2020-10-11, 18:08
Medlem
Publicerade min teori för ca 2 veckor sedan. Förvånad att ingen som va där har bemött den.
Tystnaden talar sitt eget språk.

Har en teori varför Estonia sjönk.
Den är sjukt skruvad men ändå realistisk.
Jag tar tacksamt emot alla åsikter och kommer bemöta dem så bra jag kan.

Fakta
Hösten -94 i sept genomförde den svenska marinen en övning i Östersjön.
Våra ubåtar va med, dom var på plats i området där Estonia sjönk.
Vinden va sydlig med en våghöjd på mellan 3-5 m.

Våra ubåtar torrövar torpedskjutning mot både handelsfartyg, färjor och beställda mål liksom våra ytfartyg gör. Jag vet då jag själv varit med. Alla moment görs precis som under en verklig skjutning. Skillnaden är att man inte avfyrar något vapen.

Min teori är följande:
Vi hade en svensk ubåt norr om Estonia. Hon torrövade ett dubbelskott med torpeder. Tyvärr gick torrövning över till att torpederna skickades iväg gud förbjude. Den ena träffade Estonia vid bogen på styrbords sida och gjorde det hål som tidigare har filmats. Troligtvis skadades då även bogvisiret.
Den 2.a torpeden träffade längre akterut och är det hål i skrovet som nu är visualiserat via den svenske journalisten Henrik Evertsson i filmen som är aktuell.

Bägge torpedträffarna gjorde hål i Estonias skrov på styrbordssidan, under bildäck.

Människor som sov i hytter under bildäck beskrev att vattnet kom underifrån, inte från bildäck. Dessa vittnen har inte tidigare fått sina berättelser rätt återbeskrivna. Skulle vattnet kommit pga av det förlorade bogvisiret skulle vattnet kommit in i hytterna, som låg under bildäck, ovanifrån.

Estonia började få slagsida på styrbords sida. Estonia styrde då upp mot vinden, sydlig kurs och rätades upp någorlunda. Det är nu som hon förlorar bogvisiret pga motsjö och de skador hon fick från torpeden som träffade i förskeppet.

Slutord
Det finns sjömän som var med natten då Estonia sjönk och som kan berätta vad som egentligen hände. Jag hoppas dessa nu träder fram och bringar klarhet i vad som hände.

Min teori hoppas jag vara fel.
Kommande utredningar och dykningar kommer antingen att motbevisa min teori eller så befästs den i delar.

Om våran regering motsätter sig en utredning som vill dyka ner på Estonia och undersöka skrovet pga den gravfrid som råder så kommer jag vidhålla min teori.

GMY
Citera
2020-10-11, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Japp och låten Natten har sitt sätt med Ulf Lundell.
https://www.youtube.com/watch?v=BPxuKOG7-HI&t=774s

Kolla gärna denna dokumentär så kanske även du tänker ett varv extra. Fartyget var inte det bästa skicket det är fakta.
Senast redigerad av fontjaenkorv 2020-10-11 kl. 18:13.
Citera
2020-10-11, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
1. Mig veterligen och enl de bilder som blivit publicerade så befinner sig det "nya" hålet precis vid vattenlinjen.
Hur kommer det sig att du påstår att hålet ligger "långt över vattenlinjen". Belägg för det tack!

2. Estonia gick nära på västlig kurs. Vinden och sjön kom från syd. Estonia rullade med sjön in från barbord. Bogvisiret tog inga krafter över huvudtaget. Det var först efter att Estonia började ta in vatten och fick kraftig slagsida åt styrbord som hon ändrade kurs, en sydlig kurs och då fick sjön rätt in mot fören.

Vattenlinjens placering säger en del här på Forumet ( med skarpa Formuleringar ) ..inte kollat själv
jag själv kan mycket väl tänka mig att det ligger i vattenlinjen det kommer fram så småningom

Det finns inget fartyg eller båt som går framåt med 14 Knop i ca 15 -20 m/s utan att utsättas för krafter. Fören pumpar ju som jag ser det oberoende av varifrån vinden kommer .
Den utsätts tom för krafter om det så är Spegelblankt skulle jag förmoda beroende på bogvågens höjd.
Visiret har ju ramlat av .. Måste man ändå anse .Tycker jag Systerfartyg / Madrasser / Vittnesuppgifter.
Även om vi snackar konspirationer här så att det sprängts och flyttats är givet kända problem en
" Högoddsare "

Att det ramlar av är I sig ett bevis på kraftpåverkan om det inte finns sabotage eller så.
Det ramlar ju inte av sådär bara utan vidare i hamnbassängen förtöjt.

Man kan kanske tänka sig att vatten runnit in genom det " Nyfunna " hålet och skvalpat inuti bildäck och smällt iväg Bogramp och visir eller vad vet jag. Det kan ju finnas alternativa synsätt

Men de kända problemen om den veka låsanordningen gör för mig det mest logiska att det slagits loss utifrån .Systerfartyget hade inget hål i sida vad jag hört. Men ändå skador .Omkonstruktion förstärkning har hörts.

För övrigt känns det märkligt sjömanskap om man vid kurs Västerut -sydlig vind och slagsida styrbord Höger --girar söder ut.
Då tippar man pga masskrafter / Centrifugalkrafter fartyget ännu mer åt fel håll + går rakt mot sjön
När praxis tror jag är att gå med sjön och vinden i ryggen Gira Norröver känns mer vettigt -Men jag är ingen skeppare .men jag tycker mig ha hört så.
Tvärs skall man i vart fall inte ligga.
Citera
2020-10-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Ytterligare last --Tilläggsbelastning 50 ton eller 500 ton snackar vi Utöver det som håller för normalfallet
Antingen pga krock / torped eller felaktigt handhavande
Tänk vikten av personvagnar ca 50 st eller 500 stycken utöver den lasten som finns. Stilla eller i Drift.
Mot sidan
Vikten av 500 bilar där på sidan är mycket. Känns för mycket

Den påstådda radioaktiva lasten var 40 ton metall på en relativt liten yta.
Citera
2020-10-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Vattenlinjens placering säger en del här på Forumet ( med skarpa Formuleringar ) ..inte kollat själv
jag själv kan mycket väl tänka mig att det ligger i vattenlinjen det kommer fram så småningom

Det finns inget fartyg eller båt som går framåt med 14 Knop i ca 15 -20 m/s utan att utsättas för krafter. Fören pumpar ju som jag ser det oberoende av varifrån vinden kommer .
Den utsätts tom för krafter om det så är Spegelblankt skulle jag förmoda beroende på bogvågens höjd.
Visiret har ju ramlat av .. Måste man ändå anse .Tycker jag Systerfartyg / Madrasser / Vittnesuppgifter.
Även om vi snackar konspirationer här så att det sprängts och flyttats är givet kända problem en
" Högoddsare "

Att det ramlar av är I sig ett bevis på kraftpåverkan om det inte finns sabotage eller så.
Det ramlar ju inte av sådär bara utan vidare i hamnbassängen förtöjt.

Man kan kanske tänka sig att vatten runnit in genom det " Nyfunna " hålet och skvalpat inuti bildäck och smällt iväg Bogramp och visir eller vad vet jag. Det kan ju finnas alternativa synsätt

Men de kända problemen om den veka låsanordningen gör för mig det mest logiska att det slagits loss utifrån .Systerfartyget hade inget hål i sida vad jag hört. Men ändå skador .Omkonstruktion förstärkning har hörts.

För övrigt känns det märkligt sjömanskap om man vid kurs Västerut -sydlig vind och slagsida styrbord Höger --girar söder ut.
Då tippar man pga masskrafter / Centrifugalkrafter fartyget ännu mer åt fel håll + går rakt mot sjön
När praxis tror jag är att gå med sjön och vinden i ryggen Gira Norröver känns mer vettigt -Men jag är ingen skeppare .men jag tycker mig ha hört så.
Tvärs skall man i vart fall inte ligga.

Som sjöman behärskar du skeppet bättre i motvind. Därav giren barbord mot en sydligare kurs. Hade styrman ens trott att bogvisiret hade lossnat hade denne ens inte gjort giren. Men enl min teori så satt bogvisiret fortfarande kvar då. Det lossnade först när Estonia hade sydlig kurs, mot sjön!

Nej, du är ingen skeppare.
Tvärtom. Du är mer en politruck som häver ur dig en massa skräp och vilseledningar för att dölja sanningen.
Citera
2020-10-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiler
ovanför vattenlinjen, estonia skulle inte ens sjunka med det hålet.

Precis vid vattenlinjen. O hålet skulle då lätt bidra till det SNABBA förloppet..
Citera
2020-10-11, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Just Det!!! Smuggelgodset, denna avgång på två Ukrainareggade Lb.trailers längst framme i fören, var säkert alldeles för lättviktigt för att kunna orsaka katastrofen. Men! Kanske var det just detta gods som gjorde att haveriutredningen sedan toppstyrdes - raka spåret in i en för evigt hopplös situation?!
Flera tusen anhöriga till de dränkta - dom kan ju knappast ha fel?! De efterfrågar bara sanningen....

Så om man gör nya dykningar o kollar in på bildäck så bör man se dessa lastbilar. Är dom inte där ja vad säger man då?
Citera
2020-10-11, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Jag hade tydligen fel att botten är relativt platt.
Det avgör saken för min del.
Estonia träffade en klippa när den träffade botten, sedan fick sluttningen henne att rulla, därför är den skadade sidan vänd uppåt.
https://www.bildtagg.se/bild/wmxs3bxaefmde5gfr7jkhf1

Tycker detta diagram är märkligt. Jämför man storleken på skeppet mot meterskalan ser det ut som att skeppet bara är ca 5 meter högt och några få meter brett, och Estonia är långt större än så.

Enligt diagrammet så ser det ju ut som att Estonia ligger enbart i mjuk lera men om man förstorar avbildningen av skeppet så att avbildningen motsvarar Estonias faktiska storlek så borde en del av skeppet ligga i det som benämns moränlera.
Citera
2020-10-11, 20:40
Medlem
staticages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Visst har du hört att det finns ett hål i skrovet?

Hål i skrovet har folk pratat om i 20 år,jag tror på det först när jag ser det.

Vad har gjorts med skeppet när det legat på botten?
Ta fram beräkningsmodeller om hur stor kraften var när skeppet slog i sjöbotten.

Folk hoppar genast på de mest osannolika teorierna att tex en ubåt kört in i båten.
Citera
2020-10-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Hål i skrovet har folk pratat om i 20 år,jag tror på det först när jag ser det.

Vad har gjorts med skeppet när det legat på botten?
Ta fram beräkningsmodeller om hur stor kraften var när skeppet slog i sjöbotten.

Folk hoppar genast på de mest osannolika teorierna att tex en ubåt kört in i båten.
Du kommer inte att tro på hålet förrän du har sett det själv? Det räcker inte med filmen man ser i dokumentären?
Citera
2020-10-11, 21:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreatWamba
1. Borde vara möjligt att få kontakt med någon av Rockwaters dykare och få mer info om vad de såg.

2. Det behöver inte vara antingen en sprängladdning eller en kollision - kan mycket väl vara både och.

3. Vilken typ av fartyg som orsakade hålet på styrbordssidan är oväsentligt - det som betyder något är att först konstatera att det faktiskt gjorts av någon yttre kraft
SSPA-konsortiet studerade 2005-2007 all tillgänglig ROV-film och intervjuade 4 ur Rockwaters dyk-team. Deras slutsats var:
”From these contacts it was concluded that the Rockwater team took very seriously upon their task and carried out the operation with highest professionalism. No hole or breach into the hull was ever observed by the team.”
(http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/0_Final_Report_Research_Study_on_the_Sinking_Seque nce_of_MV_Estonia.pdf, s.11, s.22)

Så iden att gå tillbaka till dykarna har redan genomförts för 15 år sedan. Knappast meningsfullt att fråga pensionerade dykare idag vad de såg för 25 år sedan. Att sedan vissa här kommer att klamra sig fast vid att någon dykare kan ha sett något spännande ligger nog i Estonia-olyckans natur.
Citera
2020-10-11, 21:26
Medlem
53....so whats avatar
Finns en del nyinkommna här i tråden. Inget fel i det.
Men som en av dom som följt sen 1a inlägget ser jag att det kommer upp samma diskussioner som redan förts och ibland bekräftas en del fakta och ibland debunkas det således en hel del oxå.
Vet att det är jobbigt att läsa alla 7500 tidigare inlägg för att få de rätta svaren, men det skulle inte skada att ni i alla fall skummar igenom och söker på sökbara ord. Då slipper ni, generation 2 & 3 få samma felaktiga svar som förekommit tidigare.
Tyvärr så har tråden och orsaken till haveriet inte kommit framåt eftersom inget nytt framkommit, så samma spekulationer återkommer flera gånger. Men ni får väl komma på detsamma som generation 1 gjorde. Lite därför man hänger kvar här för att se hur smarta ni är............

Nädå, jag är alls ingen besserwisser...................... jobba på.
Senast redigerad av 53....so what 2020-10-11 kl. 21:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in