2020-10-12, 07:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Om det bara vore att viruset inte skulle sprida sig inom Sverige Tegnell haft fel om hade det möjligtvis varit lättare att bortse ifrån även om det är ett felslut av gigantiska proportioner. Nu var det ju så mycket mer som han och FHM misstog sig på, misstolkade, eller rent av missledde oss med. Felaktig information gång på gång, viktig och livsavgörande information.

Det avslöjas ju hela tiden nya absurda saker.
...
Och läs sedan om hur riskgrupper och deras anhöriga har behandlats.

”Då har det gått tre månader sedan risken för samhällsspridning av covid-19 klassades som mycket hög i Sverige.

Omgående startade debatten om att ta fram ersättning till personer som inte kan jobba för att de eller deras anhöriga tillhör en riskgrupp. Debattörer och en enig riksdag uppmanade regeringen att agera.

Men i början av sommaren har dessa extra utsatta människor ännu inte fått något riktigt besked. Trots att regeringen arbetat i nästan två månader med att ta fram en ersättningsmodell.

När regeringen väl lägger fram ett förslag om anhöriga i juni blir det en kalldusch för många som varit hemma. Gruppen som ska kunna få ersättning har avgränsats skarpt.

Arbetets granskning visar att det skett utan någon riktig analys.

I intervjuer med ansvariga och mejlväxlingar som Arbetet begärt ut framgår hur ansvaret för anhörigas situation bollats runt.

Tre dagar senare gör Folkhälsomyndigheten en helt annan bedömning. I ett yttrande om Socialstyrelsens rapport skriver de att symptomfria anhöriga inte behöver stanna hemma.

Sedan går veckorna utan besked från regeringen.

När Socialstyrelsen den 2 juni uppdaterar sitt underlag till politikerna nämns inte gruppen anhöriga alls.

Fyra dagar tidigare har regeringen skickat ut ett första förslag om ersättning till riskgrupper på remiss. Här finns heller ingen lösning för anhöriga.

Endast de som själva är särskilt känsliga för smittan ska få rätt att söka ersättning för tid från första juli, däremot inte för våren som redan gått.

Regeringen motiverar beslutet om anhöriga med hur Folkhälsomyndigheten yttrade sig i april. Men det ska visa sig att Folkhälsomyndigheten egentligen inte har analyserat frågan.”

https://arbetet.se/2020/08/24/ingen-vill-ta-ansvar-for-uteblivet-coronastod-for-anhoriga/

Folkhälsomyndighetens strategi var alltså att skydda riskgrupperna, medan viruset får härja i övriga befolkningen. Trots att det var strategin, så struntade regeringen är skydda riskgrupperna.

Nu visar det sig att Folkhälsomyndigheten är inblandad i regeringens misslyckande att skydda riskgrupperna. Haveriet är fullständigt.

Lägg ner Folkhälsomyndigheten! Och ge en kompetent person uppdraget att återuppbygga Smittskyddsinstitutet. Förslagsvis Frode Forland.
Citera
2020-10-12, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Ja, de försöker svärta ner Einhorn. Det var Cecilia Nauclear (stavning?) som ringde Tegnell och fick luren pålagd.
Kan det vare detta som används för att svärta ner Lena Einhorn?

Video ( 8 April 2020 )
Tegnell slängde på luren: "Inte roligt"

Professor Cecilia Söderberg Naucler vid Karolinska ville ha mer information av statsepidemiologen – hör henne berätta om samtalet
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-slangde-pa-luren-inte-roligt/

Edit: Och det blev i så fall till enligt användarna Pica-pikant och aw:
"Einhorn ringer Tegnell och kräver att få diktera hur pandemibekämpningen skall skötas".

I så fall onsyggt jobbat av desinformatörerna Pica-pikant och aw.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-12 kl. 08:13.
Citera
2020-10-12, 08:03
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Folkhälsomyndighetens strategi var alltså att skydda riskgrupperna, medan viruset får härja i övriga befolkningen. Trots att det var strategin, så struntade regeringen är skydda riskgrupperna.

Nu visar det sig att Folkhälsomyndigheten är inblandad i regeringens misslyckande att skydda riskgrupperna. Haveriet är fullständigt.

Lägg ner Folkhälsomyndigheten! Och ge en kompetent person uppdraget att återuppbygga Smittskyddsinstitutet. Förslagsvis Frode Forland.
Exakt detta, de grupper som FHM sade sig vilja skydda, dem struntade man i. Ett monumentalt fiasko.
Citera
2020-10-12, 08:05
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Kan det vare detta som används för att svärta ner Lena Einhorn?

Video ( 8 April 2020 )
Tegnell slängde på luren: "Inte roligt"

Professor Cecilia Söderberg Naucler vid Karolinska ville ha mer information av statsepidemiologen – hör henne berätta om samtalet
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-slangde-pa-luren-inte-roligt/

Ja, det är detta idioterna använder sig av för att svärta ner Einhorn. Jag höll precis på att leta efter det för att kunna verifiera mitt påstående att det var Naucler. Tack för att du gjorde det istället!
Citera
2020-10-12, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
99 pressisar kl 14 ser jag på FHMs hemsida. Sedan har de deltagit i en del andra som regeringen haft. Om vi nu ska vara såna.

Pepprade med frågor? Det har inte FHM inte blivit. Bottenskrapet av journalister skickas som utfyllnad till pressisar. De verkar inte vara pålästa, någon av dem. De ser inte att FHM hissar upp fel kartor. Journalisterna klarar inte av att utmana FHMs verklighetsbeskrivning eller önskedrömmar. Så FHM har inte blivit pepprad av frågor.

FHM rattar dessutom pressisarna så att följdfrågor stoppas. Vi går vidare, säger FHM. FHM sätter agendan, (på eget initiativ) och håller den. Dvs de styr hela skådespelet. Och journalisterna tillåter det. Stor skillnad vad gäller många andra pressisar. FHM lyckas mata journalister med sitt. Oemotsagt.

En del av vad FHM säger övertolkas i media. Gäller det mesta de förmedlar. Men vartenda ord? Nej, det är många "ord" som medierna inte synar.

FHM ska vara landets expertmyndighet. Tyvärr har de varit oerhört svajiga. Sena på bollen. Motarbetade hemarbete. Okejade alpresorna. Hade inte koll på smittspridning. Har kvackat om ökat antal självmord, hustrumisshandel etc. Värnat mer om ekonomin. Barnens framtid. De har valt att låta spridning av ett dödligt virus här och nu för att mota inbillade faror i framtiden. De har räknat med tusentals döda, för det är från FHM Löfven fått underlag för sina uppgifter.

Tusentals döda nu, har varit acceptabelt för FHM och motiveras med inbillade självmord och ihjälslagna fruntimmer i framtiden. Värst för FHM verkar varit hotet mot jämställdhet, jämlikhet, rättvisa och liknande. Resultatet har blivit oerhört ojämställd och ojämlik död.

Kraven på en skattefinansierad myndighet ska vara flerfalt hårdare än på opinionsbildande grupper. Detsamma gäller även medier som har en specialställning i samhället. De kan inte heller lalla runt som idioter och äta ur FHMs hand.
Men nu tramsar du bara. Härom dagen/veckan hölls den hundrade presskonferensen, vilket uppmärksammades i media (de kanske räknar PK som hållits tillsammans med regeringen också). Om du hängt med så måste du ha hört att journalisterna lyft så gott som alla era frågor, när de varit aktuella, om än inte med samma aggressiva ton.

När man ägnar sig åt vetenskap och ett nytt läge som mänskligheten inte sett tidigare, då kan man välja mellan:

1) agera snabbt utan kunskap, och riskera att ens agerande orsakar större skada än sjukdomen.

2) agera vetenskapsbaserat och med eftertänksamhet, vilket tar sin tid.

Sverige har valt väg nummer #2, med folkets stöd. Det är bara att acceptera.

Vår omvärld i Europa har inte heller varit särskilt snabba på bollen. Att drömma om att Sverige skulle kört lockdown ensamma redan i februari är inte realistiskt.
Citera
2020-10-12, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Det har kommit ut nåt som heter The Barrington declaration som menar på att göra i stort som Sverige redan gör när det gäller att hantera viruset. Vem som helst har möjlighet att signa denna. Det är en global declaration mot alla nerstägningar runtom i världen.

Såg det. Gruppen är för flockimmunitet. Som motiv anger de att de vill hindra framtida självmord etc. Tror det är kvalificerat skitsnack. Undrar vem som finansierar detta? Elon Musk? Soros?

Saxar från deras hemsida.

[i]Vi kommer från både vänster och höger politiskt, från olika delar av världen och vi har ägnat våra karriärer åt att skydda människor. Den nedstängningsstrategi som råder i större delen av världen ger förödande effekter på folkhälsan på kort och på lång sikt. Resultaten (för att nämna några) inkluderar lägre vaccinationsgrad hos barn, försämrade kardiovaskulära utfall, färre cancerscreeningar och försämrad mental hälsa – vilket leder till högre överdödlighet under de kommande åren. Lägre samhällsklasser, yngre och barn bär den tyngsta bördan. Att hålla skolor stängda för elever är gravt orättvist.

Utan att själv vara varken för eller emot lockdowns (ser det som ett verktyg, inte något som botar allt från skurknä till cancer) så noterar jag följande:

- lägre vaccinationsgrad hos barnen (hmm var, Afrika har jag hört om, men annars?)
- försämrade kardiovaskulära utfall (återstår att se)
- färre cancerscreeningar (verkar stämma att coronan trängt undan sådant men det skulle hända oavsett om man hade lockdown eller inte eftersom coronavården lägger beslag på resurserna. Och om folk inte vågar till sjukhus och screena sig så får väl sjukhusen se till att de är platser där folk inte behöver oroa sig för att få corona.)
- försämrad mental hälsa i framtiden (Återstår att se, jag tvivlar. Tror deras beräkningar är lika exakt fel som Tom Brittons.)
- drabbar orättvist lägre samhällsklasser, barn och yngre. (55-plussare då? Risken för svår corona är hög i dessa grupper och dessutom är det ett nytt virus som verkar ha en massa följdsjukdomar. Lägre samhällsklasser kan räddas med lite helikopterpengar. Dessutom offrade Sverige redan de lägre samhällsklasserna utan lockdown. Och för barn och yngre kan man hitta andra lösningar än dagens broilerfabriker till skolor. De har ju inte lyckats hittills heller utan producerat en massa gangstrar här i Sverige i alla fall.

Verkar vara en Afrikakampanj. Hörde lite grann på KI-professorn Anna Mia Ekström i SVT-morgon igår och hon oroade sig för Afrika. Slutade lyssna. Det har oroats för Afrika så länge jag levt och hällts pengar där. Till ingen nytta, verkar det som. Långt före lockdowns. Afrika har ung befolkning (bra med unga sägs det) medan vi i Europa har gammal befolkning (dyr som man hoppas dör ut snart). Hur går det för det unga Afrika? De har ju haft potentialen för sig så länge jag minns. Inte så bra. Hur går det för oss i gamla Europa? Bra skulle jag hävda.
Citera
2020-10-12, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Såg det. Gruppen är för flockimmunitet. Som motiv anger de att de vill hindra framtida självmord etc. Tror det är kvalificerat skitsnack. Undrar vem som finansierar detta? Elon Musk? Soros?

Saxar från deras hemsida.

[i]Vi kommer från både vänster och höger politiskt, från olika delar av världen och vi har ägnat våra karriärer åt att skydda människor. Den nedstängningsstrategi som råder i större delen av världen ger förödande effekter på folkhälsan på kort och på lång sikt. Resultaten (för att nämna några) inkluderar lägre vaccinationsgrad hos barn, försämrade kardiovaskulära utfall, färre cancerscreeningar och försämrad mental hälsa – vilket leder till högre överdödlighet under de kommande åren. Lägre samhällsklasser, yngre och barn bär den tyngsta bördan. Att hålla skolor stängda för elever är gravt orättvist.

Utan att själv vara varken för eller emot lockdowns (ser det som ett verktyg, inte något som botar allt från skurknä till cancer) så noterar jag följande:

- lägre vaccinationsgrad hos barnen (hmm var, Afrika har jag hört om, men annars?)
- färre cancerscreeningar (verkar stämma att coronan trängt undan sådant men det skulle hända oavsett om man hade lockdown eller inte eftersom coronavården lägger beslag på resurserna. Och om folk inte vågar till sjukhus och screena sig så får väl sjukhusen se till att de är platser där folk inte behöver oroa sig för att få corona.)
- försämrad mental hälsa i framtiden (Återstår att se, jag tvivlar. Tror deras beräkningar är lika exakt fel som Tom Brittons.)
- drabbar orättvist lägre samhällsklasser, barn och yngre. (55-plussare då? Risken för svår corona är hög i dessa grupper och dessutom är det ett nytt virus som verkar ha en massa följdsjukdomar. Lägre samhällsklasser kan räddas med lite helikopterpengar. Dessutom offrade Sverige redan de lägre samhällsklasserna utan lockdown. Och för barn och yngre kan man hitta andra lösningar än dagens broilerfabriker till skolor. De har ju inte lyckats hittills heller utan producerat en massa gangstrar här i Sverige i alla fall.

Verkar vara en Afrikakampanj. Hörde lite grann på KI-professorn Anna Mia Ekström i SVT-morgon igår och hon oroade sig för Afrika. Slutade lyssna. Det har oroats för Afrika så länge jag levt och hällts pengar där. Till ingen nytta, verkar det som. Långt före lockdowns. Afrika har ung befolkning (bra med unga sägs det) medan vi i Europa har gammal befolkning (dyr som man hoppas dör ut snart). Hur går det för det unga Afrika? De har ju haft potentialen för sig så länge jag minns. Inte så bra. Hur går det för oss i gamla Europa? Bra skulle jag hävda.

Det man kan undra är om Sverige drabbas mindra av
- drabbar orättvist lägre samhällsklasser
Än våra Nordiska grannar (Danmark, Norge, Finland och Island)?

Tror inte det, vår vårdskuld är sannolikt mycket, mycket större än andra Nordiska länders.
Det är som om utan lockdown så försvinner alla effekter av pandemin, sjukvården drabbas inte, ekonomin är i topp.

Sveriges pandemi-resultat falsifierar den vansinniga fantasin att: "sjukvården drabbas inte, ekonomin är i topp" under pandemin utan lockdown.

I Norden har sannolikt den svenska sjukvården och ekonomin drabbas hårdast just på grund av utebliven lockdown under pandemin.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-12 kl. 08:54.
Citera
2020-10-12, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men nu tramsar du bara. Härom dagen/veckan hölls den hundrade presskonferensen, vilket uppmärksammades i media (de kanske räknar PK som hållits tillsammans med regeringen också). Om du hängt med så måste du ha hört att journalisterna lyft så gott som alla era frågor, när de varit aktuella, om än inte med samma aggressiva ton.

När man ägnar sig åt vetenskap och ett nytt läge som mänskligheten inte sett tidigare, då kan man välja mellan:

1) agera snabbt utan kunskap, och riskera att ens agerande orsakar större skada än sjukdomen.

2) agera vetenskapsbaserat och med eftertänksamhet, vilket tar sin tid.

Sverige har valt väg nummer #2, med folkets stöd. Det är bara att acceptera.

Vår omvärld i Europa har inte heller varit särskilt snabba på bollen. Att drömma om att Sverige skulle kört lockdown ensamma redan i februari är inte realistiskt.

1. Vi hade kunskap redan innan coronan nådde Sverige. Kina hade vidtagit drastiska åtgärder och ändå kunde man följa hur smittan spred sig över hela landet region efter region. Jag skulle vilja belasta alla bekväma epidemiologer på sina höga hästar för vad som hände sedan. Även Löfven visste att det skulle bli tusentals döda. Den uppgiften har han fått från FHM. Du är fast i lockdown-tänket. Men es gibt auch andere metoden. Det första skulle varit att stoppa det svenska turistandet men det hade drabbat flyget och reseindustrin, så bättre då att offra tusentals än att göra en lokal, om ändå dyr, insats.

2. Agera vetenskapsbaserat? Dvs gå in för flockimmunitet. Även om FHM förnekar det. Men med ducktest så är det precis det beslut som togs. Löfvens tusentals döda bekräftar det. Jag tycker att vi lägger ned FHM och hyr in en dyr hedgefondsmanager i stället. De kan extrahera beslutsunderlag från all info i världen och sitter inte på sina feta bakar och väntar på evidens. Skulle bli billigare än alla dessa ugglor som nu häckar på FHM. Jag bävar för en pandemi som är svårare än denna och ha Tegnell väntandes på evidens. Han är fast i läkemedelsindustritänket som inte funkar i epidemiologiska sammanhang.
Citera
2020-10-12, 08:45
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Det man kan undra är om Sverige drabbas mindra av
- drabbar orättvist lägre samhällsklasser
Än våra Nordiska grannar (Danmark, Norge, Finland och Island)?

Tror inte det, vår vårdskuld är sannolikt mycket, mycket större än andra Nordiska länders.
Det är som om utan lockdown så försvinner alla effekter av pandemin, sjukvården drabbas inte, ekonomin är i topp.

Sveriges pandemi-reslutat falsifierar den vansinniga fantasin: "sjukvården drabbas inte, ekonomin är i topp" under pandemin.

I Norden har sannolikt den svenska sjukvården och ekonmin drabbas hårdast just på grund av utebliven lockdown under pandemin.

Exakt, Damnark har ingen vårdskuld över huvud taget, dessutom har de färre avlidna än tidigare år.
Citera
2020-10-12, 08:52
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Teorin om NAD+ och svår covid19 är intressant. Pekar mer o mer mot att höja sin NAD+ nivå är bra preventivt. Dock ingen dubbelblindstudie som ger slutgiltiga bevis ännu. Men låter rimligt då alla riskgrupper har låga NAD+ nivåer.

https://www.right-of-assembly.org/covid-19

Billigaste sättet att höja NAD+ är nikotinsyra.

Tex https://mitochondrialdiseasenews.com/2020/05/15/vitamin-b3-niacin-aids-muscle-metabolism-in-mitochondrial-myopathy-pilot-study-suggests/

Så lagt till Niacin (nikotinsyra) till mina dagliga pandemitillskott

D vitamin 5000iu + Zinc + c vitamin + Niacin

Jag tar samma tillskott som du. D-vitamin, zink och c-vitamin har jag tagit redan många år innan pandemin. Ska beställa nikotinsyra också. Det skadar ju inte och man får hoppas att det stärker immunförsvaret.

Jag är förkyld eller får influensa väldigt sällan. Kanske var tionde - tolfte år men brukar då bli rejält sjuk och drar på mig lunginflammation. Därför är jag nu extremt försiktig för vill verkligen inte dra på mig Covid-19 med lunginflammation.
Är inte i riskzonen på något sätt men även friska hälsosamma personer kan bli svårt sjuka så lika bra att fortsätta med att vara försiktig.

Nu läste jag också precis att viruset kan leva upp till en månad på vissa ytor som tex glas och rostfritt stål och trivs bäst i mörkret så man få bli ännu mer noggrann med hygienen och torka av mobil, dörrhandtag, kranar och allt man rör ofta. (Dörrhandtaget på utsidan av ytterdörren är nog allra viktigast. Spritar händerna när jag rör mig i samhället och rör på saker som andra har tagit i och tvätta händerna ordentligt direkt när jag kommer hem. Jag spritar till och med förpackningarna med matvaror innan jag ställer dom i förvaring hemma.

Många här tycker kanske att jag är överdrivet försiktig men så länge smittan finns i samhället tänker jag fortsätta med detta eftersom jag mår bättre av det.
Citera
2020-10-12, 09:02
Medlem
Väldigt låg smittspridning i skolor i Italien så långt.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.10.20210328v1
Citera
2020-10-12, 09:10
Medlem
Studiens grunddata hämtas från följande, enligt Abstract:
Methods Data are extracted and analysed from an open access, online dataset that monitor, on a daily basis, media news about SARS-CoV-2 infections of students attending Italian schools.
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.10.10.20210328v1

Snacka om selektionseffekter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in