Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Då blir det alltså att regeringen avsäger sig ansvaret, och hänvisar till Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten i sin tur, kan avsäga sig ansvaret och hänvisar till att dom inte har beslutandemakt.
Då står vi där med ett berg av dödsoffer, som berodde på beslutet att släppa in, och släppa lös, ett nytt okänt virus. Men dom som tog beslutet, slipper hållas ansvariga för sina misslyckanden.
Jag undrar huruvida Anders Tegnell bara är ansiktet utåt. Jag kan tänka mig att Anders Tegnell har haft ganska stort inflytande över strategin.
Jag är övertygade om att han har haft, och har, mycket stort inflytande över det som beslutas. Det framkommer ju uppgifter i den riktningen i en artikel där fd statsepidemiolog Annika Linde uttallar sig bl. a. Min fetning:
”Statsepidemiolog Anders Tegnells företrädare, Annika Linde, är inte heller hon generellt kritisk till den svenska strategin; exempelvis anser hon att det varit rätt att hålla för- och grundskolor öppna för de små barnen.
Men hon har svårt att förstå att regeringen ”släppt lös FHM” – och inte följt en försiktighetsprincip ifråga om andra överväganden.
– Jag håller med Annie Lööf om att det borde finnas bättre samordning och ledarskap inom regeringen. En förutsättning för att inte trycka ner viruset i botten utan låta det spridas som strategi, var att man skulle skydda äldre och riskgrupper. För detta hade myndigheterna ingen plan och uppenbarligen dålig information om hur beredskapen inom äldrevården såg ut. Det har kostat många människoliv.
Man hade heller inte identifierat eller informerat alla riskgrupper, så att skydda dem var inte heller genomförbart, anser hon.
– Unga taxichaufförer som kanske bara var lite överviktiga hamnade på intensivvårdsavdelningar och dog, säger hon.
Större mandat än vad Smittskyddsinstitutet hade
Enligt Annika Linde kan FHM:s roll delvis förklaras med att man har ett avsevärt utökat mandat, jämfört med då hon var statsepidemiolog på Smittskyddsinstitutet 2005-2013.
– Samtidigt har jag jobbat ihop med Anders Tegnell och vet att han i stort sett alltid har förmåga att driva igenom sin vilja och åtminstone då hade han goda kontakter i regeringskansliet, säger hon.
Folkhälsomyndigheten bad om mer makt
Folkhälsomyndigheten önskade sig också ha ”avgörande inflytande” över regeringens beslut ifråga om ”krislagen”, då man vill ha mer exekutiv makt av riksdagen.
I en remisskommentar – som ovanligt nog låg i en klickbar ikon – skrev FHM att ”expertmyndigheternas utlåtande ska vara av avgörande betydelse” för vilka åtgärder som behövs, en formulering som sedan återkom i propositionen. ”
https://www.altinget.se/artikel/fhm-onskade-och-fick-avgorande-inflytande-over-regeringens-beslut