2020-10-10, 16:28
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sverige stängde inte ner och fick ingen överbelastad vård. Så det är inget argument. Förmodligen är politiker onda som vill stjäla frihet.

Sverige hade visst överbelastad vård. Det var mängder som inte fick vård för att det inte fanns intensivplatser. Allt det där snacken om tälten som inte behövdes var bara en plojgrej, de användes inte för de inte hade personal för dem, inte för att det inte fanns patienter.
Citera
2020-10-10, 16:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan bara hålla med dig. Hyckleri är vad det handlar om. En regering bestående av SD, KD och M tror jag hade agerat annorlunda. Åtminstone inledningsvis i pandemin. Vi hade nog agerat mer som Norge och Finland gjorde.

Ja. Ebba har ju visat på gott omdöme.
Citera
2020-10-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja, FoHM sa att vi snittade på 1 avliden per dag. De sa inte mellan 1 och 2. De sa 1, de avrundade till heltal. Det framgår ju också i resten av våran tidigare diskussion att det är avrundade tal vi pratar om. Är det det du menar med Nja? Eller är det att jag hänvisade till rapport datum när jag visade på att det var inte troligt att vi kommer landa på så lite som en avliden per dag i snitt avrundat till heltal? Vilket är en del av det du nu citerade i våran diskussion.

Jag menar att vi snittar avrundat på 2 avlidna som minst under dessa som FoHM sa 1. De körde samma grej som dessa 60 om dagen och kanske de lyckades lura några lätt lurade.

Det är ju bara vecka 35 som kan bli 1 avrundat men det behövs ju bara en till avliden för att det ska bli 2.

Vad håller du på med? Vad är det som är så oklart? Kan vi inte bara ta det när vi vet om det är så himla intressant..

Om smittan ökar är det inte konstigt om de avlidna också ökar men vi vet att eftersläpningarna är jätte stora och har till ock med ökat sedan i våras. Så inte fören mer en en månad vet man hur veckorna blev (och knappt ens då). Sedan sitter ju FoHM på en del avlidna som de klumpar i hopp släpper. Senaste gången de gjorde det var väl vecka 36 så det borde väl börja bli dags igen.

Men jag tror fortfarande att vi snittar på 3 avrundat nu och att det gått upp lite. Sedan vi snittade på 2 avrundat enligt mig och 1 avrundat enligt FoHM.

Som sagt om du minns så frågade jag efter dina uppgifter om 3 per dag. Inget annat.
Citera
2020-10-10, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Sverige stängde inte ner och fick ingen överbelastad vård. Så det är inget argument. Förmodligen är politiker onda som vill stjäla frihet.

Hört talas om vårdskulden, tiotusentals inställda operationer, utbränd personal, personalflykt och logistisk kollaps?

Det har varit uppenbar överbelastning.

Jag såg skiten inifrån och överdriver inte.

Coronakrisen var en katastrof för vården.
Citera
2020-10-10, 16:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Ja, hon stod upp för Sverige när hon sade att regeringen med berått mod hade släppt in smittan i Sverige.
Citera
2020-10-10, 16:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt om du minns så frågade jag efter dina uppgifter om 3 per dag. Inget annat.
Vad är det?
För två veckor sedan hade vi en diskussion om att FoHM sa att vi snittade med avrundat tal på an avliden per dag. Du och FoHM hänvisade till en icke fullständig kurva på bekräftelse datum, denna sluttade alltid neråt och går inte att använda om man vill se till den senaste veckan. I denna diskussionen frågade du mig exakt samma fråga nu som då och jag svarade dig redan då. Läs om det svaret i stället.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-10-10, 17:01
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt

Och vad har statsministern visat på? Genom att inte visa sig, uttala sig och lämna ansvar åt andra. Är det gott omdöme av en statsminister? Ska vi gå ner på enskild personnivå kan vi ju diskutera hur långt som helst. Det handlar väl främst om ett övergripande tag (ellericketag) från regeringens håll i pandemin. Att Ebba festade, ja, det är väl ganska tillåtet i Sverige. Men nu försöker media i all sin vänstervridna makt att vända allt åt typ Ebba och Trump.

Ni är patetiska, för ni förstår er inte på ekonomi och vad som följer med det i goda lag.
Citera
2020-10-10, 17:03
Medlem
arbetets avatar
Jag sa att vi kanske skulle hålla koll på Skåne:

Coronautbrott på tre äldreboenden i Malmö: ”Vi avråder från besök”
Tre äldreboenden i Malmö har drabbas av coronautbrott. På ett ställe har sju äldre smittats.
– Vi har informerat anhöriga och avråder dem från besök, men har ingen laglig rätt att stänga för besökare, säger Helen Martinsson, avdelningschef för särskilda boenden i Malmö stad.
https://www.sydsvenskan.se/2020-10-10/coronautbrott-pa-tre-aldreboenden-i-malmo-vi-avrader-fran

Det är oroande!

Speciellt som att man i Skåne faktiskt varit försiktig och vidtagit åtgärder.
Citera
2020-10-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det ligger fortfarande mellan 1-2, kan inte se att du kommer till 3 döda/vecka under perioden:

v35 - 1,43
v36 - 1,71
v37 - 1,86
v38 - 1,71
v39 - 1,57
v40 - 1,43

Otroligt intressant att det är en fallande tendens sedan vecka 37, trots kraftigt ökande fall. Kan iofs komma in ytterligare något fall för vecka 40, så låt säga att det ligger oförändrat. Man slutar inte direkt tänka på mutationen av dessa siffror.
Citera
2020-10-10, 17:11
Medlem
Nu är jag trött på Corona. Låt oss leva och ha kul. Vi lever bara en gång. Tråkigt kan man ha i graven
Citera
2020-10-10, 17:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Det som Stockholms nation skulle ha var dessutom inne vad jag förstår. Vita huset hade för två veckor sedan ett evenemang UTOMHUS som gjorde att majoriteten som var med insjuknade. Där kan man undra vad som hände då viruset bör smittats mindre utomhus än inomhus. Alla gick väl inte och kramade varandra som jag sett bild på en senator göra.

Varför har USA drabbats hårdare än Sverige? De har striktare regler kring användning av mask än oss

Kan ju bero på att ansiktsmasker hos allmänheten, i praktiken, ger ett sämre skydd. Detta beror inte på maskerna, i sig, utan för att de som bär den typen av mask får en falsk känsla av trygghet och lättare än andra ger sig in i situationer med trängsel där det är svårt att hålla avstånd. Detta trots att det i teorin, (läs laboratorietester), masker, åtminstone, kan försvåra för en själv att smitta andra.

Och vilket vetenskapligt utbildad statstjänsteman har hävdat just detta?

Citera
2020-10-10, 17:21
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Kan ju bero på att ansiktsmasker hos allmänheten, i praktiken, ger ett sämre skydd.

Det är som att säga att man är en sämre bilförare för att man använder bilbälte. Anledningen att USA drabbats hårdare är att det är en större del av befolkningen som är idioter än i Sverige. Det finns idioter överallt men om det finns 10% fler idioter på ett specifikt tätbefolkat område under en pandemi kan det leda till en väldigt stor smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in