2020-10-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad är det?
För två veckor sedan hade vi en diskussion om att FoHM sa att vi snittade med avrundat tal på an avliden per dag. Du och FoHM hänvisade till en icke fullständig kurva på bekräftelse datum, denna sluttade alltid neråt och går inte att använda om man vill se till den senaste veckan. I denna diskussionen frågade du mig exakt samma fråga nu som då och jag svarade dig redan då. Läs om det svaret i stället.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Dina siffror stämmer inte med i genomsnitt 3 per dag de senaste 4 veckorna. Att du gissar är väl ok men du vet inte.
---
Jag skrev 2 om dagen och att det nu har gått upp till 3 om dagen. Men låt oss ta upp detta igen om en månad. Få se då om jag hade rätt med att det var som lägst genomsnitt 2 om dagen och nu 3 om dagen eller om du och FoHM har rätt med att det dör egenomsnit en om dagen nu eller för någon vecka sedan.
Vinner du ska jag ge dig en stor puss!!!

Det var tre om dagen jag frågade efter och ditt påstående om att det gått upp till tre om dagen. Läs igen, jag har aldrig sagt något annat, eller blandat in FHM.
Citera
2020-10-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Otroligt intressant att det är en fallande tendens sedan vecka 37, trots kraftigt ökande fall. Kan iofs komma in ytterligare något fall för vecka 40, så låt säga att det ligger oförändrat. Man slutar inte direkt tänka på mutationen av dessa siffror.

Den kommer säkert öka lite och ligga strax under eller runt 2.
Citera
2020-10-10, 17:23
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Otroligt intressant att det är en fallande tendens sedan vecka 37, trots kraftigt ökande fall. Kan iofs komma in ytterligare något fall för vecka 40, så låt säga att det ligger oförändrat. Man slutar inte direkt tänka på mutationen av dessa siffror.
Det har intre med nån mutation att göra. Eftersom 90% av alla som dör är över 70 år så är det ganska enkelt att förstå. Smittspridningen är minimal bland 70+ och har inte ökat mer än marginellt. I alla andra åldersgrupper stiger smittspridningen ganska brant. Det är bara att kolla statistiken. Dödsfallskurvan följer antal smittade som är 70+ i princip perfekt.
Citera
2020-10-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är som att säga att man är en sämre bilförare för att man använder bilbälte. Anledningen att USA drabbats hårdare är att det är en större del av befolkningen som är idioter än i Sverige. Det finns idioter överallt men om det finns 10% fler idioter på ett specifikt tätbefolkat område under en pandemi kan det leda till en väldigt stor smittspridning.
Japp. Kolla bara på New York. Epicentrum av viruset i början efter att dom körde maskmandat så drog dom ner smittan otroligt mycket. Munskydd fungerar och det sägs att omkring 100k liv kunde ha räddats med det. Men folk tog inte pandemin på allvar, speciellt inte presidenten.
Citera
2020-10-10, 17:26
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kan ju bero på att ansiktsmasker hos allmänheten, i praktiken, ger ett sämre skydd. Detta beror inte på maskerna, i sig, utan för att de som bär den typen av mask får en falsk känsla av trygghet och lättare än andra ger sig in i situationer med trängsel där det är svårt att hålla avstånd. Detta trots att det i teorin, (läs laboratorietester), masker, åtminstone, kan försvåra för en själv att smitta andra.

Och vilket vetenskapligt utbildad statstjänsteman har hävdat just detta?

Munskydd ger givetvis inte ett sämre skydd, utan bättre. Att sedan applicera annan data, mönster eller kausaliteter på sitt argument är ju i paritet med IQ-fiskhuvud.
Citera
2020-10-10, 17:29
Medlem
Citat:
Den kommer säkert öka lite och ligga strax under eller runt 2.

Rimligen gör den det. Men med ett omuterat virus så ska den öka till 4 som allra minst. Kanske kommer det inom någon/ett par veckor. Känns dock som om det är vad alla sagt i en månad nu, att ökningen kommer inom ett par veckor.
Citera
2020-10-10, 17:29
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det har intre med nån mutation att göra. Eftersom 90% av alla som dör är över 70 år så är det ganska enkelt att förstå. Smittspridningen är minimal bland 70+ och har inte ökat mer än marginellt. I alla andra åldersgrupper stiger smittspridningen ganska brant. Det är bara att kolla statistiken. Dödsfallskurvan följer antal smittade som är 70+ i princip perfekt.

Och hur kommer det att se ut för alla 70+ närmaste månaderna? Med tanke på all inomhusmiljö och att viruset sprids lättare under vinterhalvåret och inomhusmiljö?
Hur har ni tänkt då att det kommer se ut?
Citera
2020-10-10, 17:32
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är som att säga att man är en sämre bilförare för att man använder bilbälte. Anledningen att USA drabbats hårdare är att det är en större del av befolkningen som är idioter än i Sverige. Det finns idioter överallt men om det finns 10% fler idioter på ett specifikt tätbefolkat område under en pandemi kan det leda till en väldigt stor smittspridning.

Ja, kör man, regelmässigt, vårdslösare, bara för att man har bilbälte på sig, så skulle bilbälte, i denna liknelse, som inte är precis, kunna öka risken för att råka ut för en trafikolycka.
Citera
2020-10-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross

Visst bidrar det, men för någon månad sedan var det också en övervikt bland yngre. Är det ännu lägre medelålder nu? Kanske något med alla studentkluster, men de flesta studenter har kontakt med sina föräldrar,svärföräldrar etc.
Citera
2020-10-10, 17:35
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det var tre om dagen jag frågade efter och ditt påstående om att det gått upp till tre om dagen. Läs igen, jag har aldrig sagt något annat, eller blandat in FHM.
Det var två veckor sedan och jag gav dig två länkar, nys postade jag om svaret till dig. Vad är det du inte för står med dem? Vilken av länkarna är dåliga? Och varför citerar du inte om det svaret? Men det handlar ju om Rapport datum för två veckor sedan så det är ju inte slutliga siffror. De vet vi ju inte fören i framtiden när bekräftelse siffrorna är klara.

Jag fattar inte alls vad det är du menar, eller vad det är du vill komma.

Nu länkar jag om mitt svar. Läs det svaret. Kanske du inte såg det...
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-10-10, 17:38
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, kör man, regelmässigt, vårdslösare, bara för att man har bilbälte på sig, så skulle bilbälte, i denna liknelse, som inte är precis, kunna öka risken för att råka ut för en trafikolycka.

Men det är inte så. Vi vet att munskydd minskar risken både för de som använder dem och de som befinner sig runtomkring. Istället för att hänvisa till länder som inte respekterar munnskyddsetiken som Spanien, Frankrike och USA så kan du titta på hur det står till i Taiwan, Sydkorea och Japan. Alla tre länder som folk var ganska kvicka att döma ut i början när viruset slog till där men där folk använder munnskydd korrekt och respekterar reglerna.
Citera
2020-10-10, 17:38
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Munskydd ger givetvis inte ett sämre skydd, utan bättre. Att sedan applicera annan data, mönster eller kausaliteter på sitt argument är ju i paritet med IQ-fiskhuvud.

Jag skulle nog rekommendera dig att tala väldigt tyst om IQ, speciellt i jämförelse med Anders Tegnell, och ännu mer vad gäller värdekapacitet, (förenklat: hur holistisk syn man har, både vad gäller människan och samhället). Sedan tillkommer, förstås, också förmåga till långsiktig analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in