2020-10-10, 01:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kyla verkar vara virusets rätta element ja. Vi ser ju hockeylag som blir smittade nu, det är ungefär som en kalifornisk skogsbrand hur det drar fram i ishallarna.

Vi får hoppas på en mild vinter!

Ja en mild och fuktig vinter är nog bästa vi kan önska oss i nuläge. Där har vi väl dessutom hyfsade möjlighet att bli ”bönhörda”.
Citera
2020-10-10, 01:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Officiell dödsstatistik för influensa 2018: 652 (källa SoS)
Antal döda 2018 (hög influensasäsong) vecka 1-20 minus motsvarade 2019 (låg influensasäsong): 3230 (källa SCB)

För covid-19 tom vecka 32 var antalet fall 5733 och uppmätt överdödlighet 6448.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-34-final-v2.pdf

Ska vi då tolka sars-cov2 som minst/lika/mer eller dubbelt så dödlig som influensa?
Citera
2020-10-10, 01:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornhagberg
Folk fokuserar på vitamin d när i själva verket vitamin c är flerfaldigt mycket effektivare.

Vitamin c blir en oxidant i höga doser. 10 - 100 gram är vanliga orala doser. Intravenöst har så låg dos som 6,5 gram visat sig ge effekt. 50 gram intravenöst i tidigt skede är extremt effektivt.

Lägg till vitamin b1 och dexamethasone så är skyddet mot sepsis nästan 100 igt.

Har använts i vårat grannland med stor framgång.

En annan behandling är såklart ivermektin som visat sig vara otroligt i jmfl med remdesivir.

En tredje är som verkar vara absolut mest potent är ozone autohemeterapi.

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.06.03.20117994v3

Vi som följt detta i media ser att det här är en plandemic utan tvivel.

För egen del har jag sedan i februari kört en ”cocktail” medels relativt höga doser av D2/K3, Zink, samt askorbinsyra.
Citera
2020-10-10, 01:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uolssonhbg
Virus hänger kvar i luften längre tid ju lägre luftfuktighet det är. På vintern är den mycket lägre.Så det blir större smittspridning på vintern. Gäller även för vanlig influensa. Så det är bara att hålla längre avstånd på vintern!

Kylan och låg luftfuktighet är absolut en betydande faktor, men influensorna får ofta ett R-värde under ett redan i månadsskiftet februari/mars. Februari är vår kallaste vintermånad, vilket tyder på att det är ytterligare ett gäng faktorer som är väsentliga för virusets maximala smittspridning. UV-strålningen, eller brist på den samma, tror jag platsar i det gänget.
Citera
2020-10-10, 02:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja givetvis måsta det gälla där..och även IKEA??? Det kommer en jul snart..det blir spännande se hur det går.
Andra vågen är ju här man kan ju alltid hoppas att Folkhälsomyndigheten regeringen bommar igen Ullared innan december.
Citera
2020-10-10, 03:38
Medlem
Kämpendahls avatar
Såklart att alla glada studenter ska få ha lite kul. I helgen ska 400 studenter fira "Stocktoberfest" i Uppsala.
"En studentfest med runt 400 deltagare är planerad i Uppsala, en av de orter med virusutbrott bland studenter som Folkhälsomyndigheten pekar ut.

Det handlar om Stockholms nation som på lördagen ska fira "Stocktoberfest", en sedvanlig hyllning till den tyska ölhävarfestivalen Oktoberfest, rapporterar SVT Nyheter Uppsala.

Markus Hellgren, förste kurator vid Stockholms nation, känner sig trygg med att det inte blir någon smittspridning:

– Absolut. Det är något vi bedriver många dagar i veckan där polis och andra myndigheter varit här och observerat – de har inte haft några vidare anmärkningar på oss, säger han till SVT.

– Det är väldigt hårt på att sällskap bokar i förväg. De kommer att sitta vid bord med avstånd emellan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgG8xw/studentfest-for-400-i-virusklustrets-uppsala

Varför skulle studenterna - Sveriges elit och framtid - lyssna till ministern för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans uppsträckning, där hon uppmanar studenter att skärpa sig, ta ansvar och inte festa bort sin och andras utbildning?
Citera
2020-10-10, 05:01
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du kan ju läsa på lite också och inte ge råd som eventuellt kan vara farliga:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/c-vitamin?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Att rekommendera 100 gram är i mina ögon helt sjukt. 1 gram, ok, 2 gram jomenvisst. 100 gram?
Vad motsvarar det i apelsiner, +100 kg? Lycka till med att sätta i dig det!

Du menar på fullt allvar att man ska sätta i sig >3 sådana kartonger om dagen:
https://www.fruugo.se/emergenc-1000-mg-vitamin-c-super-orange-30-ea-/p-51327706-103093343?language=en&ac=croud
Det är ju för fan ett heltidsjobb, för att inte snacka om apelsinerna!

Har du genomgått grundskolans matematik?

Varför skriver du i den här tråden när du besitter samma kunskaper om hälsa som en 5 åring.

Det är helt meningslöst att sitta och gatekeepa establisemangets lögner 2020 det ska du ha helt klart för dig.

Så knip käft för du bidrar med exakt noll.
Citera
2020-10-10, 05:09
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För egen del har jag sedan i februari kört en ”cocktail” medels relativt höga doser av D2/K3, Zink, samt askorbinsyra.

Bra val. Sepsis är en stor del av orsaken till dödsfall hos cov-19 patienter.Här har du ett vittnesmål från en svensk läkare som jobbar i Norge:

Citat:
Jag har under många år arbetat som vikarie på ett sjukhus i Norge, Volda sjukhus, där vi sedan c:a 3 år har behandlat patienter som inlagts på Intensivvårdsavdelningen för septisk chock med en kombination av intravenöst C-vitamin 1,5 g x 4 + Thiamin 200 mg x 2 och Salu-Cortef 50 mg x 4 i fyra dagar. Patienterna har inkluderats i denna behandlingsstrategi utifrån SOFA-score och blodtrycksfall <90 systoliskt trots 2 L kristalloid vätska. Hittills har vi behandlat 69 patienter och resultaten har varit häpnadsväckande, minst sagt. Jag har ju sysslat med sepsis och septisk chock i 40 år och som alla vet blir det ofta som om hela havet stormar. Här sätter man in behandlingen tidigt och nästa morgon sitter patienten på sängkanten och dricker kaffe och äter smörgås. Ungefär så. Det tog mig bara 3 patienter för att bli övertygad om att detta var något alldeles exceptionellt.

Sture Blomberg, docent, anestesi & intensivvård, seniorvikarie

Länk (Läs kommentarerna):
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/bor-inte-dod-vara-ett-primart-utfallsmatt-i-sepsisstudier/

I Sverige får du inte ge den billiga och mycket effektiva behandlingen.
Citera
2020-10-10, 05:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Såklart att alla glada studenter ska få ha lite kul. I helgen ska 400 studenter fira "Stocktoberfest" i Uppsala.
"En studentfest med runt 400 deltagare är planerad i Uppsala, en av de orter med virusutbrott bland studenter som Folkhälsomyndigheten pekar ut.

Det handlar om Stockholms nation som på lördagen ska fira "Stocktoberfest", en sedvanlig hyllning till den tyska ölhävarfestivalen Oktoberfest, rapporterar SVT Nyheter Uppsala.

Markus Hellgren, förste kurator vid Stockholms nation, känner sig trygg med att det inte blir någon smittspridning:

– Absolut. Det är något vi bedriver många dagar i veckan där polis och andra myndigheter varit här och observerat – de har inte haft några vidare anmärkningar på oss, säger han till SVT.

– Det är väldigt hårt på att sällskap bokar i förväg. De kommer att sitta vid bord med avstånd emellan."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zgG8xw/studentfest-for-400-i-virusklustrets-uppsala

Varför skulle studenterna - Sveriges elit och framtid - lyssna till ministern för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans uppsträckning, där hon uppmanar studenter att skärpa sig, ta ansvar och inte festa bort sin och andras utbildning?

Hur kan du kalla studenterna för Sveriges elit? Om du inte är ironisk så är det bland det roligaste jag har hört på länge! 😂😂😂😂

Har du inte läst studien som säger att många inte ens kan uttrycka sig i skrift?
Senast redigerad av KnackeredVonAnka 2020-10-10 kl. 05:40.
Citera
2020-10-10, 05:34
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Sjukt, är väl Frankrike som är värst drabbat just nu sett till antalet nya smittade.
20 000+ nya fall igår

Jag undrade vilka slags begränsningar Frankrike satt in. Nedan är en bra länk. De tycks ha mer precisa åtgärder än vi. T ex verkar det som om vissa evenemang upp till 1000 pers fortfarande är tillåtna. Jag ser inga begränsningar avseende skolor annat än att jag förmodar det är maskkrav som gäller.

20 000 på en dag är riktigt mycket. Även dödsfall, IVA-fall och sjukhusinläggningar ökar. Räcker åtgärderna som Frankrike vidtagit?

https://www.gouvernement.fr/en/coronavirus-covid-19#:~:text=Restrictions%20and%20Requirements%20in% 20Metropolitan,the%20virus%20is% 20circulating%20freely.&text=69%20departments%20ar e%20in%20Alert,the%20spread%20of%20the%20virus.
Citera
2020-10-10, 06:18
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
20 000+ nya fall igår

Jag undrade vilka slags begränsningar Frankrike satt in. Nedan är en bra länk. De tycks ha mer precisa åtgärder än vi. T ex verkar det som om vissa evenemang upp till 1000 pers fortfarande är tillåtna. Jag ser inga begränsningar avseende skolor annat än att jag förmodar det är maskkrav som gäller.

20 000 på en dag är riktigt mycket. Även dödsfall, IVA-fall och sjukhusinläggningar ökar. Räcker åtgärderna som Frankrike vidtagit?

https://www.gouvernement.fr/en/coronavirus-covid-19#:~:text=Restrictions%20and%20Requirements%20in% 20Metropolitan,the%20virus%20is% 20circulating%20freely.&text=69%20departments%20ar e%20in%20Alert,the%20spread%20of%20the%20virus.
Spanien rapporterar in +241 döda igår.
Citera
2020-10-10, 06:18
Medlem
En radiointerju med Lena Einhorn, en av "de 22". Om FHM och coronahantering cirka andra hälften av intervjun. Mycket om munskydd.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1578144

Intressant att Einhorn nämner att ögonläkare arbetar utan munskydd. FHMs gd Johan Carlsson nämnde optiker och munskydd i något sammanhang häromsistens. Drar slutsatsen att oro spridit sig bland optiker och kanske även kunder. Eventuellt har optiker blivit sjuka i corona. Optiker har nog diskuterats på FHM.

I vilket fall som helst så dog den larmande ögonläkaren i Wuhan av corona. Enligt medieuppgifter hade han fått smittan från en gråstarrpatient. Ändå hade han larmat om corona på webben och uppmanat kollegor att använda skyddsutrustning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in