• 1
  • 2
2020-10-10, 13:19
Medlem
WhaleMales avatar
Hej!
Tänkte blanda till lite cement för att hälla över tegelstenar när jag murar upp en liten vägg i källaren. kanske 50 cm hög. Den skall blockera vatten där.
Tankar på det?
Vad är det för skillnad på cements och murbruk?
Kan jag blanda till cement utan cementblandare?
Jag har inte gjort det här förut.
Citera
2020-10-10, 13:22
Medlem
Det går bra med en spann eller tunna
Citera
2020-10-10, 13:27
Medlem
Ska du "blocka" vatten så skulle jag gjuta och inte mura. Cement går att få vattentät, ett murverk av tegel och murbruk är knappast tätt.
Citera
2020-10-10, 13:31
Medlem
MacEbolas avatar
Gjut om det ska vara vattentätt.
Det finns färdiga betongblandningar att köpa där endast vatten ska tillsättas, då behöver du inte bekymra dig om cement, vatten, sand/grus/ballast.
Citera
2020-10-10, 13:57
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacEbola
Gjut om det ska vara vattentätt.
Det finns färdiga betongblandningar att köpa där endast vatten ska tillsättas, då behöver du inte bekymra dig om cement, vatten, sand/grus/ballast.

Tack för alla svar.

Ok, jag har aldrig gjort det heller. Hur gör man lättast det jag önskar? Tänkte att jag skulle ha en vägg på 30-50 cm (inte bestämt ännu hur hög exakt) och kanske 10 cm tjock? vattenbarriär.
Citera
2020-10-10, 14:41
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Hej!
Tänkte blanda till lite cement för att hälla över tegelstenar när jag murar upp en liten vägg i källaren. kanske 50 cm hög. Den skall blockera vatten där.
Tankar på det?
Vad är det för skillnad på cements och murbruk?
Kan jag blanda till cement utan cementblandare?
Jag har inte gjort det här förut.

Cement är pulvret (bindemedlet) du tillsammans med sand och vatten gör murbruk av. Det är alltså som mjölet i degen.

Det är enkelt att blanda cement, sand och vatten i en hink eller balja, helst med en omrörare kopplad till en borrmaskin.

Än enklare är det att köpa färdigt bruk på säck. Då behöver du bara tillsätta vatten och röra om.

Dock är ju varken tegel eller dess fogar vattentäta.
Citera
2020-10-10, 15:53
Medlem
Skit i tegelstenar. Bygg en stabil form i trä, tänk på att betongens utstickande kanter bör fasas av med en vinklad trälist. (Ska du kakla väggen så kan kanterna vara 90 grader) Du hittar säkert nån film om hur man kan bygga en form. Tänk på att en "fristående" vägg troligen behöver förankras golvet och i en annan vägg för att inte kunna rasa. Se till att denna förankring finns innan du gjuter fast skiten. Eventuellt behöver du armera lite också, om det inte är en väldigt liten mur.

Du behöver två stora hinkar, en på 20 liter att blanda i och en mindre att bara ha vatten i för att snabbt kunna rengöra verktyg. Bra att ha en brukblandare, dvs en stor eldriven visp. Att blanda mer än 100 kilo betong för helt för hand är tungt. Går säkert att hyra eller köp en billig visp på typ Lidl för ca 500.

Du behöver nån typ av, troligen mindre, murarslev som du kommer åt att jämna till toppen på muren med. Om formen har perfekt byggda ovankanter kan du dra av överflödig betong mot dem för att få en slät och vågrät ovansida. Vattenpass/lod behövs för att bygga formen rätt,

Mät och räkna ut formens inre volym i liter. En säck med färdig torr betong på 25 kg, ger ca 13 liter färdig betong. Se till att ha tillräcklig mängd hemma! En säck kostar typ 50 kr.

En hel säck plus lite vatten väger närmare 30 kilo - tungt att lyfta för en amatörmurare. Blanda en halv säck i taget och häll i formen. Vibrera för att få ut luftbubblor ur betonggröten. Jämna till ovansidan för hand. Låt betongen "brinna" några timmar. Skvätt på lite vatten då och då så att betongen hålls fuktig under några dygn.
Senast redigerad av Solitair 2020-10-10 kl. 16:00.
Citera
2020-10-10, 16:50
Medlem
Det låter ju inte så bra att du har vatten i källaren.
Citera
2020-10-10, 17:13
Medlem
Skaffa en skiva masonit eller plywood och en skyffel (ej spade). Skyffla och blanda runt torrt på skivan först, när det är jämngrått gör du en grop i högen där du tillsätter vatten. Ta upp betong runt om och strössla ner i vattnet, utan att bryta igenom så vattnet rinner iväg. Hacka och skyffla runt efter behag tills allt är jämnvått. Använd inte för mycket vatten.
Citera
2020-10-10, 18:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Skaffa en skiva masonit eller plywood och en skyffel (ej spade). Skyffla och blanda runt torrt på skivan först, när det är jämngrått gör du en grop i högen där du tillsätter vatten. Ta upp betong runt om och strössla ner i vattnet, utan att bryta igenom så vattnet rinner iväg. Hacka och skyffla runt efter behag tills allt är jämnvått. Använd inte för mycket vatten.

Ja, gammalt hederligt klassiskt blandningsförfarande när man inte har blandare och ska göra mycket.

Dock inte att rekommendera här då det handlar om en ovan murare som inte hinner göra av den mängden innan det brinner. Bättre då med hink/balja.
Citera
2020-10-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, gammalt hederligt klassiskt blandningsförfarande när man inte har blandare och ska göra mycket.

Dock inte att rekommendera här då det handlar om en ovan murare som inte hinner göra av den mängden innan det brinner. Bättre då med hink/balja.
Gjuter man i form går det åt mycket för vem som helst och man kan även blanda lite åt gången på marken. Det går ju även att använda en planteringsspade eller murslev på en bit kartong om man vill vara extra småskalig och budgetmedveten.
Citera
2020-10-10, 19:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Gjuter man i form går det åt mycket för vem som helst och man kan även blanda lite åt gången på marken. Det går ju även att använda en planteringsspade eller murslev på en bit kartong om man vill vara extra småskalig och budgetmedveten.

Fast nu handlar ju tråden om att mura tegel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in