2020-10-11, 23:04
Medlem
Danmark har laveste antal døde i seks år under coronapandemien
En usædvanlig mild influenzasæson og en coronapandemi, der aldrig rigtig fik tag i den danske befolkning, før fysisk afstand, håndsprit og flere restriktioner fik smittetallene til af falde, er den direkte årsag til, at Danmark har det laveste antal døde i seks år, skriver Politiken. Det får dog samtidig en læge og professor til at hentyde, at restriktionerne kan være ude af proportioner.
Statens Serum Institut (SSI) opgør dødeligheden uge for uge og ser på, hvordan det faktiske antal døde adskiller sig fra de seneste fem år i gennemsnit.
Her viser det sig, at de første 30 uger af 2020 havde den laveste dødelighed siden 2015. Og samtidigt er antallet under niveauet for den forventede dødelighed./ritzau/

https://www.bt.dk/samfund/danmark-har-det-laveste-antal-doede-i-seks-aar
Senast redigerad av Esrum 2020-10-11 kl. 23:10.
Citera
2020-10-11, 23:19
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Olsen verkar vara en av de vettigaste i den där skaran, men han är inte den eftertänksamme typen.

Deras antikroppsundersökning i Tensta/Norra Djurgårdsstaden var vetenskaplig katastrof och borde aldrig offentliggjorts.

Senast häromdagen sa Olsen att det bara kallas för "en andra våg" om det skett en mutation. Det var så far-out att man undrar nästan om han sa fel. Det är inte ens fastställt att spanska sjukan muterade. Det är bara en teori.

Olsen är inte dum, han är säkert superbra på sitt område. Problemet är att alla medicinare som ser ett medicinskt problem framför sig, tycker att det måste lösas. Hela deras tankevärld kretsar kring att hitta en lösning på det medicinska problemet, till varje pris. De kan inte hantera komplexiteten av ett medicinskt problem som saknar lösning, eller där lösningen har ett alldeles för högt pris som inte kan beskrivas i medicinska termer.

Ja, där slog du huvudet på spiken! Och det är just därför Folkhälsomyndigheten inte har "fackidioter" i ledningen.
Citera
2020-10-11, 23:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sverige blev inte lamslaget och ekonomin havererade inte, speciellt inte i jämförelse med andra länder.

Åh jo, nog lamslogs Sverige till stor del av epidemin. Däremot har du rätt i att Sveriges samhälle och ekonomi inte påverkades lika kraftigt som andra länder.

Jämför med Italien. Italien drabbades hårt av epidemin. Även åtgärderna mot epidemin var smärtsamma, mot Italiens samhälle, och mot Italiens invånare. Men det finns en viktig skillnad mellan Sverige och Italien. Att Italien drabbades hårt, berodde på att italienarna drabbades tidigt, och blev överraskade av epidemins snabba tillväxt. Att Sverige drabbades hårt, berodde däremot på att svenska myndigheter medvetet lät smittbärare flöda in över gränsen.

Att smittbärarna forsade in i Sverige, berodde på Folkhälsomyndighetens tokiga hantering av epidemin. Sverige hade så mycket bättre möjlighet än Italien att hejda sjukdomens spridning. Sverige hade god tillgång till varsel.

Därför hävdar jag att Folkhälsomyndighetens strategi har lett lamslaget samhälle och ekonomisk kris.

Italienarna kan, legitimt, säga att deras katastrof berodde på otur. Det kan inte svenskarna hävda.
Citera
2020-10-11, 23:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Dom uppdateras varje dag.
Vet inte vart du fått det ifrån?

Nej siffrorna på woldometer är desamma som redovisades i fredags. Folkhälsomyndigheten, åtminstone på den mest lättillgängliga platsen, uppdaterar bara tisdagar t.o.m fredagar.

Så på tisdag kan du, om vi har otur, få en ordentlig chock!
Citera
2020-10-12, 00:19
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
Så det är ok att de dör då eller? En ung som har cancer ska offras? Eller hu menar du?

Jag menar att de hade dött även av en vanlig influensa eller lunginflammation.
Du måste skilja på dödsfall MED covid-19, och dödsfall PGA covid-19.
Citera
2020-10-12, 01:03
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Frankrike: 37% av sjuksköterskorna vill byta yrke

Det är inte svårt att förstå sjuksköterskornas frustration när förnekare och andra lågbegåvade stollar saboterar det kollektiva smittbekämpningsarbetet. Hur svårt är det att ta på sig ett munskydd och hjälpa till med smittbekämpningen? Befolkningarna i Singapore, Sydkorea, Taiwan, Japan etc klarar att följa munskydd-påbud och rekommendationer.
källa guardian

Föregår du med gott exemperl?

(Om vi nu ponerar att munskydd faktiskt minskar på infektionsrisken...)
Citera
2020-10-12, 01:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag skulle vänta med att dra några sådana slutsatser faktiskt. Sanningen är att vi inte vet. Vi vet inte ett dugg om hur många som blivit reinfekterade. Däremot stämmer de ju att antalet konstaterade återsjuka är tämligen lågt, men det handlar ju väldigt mycket om att det är svårt att leda i bevis. Det vet vi också. Hur många av de konstaterat sjuka har blivit testade + - +? Är det ens 1 på 1000 av hela jordens befolkning som blivit testade ens 1 gång? Då ska vi vi finna 0,001*0,001*0,001. Klart som tusan antalet blir lågt om reinfektion förekommer. Jag menar i mitt exempel skulle ju detektionsgraden om den vore normalfördelad bara uppgå till en på 1 miljard även om så samtliga covid19 sjuka har blivit reinfekterade, förutsatt att alla på hela jorden löper samma chans att bli testade, vilket man i och för sig kan ifrågasätta. Men det är bara ett matematiskt exempel i syfte att åskådliggöra hur svårt det är att fånga upp dessa fall när testandet utgör sådan liten andel av total befolkningsmängd. Förstår du vad jag menar?

Jodå jag förstår men för att det ska ha betydelse för pandemins utbredning så bör i alla fall minst 20% av de som har varit infekterade riskera att bli återinfekterade. Då kommer kurvan att dala något långsammare. Blir däremot 5% återinfekterade kommer vi nog inte märka så stor skillnad på förloppet. Det behövs en ganska stor andel för att det ska ha betydelse.
Citera
2020-10-12, 01:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag hatar PK kulturen av hela min själ! Och i vintras var jag en av dom som hatade Tegnell. Men nu är datan inne och jag måste ge Tegnell rätt.
För en gångs skull, på mycket länge, så har Sverige faktiskt agerat på ett sätt som satt en guldstandard gentemot resten av världen.

Men säger du, 6000 döda! Ja det är tragiskt, men i kontext till tidigare pandemier så sent som på 90-talet, så är det faktiskt ganska modest i jämförelse. Och vi har, till skillnad från många andra länder, haft samhället relativt öppet under tiden. Vem vet hur eländigt vi hade haft det som kollektiv om vi hade gjort som många andra?

Jag kommer fortsätta hata det mesta som pågår i det här sketna fittlandet, men när det gäller just hanteringen kring corona & restriktioner så är jag faktiskt glad över Tegnell & company.

Det var ju Anders Tegnell som var med och skapade problemet, genom att låta smittbärare flöda in över gränserna, utan kontroll. Sverige hade haft en bättre position ifall man hade försökt bromsa virusets inträde till Sverige.

Är du nöjd med hur Anders Tegnell hanterade problemet som han själv skapade?
Citera
2020-10-12, 03:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Besluten som regeringen har tagit hittills i form av diverse restriktioner och liknande har man väl tagit utifrån rekommendationer från FHM.

Regeringen kommer med högst sannolikhet att avsäga sig ansvaret, man kommer hävda att man endast följt rekommendationerna från FHM då det är personerna på FHM som är sakkunnig i det här.

Då blir det alltså att regeringen avsäger sig ansvaret, och hänvisar till Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten i sin tur, kan avsäga sig ansvaret och hänvisar till att dom inte har beslutandemakt.

Då står vi där med ett berg av dödsoffer, som berodde på beslutet att släppa in, och släppa lös, ett nytt okänt virus. Men dom som tog beslutet, slipper hållas ansvariga för sina misslyckanden.

Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
Nu har ju Tegnell tyvärr dragit nitlotten om att vara ansiktet utåt för FHM. Strategin som Sverige följer är Tegnell knappast ensam om att besluta, han är säkerligen en minoritet. Tegnell har fått tagit mycket kritik när det med all säkerhet finns andra beslutsfattare på FHM som är mer befogad att ta emot kritiken.

Jag undrar huruvida Anders Tegnell bara är ansiktet utåt. Jag kan tänka mig att Anders Tegnell har haft ganska stort inflytande över strategin.
Citera
2020-10-12, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pica-pikant
Min favoritgrej under hela pandemin den bisarra historian om hur Einhorn ringer Tegnell och kräver att få diktera hur pandemibekämpningen skall skötas. Här har du en person som inte varit aktiv som forskare under decennier, utan istället sadlat om till kulturtant sen länge. Mitt i värsta pandemin i modern tid så lyckas hon skaka fram telefonnumret till själva statsepidemiologen, ringer upp och bemöts uppenbarligen med ett oerhört mått av respekt då han inte omedelbart talar om att han har viktigare saker för sig och lägger på luren. Vad som framgår är ju att Einhorn börjar kräva att få tillgång till all möjlig data, och samtidigt börja kräva att hennes idéer om hur pandemin skall bekämpas skall implementeras. Här någon stans tröttnar väl troligen Tegnell och lägger mer eller mindre på luren. Einhorn går då ut i tidningen och är kränkt över detta, får det att låta som det är rättsröta att inte vem som helst kan slå en snabb pling till Anders och få personlig service samt berätta hur pandemibekämpningen skall ske. Tanten är bindgalen.

Citat:
Jag håller med till 100%. Jag höll på att sätta kaffet i halsen när jag hörde att hon ringt honom direkt.
Har ni båda något verifierbart belägg för att Einhorn har ringt Tegnell, vem är i så fall källan - "saninningsvittnet" Tegnell?

Söker man på Google "Tegnell Einhorn" får man bl.a. fram detta:
Einhorns mejl till Tegnell: Vi förbereder oss inte ordentligt
https://www.expressen.se/nyheter/einhorns-mejl-till-tegnell-vi-forbereder-oss-inte-ordentligt-/
Concerned, she wrote an email to Tegnell. “I asked, ‘Have you seen this paper?
https://www.sciencemag.org/news/2020/10/it-s-been-so-so-surreal-critics-sweden-s-lax-pandemic-policies-face-fierce-backlash

Ingen källa om någon telefonkontakt mellan de båda dyker upp vid sökning.

Försöker ni båda svärta ner Lena Einhorn?
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-10-12 kl. 05:48.
Citera
2020-10-12, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då blir det alltså att regeringen avsäger sig ansvaret, och hänvisar till Folkhälsomyndigheten. Folkhälsomyndigheten i sin tur, kan avsäga sig ansvaret och hänvisar till att dom inte har beslutandemakt.

Då står vi där med ett berg av dödsoffer, som berodde på beslutet att släppa in, och släppa lös, ett nytt okänt virus. Men dom som tog beslutet, slipper hållas ansvariga för sina misslyckanden.

Jag undrar huruvida Anders Tegnell bara är ansiktet utåt. Jag kan tänka mig att Anders Tegnell har haft ganska stort inflytande över strategin.

Det har han garanterat haft och en osäker och stressad situation är ju lätt att utnyttja. Tegnell är knappast någon duvunge heller. Han är nog en van manipulatör. Att Tegnell och de närmast honom har en egen agenda är troligt.
Citera
2020-10-12, 06:11
Medlem
Citat:
Det går inte att jämföra. FHM har hållit i över hundra presskonferenser, där de blir pepprade med frågor som de ska svara på live. Sen cherrypickar och övertolkar man varenda ord i flera månader.

"De tjugotvå" är ett par dussin forskare som ostört fått skriva ett par debattartiklar, på eget initiativ, där de får välja själva vad de skriver om.

Det går inte ens att jämföra nivån på det som produceras. Folkhälsomyndigheten publicerar sakliga rapporter av hög vetenskaplig kvalitet.

Här får du ett intro till "de tjugotvås" alster:

https://vetcov19.se/

Första meningen: "Vetenskapsforum covid-19 är den grupp av forskare och läkare som media valde att kalla för ”de 22” när vi april reagerade på Sveriges strategi i kampen mot covid-19."

I första meningen på hemsidan lyckas man alltså blanda förstaperson och tredjeperson, skriva "de tjugotvå" med siffror, glömma ordet "i" mellan "vi" och "april", och visa att att man inte förstått innebörden av kommatecken.

Nästa mening: "Numera är vi många fler och tillsammans sprider vi vetenskapligt baserad kunskap om de stora frågor och utmaningar som den pågående pandemin har ställt världen och vårt land inför."

"Vetenskapligt baserad kunskap", vad är det? Pseudo-vetenskap? Om man menar att man "sprider vetenskap" så är det en tautologi. Det här är en mening med tjugonio ord, men utan kommatecken. Dessutom är det sjukt cringe och opassande att man har en jargong som en tantig politisk 68-vänster "tillsammans är vi starka". Om man ägnar sig åt opinion så ägnar man sig inte åt vetenskap.

Dessutom är det hopplöst pinsamt att man döpt sig själva till det högtravande namnet "Vetenskapsforum covid-19", som att man satt inne med nån sorts högre sanning, fast det är fråga om lägre meriterade forskare än de som backar Folkhälsomyndigheten.

Kom inte och säg att det är förtroendeingivande, för det är det inte. Det är så låg nivå att man känner att man behöver rensa cache när man lämnar sidan för att rena sig.

99 pressisar kl 14 ser jag på FHMs hemsida. Sedan har de deltagit i en del andra som regeringen haft. Om vi nu ska vara såna.

Pepprade med frågor? Det har inte FHM inte blivit. Bottenskrapet av journalister skickas som utfyllnad till pressisar. De verkar inte vara pålästa, någon av dem. De ser inte att FHM hissar upp fel kartor. Journalisterna klarar inte av att utmana FHMs verklighetsbeskrivning eller önskedrömmar. Så FHM har inte blivit pepprad av frågor.

FHM rattar dessutom pressisarna så att följdfrågor stoppas. Vi går vidare, säger FHM. FHM sätter agendan, (på eget initiativ) och håller den. Dvs de styr hela skådespelet. Och journalisterna tillåter det. Stor skillnad vad gäller många andra pressisar. FHM lyckas mata journalister med sitt. Oemotsagt.

En del av vad FHM säger övertolkas i media. Gäller det mesta de förmedlar. Men vartenda ord? Nej, det är många "ord" som medierna inte synar.

FHM ska vara landets expertmyndighet. Tyvärr har de varit oerhört svajiga. Sena på bollen. Motarbetade hemarbete. Okejade alpresorna. Hade inte koll på smittspridning. Har kvackat om ökat antal självmord, hustrumisshandel etc. Värnat mer om ekonomin. Barnens framtid. De har valt att låta spridning av ett dödligt virus här och nu för att mota inbillade faror i framtiden. De har räknat med tusentals döda, för det är från FHM Löfven fått underlag för sina uppgifter.

Tusentals döda nu, har varit acceptabelt för FHM och motiveras med inbillade självmord och ihjälslagna fruntimmer i framtiden. Värst för FHM verkar varit hotet mot jämställdhet, jämlikhet, rättvisa och liknande. Resultatet har blivit oerhört ojämställd och ojämlik död.

Kraven på en skattefinansierad myndighet ska vara flerfalt hårdare än på opinionsbildande grupper. Detsamma gäller även medier som har en specialställning i samhället. De kan inte heller lalla runt som idioter och äta ur FHMs hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in