2020-10-10, 16:39
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
1. Menar du att det finns många kristendomar?
2. Varför då?
3. Du är lösryckt.

Jag menar att kristendomen, som har många förgreningar, uppenbarligen inte är statisk. Olika tänkare har genom tiderna lämnat egna bidrag till kristendomen, både under bibelns författande och efter.

Är du för eller emot reformation av kristendomen?
Citera
2020-10-10, 17:19
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag menar att kristendomen, som har många förgreningar, uppenbarligen inte är statisk. Olika tänkare har genom tiderna lämnat egna bidrag till kristendomen, både under bibelns författande och efter.
Är du för eller emot reformation av kristendomen?
Du verkar ha en subjektiv och sociologisk uppfattning av kristendomen. Så om det finns flera grupper som kallar sig kristna så finns det flera varianter av kristendomen. Det är därför du är lösryckt. Man är inte en ko för att man står på alla fyra och ropar Mu!.
Men kristendom är den kristna trosläran, den återfinns i Bibeln, och har en enda form, nämligen den som är fastställd där.
Citera
2020-10-10, 17:46
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du verkar ha en subjektiv och sociologisk uppfattning av kristendomen. Så om det finns flera grupper som kallar sig kristna så finns det flera varianter av kristendomen. Det är därför du är lösryckt. Man är inte en ko för att man står på alla fyra och ropar Mu!.
Men kristendom är den kristna trosläran, den återfinns i Bibeln, och har en enda form, nämligen den som är fastställd där.

Så då menar du alltså att alla dessa varianter av kristendomen, utom just din, är irrläror?

Och således är du emot reformation?

Är det en Lutheransk tänkare du har i ditt citat längst ner? Så ironiskt, om det stämmer.
Citera
2020-10-10, 18:15
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Så då menar du alltså att alla dessa varianter av kristendomen, utom just din, är irrläror?
Och således är du emot reformation?
Är det en Lutheransk tänkare du har i ditt citat längst ner? Så ironiskt, om det stämmer.

Hela ditt upplägg är fel, det är en sociologisk-subjektiv definition och förståelse, som är så sjuk att jag inte gitter ens kommentera den mer än så här.
Du måste göra upp med den eller åtminstone erkänna att den kan vara fel, erbarmligt fel. Du kanske kunde använda din egen världsåskådning, skepticismen, och fråga om inte din lära om tolkning kunde vändas mot dig själv. Var så god: säg till dig själv: "Vad jag, den gode, kloke och oerhört kloke Flammarion har skrivit är blott en tolkning bland flera!"
Återkom sedan.

(Vart tog Bogomil vägen?)
Citera
2020-10-10, 19:00
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Hela ditt upplägg är fel, det är en sociologisk-subjektiv definition och förståelse, som är så sjuk att jag inte gitter ens kommentera den mer än så här.
Du måste göra upp med den eller åtminstone erkänna att den kan vara fel, erbarmligt fel. Du kanske kunde använda din egen världsåskådning, skepticismen, och fråga om inte din lära om tolkning kunde vändas mot dig själv. Var så god: säg till dig själv: "Vad jag, den gode, kloke och oerhört kloke Flammarion har skrivit är blott en tolkning bland flera!"
Återkom sedan.

(Vart tog Bogomil vägen?)

Jag ställde några enkla frågor, vill du inte besvara dem?
Citera
2020-10-11, 12:24
Medlem
Citat:
Ja enligt din tolkning.
Och det ändrar inte det faktum att kristendomen har reformerats.

Egentligen handlar det bara om att katoliscimen har förändrats genom historien. Men ingen kan väl beskylla katolikerna för att följa kristendomen och den kristna läran. Katolikerna ändrar sin religion beroende på påve. Den kristna läran finns i NT och förändras inte mer än språkligt genom historien. Luther reformerade katoliscismen men egentligen var han bara en mer fundamentalistisk kristen än påvarna genom historien. Han tyckte det viktigaste var att följa skriften.
Citera
2020-10-11, 23:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Den som läser båda texterna måste verkligen vara väldigt agendadriven för att ha mage att påstå att berättelsen på sumeriska tjänstgjort som förlaga till den hebreiska. Det är hela åtta gudar/gudinnor som kommer ut av de olika sjuka ställena i guden Enki, bara det!

Lustigt, din islamistiske kollega gick också i taket just över detta med gudar och gudinnor som föder barn:

Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Hur en historia om massa gudar, som föder barn!, kan ha likheter med Bibelns och Koranens monoteism är ju ofattbart.

För den som läser Bibeln utan dogmatiska skygglappar är ju dessa gudar och gudinnor gamla bekanta. Elohim - som förekommer över 2500 gånger i Bibeln - var ursprungligen beteckningen för den högste kanaaneiske guden El och hans barn, som tillsammans utgjorde den kanaaneiska gudaskaran.

Els gemål Asera tillbads av de gamla hebréerna, och dyrkades till och med i templet i Jerusalem:

Och Aserabelätet som han hade låtit göra satta han i det hus om vilket HERREN hade sagt till David och till hans son Salomo: Vid detta hus och vid Jerusalem, som jag har utvalt bland alla Israels stammar, vill jag fästa mitt namn för evig tid. - 2 Kon. 21:7

En annan referens till den gamla gudaskaran är Guds söner:

Då nu människorna begynte föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, sågo Guds söner att människornas döttrar voro fagra, och de togo till hustrur dem som de funno mest behag i. - 1 Mos. 6:1-2

Dessa och andra bibelställen speglar hur de gamla hebréernas religion utvecklades från polyteism via monolatri till judendomens monoteism.

Den västsemitiska gudaskaran, från vilken denna utveckling tog sin början, uppvisar dessutom stora likheter med den östsemitiska och sumeriska gudaskaran. Flera gudar och gudinnor har direkta motsvarigheter både till namn och funktion i Levanten och Mesopotamien. Huruvida detta beror på ett gemensamt ursprung i en förhistorisk religion eller senare kontakter är svårt att veta, men vi vet att det förekom omfattande kontakter mellan Levanten och Mesopotamien redan på Sargon av Akkads tid, 2300 f.Kr.

Om man beaktar den här kontinuiteten är det inte så konstigt att flera av de gamla sumeriska myterna återberättas i Bibeln.
Citera
2020-10-12, 04:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Lustigt, din islamistiske kollega gick också i taket just över detta med gudar och gudinnor som föder barn:

För den som läser Bibeln utan dogmatiska skygglappar är ju dessa gudar och gudinnor gamla bekanta. Elohim - som förekommer över 2500 gånger i Bibeln - var ursprungligen beteckningen för den högste kanaaneiske guden El och hans barn, som tillsammans utgjorde den kanaaneiska gudaskaran.

Els gemål Asera tillbads av de gamla hebréerna, och dyrkades till och med i templet i Jerusalem:

Och Aserabelätet som han hade låtit göra satta han i det hus om vilket HERREN hade sagt till David och till hans son Salomo: Vid detta hus och vid Jerusalem, som jag har utvalt bland alla Israels stammar, vill jag fästa mitt namn för evig tid. - 2 Kon. 21:7

Då nu människorna begynte föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, sågo Guds söner att människornas döttrar voro fagra, och de togo till hustrur dem som de funno mest behag i. - 1 Mos. 6:1-2

Dessa och andra bibelställen speglar hur de gamla hebréernas religion utvecklades från polyteism via monolatri till judendomens monoteism.

Den västsemitiska gudaskaran, från vilken denna utveckling tog sin början, uppvisar dessutom stora likheter med den östsemitiska och sumeriska gudaskaran. Flera gudar och gudinnor har direkta motsvarigheter både till namn och funktion i Levanten och Mesopotamien. Huruvida detta beror på ett gemensamt ursprung i en förhistorisk religion eller senare kontakter är svårt att veta, men vi vet att det förekom omfattande kontakter mellan Levanten och Mesopotamien redan på Sargon av Akkads tid, 2300 f.Kr.

Om man beaktar den här kontinuiteten är det inte så konstigt att flera av de gamla sumeriska myterna återberättas i Bibeln.
Några reflektioner:

★ med 'gudar' menar du mäktiga väsen i allmänhet, tror jag, medan t.ex 'Gud' (KUTH/ᚴᚢᚦ) på svenska runstenar alltid syftar på Jesus fader i himlen. Asarna kallas för asar men aldrig för gudar.

★ Gud och god är forngermanska ord och är lika varandra i alla moderna germanska språk. På runstenarna stavas de exakt likadant. (Tex: HON VAR SESTR KUTH - KUTH HIALBI ANT HANS).

★ Baldersmyten handlar om den "gode" Balder och den "onde" Loke och det kan tänkas att germaner gärna ville läsa in Balders återkomst i berättelserna om Jesus och att det forngermanska ordet gud=god men att stavningarna och betydelserna sedan gled isär. Det är ju inte så uppseendeväckande att asar fick barn tillsammans.
Markus
10:17 När han sedan begav sig åstad för att fortsätta sin väg, skyndade en man fram och föll på knä för honom och frågade honom: »Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?»
10:18 Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena.
10:19 Buden känner du: 'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer', Hedra din fader och din moder.'»
10:20 Då svarade han honom: »Mästare, allt detta har jag hållit från min ungdom.»
10:21 Då såg Jesus på honom och fick kärlek till honom och sade till honom: »Ett fattas dig: gå bort och sälj allt vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig.»
Citera
2020-10-12, 04:47
Medlem
Religiösa har lägre intelligens, det är vetenskapligt bevisat.

Så det enkla svaret är att de faktiskt är kompletta idioter .
Citera
2020-10-12, 07:19
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps

Har du någon källa på det? Inte för att jag betvivlar det, men det skulle vara intressant att läsa publikationen.

Jag hittade den själv.
A meta-analysis of 63 studies showed a significant negative association between intelligence and religiosity. The association was stronger for college students and the general population than for participants younger than college age; it was also stronger for religious beliefs than religious behavior. For college students and the general population, means of weighted and unweighted correlations between intelligence and the strength of religious beliefs ranged from −.20 to −.25 (mean*r*= −.24). Three possible interpretations were discussed. First, intelligent people are less likely to conform and, thus, are more likely to resist religious dogma. Second, intelligent people tend to adopt an analytic (as opposed to intuitive) thinking style, which has been shown to undermine religious beliefs. Third, several functions of religiosity, including compensatory control, self-regulation, self-enhancement, and secure attachment, are also conferred by intelligence. Intelligent people may therefore have less need for religious beliefs and practices.
https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1088868313497266
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2020-10-12 kl. 07:26.
Citera
2020-10-12, 08:03
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OriginalBiceps

Vissa religiösa är blockerade för viss kunskap.
Vissa religiösa är fixerade vid vanföreställningar.
Vissa religiösa är mer engagerade i annat än IQ-test-frågeställningar.
Vissa religiösa är enkla människor utan modern utbildning.
Vissa religiösa lever i en kultur där det är vanligt med lägre IQ.

Vissa med högre IQ är mer rationella och mindre andliga.
Vissa med högre IQ är högmodiga och tror att de kan förstå allt.
Vissa med högre IQ läser religionskunskap och förlorar sin tro.
Vissa med högre IQ älskar Mammon och hatar Guds budskap.
Vissa med högre IQ är vilseledda av Satan.

Själv anser jag att religion är ett surrogat för rättfärdighet och att IQ är ett surrogat för klokhet.
Citera
2020-10-12, 13:04
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

"i]Elohim[/i] - som förekommer över 2500 gånger i Bibeln - var ursprungligen beteckningen för den högste kanaaneiske guden El och hans barn"
"Ursprungligen"? Det vet du inte. Du påstår det utifrån dina dogmatiska skygglappar. Du har valt att tro på mängder av obevisade antaganden men basunerar ut dem som vetande.
Och det blir inte fel att använda ordet El för JHWH, liksom man inte ska sluta använda ordet Gud bara för att Ranelid har sjungit Herrreguud på Melodifestivalen och folk missbrukar det i gemen stup i kvarten också. Missbruket upphäver inte det rätta bruket, men orden måste fyllas med rätt innehåll (ibland måste ord överges som opassande). Dessutom är det - åter - ett mäktigt vittnesbörd för teismen att det är svårt att ö.h. hitta ateister i mänsklighetens historia. Undantagen förklaras bäst som insjuknade i en självvald transcendent autism.
Att folk i Israel avföll i avgudadyrkan är ingen nyhet för vana bibelläsare som också har läst där att det var just ett avfall från den rätta gudsdyrkan av den sanne guden JHWH.
"Om man beaktar den här kontinuiteten" LÄS = "Om man köper dessa mina obevisade antaganden som utgår ifrån att Gud inte uppenbarat sig i Bibeln utan är religiöst hittapå."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in