2020-10-10, 23:24
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Betingat smitta tyder det mesta på att covid i storleksordningen är lika farligt som en tuffare säsongsinfluensa. Både avseende dödsfall (IFR) samt antal personer som får påverkan "på alla organ i kroppen". Men du propagerar alltså nu för att generellt byta fokus från dödstal till att istället käfta om antal återsmittade? 😂 Korrekt uppfattat?

Det blir fel att jämföra det med en "tuffare säsongsinfluensa" då vi vidtagit en hel del åtgärder för att bromsa smittan. Hade vi inte haft några åtgärder så hade bilden varit helt annorlunda.
Citera
2020-10-10, 23:26
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, HIV är sexuellt överfört eller via blod. Inte genom luften.

Ja, men vi diskuterar inte hur viruset överförs nu utan vilka organ i kroppen som viruset angriper. SARS-2 är inte ett respiratoriskt virus av den anledningen att det inte behöver den funktionaliteten för att angripa en värd. Det finns mängder med personer som blivit sjuka i C-19 utan att ha fått sina luftvägar infekterade eftersom viruset kommit in i deras kroppar på andra sätt än via lungorna.
Citera
2020-10-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tydligen har covid också halverat invandringen. Enligt länken.

Tro mig, för minst 95% av alla i tråden som skrikit på lockdown har detta varit huvudsyftet, denna tråd har mer handlat om invandringspolitik än om virusbekämpning, även om det numera inte är lika tydligt som det var tidigare.
Högre antal skilsmässor första halvåret än alla år utom ett 2010-2019. Troligen inte tillräckligt för att vara statistiskt signifikant, men ändå en tendens. Det kommer sannolikt vara ännu tydligare för andra halvåret.
Citera
2020-10-10, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Really?
Är det därför vi har systembolaget, omfattande socialt skyddsnät, morallagar om sexköp, förbud mot lätta droger osv osv?
Känns som att det i så fall är ett helt nytt påhitt i och med pandemin.

Man kan säkert hitta tecken på både det ena eller det andra. Vi har blivit ett alltmer individualistiskt och extremt land i jämförelse med andra länder och hur vi varit. Finns el del studier kring detta. Jag svarade på ett inlägg om asiater i jämförelse med Sverige. Mkt generaliseringar förstås.
Citera
2020-10-10, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja, men vi diskuterar inte hur viruset överförs nu utan vilka organ i kroppen som viruset angriper. SARS-2 är inte ett respiratoriskt virus av den anledningen att det inte behöver den funktionaliteten för att angripa en värd. Det finns mängder med personer som blivit sjuka i C-19 utan att ha fått sina luftvägar infekterade eftersom viruset kommit in i deras kroppar på andra sätt än via lungorna.

Jo det är det som är definitionen, hur den smittar. Att bakterier och virus kan angripa olika delar av kroppen när den väl kommit in ändrar inget i sak.
Citera
2020-10-10, 23:30
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jo, unga människor har dött. Jag tror inte någon förnekar det. Men man vill ju gärna veta hur många, och få lite mer detaljerade uppgifter om deras hälsostatus. Men jag misstänker att det inte går att få en så högupplöst bild, iallf inte än.
I åldersspannet 0-9 år: 2 döda, 10-19: 0 döda, 20-29: 10 döda, 30-39: 18 döda. Vad gäller hälsostatus vet jag inte.
Citera
2020-10-10, 23:34
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Jo det är det som är definitionen, hur den smittar. Att bakterier och virus kan angripa olika delar av kroppen när den väl kommit in ändrar inget i sak.

Nej, definitionen av ett respiratoriskt virus är att det angriper andningssystemet. SARS-2 angriper alla organ i kroppen den kommer åt, inte enbart andningssystemet.
Citera
2020-10-10, 23:37
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Finns många som blir smittade av influensa utan att få några symptom eller mycket milda sådana. Den smittar fortfarande som ett luftvägsvirus och inte genom myggor eller blod.

Fattar inte att du anser att förlorat luktsinne är en mycket mild sak. Vidare finns det mängder med exempel på myokardit och i princip alla har 50% nedsättning av spermaproduktionen. Detta helt utan att ha fått luftvägarna infekterade.
Citera
2020-10-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Gå lite längre tillbaka i tiden än 2017/2018 så sätts allt i perspektiv:

https://emanuelkarlsten.se/more-swedes-died-in-one-month-1993-and-2000-compared-to-april-2020-why/

Jag själv blev sjukare än jag någonsin varit i hela mitt liv just vintern 1993. Mina föräldrar var en hårsmån från att köra mig till akuten.

Man ska väl inte förminska nuvarande pandemi men man kan ju inte förneka att reaktionen känns extremt överdriven när man sätter det i kontext. Jag skyller det på sociala medier & ett medialt etablissemang som lever på sensationalism.

Yes, plus att det idag finns fler personer över 80, som drar upp dödlighetssiffrorna. Plus vilka politiska ideogogier som är drivande. I nästan alla länder är antingen nationalistska partier eller miljöpartier med och styr på ett eller annat sätt. Båda dessa ideologier vill, om än av helt olika skäl, minska flygandet och rörligheten mellan och inom länder. Detta är definitivt en del av förklaringen. Hade 1993 års världsordning och politik fortfarande gällt, så tror jag knappast tror jag knappast något land kört med hårdare restriktioner än de Sverige har och haft. De flesta hade nog stannat med ett snäpp mindre restriktioner än de som Sverige införde.
Citera
2020-10-10, 23:41
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

Har du belägg för det? Det enda jag sett hittills är att folk blir smittade via respiration. Om jag inte missminner mig så var det någon tysk studie om deras patient noll som smittade någon via ett saltkar, men är det bevis eller en anekdot?
Citera
2020-10-10, 23:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Nej, falskt positiv. Hypotetiskt Om du har 1 % av befolkningen med antikroppar och det är 1/100 som blir falskt positiv i själva testet kommer varannan person få ett falskt positivt svar. Som att singla slant.

Nej, nu blandar du ihop begreppen. Sannolikheten för att testas falskt possessiv påverkas inte av om ”förekomsten” i samhället är hög eller låg. I ditt hypotetiska exempel är sannolikheten för att testas falskt possessivt fortfarande 1/100.
Citera
2020-10-10, 23:47
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Really?
Är det därför vi har systembolaget, omfattande socialt skyddsnät, morallagar om sexköp, förbud mot lätta droger osv osv?
Känns som att det i så fall är ett helt nytt påhitt i och med pandemin.

Glöm inte danstillstånd!

Ta eget ansvar är det sista svensken får göra. Då skulle svensken bli tvungen att tänka själv och då är det inte långt tills medelsvennen inser att större delen av statsapparaten är överflödig och krav på skatteminskningar kommer som ett brev på posten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in