Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
20 000+ nya fall igår
Jag undrade vilka slags begränsningar Frankrike satt in. Nedan är en bra länk. De tycks ha mer precisa åtgärder än vi. T ex verkar det som om vissa evenemang upp till 1000 pers fortfarande är tillåtna. Jag ser inga begränsningar avseende skolor annat än att jag förmodar det är maskkrav som gäller.
20 000 på en dag är riktigt mycket. Även dödsfall, IVA-fall och sjukhusinläggningar ökar. Räcker åtgärderna som Frankrike vidtagit?
https://www.gouvernement.fr/en/coronavirus-covid-19#:~:text=Restrictions%20and%20Requirements%20in% 20Metropolitan,the%20virus%20is% 20circulating%20freely.&text=69%20departments%20ar e%20in%20Alert,the%20spread%20of%20the%20virus.
Tjeckien kan ligga ännu värre till än Frankrike. Deras utbrott ser ut att bli som vårt, i våras. De är uppe i tjugosex döda/dag nu, och har lika stor befolkning som Sverige. Men fördubblingstakten är mycket snabb, inte ens en vecka ser det ur som.
Från ingenstans har även Ungerns dagliga dödstal stigit ganska kraftigt.
Rumänien har haft ganska höga dödstal under en längre tid, men det kanske accelererar ytterligare nu.
Andra länder vars dödstal liknar Frankrikes är Portugal, Polen och Canada.
Det här kommer bli en väldigt lång vinter.