2020-10-11, 16:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag förstår skillnaden men jag förstår inte varför det är så mycket viktigare för dig med 10 personer som dör i corona än 10 personer som dör i cancer. Alltså jag förstår inte varför dina känslor skiljer sig så mycket mellan dessa.

Majoriteten av alla som dör gör det för övrigt av andra orsaker än att de knullat varandra i arslet eller rökt för mycket. Jag glömde att du har aspergers och inte förstår att rökning bara var ett exempel, jag borde naturligtvis ha nämnt samtliga dödsorsaker så du förstår.

Jag tror jag har skrivit det 100 gånger snart i denna tråd, men cancer smittar inte. Inte hjärtinfarkt heller. Du kan vistas i samma tunnelbanevagn även om 100 personer i samma vagn bär på HIV. Du kommer inte att bli smittad ändå, om du inte idkar sexuellt umgänge med de andra, eller delar sprutor.

Nämn istället andra smittsamma sjukdomar som skadar lika mycket eller mer som Covid19. Sjukdomar som mänskligheten inte tagit kontroll över genom vaccin och/eller läkemedelsbehandlingar. Jag kan spontant inte komma på någon sjukdom.
Citera
2020-10-11, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hehe. Då är de 22 i gott sällskap gällande FHM för där har de bommat än det ena, än det andra. Ett antal gånger har FHMs siffror varit uppåt väggarna. Minns en gång frilansjournalisten Karlstén avslöjade dem under direktsänd presskonferens. Inte enda gången. Sånt ska FHM ju vara experter på. Verkar yrvakna närmast.

Sedan håller de på att kvacka på områden som psykologi (självmorden ökar), ekonomi (krasch), kriminologi (kvinnomisshandel ökar), sociologi (barn missar undervisning och blir underklass) och annat trams. Visst är epidemiologi bred men det ursäktar inte den låga nivån som FHM håller.

FHM består gissningvis av undanstuvade, mkt skärpta men socialt och psykologiskt obegåvade kufar.

Och ett nytt virus + pandemi + snabb masskommunikation var inte vad personalen rekryterades för.

Vårens presskonferenser var närmast tragikomiska. Tegnell vaggade nervöst från sida till sida (han har väl fått tillsägelse för nu börjar han vagga men slutar på en gång), det var morgonfrillor överallt och nördfaktorn var påtaglig. Dessutom har FHM fått alltför stor makt och spelrum.

Det är närmast självklart att dessa snillen (att de anställda har feta betyg och CV:n behöver vi såklart inte betvivla) börjar slira, spekulerar om allt möjligt, gissar och skarvar ...

Människor av denna typ har ofta en märklig och uppblåst bild av den egna intellektuella förmågan och saknar ofta ödmjukhet, samtidigt som de själva tror att de har det. Tegnell är väl ett skolexempel.

Jag tror att fler än FHM tror har genomskådat cirkusen och dragit egna slutsatser.
Citera
2020-10-11, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror jag har skrivit det 100 gånger snart i denna tråd, men cancer smittar inte. Inte hjärtinfarkt heller. Du kan vistas i samma tunnelbanevagn även om 100 personer i samma vagn bär på HIV. Du kommer inte att bli smittad ändå, om du inte idkar sexuellt umgänge med de andra, eller delar sprutor.

Nämn istället andra smittsamma sjukdomar som skadar lika mycket eller mer som Covid19. Sjukdomar som mänskligheten inte tagit kontroll över genom vaccin och/eller läkemedelsbehandlingar. Jag kan spontant inte komma på någon sjukdom.

Jag förklarade tidigare varför detta resonemang är så dumt, men som jag skrev då är jag medveten om att du inte förstår.

Du anser att det är mycket värre om en person dör I en smittsam sjukdom än en icke smittsam sjukdom. Jag begriper inte varför och det blir inte lättare när du vägrar förklara varför.
Citera
2020-10-11, 16:28
Medlem
Citat:
Därför det inte är någon adekvat information att prata om cancerdöda ens i samma mening som Covid19. Lika lite som det är att tala om dödstalet i hjärtinfarkt eller HIV i samma andetag som antalet trafikdödade på våra vägar, eller antalet dödsoffer i gängskjutningar. Det tillför ingen ytterligare information. Förr eller senare kommer vi alla att dö, men att det dör folk i cancer känner alla redan till.

Det är visst viktigt.

Eftersom många dör i Corona så är det viktigt att vidta åtgärder.

Om antalet inte hade varit viktigt hade vi kunnat ta till lika slappa åtgärder mot Corona som mot köttbullar som folk sätter i halsen.
Citera
2020-10-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
MIS-C (multisystem inflammatory syndrome) nu även hos vuxna!!!

ingen vet varför, men det spekuleras att en ny strain utlöser det.. fallen har ökat senaste veckorna. kan det vara återinfektioner vi ser? illa illa.

Case Series of Multisystem Inflammatory Syndrome in Adults Associated with SARS-CoV-2 Infection

Cases reported to CDC and published case reports and series identify MIS-A in adults, who usually require intensive care and can have fatal outcomes.

Further research is needed to understand the pathogenesis and long-term effects of this condition. Ultimately, the recognition of MIS-A reinforces the need for prevention efforts to limit spread of SARS-CoV-2.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6940e1.htm?s_cid=mm6940e1_w

spanska sjukan 2.0.. andra vågen.. den dödliga vågen.. håll i er.

kan tilläggas att många av patienterna som får MIS-A har antikroppar! så bra var dom antikropparna..

previously healthy, young adult men aged 20–42 years who experienced mixed cardiogenic and vasoplegic shock and hyperinflammation along with high SARS-CoV-2 immunoglobulin G antibody titers

Findings indicate that adult patients of all ages with current or previous SARS-CoV-2 infection can develop a hyperinflammatory syndrome resembling MIS-C.
Norrland vart väl hårdast drabbad av spanska sjukan som hade 3 våger. Om det var våg 2 eller 3 minns jag inte av det jag läst.
Senast redigerad av hagelskur 2020-10-11 kl. 16:40.
Citera
2020-10-11, 16:32
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, det är ett glykoprotein som viruset använder för att komma in i cellerna via receptorn Neu5Ac. Du har fortfarande inte svarat på frågan vilka andra proteiner influensaviruset kan binda till.
Det var du som hävdade att influensavirus bara hade en väg in. Bevisbördan ligger alltså på dig. Varifrån fick du den informationen? Var det bara något du hittade på?
Senast redigerad av outoftheblue 2020-10-11 kl. 16:44.
Citera
2020-10-11, 16:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
med tanke på att 37miljoner har konstaterats infekterade så är det en försvinnande liten andel som blivit sjuka en andra gång. Det finns alltid naturliga variationer hos människor. Fullt friska kan plötsligt och oförklarligt falla ner och spontant dö, även om det är ovanligt. Nu har snart ett helt år passerat och extremt få har insjuknat en andra gång. Man har studerat coronaförkylningsvirusen och där är immuniteten typ ett år varefter man tappar immuniteten. SARS har man visat att man är immun mer än 10 år. Nu har man visat att Covid-viruset muterar väldigt långsamt i de funktionella delarna så allt tyder på att egenskaperna förändras mycket långsamt. Sammantaget tyder det mesta på att man kommer få flera års immunitet. Det kan nog relaxa och invänta vaccinet.

Jag skulle vänta med att dra några sådana slutsatser faktiskt. Sanningen är att vi inte vet. Vi vet inte ett dugg om hur många som blivit reinfekterade. Däremot stämmer de ju att antalet konstaterade återsjuka är tämligen lågt, men det handlar ju väldigt mycket om att det är svårt att leda i bevis. Det vet vi också. Hur många av de konstaterat sjuka har blivit testade + - +? Är det ens 1 på 1000 av hela jordens befolkning som blivit testade ens 1 gång? Då ska vi vi finna 0,001*0,001*0,001. Klart som tusan antalet blir lågt om reinfektion förekommer. Jag menar i mitt exempel skulle ju detektionsgraden om den vore normalfördelad bara uppgå till en på 1 miljard även om så samtliga covid19 sjuka har blivit reinfekterade, förutsatt att alla på hela jorden löper samma chans att bli testade, vilket man i och för sig kan ifrågasätta. Men det är bara ett matematiskt exempel i syfte att åskådliggöra hur svårt det är att fånga upp dessa fall när testandet utgör sådan liten andel av total befolkningsmängd. Förstår du vad jag menar?
Citera
2020-10-11, 16:43
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var du som hävdade att influensavirus bara hade en väg in. Bevisbördan ligger alltså på dig. Varifrån fick du den informationen? Var det bara något du hittade på?

Det var länge sen jag pluggade biologi, kommer inte ihåg detaljerna men jag postade den här: https://www.wikipathways.org/index.php/Pathway:WP1438 . Om du har mer information att posta så kan du väl göra det, det är uppenbart att du bara sitter och fiskar efter motargument du inte har. SARS-2 kan binda till minst fem separata system:

https://www.wikipathways.org/index.php/Pathway:WP4846

Det känns som du försöker förminska komplexiteten av problemet här rejält. Får du betalt av Kina för att posta här i tråden? Verkar ju så nu.
Citera
2020-10-11, 16:43
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:

Ja precis, hur många allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar hotar att kollapsa vår sjukvård? och flera europeiska länders sjukvård med för den delen, senast varnade Rumänien att att sjukvården var nära en kollaps. Du kommer aldrig få något svar från förnekarna, deras bluff-empati och krokodiltårar är inte speciellt svåra att syna.
Citera
2020-10-11, 16:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Det är klart att det är mycket större del än 1% av befolkningen som är smittade. Men av de bekräftat smittade är det 0 personer som är bekräftat återinfekterade (var visserligen ett fall på någon av kvällstidningarna härom veckan, men sannolikt något fishy då det inte står med i länken över återinfekterade som hänvisas till). Du menar att återinfektionsrisken är hundratals, kanske tusentals gånger större för de fall som inte är bekräftade, än för de som är bekräftade? Jag ser det som mycket osannolikt. Och om det ändå skulle vara så, whats the big deal? Om samma person blir lindrigt sjuk en eller två eller tio gånger är knappast något att göra en stor grej av.

Nej, det är ren matematik. Om vi genom testning fångat upp 1% smittade, krävs det alltså att vi ska fånga upp 1% smittade multiplicera samma "n" med 1% igen och konstatera de som friska för att återigen multiplicera samma "n" med 0,01. Dvs > 0,01*0,01*0,01= 0,000001. Dvs, det är inte speciellt konstigt att man inte hittar några fall, även om så alla skulle blivit reninfekterade. Det beror på att testningen är så fruktansvärt låg i förhållande till hela folkmängden.
Citera
2020-10-11, 16:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det var länge sen jag pluggade biologi, kommer inte ihåg detaljerna men jag postade den här: https://www.wikipathways.org/index.php/Pathway:WP1438 . Om du har mer information att posta så kan du väl göra det, det är uppenbart att du bara sitter och fiskar efter motargument du inte har. SARS-2 kan binda till minst fem separata system:

https://www.wikipathways.org/index.php/Pathway:WP4846

Det känns som du försöker förminska komplexiteten av problemet här rejält. Får du betalt av Kina för att posta här i tråden? Verkar ju så nu.
Vad spelar det för roll för ditt argument om det bara skulle finnas en väg in om den vägen finns lite överallt, till exempel på immunceller? För influensavirus attackerar immunceller. NK står här för natural killer cells, som är en del av immunförsvaret. Artikeln är från 2009.

In this study, we demonstrated for the first time that influenza virus directly infects and replicates in primary human NK cells. Viral entry into NK cells was mediated by both clathrin- and caveolin-dependent endocytosis rather than through macropinocytosis and was dependent on the sialic acids on cell surfaces. In addition, influenza virus infection induced a marked apoptosis of NK cells. Our findings suggest that influenza virus can directly target and kill NK cells, a potential novel strategy of influenza virus to evade the NK cell innate immune defense that is likely to facilitate viral transmission and may also contribute to virus pathogenesis.

https://jvi.asm.org/content/83/18/9215

Att du helt patetiskt försöker dölja din okunskap med larviga ad hom stärker inte ditt argument. Du har ingen aning om vad det är du pratar om, det är helt uppenbart. Om du vill jämföra covid med influensa får du ju ta reda på fakta först, dumskalle.
Citera
2020-10-11, 16:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag förklarade tidigare varför detta resonemang är så dumt, men som jag skrev då är jag medveten om att du inte förstår.

Du anser att det är mycket värre om en person dör I en smittsam sjukdom än en icke smittsam sjukdom. Jag begriper inte varför och det blir inte lättare när du vägrar förklara varför.

Du kan inte mena allvar som inte förstår det. Anledningar till nedstängningar, karantän, skolstängningar, uppmaningar om att arbeta hemma, max 50 pers i samma lokal osv, handlar ju om att FÖRHINDRA SMITTA. Något som verkligen hade varit dumt hade ju varit att sätta cancersjuka i karantän för att förhindra att sjukdomen överförs till andra. DET hade varit dumt, eftersom cancer inte smittar. Ska du jämföra något relevant får du återkomma med sjukdomar som smittar mellan människor och som orsakar stort lidande och död. Ännu så länge har du inte presenterat någonting och jag tror ärligt talat inte att du kommer att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in