2020-10-10, 22:11
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Hur kan Sverige sätta stopp för en utredning när båten ligger på finskt vatten? Är finnarna lika hysteriska med tystnad som svenska regeringen?
Den ligger på internationellt vatten.
Citera
2020-10-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Okej, men förbindelse mellan styrbord och babords tankar bör ju också kunna skadas, vet man hur denna förbindelse ser ut och hur den är lokaliserad på fartyget?

Hur som helst så har ingen i tråden pekat ut exakt var hålet sitter och också bifogat odiskutabla bevis för detta, är det rätt uppfattat?
Rätt uppfattat.
Citera
2020-10-10, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Sträckan och tiden för inbromsningen till hastighet noll, och därmed G-krafterna, blir identiska i båda fallen. Eller hur tänker du?
Du har rätt. Enda skillnaden är att i frontalkollisionen mellan två bilar så blir två bilar skadade till skillnad mot bara en om den kör in i en bergvägg.
Citera
2020-10-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NivekOgre
Hur kan Sverige sätta stopp för en utredning när båten ligger på finskt vatten? Är finnarna lika hysteriska med tystnad som svenska regeringen?

Finnarna backade undan när den senaste expeditionen ville filma vraket. De kan sjölagen=respekt.

Svenskarna skickade Ale som saboterade för en anhörig som ville ta upp kroppen efter sin döda fru för att uppfylla sitt löfte till henne=kränkning mot mänskliga rättigheter och olagligt.
Citera
2020-10-10, 22:29
Medlem
Matino35s avatar
Det är väl klart som skeppsvatten att någon har varit där vid vraket efter statens offentliga och mycket seriösa dykningar. Om inte bara någon nyfiken så en konspiratör som velat lägga spår, spränga lite eller bara ta bilder. Än värre är det om det är något rikt pervo som velat ha några skelett som har legat och slängt på Estonia. Ja om jag var anhörig skulle jag då inte velat ha mitt anhöriglik liggandes dit vem som helst kan ta sig.
Citera
2020-10-10, 22:35
Medlem
DrunkenZealots avatar
Laddar upp en bild där man ser at det handlar om en sprängladdning:
http://www.bilddump.se/bilder/20201010223238-81.237.220.155.jpg

Klockan 1 så ser man hur bombfragmenten rivit upp spår i färgen.

Saken är biff.
Citera
2020-10-10, 22:35
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1BnvWK/nya-estonia-mysteriet-halen-som-forseglades-av-dykare-ar-nu-oppna

Hur ska man tolka detta?
Citera
2020-10-10, 22:39
Medlem
En seriös fråga:

Det finns vissa i tråden som påstår att båten sprängdes, utsattes för bombhot osv, och jag säger inte att så inte kan ha varit fallet , men i så fall borde väl hela båten ha sprängts i bitar så ingenting varit kvar på båten? Jag tror hellre på på att något har slagit i skrovet så hålet uppkommit därifrån
Citera
2020-10-10, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Finnarna backade undan när den senaste expeditionen ville filma vraket. De kan sjölagen=respekt.

Svenskarna skickade Ale som saboterade för en anhörig som ville ta upp kroppen efter sin döda fru för att uppfylla sitt löfte till henne=kränkning mot mänskliga rättigheter och olagligt.

Den svenska Kustbevakningens agerande både då och när Jutta Rabe ville dyka så lämnar nog en hel del att önska vad gäller att respektera internationell sjölag. Samtidigt förstår jag kanske Kustbevakningens agerande eftersom Sverige helt klart har ett större intresse att bevara gravfriden iom att det var så många svenskar som omkom.
Citera
2020-10-10, 22:40
Medlem
Odagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
1. Klockan kanske gick fel.
2. Han kanske ljuger.
3. Klockan kanske trillade ner av en normal krängning, det var ju storm ute.
O.s.v.
4. Skulle även kunna vara så att du är helt sopslut i roten, vilket förefaller ha låga odds..
Citera
2020-10-10, 22:43
Medlem
Matino35s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fontjaenkorv
En seriös fråga:

Det finns vissa i tråden som påstår att båten sprängdes, utsattes för bombhot osv, och jag säger inte att så inte kan ha varit fallet , men i så fall borde väl hela båten ha sprängts i bitar så ingenting varit kvar på båten? Jag tror hellre på på att något har slagit i skrovet så hålet uppkommit därifrån
Fy i helvete så jävla korkad du måste vara. Inte ens den där byggnaden i Libyen eller vilket land det nu var försvann helt när hela jävla hamnen sprängdes men nu tror du att hela Estonia skulle ha försvunnit? Du var ta mig fan en jävligt korkad en.

Kan båten ha sprängts, på sjöbottnen?
Senast redigerad av Matino35 2020-10-10 kl. 23:14.
Citera
2020-10-10, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Ingen aning men klockgrejen håller inte för något som bevis.

Vad mer utöver hålet skulle ha hänt då?

Det var beckmörkt vid olyckstillfället, så masten syntes inte.
Och även om den hade synts så är det långt ifrån säkert att de skulle ha kollat om masten fanns där, och de kunde lätt ha missat att den saknades eftersom det bara är en pytteliten grej och de hade en massa annat att tänka på.

Va? Du var med i ubåten som kolliderade med färjan? Ta din medicin.

Du verkar ha missat nått. Innan allt hänt så kan dom knappast ha missat att masten är där. Finns ju lampa på den oxå. Du tycker dom lätt kan missat det när saker o ting händer , jag tycker att dom inte kan ha missat det. Nog fan kopplar dom ihop 1+1 när dom får rapporter om vatten på bildäck o att masten med lampan inte syns.
Du kanske bör varva ner lite själv istället för att be folk ta sin medicin. TA det lugnt istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in