2020-10-12, 18:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Lura? Du menar att hon ville betala ca 7% mindre än värderingen? Hade det varit tex 50% mindre hade jag hållit med dig...

Det är långt under 50% fastigheterna är värda runt 10 miljoner

För att förstå detta bedrägeri fullt ut måste vi också komma ihåg att Ebba först bara ville betala 2,5 miljoner
2020-10-12, 18:14
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandraso
Uppsala Marielund 7:1

Grannfastigheten (en fastighet emellan) såldes för 7,9 miljoner 2011, omräknat till dagens priser enligt värderingsdatas prisstatistik värderad till 11.950.000 kr.
Du ger ett väldigt seriöst intryck. Fastighetsmäklare sa du?
2020-10-12, 18:15
Medlem
Merdives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Hon har ännu inte någon lagfart. Om hon godtar att Esbjörn häver kontraktet har hon fällt ut träd på annans mark utan samtycke. Ebba hävdar att Esbjörn gett samtycke. Esbjörn kan påstå att han inte gett något sådant samtycke.

Aha, jag förstår. Men Esbjörn kan ju knappast med någon större trovärdighet förneka att han givit samtycke då han tidigare framhållit sina minnessvårigheter. Det märkligaste av allt är ju hur som helst att han enligt Ebba - om jag förstått Expressens rapportering rätt - rent utav var med under uppröjningen.
2020-10-12, 18:15
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, jag är inte sosse. Klanen verkar dock vara. Typiskt sossebeteende att tro att man kan strunta i ingångna avtal för att man ska tillskansa sig och sin klan mer.

Tror varken familjen Bolin eller Ebba är sossar. Detta är ett beteende som förekommer bland många, oavsett politisk färg.
2020-10-12, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81

För att förstå detta bedrägeri fullt ut måste vi också komma ihåg att Ebba först bara ville betala 2,5 miljoner

Ja betala 10 miljoner för det där rucklet du, Einstein.
2020-10-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Du ger ett väldigt seriöst intryck. Fastighetsmäklare sa du?
Jag återger bara fakta. Jag har inte sagt att det är så, troligen är fastigheten värd mer idag Du kan söka upp det själv
2020-10-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Lura? Du menar att hon ville betala ca 7% mindre än värderingen? Hade det varit tex 50% mindre hade jag hållit med dig...

Fast ännu så länge har vi väl inte sett att det är en objektiv värdering gjord av andra mäklare än EBTs egen vänkrets? Om det är som angivits i något tidigare inlägg att det finns spekulanter som varit beredda på att betala betydligt mer så verkar det ju vara något skumt som har skett i förhållande till värdering/bud/slutpris. Vore snyggt om EBT kunde lägga fram dokument på de två värderingarna eftersom dessa har ifrågasatts. Är de schysst genomförda av oberoende mäklare så tål de att publiceras.
2020-10-12, 18:23
Medlem
Citat:

Det är ett ruckel som inte ens går att bo i för tillfället och tomten är igenväxt och förfallen. Inga 10 miljoner där inte.
2020-10-12, 18:24
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

En fastighet kan bara vara marken.
Sedan kan en fastighet vara bebyggd eller inte.

Du har ingen koll, eller hur?
2020-10-12, 18:25
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Där delar jag inte din uppfattning.
Avtalet är enligt ombudet ogiltig pga. att Ebba bl.a. ska begagnat gamle Esbjörns lättsinne och okunskap. AvtL 3:31 tror jag.

Det är främst ogiltigt pga att fastigheten är belagd med förköpsrätt och att mäklaren inte tog kontakt med de som hade förköpsrätten eftersom Esbjörn fick fastigheten som gåva från med förköpsvillkor om Esbjörn i framtiden ville sälja. Då detta finns i det gåvobrev som borde finnas registrerat hos lantmäteriet så har mäklaren gjort en miss när han sålt en fastighet som varit belagt med villkor.
2020-10-12, 18:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Där delar jag inte din uppfattning.
Avtalet är enligt ombudet ogiltig pga. att Ebba bl.a. ska begagnat gamle Esbjörns lättsinne och okunskap. AvtL 3:31 tror jag.

Jordabalken trumfar avtalslagen.

Balk trumfar alltid lag.
2020-10-12, 18:26
Medlem
Mats engagemang känns ju genuint med tanke på att huset håller på att ruttna bort. Det här är bara girighet från familjens sida.

Ebba vill ju åtminstone investera i bostaden och se till att den får nytt liv. Det är bättre än att det förblir någon girig släktings soptipp. Bostadsbristen är stor i landet och många fastigheter faller tråkiga öden tillmötes på grund utav tjurighet och girighet.

Finns det en klausul som styrker att Esbjörn agerat fel och inte haft juridisk möjlighet att sälja så är det en annan historia, men det är inte Ebbas fel om Esbjörn agerat oärligt i affären.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in