2020-10-10, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Det finns minst 2 vittnen som säger att militärbilar körde ombord för olycksfärden.
Jo det har jag läst, men hur vet man att det fanns sprängämnen ombord då? Att det finns militära fordom ombord är ju inte samma sak som att det finns sprängämnen. Mycket talar ju för att så var fallet men det är inte bekräftat
Citera
2020-10-10, 23:19
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontjaenkorv
Vet man verkligen att det är en sprängning som ligger bakom? Det enda jag hört är att det fraktades militär smuggling veckorna innan förlisningen, däremot inte på själva olycksnatten har det inte varit bekräftat så vitt jag vet. Sprängningsteorin är bara en spekulation tills vidare

Jutta Rabes expidition skar ut metalldelar från bogvisirets infästning och lät analysera dessa..
Således finns metallurgiska bevis för att det har sprängts. Förmodligen först när hon låg där hon ligger..
Sen har valda delar av förtroendevalda beslutat att bogsera bort visiret en distans för att lura dig till att acceptera den officiella versionen..
Fransson ska utredas. Han ljuger som en häst travar..
Senast redigerad av Odagan 2020-10-10 kl. 23:22.
Citera
2020-10-10, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Se på bilden. Hur skall det uppkomma utan en explosion?
Jag har sett bilderna men jag kan inte båtar.

Hur vet du att hålet inte har kommit till genom att den slagit i bogvisiret exempelvis?
Citera
2020-10-10, 23:21
Medlem
probe53s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger-sounds
Jag tror de uppdaterade rapporten efter Jutta Rabes expedition men spränghålet ska ha suttit i fören och inte i mitten där det nyupptäckta hålet finns.

Jo,, det nya hålet verkar ju, enl. de norska experterna, inte bära spår av någon sprängning.
Minns f.ö nån annan dokumentär där det pratades om detta, Samt även dykningar där man hitta spår efter explosiva varor under däck, bildäck mm, någon som minns mer?

Vilka exakta ställen pratade varvets rapport om? Finns den rapporten länkad i tråden?
Senast redigerad av probe53 2020-10-10 kl. 23:43.
Citera
2020-10-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Jutta Rabes expidition skar ut metalldelar från bogvisirets infästning och lät analysera dessa..
Således finns metallurgiska bevis för att det har sprängts. Förmodligen först när hon låg där hon låg..
Sen har valda delar av förtroendevalda beslutat att bogsera bort visiret en distans för att lura dig till att acceptera den officiella versionen..
Fransson ska utredas. Han ljuger som en häst travar..

Fast dom uppgifterna tillbakavisades ju sedan.

Jag utesluter inte att båten faktiskt kan ha sprängts men båten var ju inte i sitt bästa skick heller. Jag väljer att tro på den officiella olycksorsaken tills motsatsen har bevisats om det nu blir en ny utredning vill säga.
Citera
2020-10-10, 23:24
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Jag har sett bilderna men jag kan inte båtar.

Hur vet du att hålet inte har kommit till genom att den slagit i bogvisiret exempelvis?

Jag pratar inte om hålet, jag pratar om ett sotigt, köttigt område ca 1 meter brett kring sprickan. Och dessutom repor i skrovet som ser ut som bombfragment.

Hur skulle bogvisiret fixat det tror du?

Förövrigt kan jag en del om båtar, rent praktiskt kan jag säga.
Citera
2020-10-10, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Hålet sitter vid S, det säger dom även i filmen.
Fenstabilisatorn är intryckt av en ubåt, syns inte på filmen då den sitter längre ner,
nästan där skrovet viker av och blir botten.
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/10bfenstabilisatormsestonia.png
http://www.itdemokrati.nu/msestonia/page10.html

Platsen för texten har dock varierat. Kan vi via bilder i närtid osv fastställa att det är tillräckligt långt bak för att kunna passa in på fenstabilisatorn? Då är det en hypotes som passar bra i sig. Ett riktigt fuskbygge.

Jag vet inte om det ens behövs en ubåt eller om hela konstruktionen i sig skulle kunna böjas bakåt av bara vattentrycket och försvagningar i skrovet?
Citera
2020-10-10, 23:30
Medlem
Citat:
Jag pratar inte om hålet, jag pratar om ett sotigt, köttigt område ca 1 meter brett kring sprickan. Och dessutom repor i skrovet som ser ut som bombfragment.

Hur skulle bogvisiret fixat det tror du?

Förövrigt kan jag en del om båtar, rent praktiskt kan jag säga.
Jag utesluter inte vare sig det ena eller andra. Jag säger bara att det inte är bekräftat att båten sprängdes .

Det sägs ju att bogvisiret slets av i den höga hastigheten och det hårda vädret så varför skulle inte hålet ha uppkommit därifrån? Som jag påpekat så var inte båten i det bästa skicket.
Citera
2020-10-10, 23:30
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Fast dom uppgifterna tillbakavisades ju sedan.

Jag utesluter inte att båten faktiskt kan ha sprängts men båten var ju inte i sitt bästa skick heller. Jag väljer att tro på den officiella olycksorsaken tills motsatsen har bevisats om det nu blir en ny utredning vill säga.
Du tror givetvis vad du vill, men jag förundras över att det än idag finns vuxna människor som är så pass korkade att de tror på de utsagor kommissionen framfört.
Citera
2020-10-10, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Du tror givetvis vad du vill, men jag förundras över att det än idag finns vuxna människor som är så pass korkade att de tror på de utsagor kommissionen framfört.
Och jag förundras över att det finns folk som misstror myndigheter, kommissioner och litar blint på alternativa medier vars syfte går ut på att sprida rykten och konspirationsteorier.
Citera
2020-10-10, 23:33
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Jag utesluter inte vare sig det ena eller andra. Jag säger bara att det inte är bekräftat att båten sprängdes .

Det sägs ju att bogvisiret slets av i den höga hastigheten och det hårda vädret så varför skulle inte hålet ha uppkommit därifrån? Som jag påpekat så var inte båten i det bästa skicket.
För bogvisir skapar inte bombfragment. Eller en köttig sotig del.

Dessutom finns det ingen kraft för visiret att göra detta. Visiret skulle gjort en vågrätt skada, inte lodrätt.

För mig är det ganska skrämmande att man ens kan tro att visiret kunnat göra detta.
Citera
2020-10-10, 23:35
Medlem
Citat:
För bogvisir skapar inte bombfragment. Eller en köttig sotig del.

Dessutom finns det ingen kraft för visiret att göra detta. Visiret skulle gjort en vågrätt skada, inte lodrätt.

För mig är det ganska skrämmande att man ens kan tro att visiret kunnat göra detta.
Som sagt jag utesluter inte vare sig det ena eller andra. Men så länge inte motsatsen bevisats så väljer jag att lita på Haverikommisionens officiella rapport .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in