2020-10-10, 23:48
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Har du belägg för det? Det enda jag sett hittills är att folk blir smittade via respiration. Om jag inte missminner mig så var det någon tysk studie om deras patient noll som smittade någon via ett saltkar, men är det bevis eller en anekdot?

http://letmegooglethat.com/?q=covid-19+without+respiratory+symptoms
Citera
2020-10-10, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, definitionen av ett respiratoriskt virus är att det angriper andningssystemet. SARS-2 angriper alla organ i kroppen den kommer åt, inte enbart andningssystemet.

Nej, bakterier och virus kan angripa massor av organ men klassas fortfarande efter deras smittväg.
Citera
2020-10-10, 23:50
Avslutad
Citat:
Det blir fel att jämföra det med en "tuffare säsongsinfluensa" då vi vidtagit en hel del åtgärder för att bromsa smittan. Hade vi inte haft några åtgärder så hade bilden varit helt annorlunda.
Nåja, det som kritiseras i denna tråd är väl att vi inte infört några åtgärder utan istället släppt smittan helt fri?
Citera
2020-10-10, 23:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
http://letmegooglethat.com/?q=covid-19+without+respiratory+symptoms

Det har ingenting med hur det överförts. Du kan andas in det, sen angriper det dig gastrointestinalt istället för i luftvägarna.
Citera
2020-10-10, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, nu blandar du ihop begreppen. Sannolikheten för att testas falskt possessiv påverkas inte av om ”förekomsten” i samhället är hög eller låg. I ditt hypotetiska exempel är sannolikheten för att testas falskt possessivt fortfarande 1/100.

Om du har en sant positiv bland 100, kommer ett test att hitta den personen givet en hög känslighet. Om testets specificitet ligger på 99 % kommer det också finnas en falskt positiv bland dessa 100.

Så PPV blir 50%.
Citera
2020-10-10, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nåja, det som kritiseras i denna tråd är väl att vi inte infört några åtgärder utan istället släppt smittan helt fri?

Ja vi gjorde inte som våra grannländer och det syns i dödstalen. Sen hur det slutar, det återstår att se.
Citera
2020-10-10, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Lyckad? Strategin har lett till en mängd sjuk- och döds-fall, lamslagen sjukvård, lamslaget samhälle, havererad ekonomi och stängda gränser.

Lamslaget samhälle och sjukvård och havererad ekonomi...., snefylla ikväll Onkeln...😉? Du brukar ju inte sitta och ljuga så där friskt
Citera
2020-10-10, 23:55
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jo, unga människor har dött. Jag tror inte någon förnekar det. Men man vill ju gärna veta hur många, och få lite mer detaljerade uppgifter om deras hälsostatus. Men jag misstänker att det inte går att få en så högupplöst bild, iallf inte än.
Jo, det är nog svårt att få den informationen just nu.

Mitt inlägg som du citerade var som svar på at någon påstod att endast yngre multisjuka hade dött.
Citera
2020-10-10, 23:55
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Det har ingenting med hur det överförts. Du kan andas in det, sen angriper det dig gastrointestinalt istället för i luftvägarna.

Nej precis. Googla definitionen av "respiratory virus" så fattar du vad definitionen är och varför du har fel.
Citera
2020-10-10, 23:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Allt har skett inför öppen ridå, regeringen hade full kunskap kring den pseudovetenskapliga defaitism som FHM spred i våras.

Ja. Allt har byggt på en oundviklighets-filosofi. Det tokiga är att oundvikligheten fastslogs redan innan man ens hade försökt ta strid mot viruset. Ifall man hade kämpat hårt mot viruset, och förlorat, så hade oundviklighets-tanken varit befogad.

Citat:
Blev själv både upprörd och förvånad när det hela uppdagades (åtminstone för mig.) i SVTs "Coronaspecial", även om det förvisso var KI's Von Schreeb som uttalade den mest explicita tankegångarna.
Defaitistkurvan har FHM fortfarande kvar på sin hemsida och dess pseudovetenskapliga innebörd går inte att missa: Totala sjukvårdsbehovet blir det samma oavsett åtgärder..

Ja. Det sades mycket tydligt "arean under kurvan är konstant".

Tyvärr har oundviklighets-filosofin fått starkt fäste i svenska folket. Givetvis minskar det allmänhetens motivation att anstränga sig för att motverka epidemin. Vem vill göra uppoffringar, när det ändå har bestämts att viruset ska få bränna igenom befolkningen?

Citat:
Fördröjda åtgärder och nedtonat allvar blev taktiken, innan supression visade sig fullt gångbart under nordiska förhållanden.
När ska Norge, Danmark och Finlands "ovetenskapliga" tidiga åtgärder straffa sig? Aldrig är det uppenbara svaret.

Jag tror att du har rätt.

Vi fick höra att Sveriges åtgärder skulle vara bra på lång sikt. På hur lång sikt då?
Citera
2020-10-10, 23:56
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Fast dödligheten påverkas ju inte på det sättet av distansering.
Det håller nere smittotalen men inte dödligheten. Så länge sjukvården orkar med förstås.

Det läskiga tycker jag att ”lotteriet” är.

Även om risken som medelålders nästan är försumbar, så finns den där. Har man otur så hamnar msn på iva och kanske får dras med följderna under en längre tid.
Eller så blir det en dag med huvudvärk, och sen var det över.

Och har man maximal otur så dör man, även som medelålders.
Citera
2020-10-10, 23:57
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, bakterier och virus kan angripa massor av organ men klassas fortfarande efter deras smittväg.

Men vad fan ge dig. http://letmegooglethat.com/?q=definition+respiratory+virus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in