2020-10-11, 00:54
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
En medveten rammning låter sig göras med eller utan sonar och radar.

Den som medvetet tar livet av nästan tusen människor samt sänker ett fartyg med ett visst värde alla aspekter har sannolikt många skäl att mörka, särskilt om mörkandet i sig skapar problem för främmande makt(läs, Sveriges regering).

Ponera att det var en rysk ubåt som rammade Estonia, och anledningen var Sveriges smuggling av militär materiel på en civil färja, då hamnade bollen i Rosenbad, Moskva behövde inte göra något aktivt för att mörka, det fixade den svenska regeringen.

Om Sverige anklagar Ryssland för en medveten rammning släpper Moskva nyheten om smugglingen.

Således är det knappast osannolikt att hålet midskepps kan vara resultatet av en medveten rammning(markering) från rysk sida, förslagsvis utfört med en ubåt, kanske en sån här https://live.staticflickr.com/5786/22099536284_8fd09f03a4_n.jpg

Ta fram måttbandet och visa att just den här ubåtsklassen kan uteslutas, så ska jag tro på det.
Det kräver att besättningen på ubåten var villiga att dö för uppdraget. Hur sannolikt är det?
En ubåt är väldigt dyr. Varför offra en hel dyr ubåt?
Och det är svårt att pricka en färja som kör i full fart i storm.

Nej jag tror inte på den konspirationsteorin.
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det vet man inte.
Jag vet inte vad jag ska tro angående det nyfunna hålet.

Bogvisiret skulle bara ha glidit utmed sidan på färjan, det är omöjligt att bogvisiret har orsakat hålet.

Det finns ingen bra förklaring för hålet.
Explosion? Nej.

Bogvisiret? Nej.

Träffade en klippa när den slog i botten? Nej.
För att om man tänker efter så borde det vara omöjligt med tanke på hur färjan ligger och att havsbottnet är relativt platt där.
Om den hade träffat en klippa så skulle färjan ligga kvar ovanpå klippan, och man skulle aldrig se hålet.
Det är omöjligt att den skulle ha träffat en klippa med ena sidan, och sedan att hela färjan vände 180 grader på sig för att blottlägga skadan där den träffade klippan.

Ubåtskollision? Nej.
En kollisionsolycka är väldigt osannolik, ubåtar har ju radar/sonar o.s.v. Och varför mörkade man det i så fall? Och hur lyckades man mörka det?
Och ett avsiktligt kamikaze uppdrag är ännu mer osannolikt.
Jag hade tydligen fel att botten är relativt platt.
Det avgör saken för min del.
Estonia träffade en klippa när den träffade botten, sedan fick sluttningen henne att rulla, därför är den skadade sidan vänd uppåt.
https://www.bildtagg.se/bild/wmxs3bxaefmde5gfr7jkhf1
Lämnar tråden nu.

Här är en video för er konspirationsteoretiker: https://youtu.be/-cZ5gGloYa8 (den handlar om psykologin och sånt bakom konspirationsteorier).
Senast redigerad av Skogismyra 2020-10-11 kl. 01:03.
Citera
2020-10-11, 00:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Du resonerar som en alfa. Margus Kurm tror dock att Estonia kolliderade med en Svensk ubåt.
Något han knappast har tagit från luften...

Ta fram måttbandet och visa vilken svensk ubåtsklass som skulle kunna vara orsaken till hålet och intryckningen midskepps.

Jag hävdar inte att du har fel på något vis, dock är jag av den åsikten att fakta leder oss framåt mer än hänvisning till vad Kurm anser.

Kurm är enligt egen uppgift inte 100 procent säker, så vad är då hans åsikt värd?
Citera
2020-10-11, 01:01
Medlem
Odagans avatar
Att medium sized dog with a big dog attitude har fuckat upp det i vanlig ordning är högst sannolikt.
Calle Bluff är avis på mitt nickname; Odågan..
Citera
2020-10-11, 01:04
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ta fram måttbandet och visa vilken svensk ubåtsklass som skulle kunna vara orsaken till hålet och intryckningen midskepps.

Jag hävdar inte att du har fel på något vis, dock är jag av den åsikten att fakta leder oss framåt mer än hänvisning till vad Kurm anser.

Kurm är enligt egen uppgift inte 100 procent säker, så vad är då hans åsikt värd?

Den insiktsfulle skribenten N.Armstark angav en vettig anledning..
Citera
2020-10-11, 01:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Det kräver att besättningen på ubåten var villiga att dö för uppdraget. Hur sannolikt är det?

Nej jag tror inte på den konspirationsteorin.

Jag hade tydligen fel att botten är relativt platt.
Det avgör saken för min del.
Estonia träffade en klippa när den träffade botten, sedan fick sluttningen henne att rulla, därför är den skadade sidan vänd uppåt.
https://www.bildtagg.se/bild/wmxs3bxaefmde5gfr7jkhf1
Lämnar tråden nu.

Det kräver en besättning som lyder order, vilket ryska besättningar högst sannolikt också gjorde på den tiden. Ryssland har tidigare medvetet rammat ett svenskt örlogsfartyg, det talar starkt för att rammning var en metod som fanns i verktygslådan.

En gammal ubåt, som kanske även var planerad att tas ur tjänst, är kanske inte ett för högt pris i relation till målet?

Något har i alla fall åstadkommit hålet, och var det en ubåt så gick det bevisligen att pricka någonstans på Estonia.
Citera
2020-10-11, 01:12
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:

).
Ständigt samma lögner, det var inte full fart och det var inte storm.
Citera
2020-10-11, 01:13
Medlem
Odagans avatar
Vid närmare eftertanke är det klipskt att Kurm säger sig tro att Estonia kolliderat med en Svensk ubåt.
Citera
2020-10-11, 01:16
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag funderar på ögonvittnet som befann sig under bildäck när första smällen och kantringen kom. Han påstår sig ha sprungit upp på däck och sett något vitt vid sidan av båten. Jag skulle vilja påstå att han i så fall måste ha sprungit med ljusets hastighet om det var en ubåt som orsakade krocken och kantringen och han dessutom hann se den.

Min fundering som jag kastar ur mig för input från övriga är om det kan vara luft som blåser ut ur hålet han ser, eftersom färjan rör sig framåt så ser det ut som bubblorna rör sig akterut? Det borde bli ganska rejält med bubblor och turbulens vid hålet.

Oavsett vad som orsakade hålet och slagsida så bör det hunnit försvinna innan vittnet kom ut på däck om fartyget rörde sig framåt, det håller jag med dig om.

Luft som pressas ut är inte osannolikt, och är hålet vid saunaavdelningen så kanske det var ett ton vita handdukar som åkte ut i havet.

En handduk finns väl till och med på bild någonstans i hålet?
Citera
2020-10-11, 01:22
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=gg0C1cJvO58

Kolla gärna denna film. Är nog inte bara det omtalade hålet som bör tas i åtanke här.
Citera
2020-10-11, 05:32
Medlem
Någon eller några har ju varit och dykt där efter det brittiska dykarteamet som förseglade hålen man skärde upp med galler, i nya estonia dokumentären är gallren bordtagna och hålen syns för att komma in i skeppet.

Troligt vis nått hemligt dykarteam för att rensa bort bevis eller undersöka den militära lasten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BnvWK/nya-estonia-mysteriet-halen-som-forseglades-av-dykare-ar-nu-oppna

Att en ubåt rammat skeppet medvetet känns ju mindre troligt, att nått omedvetet krockat är dock sannolikt, det sägs ju att en oskarp torped orsakat ett hål, kan ju finnas andra skador med som ej syns på sidan som ligger undet leran.
Citera
2020-10-11, 07:32
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlCappuchino
Någon eller några har ju varit och dykt där efter det brittiska dykarteamet som förseglade hålen man skärde upp med galler, i nya estonia dokumentären är gallren bordtagna och hålen syns för att komma in i skeppet.

Troligt vis nått hemligt dykarteam för att rensa bort bevis eller undersöka den militära lasten.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BnvWK/nya-estonia-mysteriet-halen-som-forseglades-av-dykare-ar-nu-oppna

Att en ubåt rammat skeppet medvetet känns ju mindre troligt, att nått omedvetet krockat är dock sannolikt, det sägs ju att en oskarp torped orsakat ett hål, kan ju finnas andra skador med som ej syns på sidan som ligger undet leran.
Jag är också inne på att det kan finnas ytterligare hål. Har man missat ett hål så kan man missa fler och det är ju stora ytor under vattenlinjen som inte är undersökta.
Citera
2020-10-11, 09:00
Medlem
1. Borde vara möjligt att få kontakt med någon av Rockwaters dykare och få mer info om vad de såg.

2. Det behöver inte vara antingen en sprängladdning eller en kollision - kan mycket väl vara både och.

3. Vilken typ av fartyg som orsakade hålet på styrbordssidan är oväsentligt - det som betyder något är att först konstatera att det faktiskt gjorts av någon yttre kraft
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in