Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Ni har verkligen hakat upp er på det där med "ojämlikt".
Tycker du verkligen det är så konstigt? När det där yttrades hade vi ingen smittspridning. Om man har ett batteri av åtgärder att ta till, så försöker man först med åtgärderna som inte slår orättvist hårt mot utsatta grupper. Common sense och medmänsklighet.
När smittspridningen väl tog fart så nådde man snabbt den punkt då även de ojämlika åtgärderna måste tas till. Vilket man också gjorde, utan att tveka. Så jag förstår inte varför ni fortsätter piska den här käpphästen.
Jag gillar inte heller identitetspolitik, men jag är glad att jag bor i ett land där staten bryr sig även om fattiga människors hälsa.
Behöver inte ens handla om medmänsklighet, jobbar man med folkhälsa måste man vara medveten om att ojämlika livsvillkor i sig är skadliga för folkhälsan. Så då får man ju välja när de positiva effekterna med den ojämlika åtgärderna överväger de negativa.
Ur folkhälsosynpunkt är det bättre om alla är lika fattiga (ner till viss nivå naturligtvis) eller lika rika än om vissa är fattiga och vissa är rika.
Det är därför det finns relativt fattiga länder där folkhälsan är god, samt rika länder med en usel folkhälsa, som USA.