Förklaringen varför en torped rammar långt över vattenlinjen fattas ( att det är över säger en del )
AASsåeeeee jag har Tjurat ihop på Norrmannens Uppgift om
500 Ton kraft för att göra den bucklan jag hamnar inte alls där i nuläget.
Jag har inte sett ritningen eller ens vet tjockleken på skroven ..Vet inget om lastfallet i grov sjö
Men kan tänka mig att han har stoppat in ritningen i dator modellen med lite randvillkor
och antagit att alla svetsar är kvar och lasten Överföres .Till balkar och spant
det kan man inte göra menar jag på ett gammalt dåligt underhållet fartyg som öser på i Grov sjö
--skrivbordsprodukt --- Det skulle vara troligt att ngn svets ger sig .. framför allt så när man kan misstänka att andra delar av fartyget är " Färdigutmattat " aka Bogvisirets fästen
Räkna på plana ytor 4 kantiga eller runda med olika antaganden om randen
Finns det formler för --behöver inte räkna fel med dator kan göra det med papper och penna Också
" Dont take my word for it "kan hacka lite själva kan ju vara kul i stället för att spela datorspel en regnig dag
https://www.efunda.com/formulae/solid_mechanics/plates/calculators/CCCC_PUniform.cfm
Där en annan plats man kan hitta formler.
räcker inte det så googla
https://www.efunda.com/formulae/solid_mechanics/plates/casestudy_list.cfm
Finns ju för runda plattor
En bit ner står det Stress typ så
Hence, max = 0.192375 MPa ~ 0.192 MPa
den får inte bli rätt gärna över 200 innan det går åt skogen
Sedan då räkna på kraften när fex en övningstorped träffar skrovet faller på att man inte vet accelerationen eller riktigare Retardationen
Newton F ( kraften ) = Massan x Accelerationen
Man vet aldrig accelerationen
man vet inte heller anslagets diameter ..
Det har anförts jämförelsen med en gammal USA bil med samma massa som rammar båten
Det blir inte samma trots samma hastighet och samma vikt
Beroende på att retardationen är lägre för jänkebilen pga att den har mjukare bromsförlopp pga av Deformationen .. det är därför man har krockzoner med krockkuddar I bilar .Det reducerar kraften / Accelerationen på folk i bilen så att dom klarar sig bättre.
Man vet inte hur torpeden deformeras och man vet inte hur Skrovet deformeras .det beror på konstruktionen bakom .och den kan vid Olyckstillfället sakna Svetsar..
Det finns program som kan räkna tom på missiler som träffar skrov .men det är ett nummer i den högre skolan att få det rätt. Man kör tom krockprov för bilar i dator.
Men det gör man för att bilen inte finns när man gör det .Och måste senare verifieras
Frågar ni mig i nuläget tror jag Norrmannen ligger fel med sina 500 Ton
Det kan låta bryskt men stryka en nolla är säkert en Underskattning men jag misstänker det ligger närmare verkligheten än de 500 han nämner.
RÄKNA SJÄLVA SE VAR NI HAMNAR
återigen är det så att det som löken på laxen måste finnas Laster i plåtens plan pga av sjögången
som överlagras. Nosen som pressas upp i sjögången för in laster. Som jag tror kan bil stora om man från Nosen i högsta läget smäller in i nästa våg i en neråtgående rörelse
Fullt möjligt det har slagit sönder visiret i alla fall . Och då kommer frågan " Varför inte annat också ? ""