Citat:
Det är just dessa pensionärer jag syftar på. Det är de pensionärer som sålt husen vid rätt tillfälle, ägt skog eller tomter samt investerat i rätt aktier som gett upp tidningarna. Anledningen de angett till mig är att "textmaterialet och bilderna är skitdåliga, familjedelen har man ju på Facebook och Instagram och lokalsporten följer vi på den digitala lokaltidningen där vi får se resultatet snabbt". Det handlar inte om att de skulle sakna pengar, det är inte värt pengarna enligt dem. Det här är folk mellan 70 och 85.
Om någon grupp håller sig kvar i större omfattning gissar jag att det är 55 till 70. De är inte riktigt redo att ändra sina vanor eller flytta från huset och de har ganska låga kostnader de med.
Jag kan sitta och killgissa och försöka få ut ett sammanhang av allt jag fått höra men även pensionärer med pengar släpper prenumerationerna i samma veva som de flyttar till lägenhet och gör sig av med onödiga saker.
När ni funderar över varför tidningarna finns kvar så kom ihåg att annonser är den stora inkomsten - inte prenumeranterna. Först försvinner kunderna, sedan annonsörerna. Dessutom är alla siffror; inkomster, upplagespridning, läsare per ex, tid spenderad per onlineartikel och antal klick dopade.
Det är bättre att tro på en bulgarisk, cigarettstinkande bilhandlare med gabardinbyxor och plastros på kavajslaget än någon ur klanen Bonnier om man undrar hur firman går.
Om någon grupp håller sig kvar i större omfattning gissar jag att det är 55 till 70. De är inte riktigt redo att ändra sina vanor eller flytta från huset och de har ganska låga kostnader de med.
Jag kan sitta och killgissa och försöka få ut ett sammanhang av allt jag fått höra men även pensionärer med pengar släpper prenumerationerna i samma veva som de flyttar till lägenhet och gör sig av med onödiga saker.
När ni funderar över varför tidningarna finns kvar så kom ihåg att annonser är den stora inkomsten - inte prenumeranterna. Först försvinner kunderna, sedan annonsörerna. Dessutom är alla siffror; inkomster, upplagespridning, läsare per ex, tid spenderad per onlineartikel och antal klick dopade.
Det är bättre att tro på en bulgarisk, cigarettstinkande bilhandlare med gabardinbyxor och plastros på kavajslaget än någon ur klanen Bonnier om man undrar hur firman går.
Det du säger kring pren vs annonsintäkt stämmer bra in på morgontidningarna, men inte på kvällstidningarna. Där är lösnummerförsäljningen lika dominant som annons är för morgontidningarna, och det är ju främst kvällstidningarna som står för löpen.
I övrigt helt rätt. De är väl främst olika pensionärer som köper lösnummer eller abonnerar, men de krymper stadigt varje år, förmodligen för att fler och fler inser att de inte behöver tidningen. Löpen kommer säkert ifrågasättas mer och mer från butikshåll inom väldigt kort. Även om löpen förmodligen har en rätt bra effekt för butikerna att "få in kunderna i butiken".
Bra start på veckan.