Citat:
Problemet är att Norrland inte har samma problem med invandring som södra och mellan Sverige har. Därför blir de väldigt frånvarande från verkligheten stora delar av Sverige upplever.
Norrland måste först drabbas ekonomiskt och genom välfärden för att ändra sitt röstbeteende.
Jag bor i Göteborg och är rätt ung, mycket ilska här eftersom staden idag knappt har svenskar längre. Mer invandrare än svenskar och då tar jag inte i.
Samtidigt är de ju en väldigt röd stad egentligen, men kriminaliteten är såpass påtaglig här att folk närmat sig SD rejält.
Det sprider sig söderifrån och uppåt, Norrland kommer nog men inte just ännu. Tror när kollapsen kommer då kommer folk göra uppror även i Norrland.
Dalmasarna har ju alltid varit rebeller, ligger lite i vår kultur. Min familj är därifrån och där är folk jävligt förbannande.
Norrland måste först drabbas ekonomiskt och genom välfärden för att ändra sitt röstbeteende.
Jag bor i Göteborg och är rätt ung, mycket ilska här eftersom staden idag knappt har svenskar längre. Mer invandrare än svenskar och då tar jag inte i.
Samtidigt är de ju en väldigt röd stad egentligen, men kriminaliteten är såpass påtaglig här att folk närmat sig SD rejält.
Det sprider sig söderifrån och uppåt, Norrland kommer nog men inte just ännu. Tror när kollapsen kommer då kommer folk göra uppror även i Norrland.
Dalmasarna har ju alltid varit rebeller, ligger lite i vår kultur. Min familj är därifrån och där är folk jävligt förbannande.
Fast vi har drabbats av välfärden mer än några andra. Finns knappt service längre som fungerar. Ekonomin är körd i botten i alla kommuner. S har tappat lite då röster men då går man till V. Så har det alltid varit och då är det kommunvalen vi pratar om. På landsbygden går man till C om man skulle lessna på S.
I Norrlands inland har ett något starkare fäste än vid kusterna och det kan väl bero på det vi är inne på en större kollaps av samhällsfunktionerna och en känsla av övergivenhet. Men kusten med majoriteten av befolkningen i Norrland är fortfarande hopplöst sossar.
Sen har du helt rätt att röda kommuner är större sannolikhet att bli SD i framtiden. Men oftast så har man gått M på vägen och sen SD. Här går man aldrig till M. Gå in och kolla på Moderaternas valresultat i de fyra nordligaste länen och de är typ bara fjärde parti, delat med V. Därför är jag mer tveksam till att SD kommer få den stora revolutionen i Norrland.
Sen om vi återgår till kulturen och mentaliteten så finns det en förmåga av folk att hålla tyst här uppe. Blir det några problem med nånting, nästan vad som helst, ja då håller man käften. Man vill inte sticka ut som någon rebell här uppe, jämfört med Dalarna som du nämnde.
Vad jag försöker säga är att den stora utmaningen för SD är mentaliteten hos norrlänningar.
Jag är från Stockholms stad och vi fick bara 8 % i kommunvalet och 10 % i riksdagsvalet. Men vi kämpar vidare! Varje vecka är det någon tjej jag känner som säger att hon håller med mig nu i olika frågor. Förra veckan var det en tjejkompis som började lipa så att jag fick trösta henne!