2020-10-10, 20:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura

Samtidigt ställer jag mig lite frågande till vissa poster, två (?) reservmotorer till 64 flygplan? Visst att logistikcenter kommer finnas hyfsat nära, men jag är extremt skeptisk till en regionalt centraliserad logistikkedja, och jag gissar att finnarna nog håller med mig här.

Det är nog bara initialt. Det är först när planen börjar bli gamla och antalet motorrevisioner ökar som man kan behöva fler reservmotorer.
Citera
2020-10-10, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vad är det för bra plan de skall köpa av Ryssland för astt försvara sig mot... vem skulle de försvara sig mot då? Sverige och Norge??

Ryssland gör jävla bra plan till under halva priset av USA. Vem är fienden i dina ögon?
Citera
2020-10-10, 20:33
Medlem
Citat:
Jag tror inte på F-35...

Det står mellan Boeing och SAAB detta...

SAAB offererade väl 64 Gripen och 2 Global Eye inom 10 miljarder, men jag har inte sett en exakt siffra.

Det är ett bra flygvapen i fred, men står det sig i krig mot ryskt LV vid gränsen, det är ju frågan.

Gripen har bra anti-LV egenskaper, men tillräckligt?
Saab har ju ett ordentligt EW-erbjudande till Finland, antagligen bättre än Growlern. Senast i Kauhava avslöjade Saab sin LADM.

https://www.saab.com/newsroom/press-releases/2020/saab-reveals-new-decoy-missile-for-gripen
Citera
2020-10-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är nog bara initialt. Det är först när planen börjar bli gamla och antalet motorrevisioner ökar som man kan behöva fler reservmotorer.

Skulle nog anta att man vill pressa priserna och få andra länder att investera i den europeiska underhållskedjan. Det känns i alla fall lite mera lockmart™.

Fler motorer kommer ju att behövas om man nu vill genomföra service i sitt egna land och inte behöva flyga till Norge/Danmark eller vad nu tanken är. Standardförfarandet måste ju ändå vara att man byter ut en motor under tiden som man servar den gamla.
Citera
2020-10-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEWBACK
Ryssland gör jävla bra plan till under halva priset av USA. Vem är fienden i dina ögon?
Så är det säkert, men huvudfienden är inte Sverige, Norge eller Estland, och det är nog inte en så bra idé att din huvudfiende känner till alla svagheter.
Citera
2020-10-10, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Så är det säkert, men huvudfienden är inte Sverige, Norge eller Estland, och det är nog inte en så bra idé att din huvudfiende känner till alla svagheter.

På vilket sätt är Ryssland ett hot mot Finland? Du är hjärntvättat av judemedia!
Citera
2020-10-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yiy
Verkar som Finland eventuellt väljer Amerikanska F-35. Hur bra är det att binda sig till USA?

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/02/10/lockheed-martin-lovar-langtgaende-industriellt-samarbete-om-finland-valjer-f-35

Verkar som Finland har att välja mellan 5 olika:
  1. Boeing Super Hornet
  2. Dassault Rafale
  3. Eurofighter Typhoon
  4. Lockheed Martin F-35 Lightning II
  5. Saab JAS 39 Gripen E

Vad borde väljas? Vad skulle Sverige valt?

Jag tycker de ska välja det coola som kan hoovra. Det är det coolaste.
Citera
2020-10-10, 21:29
Medlem
Citat:
Som finne kan jag säga direkt att fienden är Ryssland och har alltid varit Ryssland. Hälsningar till St Petersburg, hoppas vi får F-35 med JASSM-ER.
Citera
2020-10-10, 21:34
Medlem
Citat:
Jag tror inte på F-35...

Det står mellan Boeing och SAAB detta...

SAAB offererade väl 64 Gripen och 2 Global Eye inom 10 miljarder, men jag har inte sett en exakt siffra.

Det är ett bra flygvapen i fred, men står det sig i krig mot ryskt LV vid gränsen, det är ju frågan.

Gripen har bra anti-LV egenskaper, men tillräckligt?
Global Eye är ju bra i fredstid men mycket känsliga i krigstid. Om ryssarna tänker invadera Finland så kommer de utföra sabotage mot de två Global Eye så att de inte är tillgängliga.
Citera
2020-10-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MjukaDiamanter
Jag tycker de ska välja det coola som kan hoovra. Det är det coolaste.
F-35B har Finland inte frågat efter, och det har ej heller offererats av LM.
Citera
2020-10-10, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Jo, fast de är väl i stort sett EOL nu? Och dessutom gamla C-7, ingen match mot en Meteor.

Kommer dom kriga mot någon som använder meteor? Behöver dom nya robotar är det en smal sak att köpa in.
Citera
2020-10-10, 21:50
Medlem
Citat:
På vilket sätt är Ryssland ett hot mot Finland? Du är hjärntvättat av judemedia!
Nej, jag är medveten om historian, fast du skulle väl säga att det är judehistoria?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in