Citat:
Ursprungligen postat av
Calovius
Den som läser båda texterna måste verkligen vara väldigt agendadriven för att ha mage att påstå att berättelsen på sumeriska tjänstgjort som förlaga till den hebreiska. Det är hela åtta gudar/gudinnor som kommer ut av de olika sjuka ställena i guden Enki, bara det!
Lustigt, din islamistiske kollega gick också i taket just över detta med gudar och gudinnor som föder barn:
Citat:
Ursprungligen postat av
Iman2014
Hur en historia om massa gudar, som föder barn!, kan ha likheter med Bibelns och Koranens monoteism är ju ofattbart.
För den som läser Bibeln utan dogmatiska skygglappar är ju dessa gudar och gudinnor gamla bekanta.
Elohim - som förekommer över 2500 gånger i Bibeln - var ursprungligen beteckningen för den högste kanaaneiske guden El och hans barn, som tillsammans utgjorde den kanaaneiska gudaskaran.
Els gemål Asera tillbads av de gamla hebréerna, och dyrkades till och med i templet i Jerusalem:
Och Aserabelätet som han hade låtit göra satta han i det hus om vilket HERREN hade sagt till David och till hans son Salomo: Vid detta hus och vid Jerusalem, som jag har utvalt bland alla Israels stammar, vill jag fästa mitt namn för evig tid. - 2 Kon. 21:7
En annan referens till den gamla gudaskaran är Guds söner:
Då nu människorna begynte föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, sågo Guds söner att människornas döttrar voro fagra, och de togo till hustrur dem som de funno mest behag i. - 1 Mos. 6:1-2
Dessa och andra bibelställen speglar hur de gamla hebréernas religion utvecklades från polyteism via monolatri till judendomens monoteism.
Den västsemitiska gudaskaran, från vilken denna utveckling tog sin början, uppvisar dessutom stora likheter med den östsemitiska och sumeriska gudaskaran. Flera gudar och gudinnor har direkta motsvarigheter både till namn och funktion i Levanten och Mesopotamien. Huruvida detta beror på ett gemensamt ursprung i en förhistorisk religion eller senare kontakter är svårt att veta, men vi vet att det förekom omfattande kontakter mellan Levanten och Mesopotamien redan på Sargon av Akkads tid, 2300 f.Kr.
Om man beaktar den här kontinuiteten är det inte så konstigt att flera av de gamla sumeriska myterna återberättas i Bibeln.