2020-10-10, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Den svenska Kustbevakningens agerande både då och när Jutta Rabe ville dyka så lämnar nog en hel del att önska vad gäller att respektera internationell sjölag. Samtidigt förstår jag kanske Kustbevakningens agerande eftersom Sverige helt klart har ett större intresse att bevara gravfriden iom att det var så många svenskar som omkom.
Beslutet om gravfrid hade inte ens börjat gälla när Ale saboterade försöket att med en ROV ta upp ett dödsoffer. Man ville helt enkelt till varje pris förhindra att ens en kropp kom upp, för att man visste att kravet om det lyckades skulle leda till att fler anhöriga skulle kräva samma sak, eftersom det uppenbarligen då skulle vara möjligt.
Citera
2020-10-10, 22:49
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matino35
Fy i helvete så jävla korkad du måste vara. Inte ens den där byggnaden i Libyen eller vilket land det nu var försvann helt när hela jävla hamnen sprängdes men nu tror du att hela Estonia skulle ha försvunnit? Du var ta mig fan en jävligt korkad en.

Det var i Libanon. Det land som Sverige går samma öde tillmötes..
Citera
2020-10-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matino35
Fy i helvete så jävla korkad du måste vara. Inte ens den där byggnaden i Libyen eller vilket land det nu var försvann helt när hela jävla hamnen sprängdes men nu tror du att hela Estonia skulle ha försvunnit? Du var ta mig fan en jävligt korkad en.
Om personangrepp är det enda du har att komma med så kan jag tyvärr inte ta dig på allvar.
Citera
2020-10-10, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fontjaenkorv
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BnvWK/nya-estonia-mysteriet-halen-som-forseglades-av-dykare-ar-nu-oppna

Hur ska man tolka detta?
Ännu ett mysterium, det verkar som att respekten för gravfriden inte hindrar besökare. Det kanske kommer fler dokumentärer.....
Citera
2020-10-10, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Beslutet om gravfrid hade inte ens börjat gälla när Ale saboterade försöket att med en ROV ta upp ett dödsoffer. Man ville helt enkelt till varje pris förhindra att ens en kropp kom upp, för att man visste att kravet om det lyckades skulle leda till att fler anhöriga skulle kräva samma sak, eftersom det uppenbarligen då skulle vara möjligt.

Det resonemanget låter väldigt troligt.
Citera
2020-10-10, 22:56
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Laddar upp en bild där man ser at det handlar om en sprängladdning:
http://www.bilddump.se/bilder/20201010223238-81.237.220.155.jpg

Klockan 1 så ser man hur bombfragmenten rivit upp spår i färgen.

Saken är biff.
Nej, det kan ha varit vad som helst som har skapat skrapmärkena.
Citat:
En seriös fråga:

Det finns vissa i tråden som påstår att båten sprängdes, utsattes för bombhot osv, och jag säger inte att så inte kan ha varit fallet , men i så fall borde väl hela båten ha sprängts i bitar så ingenting varit kvar på båten? Jag tror hellre på på att något har slagit i skrovet så hålet uppkommit därifrån
Det skulle krävas en stor atombomb för det.
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Du verkar ha missat nått. Innan allt hänt så kan dom knappast ha missat att masten är där. Finns ju lampa på den oxå. Du tycker dom lätt kan missat det när saker o ting händer , jag tycker att dom inte kan ha missat det. Nog fan kopplar dom ihop 1+1 när dom får rapporter om vatten på bildäck o att masten med lampan inte syns.
Du kanske bör varva ner lite själv istället för att be folk ta sin medicin. TA det lugnt istället
Okej då vet vi att du håller med denna galning:
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Jag var personligen inte med på ubåten, men besättningen var så unga när blev ålagd med tystnadsplikt att dom verkligen inners inne önskar att dom kunde berätta utan straff för det.
Citera
2020-10-10, 22:57
Medlem
Odagans avatar
Citat:

Svenska staten, alltså.. Lider med er som tvingas försörja denna koloss på larvfötter..
Du har blivit beljugen i 20 år. -Fuck it!
Citera
2020-10-10, 22:58
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Okej då vet vi att du håller med denna galning:

Håll ut ytterligare 25 år tills sekretessen lägger sig, vi anhöriga och estlands regering känner redan till händelseförloppet kring estonias undergång..
Citera
2020-10-10, 22:58
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
En seriös fråga:

Det finns vissa i tråden som påstår att båten sprängdes, utsattes för bombhot osv, och jag säger inte att så inte kan ha varit fallet , men i så fall borde väl hela båten ha sprängts i bitar så ingenting varit kvar på båten? Jag tror hellre på på att något har slagit i skrovet så hålet uppkommit därifrån

Se på bilden. Det finns en spricka där plåten släppt. En meter höger så är det ett köttigt område. Inte alls som fartygsfärg, utan som en explosion skett.
Det går även revor efter bombfragment som suttit på fendern.

Hade hålet uppkommit för att skeppet slog i i botten, så hade revan varit en spricka med vit färg på båda sidor. Nu består revan av 1 meter kötttig, sotig metall och tecken på bombfragmnent.
Citera
2020-10-10, 22:59
Medlem
Citat:
Ännu ett mysterium, det verkar som att respekten för gravfriden inte hindrar besökare. Det kanske kommer fler dokumentärer.....
Väldigt rörig artikel. Men gravfriden innebär väl också att båten inte får bärgas och inga kroppar får tas upp? Den som låg bakom dokumentären nu senast står ju nu åtalad för brott mot gravfriden. Jag har inte full koll på vad gravfriden säger men för att en ny undersökning ska kunna ske måste lagen rivas upp. Och det är nog inte så bara
Citera
2020-10-10, 23:00
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Nej, det kan ha varit vad som helst som har skapat skrapmärkena:
I din värld kanske ET varit där vad vet jag.

Det står klart för varje förstående människa att det där är fragment som lossat från fendern vid en explosion.
Citera
2020-10-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot

Se på bilden. Det finns en spricka där plåten släppt. En meter höger så är det ett köttigt område. Inte alls som fartygsfärg, utan som en explosion skett.
Det går även revor efter bombfragment som suttit på fendern.

Hade hålet uppkommit för att skeppet slog i i botten, så hade revan varit en spricka med vit färg på båda sidor. Nu består revan av 1 meter kötttig, sotig metall och tecken på bombfragmnent.

Vet man verkligen att det är en sprängning som ligger bakom? Det enda jag hört är att det fraktades militär smuggling veckorna innan förlisningen, däremot inte på själva olycksnatten har det inte varit bekräftat så vitt jag vet. Sprängningsteorin är bara en spekulation tills vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in