Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Mycket kloka slutsatser och analyser från dig. Sista stycket är också något som jag känner. Det ligger väldigt mycket i det du säger.
Så här kan det låta; "Vi ser nu hur smittan ökar överallt i samhället. Därför är det mycket viktigt att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer" Precis som du säger ligger det underförstådda budskapet att folket har slarvat och det är därför smittan ökar.
Ja. Och jag tror att ungdomarna är den grupp som kan komma att skuldbeläggas.
Den äldre generationen plågas av epidemin. Det är bekvämt för myndighetena att rikta pensionärernas missnöje mot landets ungdomar. Egentligen ligger ju skulden hos myndigheterna. Det var inte ungdomarna som valde att släppa in ett nytt och okänt virus, och låta viruset få bred spridning.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Själv är jag 100% övertygad om att smittan kan öka både 10 och 100 gånger även om så alla skulle följa FHM rekommendationer till punkt och pricka.
Ja. Det borde verkligheten ha visat. Sverige hade ju otroligt stor smittspridning under våren, trots Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det var inte Folkhälsomyndighetens rekommendationer som fick smittspridningen att avta under sommaren.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Kan också störa mig på att det är så många organisationer både privata och offentliga som hela tiden uppmanar mantrat om att "följa folkhälsomyndighetens rekommendationer" som att bara gör man det så är det safe. En körsång med 49 deltagare där alla vistas i samma lokal är helt okej och helt safe, men är man 51 stycken så kommer alla att drabbas hårt. Folk tänker inget själva, men det verkar inte heller som man vill det.
Jag tror att folk tänker själva, och kommer fram till en slutsats som dom inte säger högt, nämligen att det är meningslöst att anstränga sig, när Folkhälsomyndigheten ändå har bestämt att sjukdomen ska svepa genom befolkningen.
Exempelvis tror jag att dom flesta ungdomar gärna gör uppoffringar för att hjälpa till att rädda livet på farmor och farfar. Men när farmor och farfar ändå blir sjuka, vilken mening är det då att göra uppoffringar?
Eget ansvar kan vara bra, med det behövs även en koordinerande överhet, så att medborgarna kan veta att deras ansträngningar inte är bortkastade.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Man kommer undan med att man "följer rekommendationerna". Säger FHM "hoppa" så hoppar kommunerna. Säger de sluta hoppa så slutar alla att hoppa. Visst är det fantastiskt?
Det hade kunnat vara fantastiskt, under förutsättning att Folkhälsomyndigheten hade gett direktiv som verkligen kunde kväsa smittspridningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Googlar man på "följer folkhälsomyndighetens rekommendationer" får man upp över 100 tusen träffar.