2020-10-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du missar ju helt att vi har åtgärder som distansering, 50 gräns mm nu vilket vi inte har för influensa. Dödligheten behöver bedömas vid lika hantering

Fast dödligheten påverkas ju inte på det sättet av distansering.
Det håller nere smittotalen men inte dödligheten. Så länge sjukvården orkar med förstås.

Det läskiga tycker jag att ”lotteriet” är.

Även om risken som medelålders nästan är försumbar, så finns den där. Har man otur så hamnar msn på iva och kanske får dras med följderna under en längre tid.
Eller så blir det en dag med huvudvärk, och sen var det över.
Citera
2020-10-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Tyvärr är det nog du som inte begriper hur annorlunda SARS-2 är från andra coronavirus, och tyvärr kommer ni nog fatta det för sent. Det som gör att folk inte vill bli smittade är att viruset angriper alla organ i hela kroppen och det inte finns något som säger att du inte kan bli infekterad flera gånger. Det finns mängder med personer som blivit återinfekterade vid det här laget.

Ert ervinnerliga käftande om dödstal är så tradigt.

Jag vet inte vad du tycker är mängder, men 22 kända fall på 37 miljoner är det inte enligt mig..

https://bnonews.com/index.php/2020/08/covid-19-reinfection-tracker/
Citera
2020-10-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur vet du hur många som se smittas av influensan varje år? Att jämföra gissningar ger ju inget typ

Givet att befolkningen har ett visst skydd mot säsongsinfluensan, är 2-15 % som brukar uppskattas, exempelvis här:

https://www.vaccininfo.se/sjukdomslista/influensa

Att ovan spann skulle gälla även för covid-19 i Sverige och sannolikt i den övre delen idag, är nog ingen som tvivlar på.
Citera
2020-10-10, 22:53
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Tyvärr är det nog du som inte begriper hur annorlunda SARS-2 är från andra coronavirus, och tyvärr kommer ni nog fatta det för sent. Det som gör att folk inte vill bli smittade är att viruset angriper alla organ i hela kroppen och det inte finns något som säger att du inte kan bli infekterad flera gånger. Det finns mängder med personer som blivit återinfekterade vid det här laget.

Covid är främst ett respiratoriskt virus, precis som influensa, men påverkar givetvis alla organ i kroppen tack vare cytokiner, igen, precis som influensa! Jag har inte sett något vetenskapligt bevis på att just covid är mer speciell än alla andra respiratoriska virus som kommit och gått genom historien.

Att man kan bli smittad igen tycker jag inte är något konstigt.

Läste du ens länken? Är inte dödstal det som är mest intressant???
Citera
2020-10-10, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hade regeringen kunnat kalla upp Folkhälsomyndighetens ledning, och tillrättavisat dom för deras uppenbara misslyckande?

Artikeln i Altinget tar upp detta:
Buschs kommentar kan tolkas som att hon tycker att regeringen har gömt sig bakom risken för ministerstyre. Men Sveriges förbud mot ministerstyre kan inte förklara regeringens val, anser Bo Rothstein.

– Den begränsning som finns i den svenska grundlagen gäller att regeringen och de enskilda statsråden inte får bestämma hur en myndighet ska besluta i ett ärende som rör myndighetsutövning mot en enskild medborgare. Men FHM fattar inte sådana beslut utan dess uppdrag handlar om analys, kunskapsuppbyggnad och policy, exempelvis om lämplig strategi. Ingenting i grundlagen har hindrat regeringen från att inrätta en egen krisgrupp till exempel i statsrådsberedningen.
Artikeln jämför med Finland:
I exempelvis i Finland, som i stora drag har samma förvaltningssystem som Sverige vad gäller relationen mellan regering och ämbetsverk, noterar han – har det varit regeringen som under pandemin intagit den centrala rollen. Varför har man här handlat annorlunda än den finska regeringen?
Hade Sveriges regering kunnat göra som Finlands regering?

Hade regeringen kunnat säga till Anders Tegnell, att dom inte längre har någon som helst tilltro till honom? I så fall hade det varit mycket besvärligt för Anders Tegnell att sitta kvar, men utan att regeringen formellt har gett Anders Tegnell sparken.
Fast det går ju inte till så att regeringen ”kallar upp” någon och ”tillrättavisar” någon. De kan ge Johan Carlsson erbjudande om ett annat jobb, som de gör om de är missnöjda med generaldirektörer. Tackar han nej blir han arbetslös.

Men jag tror de är nöjda.
Citera
2020-10-10, 22:57
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag har redan försökt förklara i andra inlägg riktade till dig: det är för att du med en åsnas envishet jämför med länder där folk inte är speciellt bra på att använda mask istället för länder som Taiwan, Japan och Sydkorea där folk är tillräckligt begåvade för att klara det. I USA och Storbritannien i synnerhet finns många som tror att munnskydd orsakar kolmonooxidförgiftningar och lunginflammation. Det finns mängder med incidenter där ex. personer blivit utslängda från restauranter eller affärer för att de haft munnskydd. Misshandel av personer som burit masker har också förekommit.

Men i många asiatiska länder är man vana att bära munskydd av följande anledningar:

Skydd mot luftföroreningar

Skydd mot SARS1, som är ett mycket dödligare virus än SARS-COV2

Det ovanstående har också lett till att i tätbefolkade asiatiska länder så har det blivit en artighet och norm gentemot omgivningen att skydda den ifrån förkylningar.

Inget av de ovanstående skälen gäller i Sverige. Så varför skulle vi lyckas bättre än övriga europeiska länder när det gäller att bära munskydd? Mest troligt så skulle det bara innebära att vi blir distraherade ifrån att hålla avstånd,. Och det sistnämnda ingår, för övrigt naturlig, i vår kultur.
Citera
2020-10-10, 22:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Tydligen har covid också halverat invandringen. Enligt länken.

Ja, bra med tanke på möjligheten till att integrera de invandrare vi redan har, men dåligt med tanke på demografin. Nu lär andelen 65 plusare öka ganska mycket.
Citera
2020-10-10, 23:00
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men i många asiatiska länder är man vana att bära munskydd av följande anledningar

Menar du att det här är ett argument för att munnskydd inte fungerar?
Citera
2020-10-10, 23:01
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Asiater rör sig i flock och gör som myndigheterna/lagar säger. Sverige mer individualistiskt, och man överlåter till individen att ta ansvar. Sverige har ju länge kallats för mellanmjölkens land, men är ju sen rätt länge landet extrem, på gott och på ont. Syns tydligt i hur man vågat (även det på gott och ont) gå en lite annorlunda väg än många andra länder i coronastrategin.
Really?
Är det därför vi har systembolaget, omfattande socialt skyddsnät, morallagar om sexköp, förbud mot lätta droger osv osv?
Känns som att det i så fall är ett helt nytt påhitt i och med pandemin.
Citera
2020-10-10, 23:03
Medlem
Citat:

Betingat smitta tyder det mesta på att covid i storleksordningen är lika farligt som en tuffare säsongsinfluensa. Både avseende dödsfall (IFR) samt antal personer som får påverkan "på alla organ i kroppen". Men du propagerar alltså nu för att generellt byta fokus från dödstal till att istället käfta om antal återsmittade? 😂 Korrekt uppfattat?
Senast redigerad av jerka11 2020-10-10 kl. 23:06.
Citera
2020-10-10, 23:03
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Covid är främst ett respiratoriskt virus, precis som influensa, men påverkar givetvis alla organ i kroppen tack vare cytokiner, igen, precis som influensa! Jag har inte sett något vetenskapligt bevis på att just covid är mer speciell än alla andra respiratoriska virus som kommit och gått genom historien.

Att man kan bli smittad igen tycker jag inte är något konstigt.

Läste du ens länken? Är inte dödstal det som är mest intressant???

Nej, det är inte ett respiratoriskt virus. Det är ett blodvirus som angriper kroppen främst via andningsorganen men också via luktreceptorer/ nervbanor, testiklar etc. Det påverkar inte bara organen "via cytokiner".
Citera
2020-10-10, 23:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Gå lite längre tillbaka i tiden än 2017/2018 så sätts allt i perspektiv:

https://emanuelkarlsten.se/more-swedes-died-in-one-month-1993-and-2000-compared-to-april-2020-why/

Jag själv blev sjukare än jag någonsin varit i hela mitt liv just vintern 1993. Mina föräldrar var en hårsmån från att köra mig till akuten.

Man ska väl inte förminska nuvarande pandemi men man kan ju inte förneka att reaktionen känns extremt överdriven när man sätter det i kontext. Jag skyller det på sociala medier & ett medialt etablissemang som lever på sensationalism.

Jag har inte kollat upp hur det såg ut med dödligheten under 80-talet, när vi, likt för covid-19, inte vaccinerade de äldre emot säsongsinfluensa.

Jag vill också bjuda på ett fruktansvärt roligt klipp. Iof så är det ifrån augusti, så den spanska doktorn, kanske, har fått lite mer att göra nu.

https://youtu.be/SwlkumcRf6w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in