2020-10-09, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ycwm
Såg ett youtubeklipp för någon dag sedan där någon i kommentarerna verkade väldigt kunnig och skrev ett par ganska långa inlägg med intressant fakta. Försökt hitta det igen men lyckas tyvärr inte. Någon här som kanske känner igen?

Men kort sagt skapade den kraftiga slagsidan problem med signalen, och det var inte först Estonia började använda walkitalkies som de fick kontakt, och jag uppfattar det som att det är därifrån man börjar höra i de inspelningarna som finns mest tillgängliga. Iom att slagsidan var så pass kraftig var det andrekaptenen som befanns sig på "den övre sidan" på bryggan om du förstår vad jag menar, som fick luta sig mot dörrkarmen för att hålla sig på plats och kunna sköta kommunikationen. Detta var bland annat anledningen till att de inte kunde ange position och sa att det var blackout. Men kordinaterna fanns tydligen i mitten av bryggan, problemet var att han inte kunde ta sig dit och sedan tillbaka igen för att lutningen var så kraftig. Så småningom lyckades någon annan i besättningen ta sig dit och passa kordinaterna till andre kaptenen som sköter kommunikationen, därför ska man tydligen kunna höra någon mer som anger dessa vid samma tillfälle i inspelningen.

Yes jag förstår vad du menar. Med andra ord sände Estonia Mayday innan som Mariella hört. Något som vi i klippen inte fått höra. bara från punkten du anger
Citera
2020-10-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det vet jag, det har jag full koll på. Men samma fartyg gick förut med Viking Sally som namn.

Så vart vill du komma? Anropen gjordes inte enligt regelboken eller?
Citera
2020-10-09, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Så vart vill du komma? Anropen gjordes inte enligt regelboken eller?

Det var mycket som inte gjordes enligt boken den dagen, men så är det ibland.
Men Mayday var riktat till Europa, därav blev Europa OSC.
Citera
2020-10-09, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det var mycket som inte gjordes enligt boken den dagen, men så är det ibland.
Men Mayday var riktat till Europa, därav blev Europa OSC.

En annan orsak till att Europa blev OSC lär ha varit det att kaptenen på Europa kunde både svenska, finska och engelska. Iom att Mariellas kapten var från Åland så var hans kunskaper i finska antagligen ganska begränsade.
Citera
2020-10-09, 23:17
Medlem
ycwms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Yes jag förstår vad du menar. Med andra ord sände Estonia Mayday innan som Mariella hört. Något som vi i klippen inte fått höra. bara från punkten du anger

Ja möjligen, i alla fall förklara förvirringen. Letat men hittar tyvärr inte. Men kort sagt så ska Estonia först försökt nå fram men inte lyckats pga dålig signal, tredje styrman Andreas Tammes ska då genom walkie talkie lyckats få kontakt och sköter därifrån kommunikationen då han befinner sig högst upp
Citera
2020-10-09, 23:51
Medlem
Turphiees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Ja 42% av alla vrak är skadade av fiskeutrustning. Det har alltså hänt på 1,3 miljoner unika vrak, troligt är att flera av dem blivit träffade flera ggr.

Om det du säger stämmer så är det ändå 1,3 miljoner ggr så sannolikt att fiske har skadat vraket

https://www.independent.co.uk/hei-fi/entertainment/scientist-warns-trawler-damage-shipwrecks-will-result-archaeological-catastrophe-8009381.html

Var är nu din källa?

Finns länkat längre bak i tråden (mimns inte av vem). Där framfick ett axplock av ubåtar som krockat med ytgående fartyg (och tvärtom).
I övrigt så är det tillåtet att bottentråls på 95% av Östersjön, men görs bara på 20% av den ytan. Rätt liten chans att just Estonia skulle vara ivägen.

https://fiske.zaramis.se/2018/05/04/omfattande-forbud-mot-bottentralning-i-sverige/
Citera
2020-10-10, 00:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vi vet exakt när mayday sändes, det är det nästan det enda vi vet med 100% säkerhet. Rapporten anger att det var stark lutning redan 23 minuter innan mayday. Det är inte normalt, sedan kan människor sagt a,b,c och d.

Jag tror att man får olika vittnesmål ifrån samma händelse, så att vittnesmål skiljer sig är normalt.
Vi har också vittnesmål från besättningen och passagerare om oljud från fören långt innan slagsidan, vid 00:45 eller ännu tidigare. Sedan har vinden berömda väckarklockan som skall ha stannat på 01:02 pga slagsida. Och ECR-evakueringen kan inte ha ägt rum efter 01:15; där är HSVA-rapporten väldigt övertygande.

En intressant detalj är VM Lindes vittnesuppgifter. Först har han undersökt rampen ca 00:55 (och blir sedd från ECR) sedan kommer han till bryggan vid omkring vaktavlösningen 01:00. [Det tänker jag är en relativt säker tidsangivelse. Möjligen kan man tänka sig att han är sen, men vill dölja det, men tidig är det svårt att se att han är och sedan ljuga om det]. Sedan lämnar han bryggan strax efter 01:00 för att undersöka bildäck. På väg ner är det redan slagsida så pass att passagerare ber om hjälp. Han säger att han måste stanna vid informationsdisken för att de skall låsa upp bildäck och då lutar det så mycket att saker ramlar omkull [att han inte kan låsa upp själv verkar mycket märkligt, men det är återigen en konstig sak att hitta på]. Vad kan klockan vara nu? 01:05-01:07 kanske?

Men i ECR säger 3M att den kraftiga slagsidan inte uppstår förrän 01:15 så VM Linde och de tre i ECR kan inte gärna ha rätt om tiderna. Jag hamnar kanske någonstans mittemellan JAIC och SSPA/HSVA. Om slagsidan började redan 01:00 är det svårt att se hur VM skickas ner till bildäck med en ”rutin-order”. Konstiga ljud och slagsida borde ha ringt alla möjliga alramklockor.

Jag är helt enig med dig om slagsidan och Mayday-anropet. Jag har alltid undrat vad f-n de pysslade med på bryggan efter att slagsidan inträffade och om slagsidan var 30 grader 01:07, vad väntade de på?. Samtidigt är det bara att konstatera att de inte agerade rationellt: ’Häire häire...’ och ’Mr Skylight’ ropades t.ex. ut flera minuter före Mayday-anropet. Kanske var de för upptagna med att göra sin babords-manöver för att räta upp skeppet. Eller så ville befälhavaren lösa det själv in i det sista.
Citera
2020-10-10, 01:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
De är klarlagt genom hydrostatiska beräkningar att Estonia bara kan få >30 grader slagsida om det finns (mycket) vatten på bildäck (eller ännu högre upp), se t.ex http://www.estoniasamlingen.se/SSPA/1_Definition_of_foundering_scenarios_CFD_Computati ons_and_validations_Comprehensive_modelling.pdf, s.42, Fig. 7-11. Det är ju inte så konstigt, för fartyg konstrueras så att de skall ha rimlig stabilitet även om de skulle ta in vatten under vattenlinjen pga t.ex. en grundstötning.

Frågan om lastförskjutning studerades av JAIC och slutsatsen var att den kunde motsvara endast 10% av de 2000 ton som krävs för 30 grader slagsida. Det beror på att lastbilarna stod tätt packade så de kan bara förskjutas ett,par meter, medan vattnet kan röra sig nästan obegränsat.

Baserat på allt vi vet så kunde Estonia bara kantra med 1000-2000 ton vatten på bildäck, det är faktiskt inte svårare än så. Frågan är hur vattnet hamnade där.

Handlar dessa maximala 25% också om intitialstabilitet vid läcka under alla omständigheter då? Haverikommissionen skriver att "stabiliteten skulle varit sämst i vattenfyllningens inledande skeden.." ( s. 163)

Vi har ju som sagt också redan betydligt med vatten på bildäck som vid krängningen förvärrar slagsidan, en viss mindre slagsida när fartyget lämnar hamn, lasten som flyttar sig och rullningen som kommer sig av att fartyget svängt babord och vind och vågor kommer från styrbordssidan.

Jag förstår att fartyg som du skriver är konstruerade för att inte sjunka av en plötslig kraftig slagsida och givetvis att stabiliteten allmänt ökar av tyngd långt ned i fartyget och vice versa blir instabilt av tyngd högre upp. Men skulle aldrig fartyget kränga djupare under några väderomständigheter och manövrar exempelvis? Är det alldeles givet slutsatsen av stabilitetskurvorna i rapporten?

En läcka i skrovet kommer inte att sänka fartyget genom att det kapsejsar och det kommer aldrig nå några större permanenta slagsidor av det så som rapporten konstaterar.

Men här finns det ju som sagt eventuellt ytterligare faktorer som att fartyget också direkt vis slagsidan börjar ta in vatten på bildäck, genom akterporten och den långa vertikala läckan som även innefattar bildäck. Du tycks mena att det ändå bara kan röra sig om försumbara mängder, även kombinerat med vatten som redan finns på bildäck vid slagsidan.
Citera
2020-10-10, 01:22
Medlem
Kan bogporten plockats av i efterhand för att man skulle kunna få ut det som fanns pålastat sist på färjan, dvs de fordon man väntade in strax innan avfärd (alt enbart innehållet i dessa)?
Citera
2020-10-10, 02:01
Medlem
Det här börjar bli rejält löjligt. Mest konspirationsteorier och värdelösa gissningar. Fattar inte ens vad som var uppseendeväckande över att det fanns ett hål. Det var inte ens särskilt stort. Är ju ganska uppenbart att nåt sånt kan uppstå när ett så enormt stort fartyg ”faller” till botten 🙄 Men nä, det MÅSTE vara en rysk ubåt, missil, utomjordingar bla bla bla. En jättelik konspiration där alla inblandade lyckas hålla tyst. Trams.
Citera
2020-10-10, 02:02
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Kontrollfråga:
vet du vilka länder som ingick i de två konsortierna som räknade på sjunkförloppet under flera år 2005-2008? (ledtråd: alla är inte Sverige) Eller tar du bara för givet att det är SSPA som ljuger?

För övrigt är det din åsikt att hålet fanns där när fartyget sjönk. En annan förklaring är att hålet/sprickan uppstod när fartyget landade på havsbotten, eller under de 25 år det legat där med belastning det inte konstruerats för.
Fair enough, och du verkar, utan ironi, väldigt påläst, analytisk och insatt men nog är då denna "slump", 10:40 in i denna film, ändå oerhört intressant tills vidare dykningar, m m, har gjorts, eller?

https://www.youtube.com/watch?v=XGrP3nLwwzk&feature=youtu.be

Jag säger INTE att det är så här och sällar mig egentligen inte till alla konspirationsteoretiker men jag har svårt att bara släppa detta och lita på de som säger att allt det som politikerna och "experterna" säger är fakta.

Som jag har skrivit i tidigare inlägg så är mina tankar mer på det politiska efterspelet och hur det sköttes snarare än bogvisiret hit eller dit och jag måste säga att det är så otroligt märkligt med alla beslut som fattades utan att förklara eller lyssna på, t ex, alla de som miste nära och kära.

Ha en bra helg!

// M

Edit: PS. Varför är det så viktigt för dig att påvisa att det som politikerna säger är sant? Vem är du, ur vilken vinkel och vad är poängen? Om man så hårt tror på det som, än så länge, redovisats så varför kan inte anhöriga och foliehattar ändå få spekulera liksom? Vad vill du bevisa och varför? Vem är du? Oerhört coolt "namn" dock. Tips på stereos?. DS.
Senast redigerad av Marmoth 2020-10-10 kl. 02:12.
Citera
2020-10-10, 06:51
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Vi har också vittnesmål från besättningen och passagerare om oljud från fören långt innan slagsidan, vid 00:45 eller ännu tidigare. Sedan har vinden berömda väckarklockan som skall ha stannat på 01:02 pga slagsida. Och ECR-evakueringen kan inte ha ägt rum efter 01:15; där är HSVA-rapporten väldigt övertygande.

En intressant detalj är VM Lindes vittnesuppgifter. Först har han undersökt rampen ca 00:55 (och blir sedd från ECR) sedan kommer han till bryggan vid omkring vaktavlösningen 01:00. [Det tänker jag är en relativt säker tidsangivelse. Möjligen kan man tänka sig att han är sen, men vill dölja det, men tidig är det svårt att se att han är och sedan ljuga om det]. Sedan lämnar han bryggan strax efter 01:00 för att undersöka bildäck. På väg ner är det redan slagsida så pass att passagerare ber om hjälp. Han säger att han måste stanna vid informationsdisken för att de skall låsa upp bildäck och då lutar det så mycket att saker ramlar omkull [att han inte kan låsa upp själv verkar mycket märkligt, men det är återigen en konstig sak att hitta på]. Vad kan klockan vara nu? 01:05-01:07 kanske?

Men i ECR säger 3M att den kraftiga slagsidan inte uppstår förrän 01:15 så VM Linde och de tre i ECR kan inte gärna ha rätt om tiderna. Jag hamnar kanske någonstans mittemellan JAIC och SSPA/HSVA. Om slagsidan började redan 01:00 är det svårt att se hur VM skickas ner till bildäck med en ”rutin-order”. Konstiga ljud och slagsida borde ha ringt alla möjliga alramklockor.

Jag är helt enig med dig om slagsidan och Mayday-anropet. Jag har alltid undrat vad f-n de pysslade med på bryggan efter att slagsidan inträffade och om slagsidan var 30 grader 01:07, vad väntade de på?. Samtidigt är det bara att konstatera att de inte agerade rationellt: ’Häire häire...’ och ’Mr Skylight’ ropades t.ex. ut flera minuter före Mayday-anropet. Kanske var de för upptagna med att göra sin babords-manöver för att räta upp skeppet. Eller så ville befälhavaren lösa det själv in i det sista.
Linde kanske slirar på sanningen lite. Systemteknikern säger ju att han såg rännilar medan mekanikern såg ett hav på bildäck, så det går inte att lita på observationer.

Det absolut första jag tänker på i det fallet är dock, när båda två ser vatten, varför de inte kontaktar befälet och ber dem gå undan vind. Hade köpt dem massor av tid.

Kanske fick systemteknikern panik och bara drog därifrån, men varför såg han inte något vatten på bildäck eller komma när båten redan hade slagsida?

Detta med Mayday med. Om de inte fattade att båten tog in vatten, utan bara trodde det var en lastförskjutning, så kanske de inte ville köra mayday. Det tar nog emot på statusen att skicka ett mayday. Eller så är det fel i hela det beskrivna förloppet och det gick mycket snabbare än vad man kunnat förstå.

Klockan tex. Batterierna kan ha tagit slut, det är inte någon absolut sanning bara för att klockan står på en speciell tidpunkt. Oljud kan förekomma under storm, efter kursändringen stampa det bra, behöver inte betyda något annat än just det. Sedan briserar bomberna och då går det fort. Så tänker jag. Alla är nästan överens om 2 kraftiga explosioner/ smällar alldeles innan båten började luta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in