgeries as coronavirus cases rise
Citat:
The growing number of coronavirus patients has forced several hospitals across Belgium to reduce, cancel and postpone non-urgent operations to free up resources.
Due to an influx of patients with Covid-19 in the last 48 hours, University Hospital Leuven (UZ Leuven) had “to reduce a limited number of non-emergency surgical procedures,” Sara Van Daele, Spokesperson for UZ Leuven told CNN.
“We aim to guarantee the regular patient care and planned procedures as much as possible,” Van Daele said, adding, “however, the increasing number of COVID patients inevitably impacts surgical procedures and the capacity of our ICU.”
In a statement, Ziekenhuis Netwerk Antwerpen the largest hospital network in Belgium said, “Planned operations are being carried out,” but that the network is, “not scheduling some non-urgent operations.”
In Brussels, which has recorded the highest rate of infection, one hospital is already at capacity, “We have enough beds available to take care of Covid-patients but because we have reached maximum capacity in our ICU Covid, we cannot accept new Covid patients,” Florence Feys, Spokesperson for Cliniques Saint-Jean in Brussels told CNN.
The situation in the Northeast of Belgium is similar. CHU de Liège is “already full with existing and Covid patients which is increasing each day,” Louis Maraite Director of Communications for CHU de Liège told CNN. To reduce the pressure and concentrate the priorities of the nursing staff, we are cancelling 30% immediately, but in the next few days it will be up to 70percent of our non-essential surgical cases,” added Maraite.
On average, over 4,000 people are testing positive for Covid-19, the highest since the beginning of the pandemic according to the latest figures published by the Belgian public health authority, Sciensano.
Over the seven-day period from Oct. 2 to Oct. 8, on average 4,153 people tested positive, this is an increase of 89% from the week before.

källa cnn
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2020-10-13 kl. 00:12.
Citera
2020-10-13, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja de sätter ekonomi före liv. Jag lyssnar på Ivor Cummins just nu och han framställs ju som en riktigt mysgubbe, men riktigt så är det ju inte. Enligt honom och den svenska läkaren är det oetiskt att slänga in någon i en respirator som inte kommer att klara det (för det kommer att kosta massor med pengar). Absolut, där kan jag hålla med, men frågade ni patienten först vad den ville innan ni gav morfinsprutan i röven, nej det gjorde ni inte era skenheliga jävlar. Jag är helt med på deras retorik om man har ett samförstånd med patienten och de anhöriga, det har jag inte något emot - men det hade vi inte. Och det är inte ok någonstans! De är skenheliga och det stör mig. Det är mycket möjligt att det är just den patienten som bekostat den respiratorn.

Är på riktigt så trött på allt snack om ekonomi före liv. På min arbetsplats brukar det vara ungefär 50 sökanden när det annonseras ut tjänster. Idag hörde jag att en angränsande avdelning annonserat ut en tjänst, och fått 146 sökande. Säger en del över hur mycket människor som slagits ut av detta. Jag hoppas att det finns någon info jag missat kring detta, att det var en tjänst som av någon anledning var attraktiv, eller dåligt utformad annons som inte var tillräckligt tydlig med kravprofli, eller något liknande. För annars är det betydligt värre än vad jag trodde vad gäller arbetsmarknad. Många, framför allt unga, slås ut, och en stor del av dem kommer få svårt att någonsin komma in igen. Och tro mig, det skulle vara mycket negativt för folkhälsan i minst ett halvt sekel.
Citera
2020-10-13, 00:13
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast om att stå bakom svensk pandemihantering är att inte tänka själv så torde väl att inte stå bakom den, som du, vara att tänka själv. Alltså dela dina åsikter = tänka själv.

Nej, så är det inte. Man kan ha tänkt själv, och ändå stå bakom svensk epidemihantering, och ändå tänka själv. Den avgörande frågan, är just huruvuda man har tänkt egna tankar, eller kopierat journalistkårens tankar.

Min erfarenhet är att svenskar har en tendens att bli aggressiva ifall man nämner tankar som ifrågasätter journalisternas ståndpunkter. Jag märker att jag betraktas som obekväm ifall jag nämner vissa enkla ifrågasättande tankar. Den aggressiva reaktionen, beror på att svenskar inte vill tänka vissa ifrågasättande tankar, eftersom dom vet att dom själva i så fall kan komma att uppfattas som besvärliga. Därför undviker svenskar så långt som möjligt att tänka ifrågasättande tankar. Det är bekvämast att kopiera journalistkårens åsikter. Ifall man okritiskt gör journalistkårens åsikter till sina egna åsikter, så har man inte tänkt själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in