2020-10-12, 11:22
Medlem
Registas avatar
Vissa felstavningar bara händer. "Game of Theones" till exempel, där r råkade bli e då knapparna sitter bredvid varandra på tangentbordet. Eller "champange" som förvisso är fel men dess franska stavning gör det mer förlåtligt. Dessa är stavfel som alla kan göra. Men vilka stavfel tycker ni avslöjar djup okunskap eller att personen helt missuppfattat hur något förhåller sig?

Själv stör jag mig på hur många felanvänder odds. Senast i gårdagens partiledardebatt hördes Åkesson säga "det är nog ganska låga odds på det" apropå Vänsterpartiets tomma hot om att fälla regeringen. Låga odds = hög sannolikhet. Inte kärnfysik direkt.

Även "stadsminister" är jobbig läsning. Som om "stat" var ett så obegripligt ord som gömt sig längst in i vänster hjärnhalva att man instinktivt väljer "stad" istället. Okej om barn gör misstaget, men vuxna?

Vilka fler kommer ni på?
Senast redigerad av Regista 2020-10-12 kl. 11:25.
Citera
2020-10-12, 11:31
Medlem
En klassiker är feminister som försöker skriva misogyni, de får aldrig till stavningen.
Citera
2020-10-12, 11:37
Avslutad
Min favorit, som dyker upp förvånansvärt ofta, är när folk inte kan stava till professionell. Finns hur många varianter på det som helst...

Proffesionell
Proffessionell
Profesionel

Extra roligt när man stavar fel på ett ord som antyder någon form av expertis.
Citera
2020-10-12, 11:45
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regista
Vissa felstavningar bara händer. "Game of Theones" till exempel, där r råkade bli e då knapparna sitter bredvid varandra på tangentbordet. Eller "champange" som förvisso är fel men dess franska stavning gör det mer förlåtligt. Dessa är stavfel som alla kan göra. Men vilka stavfel tycker ni avslöjar djup okunskap eller att personen helt missuppfattat hur något förhåller sig?

Själv stör jag mig på hur många felanvänder odds. Senast i gårdagens partiledardebatt hördes Åkesson säga "det är nog ganska låga odds på det" apropå Vänsterpartiets tomma hot om att fälla regeringen. Låga odds = hög sannolikhet. Inte kärnfysik direkt.

Även "stadsminister" är jobbig läsning. Som om "stat" var ett så obegripligt ord som gömt sig längst in i vänster hjärnhalva att man instinktivt väljer "stad" istället. Okej om barn gör misstaget, men vuxna?

Vilka fler kommer ni på?

Fast inom statistiken innebär låga odds låg sannolikhet, tvärt om mot odds i spel. Åkesson har ju en historia av spelmissbruk så han kanske vill signalera att han tänker mer i termer av statistik än vadslagning nu för tiden.
Citera
2020-10-12, 11:47
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regista

Vilka fler kommer ni på?

Vad har okunskap om odds med felstavning att göra?
Citera
2020-10-12, 11:51
Medlem
En bekant skriver alltid ”oss” istället för ”hos”.
Kanske inte så mycket felstavning som att ha missförstått betydelsen av ett ord kapitalt.

”Vi är hemma oss Johnny just nu, men ringer sen.”
Citera
2020-10-12, 11:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
En bekant skriver alltid ”oss” istället för ”hos”.
Kanske inte så mycket felstavning som att ha missförstått betydelsen av ett ord kapitalt.

”Vi är hemma oss Johnny just nu, men ringer sen.”

Såna charmiga missförstånd ska man vårda och inte förstöra genom att berätta hur det egentligen ligger till
Citera
2020-10-12, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Han och honom. Hon och henne. Folk som inte behärskar detta är att anse svagbegåvade.

Snarare grammatiskt fel än stavfel.

För mig är det när folk inte klarar av långa ord med någon extra vokal, typ astronaut, där folk verkar typ tröttna halvvägs igenom och glömmer bort eller lägger till en vokal.
Citera
2020-10-12, 12:05
Medlem
lemonzhellos avatar
”Som sagt vad” istället för ”som sagt var”.

Inte jättevanligt men jag har stött på det hos mer än en person.

- ja, det var roligt att ses, som sagt vad.

I och för sig enbart i talspråk, så här är jag ju galet offtopic.

För att hålla mig på den smala vägen får jag därför dra till med ”mordern” istället för ”modern”. Det har jag hört otaliga gånger men också sett i skrift mer än en gång, och det skänker ju varken hugsvalelse eller några högre tankar om avsändaren.
Citera
2020-10-12, 12:09
Medlem
Opaques avatar
Domare Döma Omdöme Bedöma etc t.o.m skrivande journalister går bet på det ibland. Men de allra flesta svennebananer använder två M.
Citera
2020-10-12, 12:12
Medlem
känner att jag måste nämna följande. folk som inte kan skilja på e & ä.
exempel; "det ända jag kan komma på.." eller omvänt, "nu kan jag entligen.."

jag menar, hur svort ska dä va?
Citera
2020-10-12, 12:21
Medlem
"Igentligen", "lungt", "stadsminister" och "våldtäckt" är väl de jag oftast ser och stör mig på. Varje gång man påpekar felet säger sig personen vara dyslektiker också, så ibland verkar det som om runt en tredjedel av befolkningen är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in