2020-10-10, 06:18
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
20 000+ nya fall igår

Jag undrade vilka slags begränsningar Frankrike satt in. Nedan är en bra länk. De tycks ha mer precisa åtgärder än vi. T ex verkar det som om vissa evenemang upp till 1000 pers fortfarande är tillåtna. Jag ser inga begränsningar avseende skolor annat än att jag förmodar det är maskkrav som gäller.

20 000 på en dag är riktigt mycket. Även dödsfall, IVA-fall och sjukhusinläggningar ökar. Räcker åtgärderna som Frankrike vidtagit?

https://www.gouvernement.fr/en/coronavirus-covid-19#:~:text=Restrictions%20and%20Requirements%20in% 20Metropolitan,the%20virus%20is% 20circulating%20freely.&text=69%20departments%20ar e%20in%20Alert,the%20spread%20of%20the%20virus.

Såg på franska nyheter att smittan spreds främst i familjemiljö. Så svårt att komma åt...

Räcker ju inte med masker o distansering i offentliga miljöer när folk umgås i familjemiljö på ett oaktsamt sätt.

Tråkigt om det går så långt som till lockdown igen pga detta beteende.
Citera
2020-10-10, 06:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Någon som testat sig för antikroppar i somras och sedan en gång till under hösten? Isåfall resultat?

Väntar svar på mitt andra. Hade antikroppar i juni.

Och någon med statistik över ökning i stockholm nu kontra i våras? I vilken takt ökar antal fall?

Du kan ju kolla här...
https://c19.se/Sweden/Stockholm
Nu testades ju knappt nån i våras så går inte att jämföra rakt av. Ökningstakten ser dock oroväckande ut i Stockholm nu.
Citera
2020-10-10, 06:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Såg på franska nyheter att smittan spreds främst i familjemiljö. Så svårt att komma åt...

Räcker ju inte med masker o distansering i offentliga miljöer när folk umgås i familjemiljö på ett oaktsamt sätt.

I hemmen är det svårt. Dessutom förmodar jag att det kan vara rejält trångbott i större städer som Paris och Marseille.
Citera
2020-10-10, 06:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Du kan ju kolla här...
https://c19.se/Sweden/Stockholm
Nu testades ju knappt nån i våras så går inte att jämföra rakt av. Ökningstakten ser dock oroväckande ut i Stockholm nu.
Ja i Stockholm går det undan.

Jag gjorde en sammanställning över antal nya smittade som rapporterats per vecka i Stockholm här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2020-10-10, 06:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Så är det. Det är därför det är så viktigt att övergå till distansundervisning även i grundskolan om man vill minska smittan. Har smittan väl kommit in i hemmen spelar övriga restriktioner och uppmaningar om att arbeta hemma osv inte så stor roll. Alla i en familj lär bli smittade ändå.
Citera
2020-10-10, 07:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Intressant är att ökningstakten är ungefär densamma som i april när det var som värst. Man hittar en hel del fall. Vad som däremot inte tycks ske är sjukhusinläggningar och dödsfall. Kan tänka mig att det främst beror på att de som drabbas idag är yngre. Ännu så länge. Har spekulerats i att vården blivit bättre också, men då borde ändå fallen ha ökat inom vården. Så har inte skett.

Jag misstänker dock att smittan snart kommer drabba fel grupper igen. Kan dock vara så att vårdpersonal i stor utsträckning redan haft smittan och därmed inte för smittan vidare i lika hög utsträckning som skedde i våras. Så länge den immuniteten nu varar. Frågan är om den ens varar hela vintern.

Att det ändå ökar nu kraftigt och inte i sommras kan ju ändå till 100% tillskrivas de öppna skolorna. Det var så tydligt att smittan föll kraftigt under sommarlovet för att sedan öka kraftigt några veckor efter skolstart. Det viktigaste och bästa man kan göra nu om man vill få ned smittan är att övergå till distansundervisning i alla åldersgrupper. Det skulle ha en enorm effekt.
Citera
2020-10-10, 07:12
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ja i Stockholm går det undan.

Jag gjorde en sammanställning över antal nya smittade som rapporterats per vecka i Stockholm här:

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Vi hade väldigt låga nivåer efter sommarlovet så även om det växt exponentiellt med ca 40 procent i veckan i Stockholm så är vi minst en månad ifrån läget i våras i antalet smittade/vecka.

Man undrar vad planen är nu? Avvakta o se vad som händer inom vården? Misstänker att eventuella åtgärder görs om/när smittan når svagare grupper?

Med främst spridning inom 20-50 spannet så kanske Tengele är ganska nöjd?
Citera
2020-10-10, 07:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Så är det. Det är därför det är så viktigt att övergå till distansundervisning även i grundskolan om man vill minska smittan. Har smittan väl kommit in i hemmen spelar övriga restriktioner och uppmaningar om att arbeta hemma osv inte så stor roll. Alla i en familj lär bli smittade ändå.

Sen umgås ju de flesta med några andra familjer/släktingar/grannar så kan spridas vidare.
Citera
2020-10-10, 07:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Vi hade väldigt låga nivåer efter sommarlovet så även om det växt exponentiellt med ca 40 procent i veckan i Stockholm så är vi minst en månad ifrån läget i våras i antalet smittade/vecka.

Man undrar vad planen är nu? Avvakta o se vad som händer inom vården? Misstänker att eventuella åtgärder görs om/när smittan når svagare grupper?

Med främst spridning inom 20-50 spannet så kanske Tengele är ganska nöjd?

Vad gäller åtgärder tror jag inte det kommer ske någonting. Speciellt inte i ett förebyggande syfte. Blir det åtgärder blir det reaktiva sådana först i ett läge när det spårat ur. Spårat ur innebär fullt på sjukhusen och att folk börjar dö på gatan. Dit har vi en bit kvar, men jag är rädd att det kommer gå fort. Hösten har knappt börjat och vintern kommer bli lång.
Citera
2020-10-10, 07:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Sen umgås ju de flesta med några andra familjer/släktingar/grannar så kan spridas vidare.

Det är onekligen en risk. Räcker att någon inom vården besöker samma butik som någon förälder med skolbarn. Eller att den vårdanställde själv har skolbarn. Smittan kan mycket lätt föras vidare. Så tydligt att smittan ökar nu efter sommarlovet.
Citera
2020-10-10, 07:29
Avslutad
358.000 smittade igår nytt rekord. Tror ni att under november att det når 400.000/dag?

Höstlovet är ju snart här, lär väll bli några som tänker åka utomlands. De 4 kommande veckorna kommer bli väldigt intressanta.
Citera
2020-10-10, 07:34
Medlem
Citat:
20 000+ nya fall igår

Jag undrade vilka slags begränsningar Frankrike satt in. Nedan är en bra länk. De tycks ha mer precisa åtgärder än vi. T ex verkar det som om vissa evenemang upp till 1000 pers fortfarande är tillåtna. Jag ser inga begränsningar avseende skolor annat än att jag förmodar det är maskkrav som gäller.

20 000 på en dag är riktigt mycket. Även dödsfall, IVA-fall och sjukhusinläggningar ökar. Räcker åtgärderna som Frankrike vidtagit?

https://www.gouvernement.fr/en/coronavirus-covid-19#:~:text=Restrictions%20and%20Requirements%20in% 20Metropolitan,the%20virus%20is% 20circulating%20freely.&text=69%20departments%20ar e%20in%20Alert,the%20spread%20of%20the%20virus.
Tjeckien kan ligga ännu värre till än Frankrike. Deras utbrott ser ut att bli som vårt, i våras. De är uppe i tjugosex döda/dag nu, och har lika stor befolkning som Sverige. Men fördubblingstakten är mycket snabb, inte ens en vecka ser det ur som.

Från ingenstans har även Ungerns dagliga dödstal stigit ganska kraftigt.

Rumänien har haft ganska höga dödstal under en längre tid, men det kanske accelererar ytterligare nu.

Andra länder vars dödstal liknar Frankrikes är Portugal, Polen och Canada.

Det här kommer bli en väldigt lång vinter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in