Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Ett problem är ju att de 22 forskarna (läs Lena Einhorn) var så aggressiva i sin debattartikel i DN och skrev om "tjänstemän på Folkhälsomyndigheten utan talang". Tre av undertecknarna gick sedan ut och sa att de ångrade sin medverkan. Men med den tonen i debattartikeln blir det tämligen patetiskt om Einhorn senare går ut och beklagar sig över debattklimatet. De 22 slarvade med fakta. Bland annat valde de ut bland de tre värsta dagarna för att gestalta hur många som dör i Sverige istället för att ta ett genomsnitt etc. Det var ganska lätt att slå i från sig seriositeten hos de 22, vilket var olyckligt såklart. För de har väldigt viktiga poänger. Tegnell är ju också hela tiden väldigt arrogant och ganska hal och svarar ofta "det finns inget vetenskapligt belägg för det" och liknande. Det kan förstås vara orimligt att i en brinnande pandemi vänta på att vetenskapen ska vidimera allt innan åtgärder vidtas, för det hinner man inte.
Jag tycker att man kan ge forskarna i efterhand att de hade rätt på många punkter. Det visste säkert Tegnell också. Men Sverige hade inte någon beredskap för en sådan pandemi. Men det är ju knappast Tegnells fel. Vi hade inte skyddsutrustning på våra äldreboenden och framförallt inte inom hemtjänsten. På våra äldreboenden var det otroligt många som inte ens kunde det mest basala med personlig hygien för att hindra smittspridning. All personal fick utbildas under pandemin. Man förstod inte att man inte kunde gå mellan smittade och ej smittade utan skyddsutrustning etc. Man förstod inte att man borde isolera äldre smittade som kom tillbaka från sjukhus etc. Det finns ingen direkt samordnare under en pandemi. Ansvaret är utspritt och verkar vara väldigt otydligt.
Jag håller med dig i mycket av det du skriver och även jag tycker att de 22 uttryckte sig väl skarpt men ” ”Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in” stämmer ju faktiskt bra? Dock kan jag förstå deras oerhörda frustration, de ser en annalkande katastrof vilket Tegnell ideligen förnekar eller förringar under de dagliga PK som kablas ut till hela det svenska folket.
Om jag minns rätt så var deras ” 105 dödsfall per dag” ett sjudagars rullande medelvärde de tagit från ECDC? Tegnell gick genast till attack och hävdade arrogant att de 60 som FHM vid tillfället uppgett var korrekt siffra vilken möjligtvis kunde öka med något tiotal pga eftersläpningar, men inte mer. I efterhand visade det sig att den för tidpunkten aktuella siffran kom att ligga på 95 avlidna.
Tegnells arrogans framstod tydligt redan i ett tidigt skede då han uttalade sig negativt om italiensk sjukvård i Lombardiet, han menade att den var sämre än Sveriges varför vi aldrig skulle hamna i en liknande situation. Till saken hör att Lombardiet har en av Europas mest avancerade sjukvårdsapparater.
Därefter följde mängder av rena goddag yxskaft påståenden från Tegnell och han drog sig inte för att försvara sin, och FHMs, inkompetens genom att slå fast att våra grannländer minsann skulle komma ikapp vad gäller antalet döda ganska snart.
Tegnell med FHM har kommit med så många märkliga uttalanden att det är anmärkningsvärt anser jag. Det är svårt att hålla reda på allting! Det är ju absolut inte ok att försöka dölja sanningen i en sådan här kritisk situation som påverkar så många människor i landet, och i världen.