2020-10-11, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ofdrykkja
Helvete - Historien om Norsk Black Metal

Den nya Mayhem dokumentären finns för tillfället på YouTube. 3 timmar lång så pass på medans den är uppe. Går förvisso att se via NRK TV om man kör VPN.

Helt okej dokumentär, även om man visste det mesta sedan tidigare. Som titeln kanske avslöjar är det förstås ett stort fokus på Mayhem. Synd att Vikernes valde att inte medverka, men å andra sidan inget som förvånade.

+
Intervjun med Deads brorsa och intervjuerna med Mayhem-medlemmarna

-
Watain. Vad gör ett utländskt band bildat 98 i en dokumentär som främst behandlar tiden i Norge under slutet av 80- och början av 90-talet? Helt irrelevanta.

De patetiska metalfansen som medverkar i sista delen. Då skäms man lite.
Citera
2020-10-11, 16:19
Medlem
Lastonwes avatar
(Åter)upptäckte förra veckan en gammal klassiker från svenskt 90-tal, nämligen Vinterland - Welcome To My Last Chapter (eller "Wings of sorrow" som den egentligen skulle heta), som är Vinterlands enda album som släpptes 1996.

Jag vet att jag sneglade på denna i skivaffären som tonåring och jag tycker mig känna igen några av melodierna, men av en slump lyckades jag nu byta till mig albumet i cd-format. Precis som så många andra bra 90-talsalbum går omslaget i blålila nyans.

Helt vansinnigt bra, klassisk svensk melodiös black metal. Påminner väldigt mycket om Dissection och Dawn. Tycker albumet rakt igenom är ett mästerverk och det är märkligt att det inte har lämnat mer legend efter sig. Det kändes som att upptäcka ett tidigare okänt Dissection-album.

Tydligen är en av Vinterlands medlemmar numera sångare i "Alfahanne", men det är en helt annan historia.

https://youtu.be/8JF2dXLBpDM
Citera
2020-10-11, 23:44
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Vet att det har tagit upp tidigare, men vill tipsa om Urkult som är en bra podd och intressant att lyssna på. De tar upp om b.la favoritbandet Dissection och om norrländsk black metal m.m.
https://nordiskradio.se/?program=urkult
Citera
2020-10-12, 03:48
Medlem
Zinovjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Vet att det har tagit upp tidigare, men vill tipsa om Urkult som är en bra podd och intressant att lyssna på. De tar upp om b.la favoritbandet Dissection och om norrländsk black metal m.m.
https://nordiskradio.se/?program=urkult
Tack för tipset, ska lyssnas på! Det är få låtar i världen som är bättre än Night's Blood (följt av introt såklart) och The Somberlain.
Citera
2020-10-12, 13:01
Medlem
Ofdrykkjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe
(Åter)upptäckte förra veckan en gammal klassiker från svenskt 90-tal, nämligen Vinterland - Welcome To My Last Chapter (eller "Wings of sorrow" som den egentligen skulle heta), som är Vinterlands enda album som släpptes 1996.

Fantastisk platta. Synd att vinylen har så äckligt fult omslag, annars hade jag köpt den. Förstår inte varför de ska hålla på och byta omslag på plattor när de släpps igen.
Citera
2020-10-12, 15:52
Medlem
Lastonwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ofdrykkja
Fantastisk platta. Synd att vinylen har så äckligt fult omslag, annars hade jag köpt den. Förstår inte varför de ska hålla på och byta omslag på plattor när de släpps igen.

Jag såg det. Vanligtvis föredrar jag förstås att äga musik i analogt format, men på grund av det fula omslaget (och hur sjukt dyrt andrahandsvärdet på vinylen har blivit) får det duga med cd i det här fallet.
Citera
2020-10-12, 19:48
Medlem
Glantons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastonwe

Jag vet att jag sneglade på denna i skivaffären som tonåring och jag tycker mig känna igen några av melodierna, men av en slump lyckades jag nu byta till mig albumet i cd-format. Precis som så många andra bra 90-talsalbum går omslaget i blålila nyans.

Helt vansinnigt bra, klassisk svensk melodiös black metal. Påminner väldigt mycket om Dissection och Dawn. Tycker albumet rakt igenom är ett mästerverk och det är märkligt att det inte har lämnat mer legend efter sig. Det kändes som att upptäcka ett tidigare okänt Dissection-album.

Tydligen är en av Vinterlands medlemmar numera sångare i "Alfahanne", men det är en helt annan historia.

https://youtu.be/8JF2dXLBpDM

Ja, jävlar va bra den skivan är. Tråkigt att Vinterland lades ner efter Welcome my last chapter. I början, när jag precis upptäckt genren så blev jag extremt formad av Welcome my last chapter.
Två andra svenska nittiotalsplattor som idag ligger lite i skymundan tycker jag är Allegiance - Hymn till hangagud och Lord Belial - Enter the moonlight gate.
Den första är antikristen, aggressiv och rasande viking-black som det lät innan genren vattnades ur och blev tramsig dansbandsmusik. Tycker att Allegiance hade en patriotisk ådra som är/var ganska unik med tanke på hur välspelad musiken är.
Lord Belial plattan är mer åt Dissection/Vinterland soundet. Blådimmiga frostskogar. Sjukt bra platta från ett band som bara blev sämre och sämre innan de till slut lade ner.
Senast redigerad av Glanton 2020-10-12 kl. 20:01.
Citera
2020-10-13, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glanton
Två andra svenska nittiotalsplattor som idag ligger lite i skymundan tycker jag är Allegiance - Hymn till hangagud och Lord Belial - Enter the moonlight gate.
Den första är antikristen, aggressiv och rasande viking-black som det lät innan genren vattnades ur och blev tramsig dansbandsmusik. Tycker att Allegiance hade en patriotisk ådra som är/var ganska unik med tanke på hur välspelad musiken är.

Allegiance var definitivt underskattade. Tonsättningen av Viktor Rydbergs dikt "Vaknen" (som gick under namnet "I som drogens hårt med döden" på sista plattan) är riktigt jävla bra. Har för mig att de, tillsammans med Unleashed, betecknades som högerextrema av EXPO på 90-talet
Citera
2020-10-19, 13:42
Medlem
autarcies avatar
Fick precis hem Leviathan (swe) - Förmörkelse LP:n. Låter mkt mkt bra. Har ett par ex över så hojta till om ni vill ha...
Citera
2020-10-20, 19:19
Medlem
autarcies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autarcie
Fick precis hem Leviathan (swe) - Förmörkelse LP:n. Låter mkt mkt bra. Har ett par ex över så hojta till om ni vill ha...

Gjorde en mkt snabb intervju med Roger, kolla: https://thewildhunt.net/2020/10/15/swedish-black-metal-act-leviathan-are-back-with-formorkelse/

J-vla bra skiva...
Citera
2020-10-21, 15:21
Medlem
Nån som uppskattar Ungfell därute? Nån slags schweizerostarnas motsvarighet till skandinaviska vikingar eller franska nationalistdekadenter.

Tycker iaf alla deras plattor är feta. Folkinspirerad Black Metal som inte är helt jävla idiotisk finns det inte mycket av men det som finns är ofta bra.

Np: Ungfell - Mythen, Mären, Pestilenz
Citera
2020-10-22, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nån som uppskattar Ungfell därute? Nån slags schweizerostarnas motsvarighet till skandinaviska vikingar eller franska nationalistdekadenter.

Tycker iaf alla deras plattor är feta. Folkinspirerad Black Metal som inte är helt jävla idiotisk finns det inte mycket av men det som finns är ofta bra.

Np: Ungfell - Mythen, Mären, Pestilenz

Ungfell är mycket bra och de för definitivt tankarna till Peste Noire och liknande, men till skillnad från KPN går det att få tag på Ungfells plattor i rimlig tid utan att behöva lägga tusentals kronor för ett ex som någon krämare på discogs sitter på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in