2020-10-12, 06:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Teorin om NAD+ och svår covid19 är intressant. Pekar mer o mer mot att höja sin NAD+ nivå är bra preventivt. Dock ingen dubbelblindstudie som ger slutgiltiga bevis ännu. Men låter rimligt då alla riskgrupper har låga NAD+ nivåer.

https://www.right-of-assembly.org/covid-19

Billigaste sättet att höja NAD+ är nikotinsyra.

Tex https://mitochondrialdiseasenews.com/2020/05/15/vitamin-b3-niacin-aids-muscle-metabolism-in-mitochondrial-myopathy-pilot-study-suggests/

Så lagt till Niacin (nikotinsyra) till mina dagliga pandemitillskott

D vitamin 5000iu + Zinc + c vitamin + Niacin
Citera
2020-10-12, 07:09
Medlem
qwerty-66s avatar
För de som snöat in sig på att jämföra influensa o covid19. Influensa patienter verkar ju vara närmare döden än covid19 patienter enl den här studien.

"Compared to 84,585 individuals hospitalised with influenza in 2014-19, COVID-19 patients have more typically been male, younger, and with fewer comorbidities and lower medication use. While protecting groups vulnerable to influenza is likely a useful starting point in the response to COVID-19, strategies will likely need to be broadened to reflect the particular characteristics of individuals being hospitalised with COVID-19."

https://www.nature.com/articles/s41467-020-18849-z
Citera
2020-10-12, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tack för länken. Den rapporten säger att andelen asymtomatisk smittspridning inte är lika stor som symtomatisk, vad var frågan? Den är inte peer reviewed heller. säger inte att den är fel.

Och att 9 stycken (högst) av drygt 2000 kontakter till indexpatienterna har eventuellt då smittats av en "asymptomatisk" person. Så risken att smittas (i nära relation) av en asymptomatissk person är alltså lägre än 1/200.

Det är alltså en översikt du läser av alla andra publikationer i ämnet, inte en publikation som har egna data.
Citera
2020-10-12, 07:25
Medlem
Det har kommit ut nåt som heter The Barrington declaration som menar på att göra i stort som Sverige redan gör när det gäller att hantera viruset. Vem som helst har möjlighet att signa denna. Det är en global declaration mot alla nerstägningar runtom i världen.
Citera
2020-10-12, 07:33
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var ju Anders Tegnell som var med och skapade problemet, genom att låta smittbärare flöda in över gränserna, utan kontroll. Sverige hade haft en bättre position ifall man hade försökt bromsa virusets inträde till Sverige.

Är du nöjd med hur Anders Tegnell hanterade problemet som han själv skapade?

Ja visst är det sjukt. Frankensteins monster typ. Och så ska han ha hjältestatus.
Citera
2020-10-12, 07:36
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Lite skillnad mot Gieseckes ” en minut”!

”Coronaviruset kan överleva 28 dagar

I ideala förhållanden i ett laboratorium kan viruset sars-cov-2, som orsakar covid-19, överleva i 28 dagar på släta ytor, som mobilskärmar och sedlar. Det visar en studie publicerad i Virology Journal, rapporterar BBC.

Experimentet utfördes i mörker och i 20 graders värme. På porösare ytor, som kläder, överlevde viruset i 14 dagar.

Ju varmare det är, ju kortare tid smittar viruset, fann forskarna. Dessutom är det känt att solljus dödar viruset. (TT)”
Citera
2020-10-12, 07:38
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Ja visst är det sjukt. Frankensteins monster typ. Och så ska han ha hjältestatus.
Regeringen har skapat ett monster.
Citera
2020-10-12, 07:40
Medlem
Citat:
Åh jo, nog lamslogs Sverige till stor del av epidemin. Däremot har du rätt i att Sveriges samhälle och ekonomi inte påverkades lika kraftigt som andra länder.

Jämför med Italien. Italien drabbades hårt av epidemin. Även åtgärderna mot epidemin var smärtsamma, mot Italiens samhälle, och mot Italiens invånare. Men det finns en viktig skillnad mellan Sverige och Italien. Att Italien drabbades hårt, berodde på att italienarna drabbades tidigt, och blev överraskade av epidemins snabba tillväxt. Att Sverige drabbades hårt, berodde däremot på att svenska myndigheter medvetet lät smittbärare flöda in över gränsen.

Att smittbärarna forsade in i Sverige, berodde på Folkhälsomyndighetens tokiga hantering av epidemin. Sverige hade så mycket bättre möjlighet än Italien att hejda sjukdomens spridning. Sverige hade god tillgång till varsel.

Därför hävdar jag att Folkhälsomyndighetens strategi har lett lamslaget samhälle och ekonomisk kris.

Italienarna kan, legitimt, säga att deras katastrof berodde på otur. Det kan inte svenskarna hävda.
Inte riktigt, det du skriver (min fetning av din text).
Trots att affärsverksamheter, butiker och restauranger fått hålla öppet ungefär som vanligt under coronapandemin – kommer Sveriges ekonomi bli lika lidande som de länder som stängt ned.
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/1nK7BW/sverige-holl-oppet--men-backar-lika-mycket-ekonomiskt

( Release date August 2020)
Det finns EU-statestik som visar på att Sveriges ekonomi gick sämst av de nordiska EU-ekonomierna
https://www.statista.com/statistics/263008/gdp-growth-in-eu-countries-compared-to-same-quarter-previous-year/

Aug 14, 2020,
Sweden's GDP slumped 8.6% in Q2, more sharply than its neighbors despite its no-lockdown policy
https://www.businessinsider.com/coronavirus-sweden-gdp-falls-8pc-in-q2-worse-nordic-neighbors-2020-8?r=US&IR=T

Edit: Sweden and Norway, Q2 GDP Growth (Sverige sämre ekonomiskt utfall än Norge)
https://econbrowser.com/archives/2020/08/sweden-and-norway-q2-gdp-growth
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-12 kl. 07:49.
Citera
2020-10-12, 07:44
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Då blir det alltså att regeringen avsäger sig ansvaret, och hänvisar till Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten i sin tur, kan avsäga sig ansvaret och hänvisar till att dom inte har beslutandemakt.

Då står vi där med ett berg av dödsoffer, som berodde på beslutet att släppa in, och släppa lös, ett nytt okänt virus. Men dom som tog beslutet, slipper hållas ansvariga för sina misslyckanden.

Jag undrar huruvida Anders Tegnell bara är ansiktet utåt. Jag kan tänka mig att Anders Tegnell har haft ganska stort inflytande över strategin.

Jag är övertygade om att han har haft, och har, mycket stort inflytande över det som beslutas. Det framkommer ju uppgifter i den riktningen i en artikel där fd statsepidemiolog Annika Linde uttallar sig bl. a. Min fetning:

”Statsepidemiolog Anders Tegnells företrädare, Annika Linde, är inte heller hon generellt kritisk till den svenska strategin; exempelvis anser hon att det varit rätt att hålla för- och grundskolor öppna för de små barnen.

Men hon har svårt att förstå att regeringen ”släppt lös FHM” – och inte följt en försiktighetsprincip ifråga om andra överväganden.

– Jag håller med Annie Lööf om att det borde finnas bättre samordning och ledarskap inom regeringen. En förutsättning för att inte trycka ner viruset i botten utan låta det spridas som strategi, var att man skulle skydda äldre och riskgrupper. För detta hade myndigheterna ingen plan och uppenbarligen dålig information om hur beredskapen inom äldrevården såg ut. Det har kostat många människoliv.

Man hade heller inte identifierat eller informerat alla riskgrupper, så att skydda dem var inte heller genomförbart, anser hon.

– Unga taxichaufförer som kanske bara var lite överviktiga hamnade på intensivvårdsavdelningar och dog, säger hon.

Större mandat än vad Smittskyddsinstitutet hade

Enligt Annika Linde kan FHM:s roll delvis förklaras med att man har ett avsevärt utökat mandat, jämfört med då hon var statsepidemiolog på Smittskyddsinstitutet 2005-2013.

– Samtidigt har jag jobbat ihop med Anders Tegnell och vet att han i stort sett alltid har förmåga att driva igenom sin vilja och åtminstone då hade han goda kontakter i regeringskansliet, säger hon.

Folkhälsomyndigheten bad om mer makt

Folkhälsomyndigheten önskade sig också ha ”avgörande inflytande” över regeringens beslut ifråga om ”krislagen”, då man vill ha mer exekutiv makt av riksdagen.

I en remisskommentar – som ovanligt nog låg i en klickbar ikon – skrev FHM att ”expertmyndigheternas utlåtande ska vara av avgörande betydelse” för vilka åtgärder som behövs, en formulering som sedan återkom i propositionen. ”

https://www.altinget.se/artikel/fhm-onskade-och-fick-avgorande-inflytande-over-regeringens-beslut
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-12 kl. 08:28.
Citera
2020-10-12, 07:50
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Min favoritgrej under hela pandemin den bisarra historian om hur Einhorn ringer Tegnell och kräver att få diktera hur pandemibekämpningen skall skötas. Här har du en person som inte varit aktiv som forskare under decennier, utan istället sadlat om till kulturtant sen länge. Mitt i värsta pandemin i modern tid så lyckas hon skaka fram telefonnumret till själva statsepidemiologen, ringer upp och bemöts uppenbarligen med ett oerhört mått av respekt då han inte omedelbart talar om att han har viktigare saker för sig och lägger på luren. Vad som framgår är ju att Einhorn börjar kräva att få tillgång till all möjlig data, och samtidigt börja kräva att hennes idéer om hur pandemin skall bekämpas skall implementeras. Här någon stans tröttnar väl troligen Tegnell och lägger mer eller mindre på luren. Einhorn går då ut i tidningen och är kränkt över detta, får det att låta som det är rättsröta att inte vem som helst kan slå en snabb pling till Anders och få personlig service samt berätta hur pandemibekämpningen skall ske. Tanten är bindgalen.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag håller med till 100%. Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag hörde att hon ringt honom direkt.

Ni ljuger alternativt är ert minne extremt dåligt! Det var inte Einhorn som ringde utan Cecilia Naucler ( stavning?). Det var henne han la luren i örat på. Pica-picant, du skriver närmast en novell om detta ovan MEN DU HAR FEL PERSON! Så djävla korkat. Att påstå att det var Einhorn som rinde och ville diktera pandemibekämpningen men fick luren pålagd i örat, när det i själva verket var Naucler som ringde för att be om mer information. Så djävla lågt av er.

Om ni ska bli tagna på allvar det minsta, se till att inte posta fake news!

Här kan ni lyssna till Naucler själv berätta i en intervju den 8 april om hur han la på luren. Vid denna tidpunkten var hon och de andra mycket oroliga för hur FHM hanterade pandemin. Det visade ju sig att deras oro var högst befogad och de hade rätt i sina antaganden.

Tack till Hanna-Wigh för länken!

https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/tegnell-slangde-pa-luren-inte-roligt/
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-12 kl. 08:23.
Citera
2020-10-12, 07:52
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Har ni båda något verifierbart belägg för att Einhorn har ringt Tegnell, vem är i så fall källan - "saninningsvittnet" Tegnell?

Söker man på Google "Tegnell Einhorn" får man bl.a. fram detta:
Einhorns mejl till Tegnell: Vi förbereder oss inte ordentligt
https://www.expressen.se/nyheter/einhorns-mejl-till-tegnell-vi-forbereder-oss-inte-ordentligt-/
Concerned, she wrote an email to Tegnell. “I asked, ‘Have you seen this paper?
https://www.sciencemag.org/news/2020/10/it-s-been-so-so-surreal-critics-sweden-s-lax-pandemic-policies-face-fierce-backlash

Ingen källa om någon telefonkontakt mellan de båda dyker upp vid sökning.

Försöker ni båda svärta ner Lena Einhorn?

Ja, de försöker svärta ner Einhorn. Det var Cecilia Nauclear (stavning?) som ringde Tegnell och fick luren pålagd.
Citera
2020-10-12, 07:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jodå jag förstår men för att det ska ha betydelse för pandemins utbredning så bör i alla fall minst 20% av de som har varit infekterade riskera att bli återinfekterade. Då kommer kurvan att dala något långsammare. Blir däremot 5% återinfekterade kommer vi nog inte märka så stor skillnad på förloppet. Det behövs en ganska stor andel för att det ska ha betydelse.

Absolut, men det finns ju en tidsfaktor där också. I Sverige var det många som blev smittade i mars/april. Det finns lite olika svar på hur länge en immunitet varar, men många har svarat "troligen minst 6 månader". 6 månader från mars/april är ungefär nu det. Varar den längre är det förstås bra, men jag tror vi kommer få läsa om betydligt fler fall framöver. Men som sagt - vi vet inte. Vi kan ju hoppas att immunitet för de flesta varar 12 månader. Det är sannolikt positivt, även ur ett vaccinationshänseende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in