2020-10-12, 22:32
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Min poäng var egentligen att det är osannolikt att Dplay-teamet har hittat mer än ett hål. Om du har det, och sedan släpper information om det senare så ökar inte trovärdigheten, tvärtom. De flesta sansade inser att chansen att Estonia skall ha haft inte bara ett, utan två eller tre hål i skrovet är löjligt liten. Även om man bortser från att bogvisiret också hittats 1500 m från vraket.

Jag kritiserar inte Dplay för att de vill tjäna pengar på sin expedition. Men det är nyttig att ha det i åtanke när man värderar det de visar, och, ännu viktigare, det som de inte visar. Ett antal här inne antar helt glatt att JAICs 35 medlemmar från tre länder medvetet ljugit för att dölja sanningen, trots att ingen av dem tjänar en krona på det.
Du begriper inte mycket om medialogik. Enligt dramaturgiska regler så ska nu folks intresse för förlisningen öka till kokpunkten, Dplays film och vad den visar debatteras i alla kanaler (vi håller på) och de gamla trotjänarna som är satta att bestrida sanningen gå för högvarv (du håller på).

Sedan - när det börjar sjunka undan, intresset riktas åt annat håll - då läggs nästa filmsekvens upp på Dplay. Den som visar ytterligare ett hål...
Senast redigerad av Mr.Sweden 2020-10-12 kl. 22:45.
Citera
2020-10-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shigeru.mizuki
Visst finns möjligheten att det var en chansning som gick hem.
Men jag är inte övertygad.

Skulle inte förvåna mig om det börjar o brännas i bland berörda folk o myndigheter. Om ryssen kommer o gör som de gjorde med snubben som fick sjukvård i tyskland o den som blev mördad tidigare av vad nu giftet heter.

Så tror oxå en anledning de mörkar i all tid
Citera
2020-10-12, 22:34
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Det kan inte vara så enkelt att han höll på att göra en dokumentär om Estonia och insåg att det skulle bli en mycket intressantare och mer uppmärksammad dokumentär om han även passade på att filma vraket?
Det är klart att han kände till hålet. Det har dykts flitigt genom åren. Hela scenen när de "upptäcker" hålet är tyvärr lite skolteater, men det funkar, bollen är satt i rullning.
Citera
2020-10-12, 22:36
Medlem
Ang varför de som står bakom dokumentären gjorde dykningar så verkar det ju åtminstonde för några år sedan ha varit möjligt att genomföra dykningar utan att bli upptäkt: https://www.nyteknik.se/nyheter/avancerad-radar-kan-upptacka-estoniadykare-6397684
Citera
2020-10-12, 22:42
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9Ovo8E/experten-om-estonia-halet-i-skrovet-forsta-skadan?fbclid=IwAR0SzmVpjkCW0oqmIhQGi0NZlq_XevdDQK CqOpXbz RID1VRkVqYxLSpQIeU

Aj då, ännu en expert som dessutom är svensk säger att skeppet inte fått skadan på botten.

Dessutom ger han ett logiskt resonemang om bogvisiret, mao hålet kan inte uppstått av ett omkring flygande/självaccelerarnde flytande 55 ton tungt bogvisir... det lossnade till följd av hålet och helt plötsligen går allt ihop.

Hyfsat plausibel tes, om man studerat olika rapporter, dokumentärer och ritningar. Iallafall jfrv med många andra yxskaft i tråden.
Citera
2020-10-12, 22:46
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Det är klart att han kände till hålet. Det har dykts flitigt genom åren. Hela scenen när de "upptäcker" hålet är tyvärr lite skolteater, men det funkar, bollen är satt i rullning.
Kände till enligt vilken definition då? Det har inte direkt varit brist på personer som påstått att det skulle finnas ett hål där. Han hade fått mycket publicitet helt oavsett om han kunde bekräfta den saken eller inte. Nu kunde han bekräfta det.
Citera
2020-10-12, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shigeru.mizuki
Visst finns möjligheten att det var en chansning som gick hem.
Men jag är inte övertygad.

Inte jag heller Det verkar inte rimligt att man stoppar in stora summor Fartyg / Folk / Undervattensrobotar ---på ett projekt man vet är förbjudet / olagligt
På en chansning

Omdömet " Sverige Ljuger " ställs i så fall i en annan dager

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nAgzgm/lofven-sverige-ljuger-inte-om-estonia

De senaste dagarna har en del hårda ord hörts från Estland, bland annat anklagelser om att Sverige ljuger.

– Sverige ljuger inte om Estonias förlisning. Jag vill inte bidra till en ökad konflikt, utan jag har en bra dialog med min motsvarighet i Estland – Jüri Ratas – och vi har kontakt i frågan. Jag tycker att det är viktigt att vi samarbetar, säger Löfven.

Händer att det dyks efter sjunkna spanska galeoner --med guldlaster också stora undervattens projekt som ibland lyckas men då har man ngn beskrivning berättelse

KÖPER INTE DET att det var en chansning som gick hem sådär bara utan vidare
inte med försvunna filmsekvenser och gruslass bara över vissa delar av fartyget.
Det är trots allt konspirationer vi snackar här.
Citera
2020-10-12, 22:48
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Bildäcket var fullt lastat så bilarna kunde inte röra sig särskilt mycket. JAIC uppskattade effekten till att minska den nödvändiga mängden vatten på bildäck med 10% från 2000 ton. Således kan vi uppskatta effekten av lastförskjutning till ~200 ton vatten på bildäck.

Återigen verkar den slutsatsen kontraintuitiv. Om vi har att göra med ett fartyg som plötsligt får 45 graders slagsida borde det finnas utrymme för bilarna att röra sig ordentligt. Att sedan den rörliga lasten inte orsakar 45 graders slagsida av sig själv är en annan sak. Det finns nog stor osäkerhet i den beräkningen, med all respekt för deras expertis.
Citera
2020-10-12, 22:50
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Nu var ju bildäck fullt med trailrar och lastbilar med släp+ personbilar. Finns alltså just ingen plats att flytta sig till för att orsaka slagsidan. Slagsidan initierades av något annat., Vad detta är, är frågan.
Var läste du att trailar och sånt inte surrades?

Jag läste inte utan såg det på TV.
Det finns plats mellan bilarna. Man kan faktiskt öppna bildörrarna.
Jag menade att slagsidan orsakades från början av något annat men förvärrades snabbt när bilarna började falla åt ena sidan. Ren spekulation från mig nu.
Citera
2020-10-12, 22:53
Medlem
Har roterat videon och tittat på bildena igen och hålet sitter inte vid S:et. Det är den nedre serifen på en rak bokstav som är rund. Det är E:et eller möjligtvis T/L:et. De andra bokstäverna kan vi mer eller mindre utesluta pga inga andra bokstäver sitter nära och är synliga. Det hela ser ut att vara långt bak. En placering på L:et kan stämma med stabilisatorfenan. Längre bak hamnar det däremot i generatorrummet på däck 0. På däck 1 ser det däremot ut att hamna i workshop. Någon som vet något vad workshop innebär på ett fartyg? Vad kan finnas där?
Citera
2020-10-12, 22:53
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Kände till enligt vilken definition då? Det har inte direkt varit brist på personer som påstått att det skulle finnas ett hål där. Han hade fått mycket publicitet helt oavsett om han kunde bekräfta den saken eller inte. Nu kunde han bekräfta det.
Ok, så han hade fått lika mycket uppmärksamhet om han inte hittat hålet? Säkert att det inte är sängdags för dig?
Citera
2020-10-12, 22:54
Medlem
Men Finska jägaren som vaktade vraket - tror ni att filmteamet hintat om att de skulle komma eller är det alltid någon där och vaktar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in