2020-10-11, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OffenDead
Vet vi var hålet egentligen finns? Kan det möjligtvis vara vid bildäck?

Om det är så, har jag en "ny teori" som jag inte läst i tråden innan.

Låt oss säga att sprängämnen placerades inne i båten, vid bildäck. Det kan ju lika gärna vara i andra utrymmen när jag tänker efter.

1. Bomb smäller
2. Skrovet spricker
3. Plåten buktar ut
4. Hålet orsakar ett enormt vattentryck när vatten forsar in i sprickan/hålet
5. Detta vattentryck trycker dessutom in plåten mot insidan.
6. Detta är anledningen till att det ser ut som att trycket kommit från utsidan

Jag tycker att teorin låter lite dum när jag skriver det, men det kan väl vara möjligt? Vad tror ni?
Jag funderade på samma ett tag men kom fram till att vattentrycket inte var nog kraftigt, stora delar av hålet är dessutom ovanför vattenlinjen.
Citera
2020-10-11, 00:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det verkar något oklart mellan vilka punkter hålet sträcker sig? Fendern verkar vara en del av hålområdet i alla fall, var sitter den i förhållande till vattenlinjen? Hur högt är ett däck, btw?
Håller med dig här, det är oklart hur stort det är. Det har talats om uppåt 4 m. Vad som är klart är att det är relativt centrerat på gränsen mellan blått och vitt vilket såvitt jag kan se är precis på ”knät” där däck 2 börjar.

Däckens höjd står i någon av rapporterna. Minst 2.5 m för däck 1 är väl en rimlig uppskattning för att rymma ståhöjd plus en rejäl botten på bildäck.
Citera
2020-10-11, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag funderade på samma ett tag men kom fram till att vattentrycket inte var nog kraftigt, stora delar av hålet är dessutom ovanför vattenlinjen.

OK. Det är sant. Det var inte djupt hursomhelst.
Tack
Citera
2020-10-11, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det vet man inte.
Jag vet inte vad jag ska tro angående det nyfunna hålet.

Bogvisiret skulle bara ha glidit utmed sidan på färjan, det är omöjligt att bogvisiret har orsakat hålet.

Det finns ingen bra förklaring för hålet.
Explosion? Nej.

Bogvisiret? Nej.

Träffade en klippa när den slog i botten? Nej.
För att om man tänker efter så borde det vara omöjligt med tanke på hur färjan ligger och att havsbottnet är relativt platt där.
Om den hade träffat en klippa så skulle färjan ligga kvar ovanpå klippan, och man skulle aldrig se hålet.
Det är omöjligt att den skulle ha träffat en klippa med ena sidan, och sedan att hela färjan vände 180 grader på sig för att blottlägga skadan där den träffade klippan.

Ubåtskollision? Nej.
En kollisionsolycka är väldigt osannolik, ubåtar har ju radar/sonar o.s.v. Och varför mörkade man det i så fall? Och hur lyckades man mörka det?
Och ett avsiktligt kamikaze uppdrag är ännu mer osannolikt.

Det är så mycket som är mystiskt med Estoniakatastrofen. Så många konspirationsteorier, rykten och inga egentliga fakta om vad som verkligen hände och om hur hålet kom till. Jag hoppas jag har fel men något säger mig att det kommer som med Palmemordet, dvs ouppklarat.
Citera
2020-10-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fontjaenkorv
Det kan du tycka. Rykten och spekulationer är just detta innan det blir bekräftade uppgifter. Innan dess får man acceptera myndigheternas analyser vare sig man vill det eller inte oavsett om man gillar fakta eller inte.
Man måste inte acceptera någonting, varför skulle man göra det? Om man gillar fakta så får man gärna vänta med att acceptera Estonias förlisning tills alla frågetecken är uträtade. Det finns uppenbara lögner och bevisad mörkläggning om delar av händelsen, då behöver man inte acceptera någonting innan alla lögner är avslöjade.

Om man accepterar myndigheternas analyser så skulle jag personligen hävda att man får skylla sig själv. Det finns ett passande ordspråk: Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
Citera
2020-10-11, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jupitersmage
En fråga gällande dokumentären och sanningen/fakta. Kan ha utretts tidigare alt fel tråd, ursäktar isåf.

Estoniasamlingen har en intervju med Peter som försökte bärga sin fru Carita från vraket. I intervjun framgår att isbrytaren inte alls avbröt deras försök att hitta hennes kropp utan att det helt enkelt inte gick att ta sig dit. Vem ljuger?

http://www.estoniasamlingen.se/newsItemTT.aspx?id=19950703:TT:0079:0

Citat:
Läs sidan 123-

https://data.riksdagen.se/fil/C9A1946F-D161-4B79-B7A8-10187D298152

Av intresse så är ju frågan vad är Estoniasamlingen? Ingen pålitlighet? Det är en historia från TV4 som då är helt påhittad?
Citera
2020-10-11, 00:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:

Låt oss säga att sprängämnen placerades inne i båten, vid bildäck. Det kan ju lika gärna vara i andra utrymmen när jag tänker efter.

1. Bomb smäller
2. Skrovet spricker
3. Plåten buktar ut

Jag tycker att teorin låter lite dum när jag skriver det, men det kan väl vara möjligt? Vad tror ni?
Bildäck (och centrum på hålet) är ett stycke över bildäck (ca 1.5m?) så något enormt vattentryck där är inte aktuellt.

En viss mängd vatten kan naturligtvis komma in på bildäck pga vågor även fast det är ovan vattenlinjen, med det kommer inte att vara 100-tals ton/s. Det kan vi säga med god säkerhet från de simuleringar och beräkningar som gjorts med delvis öppen ramp i fören (som kommer att ge mycket mer vatten på bildäck än ett mindre hål midskepps).
Citera
2020-10-11, 00:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Av intresse så är ju frågan vad är Estoniasamlingen? Ingen pålitlighet? Det är en historia från TV4 som då är helt påhittad?
Estoniasamlingen förvaltas av Riksarkivet i syfte att bevara dokumentation för framtiden. Inte alltid det smidigaste att hämta dokument från, men om man inte litar på Riksarkivet så blir det jobbigt.
Citera
Medlem
Odagans avatar
Citat:

1. Bomb smäller
2. Skrovet spricker
3. Plåten buktar ut

Det är något som flyttar Estonia i sidled, så till den milda grad att folk flyger som vantar, som orsakar hålet midskepps. Man behöver inte vara hypersmart för att förstå att det är exakt det som föreligger.
Citera
Medlem
Citat:
Man måste inte acceptera någonting, varför skulle man göra det? Om man gillar fakta så får man gärna vänta med att acceptera Estonias förlisning tills alla frågetecken är uträtade. Det finns uppenbara lögner och bevisad mörkläggning om delar av händelsen, då behöver man inte acceptera någonting innan alla lögner är avslöjade.

Om man accepterar myndigheternas analyser så skulle jag personligen hävda att man får skylla sig själv. Det finns ett passande ordspråk: Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.

Om man inte kan bevisa saker som inte kan bevisas så får man nöja sig med den fakta som finns. Och ja, jag tror också att det finns lögner och mörklägganden men dessa kommer aldrig att erkännas . Om man litar mer på alternativa medier och konspirationsteorier än på myndigheter då anser ju jag att man får skylla sig själv men det är jag det
Citera
2020-10-11, 00:15
Medlem
Citat:

Citat:
Anhörig anmäler Ales befälhavare för vårdslöshet i sjötrafik
Den 4 oktober 1995 upprättas en polisanmälan hos Polismyndigheten i Göteborgs- och Bohus län. Anmälare är Samuel Svensson och den avser vårdslöshet i sjötrafik. Enligt anmälan har befälhavaren på svenska statens isbrytare Ale den 30 juni samma år navigerat så att avståndet mellan Ale och ett tyskt fartyg vid två tillfällen endast uppgått till en halv meter. Samtidigt har Ale använt tryckluftssystem i syfte att försvåra manövreringen av det tyska fartyget. Detta skall enligt anmälaren även ha försvårat och stört den dykeriverksamhet som pågick.
Den 6 december beslutar kammaråklagaren James von Reis att inte inleda förundersökning då gärningen inte kan anses vara brottslig. Någon närmare motivering lämnas inte. Beslutet överklagades senare men tf. överåklagare Ulf Norén fann inte skäl att ändra det tidigare beslutet.
https://data.riksdagen.se/fil/C9A1946F-D161-4B79-B7A8-10187D298152
s.124
Senast redigerad av N.Armstark 2020-10-11 kl. 00:18.
Citera
2020-10-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bilden under punkt 2. är "fake".

Exakt samma bild finns med texten ESTLINE, vatten och moln är identiskt på båda bilderna.

Ska vi fastställa exakt läge för hålet/skadan bör vi trots allt utgå ifrån sanningsenligt material.
Stämmer, "fake."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in