2020-10-11, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Meyer-varvet har torrt på fötterna, det kan jag lova dig.. Annars skulle de ha ansatts hårdare.
Det är inga klåpare de har anlitat..
Ja de hade fått ta ansvaret om det pekat mot att det var deras fel.

Det finns en del intressant i rapporten. Det står bland annat att expertgruppen reagerar på Rockwaters filmer och menar på att de klipper bort valda delar när dykarna är vid en viss plats:

As out of 13 cassettes reviewed only 4 have no cuts (because they were most probably made for demonstration purposes) it is quite obvious that these cuts do not fall into the responsibility of the contractor Rockwater, but were made elsewhere. It has also become apparent that the breaks basically occur in the same areas of the vessel, for example the starboard shell plating in way of the 0-deck below the bridge and funnel.
Citera
2020-10-11, 00:22
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
https://data.riksdagen.se/fil/C9A1946F-D161-4B79-B7A8-10187D298152
s.124

Ale ligger där i syfte att försvåra en alternativ utredning. Det här är så pass smutsigt att t o m den mest regimlojala papegoja borde kvickna till..
Citera
2020-10-11, 00:25
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Ja de hade fått ta ansvaret om det pekat mot att det var deras fel.

Det finns en del intressant i rapporten. Det står bland annat att expertgruppen reagerar på Rockwaters filmer och menar på att de klipper bort valda delar när dykarna är vid en viss plats:

As out of 13 cassettes reviewed only 4 have no cuts (because they were most probably made for demonstration purposes) it is quite obvious that these cuts do not fall into the responsibility of the contractor Rockwater, but were made elsewhere. It has also become apparent that the breaks basically occur in the same areas of the vessel, for example the starboard shell plating in way of the 0-deck below the bridge and funnel.

Proffs är givetvis bekanta med smuggelrutten. "Locket på"
Det är så ruttet...
Citera
2020-10-11, 00:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det vet man inte.
Jag vet inte vad jag ska tro angående det nyfunna hålet.

Bogvisiret skulle bara ha glidit utmed sidan på färjan, det är omöjligt att bogvisiret har orsakat hålet.

Det finns ingen bra förklaring för hålet.
Explosion? Nej.

Bogvisiret? Nej.

Träffade en klippa när den slog i botten? Nej.
För att om man tänker efter så borde det vara omöjligt med tanke på hur färjan ligger och att havsbottnet är relativt platt där.
Om den hade träffat en klippa så skulle färjan ligga kvar ovanpå klippan, och man skulle aldrig se hålet.
Det är omöjligt att den skulle ha träffat en klippa med ena sidan, och sedan att hela färjan vände 180 grader på sig för att blottlägga skadan där den träffade klippan.

Ubåtskollision? Nej.
En kollisionsolycka är väldigt osannolik, ubåtar har ju radar/sonar o.s.v. Och varför mörkade man det i så fall? Och hur lyckades man mörka det?
Och ett avsiktligt kamikaze uppdrag är ännu mer osannolikt.

En medveten rammning låter sig göras med eller utan sonar och radar.

Den som medvetet tar livet av nästan tusen människor samt sänker ett fartyg med ett visst värde alla aspekter har sannolikt många skäl att mörka, särskilt om mörkandet i sig skapar problem för främmande makt(läs, Sveriges regering).

Ponera att det var en rysk ubåt som rammade Estonia, och anledningen var Sveriges smuggling av militär materiel på en civil färja, då hamnade bollen i Rosenbad, Moskva behövde inte göra något aktivt för att mörka, det fixade den svenska regeringen.

Om Sverige anklagar Ryssland för en medveten rammning släpper Moskva nyheten om smugglingen.

Således är det knappast osannolikt att hålet midskepps kan vara resultatet av en medveten rammning(markering) från rysk sida, förslagsvis utfört med en ubåt, kanske en sån här https://live.staticflickr.com/5786/22099536284_8fd09f03a4_n.jpg

Ta fram måttbandet och visa att just den här ubåtsklassen kan uteslutas, så ska jag tro på det.
Citera
2020-10-11, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Källa på Kopplingen mellan Ericsson och Nationella intressen ..skulle hjälpa ..
Den finns nog inte Hirschfeldt ville inte berätta i vart fall.
Upplägget görs väl för att senare kunna komma med ett trovärdigt förnekande.
Har man inte den kopplingen kan det lika gärna vara en del i en reguljär vapensmuggling vilken som helst för vanligen ekonomisk vinning ..
Jag ser inte hur det skulle ske men det kanske finns ---
.Hemliga svenska Myndigheter ringer Ericsson

" Hallåeee grabbar vi behöver 2 bilar med Chaufför för en liten grej i Estland dom kan stå på kajen torsdag kl 18:00 vattenkammade . nyktra med passet .. "

Eller varför Ericsson skulle ställa upp på det " Högrisk Projektet "
Arresterad / Skjuten ..om man felbedömt säkerhets rutiner runt utrustningen.
Men det är mycket jag inte vet .
Just så. Några källor får du aldrig.
70 års sekretess, alt. längre.
Att ryssar trackade de åsyftade fordon, under deras "provianteringsturer" i österled 1993-94, det är mera troligt än inte.
Ryssarna visste om skumrasktrafiken!
Citera
2020-10-11, 00:35
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY

Den som medvetet tar livet av nästan tusen människor samt sänker ett fartyg med ett visst värde alla aspekter har sannolikt många skäl att mörka, särskilt om mörkandet i sig skapar problem för främmande makt(läs, Sveriges regering).

Ponera att det var en rysk ubåt som rammade Estonia, och anledningen var Sveriges smuggling av militär materiel på en civil färja, då hamnade bollen i Rosenbad, Moskva behövde inte göra något aktivt för att mörka, det fixade den svenska regeringen.

Om Sverige anklagar Ryssland för en medveten rammning släpper Moskva nyheten om smugglingen.

Således är det knappast osannolikt att hålet midskepps kan vara resultatet av en medveten rammning(markering) från rysk sida, förslagsvis utfört med en ubåt, kanske en sån här https://live.staticflickr.com/5786/22099536284_8fd09f03a4_n.jpg

Ta fram måttbandet och visa att just den här ubåtsklassen kan uteslutas, så ska jag tro på det.

Du resonerar som en alfa. Margus Kurm tror dock att Estonia kolliderade med en Svensk ubåt.
Något han knappast har tagit från luften...
Citera
2020-10-11, 00:35
Medlem
Citat:
Det är något som flyttar Estonia i sidled, så till den milda grad att folk flyger som vantar, som orsakar hålet midskepps. Man behöver inte vara hypersmart för att förstå att det är exakt det som föreligger.

Jag förstår inte om du talar om en explosion eller en kollision.
Citera
2020-10-11, 00:36
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Okej, men förbindelse mellan styrbord och babords tankar bör ju också kunna skadas, vet man hur denna förbindelse ser ut och hur den är lokaliserad på fartyget?

Hur som helst så har ingen i tråden pekat ut exakt var hålet sitter och också bifogat odiskutabla bevis för detta, är det rätt uppfattat?
Om man litar på rekonstruktionsbilden som Dplay-gänget gjorde så vet vi var det är: strax akter on koordinaten ’90’ på de modellritningar som SSPA har i sin rapport. Tror det blir mellan 4 och 5 sektionen på däck 0 & 1. I förliga hyttdelen således.

Sedan är centrum (återigen från samma bild) centrerat på skarven mellan blått och vitt = botten på bildäck 2.
Citera
2020-10-11, 00:40
Medlem
Citat:

Jag funderar på ögonvittnet som befann sig under bildäck när första smällen och kantringen kom. Han påstår sig ha sprungit upp på däck och sett något vitt vid sidan av båten. Jag skulle vilja påstå att han i så fall måste ha sprungit med ljusets hastighet om det var en ubåt som orsakade krocken och kantringen och han dessutom hann se den.

Min fundering som jag kastar ur mig för input från övriga är om det kan vara luft som blåser ut ur hålet han ser, eftersom färjan rör sig framåt så ser det ut som bubblorna rör sig akterut? Det borde bli ganska rejält med bubblor och turbulens vid hålet.
Senast redigerad av N.Armstark 2020-10-11 kl. 00:45.
Citera
2020-10-11, 00:44
Medlem
Citat:
Du resonerar som en alfa. Margus Kurm tror dock att Estonia kolliderade med en Svensk ubåt.
Något han knappast har tagit från luften...
Att anklaga Sverige kan vara ett sätt att få fram sanningen. För att rentvå sig från anklagelsen så måste man till slut berätta sanningen. Hade han sagt att Estonia kolliderade med en rysk ubåt så hade ingen ens ryckt på axlarna. Han lägger bollen på svensk planhalva för att se vem som tar passningen....
Citera
2020-10-11, 00:47
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OffenDead
Jag förstår inte om du talar om en explosion eller en kollision.

Kollision så klart. Exakt vad som rammat Estonia midskepps och skapat hålet i fråga är jag inte helt säker på, fast jag har mina misstankar..
Citera
2020-10-11, 00:52
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Att anklaga Sverige kan vara ett sätt att få fram sanningen. För att rentvå sig från anklagelsen så måste man till slut berätta sanningen. Hade han sagt att Estonia kolliderade med en rysk ubåt så hade ingen ens ryckt på axlarna. Han lägger bollen på svensk planhalva för att se vem som tar passningen....

Mycket möjligt. Å jag gillart...
Allt som sätter press på den förljugna Svenska staten är av godo. Det är ju trots allt de som gör sitt yttersta för att dölja sanningen. -TVI!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in