2020-10-11, 16:39
Medlem
Cannibalizations avatar
Tredje Moseboken kapitel 11 vers 13 omnämner bland annat ugglan som ett "orent" djur som man ej bör äta.

Citat:
Dessa fåglar ska ni räkna som avskyvärda, de ska inte ätas, de är avskyvärda: örnen, lammgamen, havsörnen, gladan, falken med dess arter, korpen med dess arter, strutsen, tahemasfågeln, fiskmåsen, höken med dess arter, ugglan, dykfågeln, uven, tinsemetfågeln, pelikanen, asgamen, storken, regnpiparen med dess arter, härfågeln och fladdermusen.

Så det är inget nyttigt eller eftersträvansvärt att äta ugglan.
Citera
2020-10-11, 16:42
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Av respekt för Flashbackanvändaren EnlitenUggla så har jag avstått.

Puh! Bra att någon tänker på mig också
Citera
2020-10-11, 16:55
Bannlyst
rovfåglar bör man ej äta , på grund av gifter/parasiter de kan innehålla , vist överlever man några enstaka om nöden kräver mat i magen och noga tillagning

men har ätit kanadagås , gräsand , skogsduva , tjäder , orre , morkulla med god erfarenhet och aptit , varför jaga uggla när dessa flygfän är vanligare , lättare att få tag på och säkert nyttigare TS
Citera
2020-10-11, 19:07
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vem äter råttor?

Ugglor. Den som sedan äter ugglan får i sig allt som råttan ätit..
Citera
2020-10-11, 19:08
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ugglor. Den som sedan äter ugglan får i sig allt som råttan ätit..

Om råttan har varit i skogen hela livet så är det ju lugnt
Talar av erfarenhet
Citera
2020-10-11, 19:11
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Om råttan har varit i skogen hela livet så är det ju lugnt

Fast det är inte vildmarksugglor inläggstråden mellan mig och alla som svarar handlar om. Jag pratar om tätortsugglor.
Citera
2020-10-11, 19:12
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast det är inte vildmarksugglor inläggstråden mellan mig och alla som svarar handlar om.

Åfan så du snackar om den extrem sällsynta stadsugglan med andra ord..
Citera
2020-10-11, 19:15
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Åfan så du snackar om den extrem sällsynta stadsugglan med andra ord..

Nej, jag pratar om de relativt vanliga villa-o-skogområdesugglorna. Överklassområden mm..
Citera
2020-10-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Jag pratar inte om nån betonguggla.

Här diskuteras enbart förortsuggla.

Riktigt intressant TS. Är också mycket nyfiken.
Senast redigerad av Orkanuz 2020-10-11 kl. 22:25.
Citera
2020-10-11, 23:09
Medlem
Köp en burk tonfisk istället godare nyttigtgare och enklare. Vill du något som liknar blod köp en i tomat.. Win för uggla och dej. Kråkan ska man slå in i lera o läggs på glöd en stund.fjädrar fastnar i leran och fågej är klar att nu ätas. Riktigt smaskigt med ovanliga smaker.
Senast redigerad av finismalarium 2020-10-11 kl. 23:25.
Citera
2020-10-13, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Ugglor riktar väl in sig på möss, sorkar och andra smågnagare, allt som kryper och krälar, vilket låter sådär.
Kräftor, krabbor och ål käkar lik samt andra kadaver men smakar ju som bekant himmelskt. Blir någon sjuk så är det inte av maten utan drycken därtill!

Frågan är dock hur en uggla ska tillagas och om det är stor skillnad på olika varianter? Förr åt ju folk lite vad som som fanns att uppbringa ur vår natur. Äldre människor borde ha erfarenhet!
Citera
2020-10-13, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Kräftor, krabbor och ål käkar lik samt andra kadaver men smakar ju som bekant himmelskt. Blir någon sjuk så är det inte av maten utan drycken därtill!

Frågan är dock hur en uggla ska tillagas och om det är stor skillnad på olika varianter? Förr åt ju folk lite vad som som fanns att uppbringa ur vår natur. Äldre människor borde ha erfarenhet!

Ja, absolut, men kräftor kräver en del förberedelse, ska dra sig i badkaret och skita ur sig det äckliga, kråka har ätits under hårdare tider.

”Coq au vin” men på uggla borde fungera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in