2020-10-09, 23:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag jämför med vad Christian Drosten har sagt. Utifrån det, drar jag slutsatsen att Anders Tegnell har gett värdelösa råd.

Anders Tegnell har ljugit. Därför kan jag inte lita på honom, alldeles oavsett hur många år han har arbetat med smittsamma sjukdomar.
Då är det tur att forskning är oberoende av debatten och känslostyrd fakta.
Citera
2020-10-09, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Du får ju ge en källa på det om vi ska kunna ta oss vidare och bedöma sanningshalten i ditt påstående. Det har under många år testats många tusentals för influensa och det finns mycket bra statistik kring det.

Covid testades ytterst sparsamt innan sommaren slutade. Du får komma med en mätperiod och källor till adekvat data om du vill ha något att komma med.

Sen noterar jag hur positionen flyttades fram ett steg till att handla om testning när vi tidigare egentligen förde konversation om huruvida statistik avlidna med/av Covid/influensa var det centrala.

Officiell dödsstatistik för influensa 2018: 652 (källa SoS)
Antal döda 2018 (hög influensasäsong) vecka 1-20 minus motsvarade 2019 (låg influensasäsong): 3230 (källa SCB)

För covid-19 tom vecka 32 var antalet fall 5733 och uppmätt överdödlighet 6448.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-34-final-v2.pdf
Citera
2020-10-09, 23:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Varför skulle jag göra en namninsamling? Vad skulle jag få för behållning av det? Du kan ju skapa en namninsamling på folk som vill hålla skolorna öppna om du finner någon behållning av det.
Kan ärligt säga att jag inte bryr mig ett smack om vad du vill.

Hur tänker du kring denna studie ?

https://www.forskning.se/2020/08/17/stora-skillnader-i-hur-forskolor-hanterat-coronapandemin-internationellt/
Citera
2020-10-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hur menar du nu ?

Jag menar att folk kommer att bli allt sämre på att hålla avstånd och andra restriktioner. Det gör att även förkylningarna blir vanliga igen. Redan nu så är folk mycket slarvigare med avstånd mm.
Citera
2020-10-09, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vilken sampleperiod gäller det och om du jämför samma periodlängd med hur många som testats för Covid, vad får du för siffror?
Det är för hela influensasäsongen 2019-2020.

Totalt var det 2,170 laboratoriebekräftade fall av influensa i åldersgruppen 65+ säsongen 2019/2020. Av dessa avled 7% inom 30 dagar.

Om man bryter ner dödsfallen efter ålder:

< 40 år var CFR 0.1%.
65-69 år var CFR 3%
80-84 år var CFR 10%
90+ var CFR 16%

Så det var en väldigt hög dödlighet bland de som testades för influensa. Alldeles för hög för att dra några slutsatser. Man har bara testat svåra fall.

Gruppen 65+ är drygt två miljoner i Sverige. Det är ungefär 15% av de vuxna som åker på influensan, per säsong. Man har alltså en verifierad influensadiagnos på endast 0.7% av de 65-plussare som åker på den.
Citera
2020-10-09, 23:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Conversation between a Sheep and a Woken guy -
...
🐑 but the computer models said we were all going to die.
🙂 the models were produced by colleges funded by Bill Gates… they have got it wrong every time.

🐑 yes but that’s because the lockdowns saved us all.
🙂 no they didn’t, Japan had no lockdown, they have double the population of the UK, 122 million living in densely packed cities, they have had just over 1000 deaths.

Den här punkten är intressant.
Vad kan vi lära oss av Japan? Vad har Japan gjort för att slippa både epidemi och nedstängning av samhället?
Citera
2020-10-10, 00:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Hur tänker du kring denna studie ?

https://www.forskning.se/2020/08/17/stora-skillnader-i-hur-forskolor-hanterat-coronapandemin-internationellt/

Inget alls. Jag har inte läst den.
Citera
2020-10-10, 00:03
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inget alls. Jag har inte läst den.

Tips den handlar om din skolfråga 👆
Citera
2020-10-10, 00:12
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag menar att folk kommer att bli allt sämre på att hålla avstånd och andra restriktioner. Det gör att även förkylningarna blir vanliga igen. Redan nu så är folk mycket slarvigare med avstånd mm.

Det stämmer nog delvis , men går man till sig själv och sin närhet så tänker man ju helt annorlunda nu rent allmänt om man jämför för ett år sedan tex. Jag tvättade inte händerna ofta då. Nu tänker ändå många på avstånd i när man rör sig i offentliga sammanhang. Men håller med dig i att en del börjat slarva mer med interna fester åka kollektivt framförallt.
Citera
2020-10-10, 00:15
Medlem
selusts avatar
Någon som testat sig för antikroppar i somras och sedan en gång till under hösten? Isåfall resultat?

Väntar svar på mitt andra. Hade antikroppar i juni.

Och någon med statistik över ökning i stockholm nu kontra i våras? I vilken takt ökar antal fall?
Citera
2020-10-10, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selust
Någon som testat sig för antikroppar i somras och sedan en gång till under hösten? Isåfall resultat?

Och någon med statistik över ökning i stockholm nu kontra i våras? I vilken takt ökar antal fall?

(FB) Skvaller om Agnes Wold?

Citat:
– Vi är i ett läge nu där vi har ungefär 50 gånger mindre smitta än under toppen i våras, säger Agnes Wold, läkare och professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet.

Under det läge då smittan var som värst togs det betydligt färre prover än vad det görs i dag. Något som gör det lite komplicerat att jämföra smittotalen i dag och i våras.

– Under den svenska epidemins topp hade vi uppskattningsvis mellan 10 000 och 30 000 fall per dag. Nu är vi nere på en nivå mellan ungefär 200 och 400 fall per dag, säger Agnes Wold.
Citera
2020-10-10, 00:27
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selust

Testade mig i somras om jag hade antikroppar, hade det inte då. Funderar på att gå och testa mig igen nästa vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in