2020-10-11, 19:00
  #91405
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Problemet är att Norrland inte har samma problem med invandring som södra och mellan Sverige har. Därför blir de väldigt frånvarande från verkligheten stora delar av Sverige upplever.

Norrland måste först drabbas ekonomiskt och genom välfärden för att ändra sitt röstbeteende.

Jag bor i Göteborg och är rätt ung, mycket ilska här eftersom staden idag knappt har svenskar längre. Mer invandrare än svenskar och då tar jag inte i.

Samtidigt är de ju en väldigt röd stad egentligen, men kriminaliteten är såpass påtaglig här att folk närmat sig SD rejält.

Det sprider sig söderifrån och uppåt, Norrland kommer nog men inte just ännu. Tror när kollapsen kommer då kommer folk göra uppror även i Norrland.

Dalmasarna har ju alltid varit rebeller, ligger lite i vår kultur. Min familj är därifrån och där är folk jävligt förbannande.

Fast vi har drabbats av välfärden mer än några andra. Finns knappt service längre som fungerar. Ekonomin är körd i botten i alla kommuner. S har tappat lite då röster men då går man till V. Så har det alltid varit och då är det kommunvalen vi pratar om. På landsbygden går man till C om man skulle lessna på S.

I Norrlands inland har ett något starkare fäste än vid kusterna och det kan väl bero på det vi är inne på en större kollaps av samhällsfunktionerna och en känsla av övergivenhet. Men kusten med majoriteten av befolkningen i Norrland är fortfarande hopplöst sossar.

Sen har du helt rätt att röda kommuner är större sannolikhet att bli SD i framtiden. Men oftast så har man gått M på vägen och sen SD. Här går man aldrig till M. Gå in och kolla på Moderaternas valresultat i de fyra nordligaste länen och de är typ bara fjärde parti, delat med V. Därför är jag mer tveksam till att SD kommer få den stora revolutionen i Norrland.

Sen om vi återgår till kulturen och mentaliteten så finns det en förmåga av folk att hålla tyst här uppe. Blir det några problem med nånting, nästan vad som helst, ja då håller man käften. Man vill inte sticka ut som någon rebell här uppe, jämfört med Dalarna som du nämnde.

Vad jag försöker säga är att den stora utmaningen för SD är mentaliteten hos norrlänningar.
2020-10-11, 22:26
  #91406
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/RSBjTC-wPU4

Sånt här vinner SD många väljare på i opinionen. De säger det ingen vågar och står upp för svenskar och inte minst invandrare, på riktigt.

Sifo/Expressen:

Jonas Sjöstedt (V): 3,54
Ulf Kristersson (M): 3,32
Annie Lööf (C): 3,04
Jimmie Åkesson (SD): 3,00
Ebba Busch (KD): 2,95
Stefan Löfven (S): 2,78
Per Bolund (MP): 2,68
Nyamko Sabuni (L): 2,31

Intressant att folk inte gillar Löfven i debatten. Bra för SD i kommande OU.

Dock måste sägas att jag inte litar på såna här snabba undersökningar på en söndagskväll.

Edit: utöver det är 3,00 ett bra betyg för Åkesson, med tanke på hur stigmatiserad han är.
__________________
Senast redigerad av Haddock93 2020-10-11 kl. 22:36.
2020-10-11, 22:34
  #91407
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Fast vi har drabbats av välfärden mer än några andra. Finns knappt service längre som fungerar. Ekonomin är körd i botten i alla kommuner. S har tappat lite då röster men då går man till V. Så har det alltid varit och då är det kommunvalen vi pratar om. På landsbygden går man till C om man skulle lessna på S.

I Norrlands inland har ett något starkare fäste än vid kusterna och det kan väl bero på det vi är inne på en större kollaps av samhällsfunktionerna och en känsla av övergivenhet. Men kusten med majoriteten av befolkningen i Norrland är fortfarande hopplöst sossar.

Sen har du helt rätt att röda kommuner är större sannolikhet att bli SD i framtiden. Men oftast så har man gått M på vägen och sen SD. Här går man aldrig till M. Gå in och kolla på Moderaternas valresultat i de fyra nordligaste länen och de är typ bara fjärde parti, delat med V. Därför är jag mer tveksam till att SD kommer få den stora revolutionen i Norrland.

Sen om vi återgår till kulturen och mentaliteten så finns det en förmåga av folk att hålla tyst här uppe. Blir det några problem med nånting, nästan vad som helst, ja då håller man käften. Man vill inte sticka ut som någon rebell här uppe, jämfört med Dalarna som du nämnde.

Vad jag försöker säga är att den stora utmaningen för SD är mentaliteten hos norrlänningar.

Du har många kloka iakttagelser. Som tur är bor över 90% av väljarkåren inte i de fyra norrlandslänen.
2020-10-11, 23:04
  #91408
Medlem
Sossarna kommer fortsätta rasa. Runt 20%

Debatten ikväll migrationsdealen och LAS kommer sänka dom. Väljarna kommer att fly åt alla håll.
2020-10-11, 23:33
  #91409
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Sossarna kommer fortsätta rasa. Runt 20%

Debatten ikväll migrationsdealen och LAS kommer sänka dom. Väljarna kommer att fly åt alla håll.

Korrekt, siffrorna från debatten visar en försmak på det. Folket glömmer Corona fort.

Frågan är bara vart man ska fly? V med Sjöstedt hade varit ett alternativt men nu ska ju Nooshi ta hans plats och om han inte fäller regeringen kommer det göra även S väljare (arbetare i den mån som finns kvar) besvikna. Mp är ju totalt verklighetsfrånvända och är anledningen till att många arbetare idag har det tufft ekonomiskt.

Då återstår att inte rösta eller gå till SD som är mest sunt i invandring och kriminalitetsfrågan som är högst i fokus just nu.

Som du kanske la märke till kritisera Åkesson både vänster och högern i migrationsfrågan idag. Det är medvetet för att få röster från båda partier.
2020-10-11, 23:47
  #91410
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Fast vi har drabbats av välfärden mer än några andra. Finns knappt service längre som fungerar. Ekonomin är körd i botten i alla kommuner. S har tappat lite då röster men då går man till V. Så har det alltid varit och då är det kommunvalen vi pratar om. På landsbygden går man till C om man skulle lessna på S. I Norrlands inland har ett något starkare fäste än vid kusterna och det kan väl bero på det vi är inne på en större kollaps av samhällsfunktionerna och en känsla av övergivenhet. Men kusten med majoriteten av befolkningen i Norrland är fortfarande hopplöst sossar. Sen har du helt rätt att röda kommuner är större sannolikhet att bli SD i framtiden. Men oftast så har man gått M på vägen och sen SD. Här går man aldrig till M. Gå in och kolla på Moderaternas valresultat i de fyra nordligaste länen och de är typ bara fjärde parti, delat med V. Därför är jag mer tveksam till att SD kommer få den stora revolutionen i Norrland.
Sen om vi återgår till kulturen och mentaliteten så finns det en förmåga av folk att hålla tyst här uppe. Blir det några problem med nånting, nästan vad som helst, ja då håller man käften. Man vill inte sticka ut som någon rebell här uppe, jämfört med Dalarna som du nämnde.

Vad jag försöker säga är att den stora utmaningen för SD är mentaliteten hos norrlänningar.

Ge inte upp vi kommer vinna i Norrland också. Kämpa på bara! Jag är från Stockholms stad och vi fick bara 8 % i kommunvalet och 10 % i riksdagsvalet. Men vi kämpar vidare! Varje vecka är det någon tjej jag känner som säger att hon håller med mig nu i olika frågor. Förra veckan var det en tjejkompis som började lipa så att jag fick trösta henne!

Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://youtu.be/RSBjTC-wPU4
Sånt här vinner SD många väljare på i opinionen. De säger det ingen vågar och står upp för svenskar och inte minst invandrare, på riktigt.
Sifo/Expressen:
Jonas Sjöstedt (V): 3,54
Ulf Kristersson (M): 3,32
Annie Lööf (C): 3,04
Jimmie Åkesson (SD): 3,00
Ebba Busch (KD): 2,95
Stefan Löfven (S): 2,78
Per Bolund (MP): 2,68
Nyamko Sabuni (L): 2,31
Intressant att folk inte gillar Löfven i debatten. Bra för SD i kommande OU.
Dock måste sägas att jag inte litar på såna här snabba undersökningar på en söndagskväll.
Edit: utöver det är 3,00 ett bra betyg för Åkesson, med tanke på hur stigmatiserad han är.

Det är bra betyg för SD för de tillhör det minsta blocket som ett eget parti. Folk kan sympatisera med flera partiledare som tillhör samma block. Per bolund som tillhör det stora rödgröna blocket[U] och [/u]det liberala blocket är det ingen som gillar!
2020-10-12, 03:36
  #91411
Medlem
Jag jobbade natt tidigare. TVn var på hela tiden och SVT körde regionala nyheter från de olika länen. Det som stack ut var Norrland. Det var non stop PK propaganda i vart och varannat inslag.

Nu förstår jag att norrlänningarna inte är vänster för att lokalnyheterna är vinklade. Snarare tror jag det omvända förhållandet gäller, men jag kan förstå de stackars vakna norrlänningar som tvingas stå ut med den här skiten dag ut och dag in, från media, arbetskamrater och grannar.
2020-10-12, 07:06
  #91412
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Fast vi har drabbats av välfärden mer än några andra. Finns knappt service längre som fungerar. Ekonomin är körd i botten i alla kommuner. S har tappat lite då röster men då går man till V. Så har det alltid varit och då är det kommunvalen vi pratar om. På landsbygden går man till C om man skulle lessna på S.

I Norrlands inland har ett något starkare fäste än vid kusterna och det kan väl bero på det vi är inne på en större kollaps av samhällsfunktionerna och en känsla av övergivenhet. Men kusten med majoriteten av befolkningen i Norrland är fortfarande hopplöst sossar.

Sen har du helt rätt att röda kommuner är större sannolikhet att bli SD i framtiden. Men oftast så har man gått M på vägen och sen SD. Här går man aldrig till M. Gå in och kolla på Moderaternas valresultat i de fyra nordligaste länen och de är typ bara fjärde parti, delat med V. Därför är jag mer tveksam till att SD kommer få den stora revolutionen i Norrland.

Sen om vi återgår till kulturen och mentaliteten så finns det en förmåga av folk att hålla tyst här uppe. Blir det några problem med nånting, nästan vad som helst, ja då håller man käften. Man vill inte sticka ut som någon rebell här uppe, jämfört med Dalarna som du nämnde.

Vad jag försöker säga är att den stora utmaningen för SD är mentaliteten hos norrlänningar.

Norrland var relativt fattigt fram till 60-talet. Då skedde en snabb expandering med gruvnäring, utbyggnad av älvarna med mera för att sedan avta. Sista man släcker lyset är en känd slogan på 70-talet då den stora utflyttningen ägde rum. I mångt och mycket är man tillbaks på ruta ett, bara att man blivit modernare.

Ser vi till de norrländska kommunerna har deras befolkning sjunkit rejält medan i Skåne och andra sydligare delar av landet så har befolkningen ökat. Där är också SD starka. Lycksele och Vallentuna hade lika stor befolkning 1980 medan Vallentuna idag har nästan 3 gånger så stor befolkning som Lycksele.

Orsaken till att man i Norrland då fortfarande är så röda beror på att man inte har fått vänja sig och att det sjunkit in i folkdjupet om en bra standard och hög kvalité. En typisk kvinnlig väljare boendes i Vallentuna och som är 45 år och sett utvecklingen från 70-talet till idag accepterar inte denna nedgång.
2020-10-12, 12:00
  #91413
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Problemet är att Norrland inte har samma problem med invandring som södra och mellan Sverige har. Därför blir de väldigt frånvarande från verkligheten stora delar av Sverige upplever.

Norrland måste först drabbas ekonomiskt och genom välfärden för att ändra sitt röstbeteende.

Jag bor i Göteborg och är rätt ung, mycket ilska här eftersom staden idag knappt har svenskar längre. Mer invandrare än svenskar och då tar jag inte i.

Samtidigt är de ju en väldigt röd stad egentligen, men kriminaliteten är såpass påtaglig här att folk närmat sig SD rejält.

Det sprider sig söderifrån och uppåt, Norrland kommer nog men inte just ännu. Tror när kollapsen kommer då kommer folk göra uppror även i Norrland.

Dalmasarna har ju alltid varit rebeller, ligger lite i vår kultur. Min familj är därifrån och där är folk jävligt förbannande.
Det du säger är alltså att först då det är för sent reagerar svensken.

Jag bor i Norrland. Här är folk inte svenskar främst, utan landskapsidentifierade. Historiskt och ända till nutid har beslut som drabbar befolkningen tagits av "Stockholm". Mentaliteten är således helt annorlunda.

... Men här växer SD, det hörs, och precis som HejaFinland påpekar är det på bekostnad av S men också C!

Sedan vet jag inte vilken kuststad man måste till för att inte hamna i multikulti. Hudik är väl ok, men sedan är det väl kört? Haparanda?
2020-10-12, 17:43
  #91414
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det du säger är alltså att först då det är för sent reagerar svensken.

Jag bor i Norrland. Här är folk inte svenskar främst, utan landskapsidentifierade. Historiskt och ända till nutid har beslut som drabbar befolkningen tagits av "Stockholm". Mentaliteten är således helt annorlunda.

... Men här växer SD, det hörs, och precis som HejaFinland påpekar är det på bekostnad av S men också C!

Sedan vet jag inte vilken kuststad man måste till för att inte hamna i multikulti. Hudik är väl ok, men sedan är det väl kört? Haparanda?

Kanske är det så att man i Norrland kämpar mot herrarna i hatt, av tradition?
De fattigaste och mest utsatta röstar ju alltid typ V och S. De med lite högre inkomster röstar SD.

Jag råkade läsa någon artikel från Norrlands Demokraten från 90-talet. Det är som att 80-talets högervåg gick helt förbi i Norrland. Kapitalisterna var fortfarande ärkefienden. Är det likadant fortfarande?
2020-10-12, 17:56
  #91415
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kanske är det så att man i Norrland kämpar mot herrarna i hatt, av tradition?
De fattigaste och mest utsatta röstar ju alltid typ V och S. De med lite högre inkomster röstar SD.

Jag råkade läsa någon artikel från Norrlands Demokraten från 90-talet. Det är som att 80-talets högervåg gick helt förbi i Norrland. Kapitalisterna var fortfarande ärkefienden. Är det likadant fortfarande?
Kapitalister? Nej knappast.

Det är förstås allmänt känt att Stockholm ger blanka fan i Norrland och ägnar sig åt störd maktutövning på norrlänningars bekostnad, och så har det alltid varit.
Vargkärlek, skiftesagg, småföretagarhat och utsugning av landsbygden till stadsbors fördel är gammal svensk kultur.

För övrigt tycks invandrarna sköta
sig här. Jag har själv flytt från sydligare delar av landet från mångkulturen, så kallad white flight, så jag har sett hur illa det kan bli.
Här i krokarna hålls dock "busar" efter oavsett etnicitet. Skötsamheten hos kvarvarande invandrare kan bero på det. Hur som haver tycks de sköta sig ok, som sagt.
2020-10-12, 18:26
  #91416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kanske är det så att man i Norrland kämpar mot herrarna i hatt, av tradition?
De fattigaste och mest utsatta röstar ju alltid typ V och S. De med lite högre inkomster röstar SD.

Jag råkade läsa någon artikel från Norrlands Demokraten från 90-talet. Det är som att 80-talets högervåg gick helt förbi i Norrland. Kapitalisterna var fortfarande ärkefienden. Är det likadant fortfarande?
1) Tjänstemän och företagare är starkt underrepresenterade, arbetare överrepresenterade. Hela Norrland är som en enda stor LO-förening. Det ger automatisk vänsterlutning. Det finns folk som lyfter feta löner som bräcker vilken tjänsteman som helst, t ex inom bygg, vägentreprenad och gruvarbete, men de fortsätter identifiera sig som röda ändå.

2) Att rösta rött är ett substitut för sammanhållning i Norrland. Ju mer glesbefolkat desto mer ser man en plikt att sluta leden och hålla ihop via politiken. I Kiruna (1 pers/km2) röstade man S 38,2 + V 13,5 i riksdagsvalet, dvs egen majoritet för röda med 51,7. Observera att dessa 38,2 var en minskning med -9,2 (!!) som mestadels tillföll SD (som fick 19,7, långt över riksresultatet). Gröna vill man slänga ut (MP fick 2,8), de är visserligen vänster men de är också Von Oben från Stockholm vilket är ett mycket större minus än vänster är ett plus. Man nobbar således även M och L hårt, men man godkänner SD för att de uppfattas som ett skånskt parti som vill hälla arsenik i stockholmarnas köttgrytor.

3) Man har kvar bilden av att vara en naturresurs som höga herrar i Stockholm vill plundra utan att ge något tillbaka och sen sitta och skrävla om hur bra det går för region Stockholm fastän värdena skapas ute i landet. Där intalar sig norrlänningen att de röda partierna på nåt sätt skyddar dem mot plundring söderifrån. I själva verket är det sosseriet i Stockholm som stått för plundringen de senaste 100+ åren i minst lika hög grad som kapitalisterna, men S är som bekant mästare på den där Kayser Söze-luringen ”djävulens smartaste trick var att övertyga världen om att han inte existerade.”
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2020-10-12 kl. 18:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in