2020-10-10, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du missar ju helt att vi har åtgärder som distansering, 50 gräns mm nu vilket vi inte har för influensa. Dödligheten behöver bedömas vid lika hantering

200000-1500000 drabbas av influensa årligen. Det är knappast lägre för covid-19 vid det här laget som snurrat runt sedan slutet av februari.
Citera
2020-10-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om man jämför första halvåret 2020 med första halvåret 2018, då vi hade en del av en svår influensasäsong, så skiljer det 3372 döda personer. Min gissning är att skillnaden kommer att ha krympt till, åtminstone, under 2000 döda vid nyår. Jag skulle inte kalla 5 till maximalt 6 extra avlidna per dag för "massmord". Snarare så ligger det inom normalspannet med tanke på att det i normalfallet dör mellan 190 och 250 personer varje dag i Sverige.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/kvartals--och-halvarsstatistik--kommun-lan-och-riket/preliminar-befolkningsstatistik-forsta-halvaren-20102020-hela-riket/

Visst, jag kan ha fel. Senhösten och vintern, samt våren 2021 kan bli fruktansvärda. Men låt oss hoppas på att jag har rätt.
Tydligen har covid också halverat invandringen. Enligt länken.
Citera
2020-10-10, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det var under en begränsat period under våren som Finland och Norge hade mer långtgående restriktioner än Sverige. Därefter mildrades restriktionerna i Finland och Norge.

Hur det blir över hela året, vet vi inte ännu. Men jag misstänker att epidemin kommer att vara en större börda för svenskar, än för finländare och norrmän.)

I delar av samhället har Norge fortfarande en mängd besvärliga restriktioner som alla kanske inte känner till. Till exempel har man fortfarande inte öppnat upp för kontaktbaserad idrott för vuxna, bortsett elitligorna. Här snackar vi inte publik alltså, utan att överhuvudtaget få utöva sin idrott.

Nästa vecka tänker man så smått börja öppna upp för vuxna igen(20+) men bara fläckvis. Fjärdedivisionen i fotboll och andradivisionen i handboll kan exempelvis börja spela matcher igen. Vissa divisioner kan träna, men inte spela matcher. I ett flertal idrotter så som kampsporterna så öppnar man för dom som är 20-25, medan 26+ får vänta. I rugby får man börja spela igen, men bara med begränsad kroppskontrakt(!!). Dom lägsta nivåerna av breddidrotten får tålmodigt vänta vidare. Folkhälsa, någon?

Här kan man se alla restriktionerna som just nu gäller i norsk idrott, det är fas 1(av 4 i viss fall) som drar igång nästa vecka: https://www.idrettsforbundet.no/contentassets/44b0fff1fd324b7bbaa2f6d82f24c4ee/2020-korona---informasjonsgrunnlag-gj.apn.-breddeidr.-med-tall-v2-14.08.pdf
Citera
2020-10-10, 22:24
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
200000-1500000 drabbas av influensa årligen. Det är knappast lägre för covid-19 vid det här laget som snurrat runt sedan slutet av februari.

Hur vet du hur många som se smittas av influensan varje år? Att jämföra gissningar ger ju inget typ
Citera
2020-10-10, 22:28
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Om man jämför första halvåret 2020 med första halvåret 2018, då vi hade en del av en svår influensasäsong, så skiljer det 3372 döda personer. Min gissning är att skillnaden kommer att ha krympt till, åtminstone, under 2000 döda vid nyår. Jag skulle inte kalla 5 till maximalt 6 extra avlidna per dag för "massmord". Snarare så ligger det inom normalspannet med tanke på att det i normalfallet dör mellan 190 och 250 personer varje dag i Sverige.

http://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/kvartals--och-halvarsstatistik--kommun-lan-och-riket/preliminar-befolkningsstatistik-forsta-halvaren-20102020-hela-riket/

Visst, jag kan ha fel. Senhösten och vintern, samt våren 2021 kan bli fruktansvärda. Men låt oss hoppas på att jag har rätt.
Gå lite längre tillbaka i tiden än 2017/2018 så sätts allt i perspektiv:

https://emanuelkarlsten.se/more-swedes-died-in-one-month-1993-and-2000-compared-to-april-2020-why/

Jag själv blev sjukare än jag någonsin varit i hela mitt liv just vintern 1993. Mina föräldrar var en hårsmån från att köra mig till akuten.

Man ska väl inte förminska nuvarande pandemi men man kan ju inte förneka att reaktionen känns extremt överdriven när man sätter det i kontext. Jag skyller det på sociala medier & ett medialt etablissemang som lever på sensationalism.
Citera
2020-10-10, 22:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
På Vestlandet (900k invånare) började man med rekommendationer om ansiktsmask när smittan var uppe i 40nya fall/dygn. 2 veckor senare är de nede i 10nya fall/dygn och rekommendationen är borta. Studenterna kan börja avveckla sina zoom-möten också.

Tack för beskrivningen av läget i Norge.

Norge har varit framgångsrika i kampen mot Covid-19. Ditt exempel visar att norska myndigheter reagerade snabbt, och slog ner smittspridningen, innan den hade blivit omfattande.

Är det dags för Sverige att kopiera Norges strategi?

Bör Sverige rekrytera Frode Forland att sköta Sveriges smittskydd? Eller bör hela Folkhälsomyndigheten avskaffas, och allt ansvar överföras till Folkehelseinstituttet?
Citera
2020-10-10, 22:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Hur många av dom yngre (upp till typ 50) som dött har varit kärnfriska individer utan någon känd riskfaktor? Det skulle vara riktigt intressant att få tillförlitlig data på det, om det nu finns.

Lika intressant vore att få data på hur många kärnfriska yngre det är som dör av komplikationer från influensa. För jag antar att dom också existerar.
En av de första yngre som dog var en kille från Kristianstad, 25-års ålder, fotbollstränare samt något annat arbete som jag inte kommer ihåg.
Citera
2020-10-10, 22:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vet inte exakt vad de får göra men de får definitivt inte ge Tegnell sparken. De kan starta en utredning eller något sånt som leder till att FHM ger Tegnell sparken men inte mer än det.
Regeringen kan avsätta Johan Carlsson.
Citera
2020-10-10, 22:35
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
En av de första yngre som dog var en kille från Kristianstad, 25-års ålder, fotbollstränare samt något annat arbete som jag inte kommer ihåg.
Jo, unga människor har dött. Jag tror inte någon förnekar det. Men man vill ju gärna veta hur många, och få lite mer detaljerade uppgifter om deras hälsostatus. Men jag misstänker att det inte går att få en så högupplöst bild, iallf inte än.
Citera
2020-10-10, 22:38
Medlem
Citat:
Egoismen talar sitt tydliga språk. De som vill slippa all form av åtgärder mot smittspridning är ju i lågrisk demografin samt skiter fullständigt i de som är i riskzonen.

Sverige har troligen hög andel egoister jämför med länder i Sydostasien tex.

Asiater rör sig i flock och gör som myndigheterna/lagar säger. Sverige mer individualistiskt, och man överlåter till individen att ta ansvar. Sverige har ju länge kallats för mellanmjölkens land, men är ju sen rätt länge landet extrem, på gott och på ont. Syns tydligt i hur man vågat (även det på gott och ont) gå en lite annorlunda väg än många andra länder i coronastrategin.
Citera
2020-10-10, 22:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Man ska väl inte förminska nuvarande pandemi men man kan ju inte förneka att reaktionen känns extremt överdriven när man sätter det i kontext. Jag skyller det på sociala medier & ett medialt etablissemang som lever på sensationalism.

Tyvärr är det nog du som inte begriper hur annorlunda SARS-2 är från andra coronavirus, och tyvärr kommer ni nog fatta det för sent. Det som gör att folk inte vill bli smittade är att viruset angriper alla organ i hela kroppen och det inte finns något som säger att du inte kan bli infekterad flera gånger. Det finns mängder med personer som blivit återinfekterade vid det här laget.

Ert ervinnerliga käftande om dödstal är så tradigt.
Citera
2020-10-10, 22:41
Medlem
Citat:
Du missar ju helt att vi har åtgärder som distansering, 50 gräns mm nu vilket vi inte har för influensa. Dödligheten behöver bedömas vid lika hantering
Å andra sidan vaccineras riskgrupper mot influensan (till skillnad från covid) samt att många är immuna alt partiellt immuna mot säsongsinfluensan. Lägg därtill att mörkertalet på döda av influensa troligen är större jmf med covid. Det mesta tyder på att influensa är betydligt farligare än covid för åtminstone unga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in