2020-10-11, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Du har rätt, jag är ingen fysiker. Jag kommer med en vansinnig teori. Helst av allt önskar jag att min teori inte stämmer.
Men då du verkar vara en fysiker så vore jag tacksam om du gjorde några beräkningar.

Fakta om torpeden:
- ca 2000 kg
- fart upp till 45 knop
- diameter 53 cm
- längd 7 m

Berätta gärna vad du kommer fram till om en sådan torped når ett skrov som har en tjocklek på ca 10 mm.
Ta även hänsyn till var de olika spanten sitter i förhållande till de bilder som blivit publicerade nyligen för att förklara din tes.

Tacksam för en återkoppling.

Menade att det var lönlöst att diskutera med den du snackade med.
Citera
2020-10-11, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Förklaringen varför en torped rammar långt över vattenlinjen fattas ( att det är över säger en del )

AASsåeeeee jag har Tjurat ihop på Norrmannens Uppgift om 500 Ton kraft för att göra den bucklan jag hamnar inte alls där i nuläget.
Jag har inte sett ritningen eller ens vet tjockleken på skroven ..Vet inget om lastfallet i grov sjö

Men kan tänka mig att han har stoppat in ritningen i dator modellen med lite randvillkor och antagit att alla svetsar är kvar och lasten Överföres .Till balkar och spant

det kan man inte göra menar jag på ett gammalt dåligt underhållet fartyg som öser på i Grov sjö
--skrivbordsprodukt --- Det skulle vara troligt att ngn svets ger sig .. framför allt så när man kan misstänka att andra delar av fartyget är " Färdigutmattat " aka Bogvisirets fästen
Räkna på plana ytor 4 kantiga eller runda med olika antaganden om randen
Finns det formler för --behöver inte räkna fel med dator kan göra det med papper och penna Också

" Dont take my word for it "kan hacka lite själva kan ju vara kul i stället för att spela datorspel en regnig dag

https://www.efunda.com/formulae/solid_mechanics/plates/calculators/CCCC_PUniform.cfm
Där en annan plats man kan hitta formler.
räcker inte det så googla
https://www.efunda.com/formulae/solid_mechanics/plates/casestudy_list.cfm

Finns ju för runda plattor
En bit ner står det Stress typ så

Hence, max = 0.192375 MPa ~ 0.192 MPa

den får inte bli rätt gärna över 200 innan det går åt skogen

Sedan då räkna på kraften när fex en övningstorped träffar skrovet faller på att man inte vet accelerationen eller riktigare Retardationen

Newton F ( kraften ) = Massan x Accelerationen
Man vet aldrig accelerationen
man vet inte heller anslagets diameter ..

Det har anförts jämförelsen med en gammal USA bil med samma massa som rammar båten
Det blir inte samma trots samma hastighet och samma vikt
Beroende på att retardationen är lägre för jänkebilen pga att den har mjukare bromsförlopp pga av Deformationen .. det är därför man har krockzoner med krockkuddar I bilar .Det reducerar kraften / Accelerationen på folk i bilen så att dom klarar sig bättre.

Man vet inte hur torpeden deformeras och man vet inte hur Skrovet deformeras .det beror på konstruktionen bakom .och den kan vid Olyckstillfället sakna Svetsar..

Det finns program som kan räkna tom på missiler som träffar skrov .men det är ett nummer i den högre skolan att få det rätt. Man kör tom krockprov för bilar i dator.
Men det gör man för att bilen inte finns när man gör det .Och måste senare verifieras

Frågar ni mig i nuläget tror jag Norrmannen ligger fel med sina 500 Ton
Det kan låta bryskt men stryka en nolla är säkert en Underskattning men jag misstänker det ligger närmare verkligheten än de 500 han nämner.

RÄKNA SJÄLVA SE VAR NI HAMNAR
återigen är det så att det som löken på laxen måste finnas Laster i plåtens plan pga av sjögången
som överlagras. Nosen som pressas upp i sjögången för in laster. Som jag tror kan bil stora om man från Nosen i högsta läget smäller in i nästa våg i en neråtgående rörelse
Fullt möjligt det har slagit sönder visiret i alla fall . Och då kommer frågan " Varför inte annat också ? ""

Stryker du en 0 är fartyget så klent att det lätt kan paja i hamn...
Citera
2020-10-11, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
De platser som är förbjudna att fiska på blir ofta snabbt fulla av fisk, det är därför attraktivt att tjuvfiska vid såna platser pga de stora fångsterna.

Hur mycket kraft menar du att det krävs för att åsamka skadan?

En massa på minst 600 ton som rör sig i 2 knop eller mer.
Citera
2020-10-11, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Min föredettas pappa jobbade på Expressen fram till 2000 och var mycket inblandad i det som skrevs om Estonia. Träffade honom häromdagen och han berättade om den där Sarapersonen som nu snackar i media. Han säger att hon inte var ett dugg trovärdig och ringde expressen 23 gånger i veckan för att hon ville berätta saker. Men när de väl bestämde en träff med henne dök hon inte upp.
Kent Härstedt och hon blev vänner i samband med olyckan men han bröt med henne pga av hur hon var. Hon har ändrat sin story och Kommit ihåg (snarare på) saker allt eftersom. Enligt Kent har hon berusad och han sade till min fd:s pappa inför en intervju att han fick en känsla av att hon sökte uppmärksamhet och var en mytoman. Kent skrev ju en bok och hade sin politiska karriär och kunde inte befatta sig med sådana som inte var pålitliga
Wow har en berusad människa klarat av att rädda sig från Estonia. Sanslöst.
Citera
2020-10-11, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Stryker du en 0 är fartyget så klent att det lätt kan paja i hamn...

Ytterligare last --Tilläggsbelastning 50 ton eller 500 ton snackar vi Utöver det som håller för normalfallet
Antingen pga krock / torped eller felaktigt handhavande
Tänk vikten av personvagnar ca 50 st eller 500 stycken utöver den lasten som finns. Stilla eller i Drift.
Mot sidan
Vikten av 500 bilar där på sidan är mycket. Känns för mycket
Citera
2020-10-11, 14:57
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fisk123
En massa på minst 600 ton som rör sig i 2 knop eller mer.

Intressant, jag ville egentligen bara testa dig

Mig veterligen är det nämligen omöjligt att säga hur mycket kraft som behövs för åsamka deformation av ett material. Tryck däremot brukar vara det man pratar om.

T ex en .50 cal i 900 m/s genererar ca 20 kJ och penetrerar lätt ett 10 mm tjockt fartygsskrov. 600 ton i 2 knop ger över 300 kJ.

Beroende på hur stor yta som träffar skrovet med den energin bakom sig kan det alltså antingen hålla eller ge vika. Även hårdheten spelar roll här pga att ett mjukare objekt fördelar energin över ett längre tidsspann och maxtrycket blir därmed lägre. Jämför e.g. deformationszoner i en bil som är konstruerade för att fördela ut energin över en längre tidsperiod.
Citera
2020-10-11, 15:01
Medlem
Försvarsminister utfrågas om Estoniakatastrofen

Någon som vet när denna utfrågning skall äga rum?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/försvarsminister-utfrågas-om-estoniakatastrofen-1.35271714
Senast redigerad av Laxvik 2020-10-11 kl. 15:04. Anledning: Komplettering
Citera
2020-10-11, 15:14
Medlem
Mayday Mayday! Estonia Estonia!

Nu har alltså hålen som förseglades med många buntband blivit öppnade. Vi kan bara spekulera i vem som har varit inne i vraket, för någon har varit det. Är det någon regering som vill undanröja spår eller föremål? Är det privatpersoner som vill plundra eller hämta andra föremål som skelett etc?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BnvWK/nya-estonia-mysteriet-halen-som-forseglades-av-dykare-ar-nu-oppna

Detta måste utredas nu en gång för alla! Av en oberoende part.
Gör om gör rätt!

Det mesta talar för en stor mörkläggning.
Citera
2020-10-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiktigtVass
Kan inte bekräfta om ballongerna är vita eller inte. Vill minnas att när vi sköt övningstorpeder och dom senare flöt upp till ytan så var ballongerna ljusa. Jag kan dock ha fel. Ballongerna är hyfsat stora, de ska ju klara av att "flyta" upp ca 2000 kg.

Torpederna är trådstyrda men har möjlighet att både passivt och aktivt hitta sina mål på egen hand om tråden går av.

Höjden på hålet i skrovet kan diskuteras. Själv har jag bara sett de bilder som visats på Dplay.

Vore intressant om "dykarna" berättar mer om det hål som hittades i förskeppet vid dykningarna direkt efter Estonias förlisning!!

Om en undersökning av vraket görs mer utförligt, vilket jag hoppas och tror görs snart, så kommer vi att få reda på var hålet ligger och var eventuella andra hål ligger. Känslan jag får gällande det hålet de nu har hittat är att det ligger i vattenlinjen eller väldigt nära den iaf.
Citera
2020-10-11, 16:15
Medlem
Tjabo1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxvik
Någon som vet när denna utfrågning skall äga rum?

https://www.gp.se/nyheter/sverige/försvarsminister-utfrågas-om-estoniakatastrofen-1.35271714

Hur fungerar det rätt konstitutionellt, måste försvarsministern svara?

Just denna utfrågning tycker jag är den nästan mest spännande just nu, att dessa sex väldigt konkreta frågor kanske kommer att besvaras, alternativt vissa frågor vägras svaras på vilket är ett svar i sig.
Citera
2020-10-11, 16:22
Medlem
staticages avatar
Bogvisiret föll av,rampen slets upp och vatten forsade in.

Estonias systerskepp råkade ut för samma sak 1993 dock inte i lika illa väder,fartyget tog sej till hamn.

Detta var en felkonstruktion man hade gjort en felberäkning av hur mycket påfrestning bogvisiret kan utstå.

Det fanns också en oskriven praxis att man kunde tulla lite på säkerheten på färjor som gick på östersjön, för att dom flesta gick inte över 20 sjömil ifrån land.

Estonia gick innan under andra namn och trafikerade vasa-umeå.

Mixa ihop allt med det kollapsade sovjet,Estland hade inte ens ett sjöfartsverk,antar att det var mycket som var lite si och så på den tiden.
Livbåtarna var tex inte ens godkända.

Sen att det eventuellt fanns militärt smuggelgods ombord visst,men jag tror inte det var pga det som Estonia sjönk.
Citera
2020-10-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Bogvisiret föll av,rampen slets upp och vatten forsade in.

Estonias systerskepp råkade ut för samma sak 1993 dock inte i lika illa väder,fartyget tog sej till hamn.

Detta var en felkonstruktion man hade gjort en felberäkning av hur mycket påfrestning bogvisiret kan utstå.

Det fanns också en oskriven praxis att man kunde tulla lite på säkerheten på färjor som gick på östersjön, för att dom flesta gick inte över 20 sjömil ifrån land.

Estonia gick innan under andra namn och trafikerade vasa-umeå.

Mixa ihop allt med det kollapsade sovjet,Estland hade inte ens ett sjöfartsverk,antar att det var mycket som var lite si och så på den tiden.
Livbåtarna var tex inte ens godkända.

Sen att det eventuellt fanns militärt smuggelgods ombord visst,men jag tror inte det var pga det som Estonia sjönk.
Visst har du hört att det finns ett hål i skrovet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in