2020-10-10, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Eurofighter har 4st under varje vinge, en under flygkroppen samt 4st "inbyggda" balkar för radarjaktrobotar under flygkroppen.
Jag ger dig till hälften rätt, "wing-tip" på EF är väl inget egentligt balkläge? Och de under kroppen är ju väldigt specifika.
Citera
2020-10-10, 16:02
Medlem
Nu har jag läst erbjudandet mer i detalj, och det som slår mig mest är att det inte innehåller några BVR-robotar, och ingen Sidekick.
Citera
2020-10-10, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PanserPoes
Nu har jag läst erbjudandet mer i detalj, och det som slår mig mest är att det inte innehåller några BVR-robotar, och ingen Sidekick.

Finland har redan en hel del Amraam robotar.
Citera
2020-10-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Finland har redan en hel del Amraam robotar.
Jo, fast de är väl i stort sett EOL nu? Och dessutom gamla C-7, ingen match mot en Meteor.
Citera
2020-10-10, 18:20
Medlem
Tycker ändå att Boeings lista är väldigt konkurrenskraftig, 50 SH och 8 Growlers skojar man ju inte bort i första taget. I dagsläget lägger jag nog mina pengar på Boeing eller SAAB, EWAR förmågan kommer vara avgörande för Finland.

Samtidigt ställer jag mig lite frågande till vissa poster, två (?) reservmotorer till 64 flygplan? Visst att logistikcenter kommer finnas hyfsat nära, men jag är extremt skeptisk till en regionalt centraliserad logistikkedja, och jag gissar att finnarna nog håller med mig här.
Citera
2020-10-10, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Tycker ändå att Boeings lista är väldigt konkurrenskraftig, 50 SH och 8 Growlers skojar man ju inte bort i första taget. I dagsläget lägger jag nog mina pengar på Boeing eller SAAB, EWAR förmågan kommer vara avgörande för Finland.

Samtidigt ställer jag mig lite frågande till vissa poster, två (?) reservmotorer till 64 flygplan? Visst att logistikcenter kommer finnas hyfsat nära, men jag är extremt skeptisk till en regionalt centraliserad logistikkedja, och jag gissar att finnarna nog håller med mig här.
50 ensitsiga, 8 tvåsitsar och 14 Growlers, dock väldigt mycket över budget. Jag håller med dig, EW kommer att vara väldigt viktigt, och det saknas i stort sett i LM:s erbjudande.
Citera
2020-10-10, 19:55
Medlem
Citat:
Jo, 10 miljarder i Euro, bägge offerterna är över det med dagens kurs.

Dessa 10 miljarder euro ska därtill täcka kostnader för att införa det nya flygplanet.
Citera
2020-10-10, 20:04
Medlem
Citat:
50 ensitsiga, 8 tvåsitsar och 14 Growlers, dock väldigt mycket över budget. Jag håller med dig, EW kommer att vara väldigt viktigt, och det saknas i stort sett i LM:s erbjudande.

Kan de inte köpa in SAABs EW-poddar?? Okej, stealthegenskaperna försämras lite men...

Kanske SAAB kan ta fram poddar med stealth åt Lockheed??

Citera
2020-10-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Kan de inte köpa in SAABs EW-poddar?? Okej, stealthegenskaperna försämras lite men...

Kanske SAAB kan ta fram poddar med stealth åt Lockheed??

Säkert, men det är ju uppenbart att LM har skurit ordentligt i vapenpaketet för att få plats med de 64 planen de tjänar pengar på.
Citera
2020-10-10, 20:21
Medlem
Citat:
Säkert, men det är ju uppenbart att LM har skurit ordentligt i vapenpaketet för att få plats med de 64 planen de tjänar pengar på.

Jag tror inte på F-35...

Det står mellan Boeing och SAAB detta...

SAAB offererade väl 64 Gripen och 2 Global Eye inom 10 miljarder, men jag har inte sett en exakt siffra.

Det är ett bra flygvapen i fred, men står det sig i krig mot ryskt LV vid gränsen, det är ju frågan.

Gripen har bra anti-LV egenskaper, men tillräckligt?
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-10-10 kl. 20:24.
Citera
2020-10-10, 20:22
Bannlyst
If you can´t beat them join them! Finland skall självklart välja MiG plan. Billiga och bra.
Citera
2020-10-10, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JEWBACK
If you can´t beat them join them! Finland skall självklart välja MiG plan. Billiga och bra.

De har väl redan valts bort tror jag. Finland diskuterade ryska stridsflygplan i början, förmodligen av ren artighet.

Vad är det för bra plan de skall köpa av Ryssland för astt försvara sig mot... vem skulle de försvara sig mot då? Sverige och Norge??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in